Saskia79

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Onverklaarbare hoge rekening

Goedenavond,

Onze rekening was altijd 20 euro. We bellen bijna niet en doen af en toe facebooken via de mobiel.
Stonden wel wat apps als dropbox op.

Nu blijken we ineens een rekening van 139 euro te hebben, wegens internetgebruik buiten de bundel (300MB)
Heb gekeken op welke tijdstippen dit t geval was maar dat varieerde. In ieder geval meerdere keren op tijdstippen dat wij al op ons bed liggen.

Nu dacht ik in eerste instantie dat mijn telefoon welicht als hotspot is gebruikt? Kan dat?
Of moet iemand dan erg dichtbij mijn telefoon zijn? Eigenlijk is het wel raar als dit het geval zou zijn aangezien die instellingen niet aangevinkt stonden volgens mij.

Alternatief is dat t mijn apps zijn die zichzelf hebben lopen updaten, maar hoeveel MB is dat dan wel niet?!
Kan ik erachter komen op welke manier die MB;s zijn gebruikt?
Voor nu, heb ik mijn internet gedeactiveerd, via een sms naar 4000.
Lijkt me veilig genoeg....

Hoor graag iets van iemand omtrent dit onderwerp!

Gr,Saskia


3 Reacties 3
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Ik denk persoonlijk dat dropbox of andere apps hebben zitten updaten, deze doen dat vaak 's nachts. Ik weet niet welk toestel je hebt maar bijvoorbeeld de iPhone heeft sinds ios7 een eigen datateller die een goed beeld geeft van je mobiele gebruik. Ook Samsung (of Android in het algemeen) houden dit bij (sorry heb zelf geen samsung telefoon). Verder zijn er ook apps die je zelf kunt downloaden. Ik zou in ieder geval DropBoX instellingen nakijken. Staat deze bijvoorbeeld op: Alleen wifi of op wifi en mobile connection?

Forum gebruiker @Netwerker heeft hier altijd goede tips voor om het gebruik goed in de gaten te houden. Misschien kan hij nog advies geven?
GerritS1976

Gedreven Raadgever
  • 162Posts
  • 6Oplossingen
  • 48Likes
Mijn advies is altijd aan mensen, controleer en wijzig de instellingen van de volgende applicaties om te voorkomen dat de grootste data-verstookers nog dataverkeer genereren op verkeerde momenten:

Dropbox
Instellingen -> 'Upload Using' Wi-Fi only kiezen.

Google Play
Ga naar instellingen en kies bij ; Apps automatisch bijwerken' zo in te stellen dat alleen wordt geupdate op basis van 'Apps alleen via wifi automatisch bijwerken'.
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes

Hallo Saskia,

Op dit Forum is er een heel succesvol topic dat al meer dan 10.500 keer bekeken is. Allemaal forum-leden die hun onbewuste en ongewenste en ongevraagde data-verbruik wilden voorkomen.

En hun smartphone willen blokkeren voor dit ongevraagde 3G-data-verbruik. In dat topic vindt je talrijke expert-adviezen van de Moderators van Vodafone en ik-zelf. Door het opvolgen van ALLE instellings-adviezen en tips, sluit je je smartphone af voor onbewust en ongevraagd 3G-data-verbruik. En voorkom je dat jouw smartphone update en upgrade via een betaalde 3G-verbinding.

Zoals hierboven al is vermeld: alle instellingen op jouw smartphone moeten zodanig zijn ingesteld dat dat updaten niet meer mogelijk is via een betaalde 3G-netwerk-verbinding.
Alleen nog maar via een gratis Wi-Fi-verbinding.

Daarbij moet jouw 3G-netwerk-verbinding zoveel mogelijk uit staan. Die moet je alleen gebruiken als het echt niet anders kan.

Door het opvolgen van alle expert-adviezen in het topic waarnaar ik verwijs, schep je als het ware twee sloten op je smartphone.

Daarmee verbreekt jouw smartphone automatisch de 3G-netwerk-verbinding bij een zelf ingestelde data-limiet. (Data-quotum)

Controleer verder dagelijks, op een vast tijdstip, via de Apps : My Vodafone en bijvoorbeeld 3G Watchdog, hoeveel data jij reeds hebt verbruikt. En hoeveel data-bundel jij nog over hebt voor het resterende gedeelte van de maand-data-bundel.

Zelf heb ik nog nooit betaalde, mobiele 3G data verbruikt buiten mijn maandelijkse data-bundel.
Een beter bewijs dat de expert-adviezen in onderstaande topic werken, is er niet. Het voorkomt torenhoge facturen van Vodafone.

Weblink: http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Red-Abonnementen/Dataverbruik-tips-amp-tricks-om-binnen-je-bund...

Maar het is en blijft ook een verantwoordelijkheid (van de directie) van Vodafone om ook beschermingsmaatregelen in te voeren. Zoals: data-tegoed verbruikt = automatisch mobiel internetverbinding afsluiten. En dat gebaseerd op een zeer aktuele data-registratie.

Daarmee kan nooit meer iemand buiten zijn/haar maandelijkse data-tegoed gaan. Daar pleit ik al heel lang en heel intensief voor op dit Forum. En hopelijk wordt dit heel binnenkort door Vodafone in de praktijk gebracht.
Daarmee kunnen veel schrijnende verhalen worden voorkomen.

Succes !

Netwerker
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Wat vind jij het mooiste aan de iPhone 16 serie?

Uitgelicht topic