Evakroon

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Overstappen andere provider, hoe?

Hallo,
Ik wil graag overstappen naar een andere provider, vanwege de kosten. ik had gelezen dat ik dat 2 maanden van tevoren kan doen. Morgen is de dag dat het 2 maanden van tevoren is, dus ik zou dan morgen krijg mijn nieuwe telefoon willen bestellen. Maar hoe zit dat dan met de kosten van mijn huidige abbonement? Kan ik dat dan stopzetten, of lopen die dan door.. Zou iemand me hierbij kunnen helpen?
Mvg Eva
8 Reacties 8
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
Hi Evakroon,

Als je bij je nieuwe aanbieder nummerbehoud aanvraagt dan zeggen zij jouw huidige abonnement bij Vodafone op. Mits dat kan (2 maanden voor einde contract en je geen openstaande rekeningen hebt) dan geeft Vodafone daar toestemming voor. Je krijgt hier dan bevestiging van van je nieuwe aanbieder en ook van Vodafone. Hierin wordt ook de datum bevestigd wanneer je over gaat.

Je huidige contract blijft dan nog 2 maanden doorlopen tot het einde van het contractstermijn en daar betaal je ook voor. Op de dag dat je overgaat sluit Vodafone je abonnement af en sluit je nieuwe aanbieder je aan met je huidige telefoonnummer.

In de meeste gevallen krijg je je nieuwe telefoon al eerder (daar draait het meestal om bij vervroegd verlengen). Je kunt je nieuwe telefoon direct al gaan gebruiken met je oude abonnement en als je na 2 maanden over bent hoef je alleen de simkaart maar te wisselen. In sommige gevallen moet je de mobiel internetinstellingen nog even opnieuw instellen maar gelukkig gaat dat tegenwoordig bij de meeste toestellen helemaal automagisch als je je de simkaart wisselt.

Mag ik vragen wat voor abonnement je nu gaat nemen dan?
Evakroon
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,
dus ik hoef verder niks bij vodafone te regelen, alleen bij de nieuwe provider, die tele2 is? Ik heb mijn telefoon inderdaad zo snel mogelijk nodig omdat mijn oude telefoon niet echt meer werkt. Heel erg bedankt !
Mvg Eva
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
Evakroon Inderdaad. Is je vraag hiermee opgelost?
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Eva Kroon,

Geef Robert Webbe maar een Kudo voor zijn correcte antwoord. Dat doe je door op het duimpje-omhoog icoon te klikken onderaan zijn antwoord.

Op het (online) aanvraag-formulier van je nieuwe telecom-provider vul je in dat de wensdatum voor nummer-portering is: 4 Juli 2015 (als dat de einddatum van je contract bij Vodafone is). Die einddatum kun je raadplegen via de MyVodafone App en de MyVodafone Website.

Je moet ook je huidige telecom-provider vermelden op het online aanvraag-formulier (dus Vodafone). Bij Netwerk vul je ook Vodafone in. En verder je lange SIM-kaartnummer van negentien cijfers van je huidige Vodafone SIM-kaart.
Dat lange SIM-kaartnummer van negentien cijfers wordt ook wel ICCID genoemd. Dat is het unieke SIM-kaartnummer waaraan jouw nul-zes-nummer nu vastgekoppeld zit.
Ga uiterst zorgvuldig te werk !!! En maak geen fouten op het online aanvraag-formulier. Anders kan nummer-overdracht op 4 Juli 2015 niet doorgaan.

Opzeggen bij Vodafone hoeft niet als je een aanvraag-met-nummerbehoud doet bij een andere, Nederlandse telecom-provider.

Succes!


Netwerker
Evakroon
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
oke! Super bedankt ! Ik heb er heel veel aan gehad !

Mvg Eva
roke

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Evakroon,

Ik ben ook pas overgestapt naar een andere provider hier onder mijn verhaal.

Ik heb zeker al een jaar of 10 een sim-only abonnement bij Vodafone die ik in de loop der jaren eerst met 1 jaar en later iedere keer met 2 jaar verlengde, het eerste abonnement is schijnbaar ooit op 10 mei ingegaan. Iedere twee maanden voor het verlopen van het abonnement werd ik door Vodafone benaderd om het abonnement te verlengen en meestal met een aanbieding die je dan gelijk in kon laten gaan, zodoende schoof de ingangsdatum van het abonnement steeds enkele weken vooruit. De laatste verlenging heeft plaats gevonden op 6 april 2013, een sim only abonnement Bel+SMS+Web-2 Vaak €30 voor 2 jaar waarvoor € 12,40 uur per maand in rekening werd gebracht.

Dit jaar heb ik aangegeven niet te willen verlengen en over te stappen naar een andere provider en vroeg wanneer mijn abonnement verloopt en vanaf wanner ik over kon stappen met nummerbehoud. Mij werd mede gedeeld dat het abonnement liep tot 10 mei 2015 en dat ik pas met ingang van 11 mei over kon stappen met behoud van mijn nummer, ik heb op 15 maart 2015 online mijn abonnement opgezegd, aansluitend hierop heb ik heb ik bij de nieuwe provider een abonnement aan gevraagd met behoud van mijn telefoonnummer en dat dit op 11 mei in moest gaan. Een week later kreeg ik van mijn nieuwe provider bericht dat inderdaad het telefoonnummer met ingang van 11 mei omgezet zou worden. Ook van Vodafone keer ik een mailtje dat ik het contract had opgezegd.

Alles ok dacht ik nog, het kan dus toch probleemloos overstappen met behoud van nummer. Totdat in april de telefoonrekening automatisch werd afgeschreven en tot mijn verbazing was deze hoger als normaal, toen ik het controleerde bleek dat er vanaf 7 april het volle bedrag van € 26,05 i.p.v. € 12,40 in rekening werd gebracht.

Uiteraard heb ik hierover met Vodafone gebeld en er werd verteld dat het abonnement voor 24 maanden was en die verliep op 6 april 2015 en dat klopt natuurlijk ook maar waar ik heel erg verbaasd en boos over ben, is dat je vanaf 6 april t/m 10 mei, ongevraagd een duurder abonnement door mijn strot krijgt geduwd. Ik had enkele weken daarvoor mijn abonnement opgezegd en wilde geen ander abonnement bij Vodafone en zeker geen duurdere.

Ik wil best betalen tot 10 mei maar dan wel het bedrag volgens het abonnement die ik afgesloten had, het duurdere abonnement heb ik niet om gevraagd en ook geen toestemming voor gegeven, sterker nog ik had op tijd mijn lopende abonnement opgezegd omdat ik weg wilde bij Vodafone.

Misschien gaat het in totaal om € 30 of € 40 maar ik ga dit pertinent niet betalen en zeker aanvechten en op alle mogelijke forums melden omdat ik dit oplichterij vind en dat je ongevraagd twee maanden een duurder abonnement door je strot wordt geduwd zonder dit te melden. Ik vind dat Vodafone moet vragen of je een duurder abonnement wil als het abonnement stopt voordat je kan overstappen en niet het recht heeft om ongevraagd het abonnement over te zetten naar een duurder het abonnement.

Ik wil dit hier melden om andere te behoeden voor de praktijken van Vodafone, op het moment dat je aangeeft weg te willen zal Vodafone proberen nog zoveel mogelijk geld uit je zak te trekken en als ze dit bij iedereen doen die weg gaat dan loopt het toch lekker op.

Roke

Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
roke

Vodafone mag jou niet zomaar, zonder jouw instemming, een duurder abonnement door de strot duwen. Ook niet in de laatste paar maanden van je abonnements-overeenkomst. Ook niet als je hebt opgezegd. Ook niet als je hebt aangegeven om over te stappen naar een andere telecom-provider.

Als de hogere kosten inderdaad worden veroorzaakt door onterechte, hogere abonnementskosten.
Dan moet je eerst een persoonlijke klacht indienen via het online klachten-formulier.

Weblink: https://www.vodafone.nl/feedback/index.shtml
Eis dat Vodafone reageert binnen drie weken na het indienen van jouw klacht.

Krijg je geen gelijk. Dan dien je een officiële klacht in bij de Geschillencommissie Telecommunicatie in Den Haag. Je bent dan wel klachtengeld verschuldigd aan de Geschillencommissie.
Maar zodra je in het gelijk wordt gesteld, krijg je dit klachtengeld terug. En dat geldt tevens voor het onterecht in rekening gebrachte bedrag. Dus voor het meerdere boven Euro 12,40 per maand.

Tot en met 10 Mei 2015 ben je gewoon gebonden aan de tarieven en de voorwaarden en de kosten die je in 2013 met Vodafone hebt afgesproken.

Via het Forum kun je niet worden geholpen, aangezien het een individuele kwestie betreft.

Succes!

Netwerker
roke

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Netwerker
Bedankt voor de reactie, ik heb inmiddels het formulier ingevuld en verzonden.
Heel vreemd dat je de melding doet bij de klatenservice en aangeeft dat je hier niet mee eens bent maar dat er niet vermeld wordt dat er een klachtenformulier bestaat waarmee je een officiele klacht in kan dienen.
Nogmaals bedankt voor de info. Ik denk dat er heel veel mensen hier wat aan hebben.

roke.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic