thommy101

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nexus - Geen SMS verzenden Android Lollipop

Beste allen,
Momenteel heb ik Android Lollipop op mijn telefoon staan. Hier is een probleem mee met het verzenden van SMSjes, deze komen niet over. Er zijn meerdere gebruikers met dit probleem.
De verzonden SMSjes worden door Vodafone gezien als een SMS naar het buitenland. Deze "bug" is gemeld bij Google, maar die onderneemt tot op heden nog geen actie.
Kunnen iemand hier wat voor mij betekenen?
Met vriendelijke groeten,
Tom Elfring
81 Reacties 81
fraction

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@SamsungExpert @Maartje
Samsung expert + Maartje
Met alle respect maar je beargumentering ( samsung expert) slaat wederom de plank volledig mis.
Het is NIET een Nexus probleem als je het ticket volledig had gelezen wat op google is geplaatst, of als je onze eerdere reacties hebt gelezen in dit forum. Je reactie is totaal niet juist en zorgt bij mij voor nog meer irritatie.
Het getuigt ervan dat je niet naar het onderliggende probleem hebt gekeken zoals ik eerder heb omschreven, kijk hier eens naar, bekijk de logcats eens:
https://code.google.com/p/android/issues/detail?can=2&start=0&num=100&q&colspec=ID+Type+Status+Owner+Summary+Stars&groupby&sort&id=79580

Ten eerste, als ik niet kan sms-en bij mijn provider, waar ik meld ik me dan??? Bij mijn provider!
Ten 2e ik word gefactureerd / afgerekend, waar meld ik me dan??? Bij mijn provider! De sms wordt afgerekend door mijn SP als zijnde een buitenlands nummer. Wie gaat dat betalen??? ik niet hoor en ik denk dat andere daar net zo overdenken.
Dat we erachter komen na een eigen troubleshoot dat het probleem sinds de update naar lollipop is ontstaan en dat we een ticket dienen aan te maken bij google is logisch.
Vodafone is afhankelijk van onze feedback en ervaringen om iets met een probleem te kunnen doen, daarom hebben hebben jullie multimediale dienstverlening. Maar doe er dan ook iets mee, geef feedback anders is het hele nut ervan waardeloos.

Ik kaart het probleem meerdere malen op verschillende wijze aan (via dit forum, via facebook, via chat en telefonisch), en dan verwacht men ook feedback.
(ik) / we /heb(ben) nog geen enkele feedback mogen ontvangen. Pas na mijn geiriteerde reactie gisteren avond kon Maartje zeggen "geloof me we zijn er mee bezig"

Op de andere vraag wordt echter geen reactie gegeven "Hoe gaan jullie om met klanten die hierdoor onterecht kosten hebben gemaakt?"
Denken jullie nu werkelijk dat wanneer iemand zich meld met dit probleem bij Google dat Google zegt " oooh ja hoor wij gaan de gemaakte onkosten crediteren bij Vodafone" Dat wordt van het kastje naar de muur.
Vodafone mag hier een standpunt in gaan nemen en duidelijk communiceren hoe men hiermee omgaat.
Aan jullie de taak om dit probleem aan je team manager bekend te maken. Hij/zij zal in overleg met 't management een beslissing dienen te nemen wellicht in conclaaf moeten gaan met iemand van technical support.
iestyn99

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Eigenlijjk is het van de gekke dat we aan Vodafone moeten vertellen hoe ze dit moeten aanpakken. Ik heb nu mijn rekening van oktober binnen en het blijkt dat ik sinds 18 oktober heb moeten betalen voor mijn sms. Het speelt dus nu al een week of zes. Dit gaan ze crediteren zeggen ze, maar eventuele volgende sms moet ik volgens hun wel betalen want ik ben nu zogenoemd bekend met het probleem en Vodafone kan hier niks aan doen en het is allemaal Google zijn schuld. Met andere worden: Klant, zoek het maar uit. Mag ik Vodafone herinneren aan hun contractuele inspanningsverplichting om de service in stand te houden? Kan iemand van Vodafone hier een keer inhoudelijk op reageren? Of moet ik echt rechtsbijstand inschakelen? Of is Kassa misschien effectiever...?
ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
@iestyn99 , had jij de L preview dan al geinstalleerd?
iestyn99

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nee niet de preview. Ik heb de officiele firmware LRX21O vanaf de site van Google toen geinstalleerd, die per 16 oktober beschikbaar werd en als OTA nog steeds wordt uitgerold. De meesten kregen het OTA een paar weken later maar sommigen al medio oktober dus. Uitrolbeleid Google.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @ArHu,

Google weet van de problemen. We hebben ze hiervan op de hoogte gesteld. Daarom is de update ook eerder uitgesteld. Zie hiervoor dit bericht op Tweakers. Het is dus niet het geval, zoals je aangeeft dat Google niet op de hoogte is. Het is nu wachten tot deze bug in Android is opgelost, zowel voor Vodafone als voor andere providers waarbij de problemen ook naar voren komen.

Uiteraard doen we onze best om duidelijk te maken dat het zo snel mogelijk opgelost moet worden. We hebben echter geen invloed op de snelheid van deze oplossing (behalve het probleem aankaarten). Ik begrijp de nood van de situatie en hoe lastig het voor jullie is. Hebben jullie ook allemaal al een melding hebben geplaatst bij Google? Hoe meer informatie/meldingen Google ontvangt, hoe sneller ze het kunnen oplossen.
Mustangman1966

Ontdekker
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
@Marc- Het is wel fijn dat er naar een oplossing wordt gezocht, maar het probleem van het verkeerd crediteren van de sms blijft nu wel bestaan.
Ik en waarschijnlijk meerdere met mij gebruiken de sms nog steeds, is hier niet een tijdelijke oplossing die Vodafone voor de Lollipop gebruikers in Nederland in het leven kan worden geroepen?
Want hoe langer er niets aan wordt gedaan tijdelijk of vast, hoe meer klanten gaan denken om over te stappen naar een andere provider, dit zal Vodafone ook niet willen.
Door dat men overstapt naar een andere provider, krijgt Vodafone ook een minder goede naam, wat misschien in de toekomst voor Vodafone geld kan gaan kosten.

Dus zoek een tijdelijke oplossing, tot dat Google de definitieve oplossing heeft uitgerold.
ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
Android 5.0.1 is uit, ik ben benieuwd....

https://developers.google.com/android/nexus/images

(maar nog geen images voor de n5)
EvertJan

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik zie in de wijzigingen in Android 5.0.1 voorbij komen:

Add configuration to control converting sms destination number

Ik hoop dat dit de oplossing is voor het niet kunnen SMS'en naar +31 nummers met Vodafone.
Overigens nog niet uitgebracht voor Nexus 5, maar komt er dus hopelijk wel aan.

Bron: http://www.xda-developers.com/android/android-5-0-1_r1-source-images/
EvertJan

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Overigens blijkt nu dat het echt een fout in de Android software is en het euvel niet is te wijten aan Vodafone:

Na de code doorgespit te hebben lijkt het er op dat het probleem zat in de ondersteuning voor klanten van de Amerikaanse provider Verizon. Wanneer deze op het Nederlandse Vodafone-netwerk zitten door middel van roaming, moeten de telefoonnummers waar een sms naar verstuurd wordt door het systeem worden aangepast. Ten onrechte werd dit voor álle gebruikers op het Vodafone-netwerk gedaan, waardoor berichten ineens werden verstuurd via een buitenlands nummer.

Bron: http://androidworld.nl/nieuws/android-501-moet-sms-bug-vodafone-oplossen/
fraction

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Blijft natuurlijk wel een discussiepunt wanneer er geen eenduidige antwoorden en daaruit voorvloeiende, beslissingen genomen worden vanuit VF.
Helemaal niet meer reageren op vragen is uiteraard not done. Of dit moet al het nieuwe "out of the box" denken zijn.

Zo'n procedure nav deze case moet toch makkelijk opgesteld kunnen worden? De medewerkers hebben allemaal COACH (intranet hulpmiddel met procedures), en moeten bij evt nieuwe procedures / producten etc een e-learning module maken waarbij geacht wordt een voldoende te scoren.
ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden. Nou ja niet in de code zelf maar wel wat er aan de hand is. Vodafone.nl gebruikt dezelfde simcard operator 20404 als verizon dat veroorzaakte ook het volgende probleem: http://forum.vodafone.nl/t5/Netwerkvragen/Nexus-Geen-SMS-verzenden-Android-Lollipop/td-p/215639

zie ook: https://android.googlesource.com/platform/frameworks/opt/telephony/+/477b0fb%5E%21/#F0

ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
Vodafone.nl gebruikt dus dezelfde simcardoperator als verizon, dus alle toestellen die ook voor verizon uitkomen kunnen mogelijk bugs veroorzaken voor ons en omdat vodafone.nl maar een kleine speler is vergeleken bij het machtige verizon zijn nederlandse vodafone gebruikers dus zo vaak de klos.

Wat er dus gebeurt is dat Verizon rare dingen met hun netwerk doet (niet vodafone), de makers van mobiele os' en speciale aanpassingen maken voor verizon, soms doordat vodafone en verizon dezelfde simcard operator hebben, worden de speciale aanpassingen voor verizon foutief ook op ons (vodafone.nl klanten) toegepast.

Overigens was verizon tot voor kort voor 51% eigendom van vodafone
ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
of misschien is 20404 ooit eens op de lijst van door verizon gebruikte codes geslopen. Vodafone zou eens moeten gaan praten met google en motorola, mn Xia Ying (die heeft die code geschreven) waarom 20404 is gebruikt en of dat mogelijk vaker is gebeurd. Ik denk vanwel want door verizon aanpassingen aan de rom voor de nexus 7 2013 lte werkt data niet meer als er een vodafone.nl simkaart inzit.

- /**- * VZW Network Operator List.- * Refers to the wiki link : http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_Network_Code- */- private final static List sVZWNetworkOperatorList = Arrays.asList("310004", "310005",- "310012", "311480");-- private final static List sVZWSimcardOperatorList = Arrays.asList("20404", "310004",- "311480");-- private static boolean isVZWSimCard() {- String simOperator =- SystemProperties.get(TelephonyProperties.PROPERTY_ICC_OPERATOR_NUMERIC);- return sVZWSimcardOperatorList.contains(simOperator);
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes

Er is inmiddels ook een update uitgerold die het probleem oplost. :D. Dus voor degenen die hier nog op wachten: Even checken of er ook voor jullie een update beschikbaar is!
neusbeertje

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb een Nexus 5 toestel met Android 4.4.4., ik wacht nog steeds op de OTA upgrade naar Lollipop.
Wie zit er nog meer te wachten? Ik heb het idee dat Google het probleem nog niet heeft verholpen.

JBezemer

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb ook nog steeds versie 4.4.4 op een nexus 5 en geen OTA update ontvangen.
fraction

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wanneer je hem wilt binnen halen, dien je t volgende te doen:

-backup maken van je gegevens
-simkaart eruit halen
-toestel naar fabriekinstellingen zetten
-toestel opnieuw opstarten (ZONDER SIMKAART)
-toestel update, de ota's komen nu binnen.
-Wanneer ie volledig is ge-update kun je je simkaart weer terug in het toestel plaatsen.

Toestel mag niet unlocked zijn en root hebben, mocht dit wel zo zijn dien je je toestel te update via wugfresh.
Er zijn ook andere opties, zoals bv sideloaden, zie hiervoor het topic op bv tweakers.
Zelf draai ik nu 5.0.1 (build LRX22C) officiele image van google> https://developers.google.com/android/nexus/images
fraction

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wederom een update voor de nexus toestellen, nml android 5.1

Voor de Nexus 5 geldt;
Zorg eerst voor alle drivers etc, dit doe je door wugfresh toolkit te downloaden en binnen het programma een test uit te voeren evt je drivers up te date etc etc.
via de ADB manier kun je je toestel update met behoud van data;

op de C schijf maak je mapje aan met de naam: update
Originele image van google downloaden en alle bestanden hierin uitpakken. https://dl.google.com/dl/android/aos...y-6c1ad81e.tgz
GSM aan de bijgeleverd usb kabel hangen (aan je laptop of pc) via WUGFRESH toolkit of binnen windows CMD prompt openen. Geef de volgende commando's in:

adb reboot bootloader
fastboot flash bootloader C:updateootloader-hammerhead-hhz12f.img
fastboot reboot-bootloader
fastboot flash radio C:update
adio-hammerhead-m8974a-2.0.50.2.25.img
fastboot reboot-bootloader
fastboot flash system C:updatesystem.img
fastboot flash boot C:updateoot.img

Mocht je evt je root terug willen en twrp recovery, kan dat ook dmv paar simpele muisklikken in de wugfresh toolkit. Je data blijft behouden.
hwharwig

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Is dit probleem bij iedereen opgelost? Ik heb het nml net ontdekt op een Oppo Find 7a. Met Kitkat geen probleem maar met 5.1.1 nu wel. Met landcode gaat niet goed, zonder landcode gaat wel goed...
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
hwharwig , ik ben tot nu toe nog geen andere klachten tegengekomen. Helaas is het met dergelijke telefoons zo dat ze niet door ons worden getest. Dat doen we voornamelijk alleen met apparatuur dat we ook daadwerkelijk verkopen. Voordat we het verkopen wordt het eerst van alle kanten getest, en dat blijkt vaker ook nodig te zijn helaas. We kunnen dan nog maatregelingen treffen, bijvoorbeeld een update uitstellen of juist een nieuwe update uitbrengen. Dat gaat helaas niet bij dit soort telefoons.

Vandaar dat de ondersteuning vanuit Vodafone ook voornamelijk geldt voor apparatuur dat ook door ons zelf wordt verkocht.

Wellicht dat je nog mensen kunt taggen of wachten op iemand anders uit de community voor een best effort oplossing. Succes!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic