BelovedAunt

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

P30 geen updates naar Android 10/EMUI 10

Hallo, ik gebruik momenteel Android 9 met EMUI 9.1.0, buildnummer 9.1.0.260 (C431E4R2P2) GPU Turbo op mijn ELE-L29 P30-apparaat en ik kan niet updaten naar EMUI 10 OTA. Overal om me heen hebben vrienden hun P30's (ook ELE-L29) OTA meer dan een maand geleden bijgewerkt naar EMUI 10. Het enige verschil tussen hun apparaten en de mijne is op "Over telefoon" helemaal onderaan staat "Aangepaste versie VDF.NL 9.1.0.7 (CT.F01)" op mijn apparaat.

Moet ik de aangepaste versie verwijderen voordat ik kan updaten? Is er een manier om de telefoon opnieuw in te stellen zonder een 'aangepast' ROM te gebruiken en ook van deze aangepaste versie af te komen? Ik vermoed dat het de "Aangepaste versie" is die me niet toestaat om bij te werken naar EMUI 10 zolang Vodafone me deze update niet biedt (waarvan ze zeiden dat het in de komende maanden zou kunnen komen, of helemaal niet).

Ik probeerde een back-up van alles te maken via HiSuite (op Windows) en op die manier bij te werken via verschillende regio's (welke ik instel via HiCare), maar dat hielp niets.  
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Een factory reset haal je niet mee weg dat het een branded toestel is @BelovedAunt. Je hebt dan nog steeds een branded toestel. 

 

Zodra je een andere software er op zet, valt dit onder Flashen. Vanuit ons vervalt de garantie dan. Het kan zijn dat Huawei er anders over denkt. Je kan dan het toestel via hun laten repareren.

Bekijk in context

14 Reacties 14
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @BelovedAunt 
Ik weet zelf niet zoveel van Android toestellen maar uit je verhaal haal ik dat je een branded toestel hebt en dat je moet wachten tot Vodafone de nieuwe update uitbrengt. Dit kan altijd wat langer duren van wanneer je een unbranded toestel hebt. Op een Vodafone branded toestel staat speciale firmware van Vodafone. Als je een unbranded toestel hebt dan krijg je de updates direct van de fabrikant zodra deze beschikbaar zijn. Vodafone beheert de uitrol van software updates voor unbranded toestellen dan ook niet.

Voor meer informatie hierover kan ik je het best verwijzen naar deze topic:
https://forum.vodafone.nl/android-17/software-updates-voor-android-hoe-werkt-het-246070

BelovedAunt
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hi,

Na wat onderzoek en reacties op verschillende fora en in de Vodafone winkels ben ik erachter hoe ik kan updaten door Vodafone te ‘omzeilen’, wat ieder sneller de updates geeft die ze willen en wat iedere P30 telefoon veilig en up-to-date houdt.

  1. Sluit je P30 aan via USB en open HiSuite (te downloaden via app-store van Windows of MacOS) en maak een volledige backup van de telefoon (apps, foto’s, contacten, etc...)
  2. Doe de P30 uit en verwijder de Vodafone Simkaart
  3. Doe de P30 aan door volume omhoog + power button ingedrukt te houden
  4. Kies voor wipe en reset en wacht even
  5. Kies voor reboot en heb nog heel even geduld zodra je het “HUAWEI” logo ziet
  6. Stel alles in en log opnieuw in bij Google/Gmail en Huawei (HiCare)
  7. Open HiCare op je telefoon, log daar ook in (als dat niet al zo is) en kies je regio “Netherlands”
  8. Herstart de P30 en unlock je telefoon met je pin, touch of face herkenning
  9. Open HiSuite op je PC/Mac en zet je backup welke je eerder hebt gemaakt weer terug
  10. Je hebt nu een niet-Vodafone branded ROM (Android systeem) en ontvangt eerder updates
  11. Plaats de Vodafone simkaart weer terug
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Het is natuurlijk altijd op eigen risico!
Volgens mij vervalt je garantie als je dit doet binnen de garantie periode.
Maar dit weet ik niet zeker, misschien @Steven hier iets over kan melden. 

Veel plezier in ieder geval 🙂

BelovedAunt
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

De garantie komt niet te vervallen en is te checken via de HiCare app op de P30. Garantie komt enkel te vervallen wanneer het toestel geroot wordt en daar is hier geen sprake van. Ben benieuwd wat Steven hierover te zeggen heeft, thanks voor het snelle antwoorden 🙂

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dit is op eigen risico @BelovedAunt. Dit is niet iets wat wij ondersteunen. Het flashen/ rooten van je toestel valt niet onder de garantie. Dit valt onder flashen. 
Bij branded toestellen duurt het inderdaad langer voordat er een update wordt uitgebracht. Dit heeft te maken met het feit dat wij de update eerst nog testen, aanpassen en dan terug sturen naar de fabrikant. Daarna zal de fabrikant de update testen en uitrollen.

BelovedAunt
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Een factory reset en de SIM eruit halen zorgt er gelukkig niet voor dat de garantie komt te vervallen. Wat ik doe komt niet eens in de buurt van flashen en/of rooten en is volkomen veilig voor iedereen om ook te proberen als ze niet lang willen wachten op een update.

Daarnaast gebruik ik officiele software van Huawei welke gratis te downloaden is via deze link. Ten slotte geven ze zelf de handleiding er bij.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Een factory reset haal je niet mee weg dat het een branded toestel is @BelovedAunt. Je hebt dan nog steeds een branded toestel. 

 

Zodra je een andere software er op zet, valt dit onder Flashen. Vanuit ons vervalt de garantie dan. Het kan zijn dat Huawei er anders over denkt. Je kan dan het toestel via hun laten repareren.

BelovedAunt
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hi Steven, zodra ik de simkaart van Vodafone eruit haal factory reset doe (via eRecovery bijv.) dan is de custom firmware van Vodafone niet meer aanwezig op het toestel, wat kan ik nog meer doen om ervoor te zorgen dat Huawei mij direct voorziet van updates zodat ik niet maanden hoef te wachten op updates?

Benny911

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi belovedaunt, heb jij jou p30 op de manier zoals je uitlegde? Het duurt mij veel te lang voordat Vodafone de update vrij geeft. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Benny911 wrote:

Hi belovedaunt, heb jij jou p30 op de manier zoals je uitlegde? Het duurt mij veel te lang voordat Vodafone de update vrij geeft. 

Let wel op de info die Steven hier heeft geplaatst:
Zodra je een andere software er op zet, valt dit onder Flashen. Vanuit Vodafone vervalt de garantie dan. Het kan zijn dat Huawei er anders over denkt. Je kan dan het toestel via hun laten repareren.

Benny911

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Via Huawei heb ik sowiso nog garantie dus als het via Vodafone gaat of Huawei maakt ook niet uit dan. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dat is waar @Benny911

@BelovedAunt Je kunt eventueel het toestel rooten maar daar is dit niet de juiste community voor. 

Benny911

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Steven ik wil hem sowiso niet rooten maar ik denk dat je wel kan begrijpen dat het behoorlijk lang duurt voordat de update komt van uit Vodafone. Wil niet zeggen dat ik al jaren te vrede ben met Vodafone. Maar dit zijn wel dingen die eerder mogen komen

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Begrijp ik @Benny911! Helaas komt vaak de branded update een tot 2 maanden later als de unbranded toestellen. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic