gast684

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Minimum limiet buitenland verlagen

Waarom is het limiet voor dataverbruik in het buitenland zo absurd hoog, 60,50 euro?
Graag het minimum limiet verlagen naar bijvoorbeeld 25 euro.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Per
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 803Posts
  • 78Oplossingen
  • 112Likes
Hoi @gast684 ,
De smaakjes die er zijn:
-> roaming uit geen kosten
-> roaming aan & laagste limiet is €50 exclusief btw (€ 60,50 inclusief btw)

Over de waarom vraag hierover, kunnen we in discussie gaan maar dat leidt waarschijnlijk niet tot een (gewenst) antwoord. De datalimiet is ingesteld nav Europese wetgeving. Uiteraard dienen wij als bedrijf ons hieraan te confirmeren. Het opsplitsen van het bedrag € 50 in kleinere coupures leidt alleen tot onduidelijkheid. Let wel er zijn veel klanten die bewust data (moeten) gebruiken. Als die dagelijks afgesloten zouden worden, kan dat flinke problemen veroorzaken. Méér dan wat we nu doen, zou meer nadelen dan voordelen opleveren en het gebruiksgemak ernstig beperken.

Mocht je een soort van tussenstap willen, dan is de enige mogelijkheid om datalimiet in je toestel te zetten. Leter dan wel op dat je deze aanpast op het moment dat je buiten de EU gaat;)

Groetjes, Per

Bekijk in context

9 Reacties 9
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi, dit is een wettelijk bepaalde limiet. Zover mij bekend zijn er geen plannen om een lagere limiet in te stellen. Check als je je kosten graag in de hand wil houden dit topic eens: http://forum.vodafone.nl/t5/Mobiel-in-en-naar-het-buitenland/Advies-voor-bellen-sms-en-en-internette...
gast684
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Er is geen wettenlijk bepaald minimum limiet dat Vodafone zou kunnen aanbieden aan haar klanten.

Dat er een wettelijk bepaald limiet heeft moeten komen wijst juist uit dat aanbieders dit eerder zelf hebben verzaakt. Het zou jullie sieren een stapje verder te gaan en klanten (wanneer ze dit willen - dit hoeft niet automatisch te gebeuren) de mogelijkheid te geven een lager limiet in te stellen dan het limiet dat wordt voorgeschreven.

Ik kan absoluut geen reden verzinnen waarom er geen lager limiet dan 60,50 zou moeten kunnen zijn. Behalve natuurlijk het mislopen van inkomsten voor Vodafone uit onwetende gebruikers. Als die er is hoor ik het erg graag.

Het informeren over het in de hand houden van kosten is prima en wordt gewaardeerd, echter gaat bijvoorbeeld het instellen van apps die op de achtergrond internet verbruiken veel mensen hun pet te boven. De functionaliteit om alleen wifi te gebruiken bestaat bij veel apps ook gewoonweg niet. Het kunnen verlagen van het limiet is een ontzettend eenvoudige manier om daar iets aan te doen.

Tenslotte verbruikte jullie app, om het dataverbruik te controleren, zelf onnodig veel data. Ik hoop dat dit beter is in de nieuwe versie.
Per
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 803Posts
  • 78Oplossingen
  • 112Likes
Hallo @gast684 ,
De EU heeft de datalimiet gezet op dit bedrag. Op het moment dat je aanmeld op een buitenlands netwerk, krijg je een sms met daarin:
- De desbetreffende tariefsinformatie
- De mogelijkheid om kosten te besparen door middel van aansluiten van BloX (35 MB voor €2 en 100 MB voor € 4)
- Op het moment dat je 80% en 100% van je buitenlandbundel hebt verbruikt krijg je hier een melding van.

Pas daarna gaan de kosten lopen en komt de EU dataroaming limiet om de hoek kijken.
Het klopt dat het voor onwetende gebruikers een lastig issue kan zijn. Maar ook hiervoor geldt dat je beter goed voorbereid op reis kunt gaan. We hebben op onze website een gedeelte gereserveerd waarin wordt uitgelegd wat de kosten en mogelijkheden op dit gebied zijn. Ook via het forum kun je op dit gebied informatie inwinnen.

Zoals je ziet doen we er veelaan om kosten te voorkomen. Informeren vooraf en diensten ter plaatse aanbieden. Ik vind dat we hierover open en eerlijk met elkaar moeten kunnen communiceren. Vandaar dat ik tóch wil refereren aan de eigen verantwoording die je als gebruiker van je mobiel in het buitenland hebt.
Ik wens je vast een prettige vakantie toe;).
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Je bent niet verplicht om data in het buitenland te gebruiken hè... En je kunt bundels aansluiten die vaak veel voordeliger zijn dan losse MB's inkopen.

In de nieuwste Android-versies kun je achtergronddata uitschakelen voor je apps zodat alleen apps op de voorgrond data kunnen gebruiken; geen onzichtbare data meer.

Daarnaast, als je de limiet bereikt dan kan dat ook heel erg onpraktisch zijn omdat je in één keer wordt geblokkeerd (eventueel ook halverwege een download), en dat kan erg vervelend zijn als dat op een onhandig tijdstip gebeurt.

Onwetende gebruikers die denken dat het handig is om een uur lang uitzending gemist te kijken op de camping in Frankrijk, bedenken waarschijnlijk ook niet dat ze nog een andere datalimiet kunnen instellen voor hun reis 😉
gast684
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Per,

Dank voor je reactie.

In de EU is dit inderdaad een stuk minder problematisch, daar zijn die kosten een stuk lager dus loopt ze minder
snel op - tenzij je inderdaad tv gaat streamen. Ik ben het met je eens dat mensen goed voorbereid op reis moeten gaan. Het is ook niet zozeer problematisch dat het limiet standaard staat ingesteld op 60,50 Euro. Het probleem is dat het vanaf de 60,50 Euro wel mogelijk is om in 8 verschillende stappen het limiet te verhogen naar 'geen limiet'. Maar dat het niet mogelijk is dit met minimaal een stap te verlagen.

RuudNL,
Helder, natuurlijk ben ik dat niet verplicht. Een bundel van 10 MB/dag voor 5 euro is erg overdreven om af en toe wat text via bijvoorbeeld mail of whatsapp binnen te halen.
Het probleem van ineens geblokkeerd worden heb je altijd, zolang er een limiet is. Het gebeurd misschien eerder - maar dat heb je dan tenminste zelf ingesteld.

Er is ondertussen een verwijzing gemaakt naar eigen verantwoordelijkheid en opties om veel dataverbruik te voorkomen, bedankt daarvoor, maar nog steeds geen reactie gekomen op mijn eerlijk en open vraag: waarom kan er geen lager limiet ingesteld worden?
Per
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 803Posts
  • 78Oplossingen
  • 112Likes
Hoi @gast684 ,
De smaakjes die er zijn:
-> roaming uit geen kosten
-> roaming aan & laagste limiet is €50 exclusief btw (€ 60,50 inclusief btw)

Over de waarom vraag hierover, kunnen we in discussie gaan maar dat leidt waarschijnlijk niet tot een (gewenst) antwoord. De datalimiet is ingesteld nav Europese wetgeving. Uiteraard dienen wij als bedrijf ons hieraan te confirmeren. Het opsplitsen van het bedrag € 50 in kleinere coupures leidt alleen tot onduidelijkheid. Let wel er zijn veel klanten die bewust data (moeten) gebruiken. Als die dagelijks afgesloten zouden worden, kan dat flinke problemen veroorzaken. Méér dan wat we nu doen, zou meer nadelen dan voordelen opleveren en het gebruiksgemak ernstig beperken.

Mocht je een soort van tussenstap willen, dan is de enige mogelijkheid om datalimiet in je toestel te zetten. Leter dan wel op dat je deze aanpast op het moment dat je buiten de EU gaat;)

Groetjes, Per
gast684
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Per,

Het minimum limiet is 60,50 Eur, niet 50 euro.

Jullie als bedrijf bepalen het minimum limiet binnen de regelgeving. De regelgeving geeft aan dat er een bepaald limiet moet zijn, maar zegt niets over een maximum of minimum limiet wat jullie kunnen aanbieden aan klanten. Dat dit het standaard limiet is, prima. Dat dit een richtlijn is geweest voor jullie laagste limiet is helder, maar het is binnen de regelgeving absoluut mogelijk een lager limiet aan te bieden. Dus laten we de EU regelgeving verder buiten de discussie houden.

Waarom is het persoonlijk kunnen instellen van hoger limiet niet onduidelijk, maar een lager limiet wel? Het gaat niet om het standaard limiet (wat waarschijnlijk verreweg de meeste klanten gebruiken, en waar geen discussie over is), het gaat over een limiet wat mensen zelf in kunnen stellen. Als klanten bewust (meer) data moeten gebruiken, hebben ze met een lager minimum limiet nog steeds dezelfde opties die er nu al bestaan. Waarom ontnemen jullie andere klanten de mogelijkheid het limiet naar beneden in te stellen die bewust minder data willen gebruiken.

Mijn vraag aan Vodafone, verlaag aub. het limiet. Dat dat momenteel niet kan dat is duidelijk, daarom ben ik dit topic gestart. Het is zeker niet onmogelijk. Als jullie aangeven dit niet te willen doen hoor ik toch graag waarom want het bovenstaande EU regelgeving antwoord is irrelevant en waar de onduidelijkheid zit blijkt ook niet uit je antwoord.
NilsG

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dit topic is al weg oud, maar helaas is er nog steeds niets veranderd. Bij Ziggo kon je de limiet op nul zetten. Bij T-mobile kun je zonder bundel helemaal niet internetten in het buitenland. Verschuilen achter dat het onhandig is voor gebruikers dat er een blokkade wordt ingesteld is onzin, die wordt nu ook bij €60,50 ingesteld. De klant zou bewust moeten kunnen kiezen voor extra kosten, vanaf de eerste extra euro.

Vodafone zou dus een voorbeeld moeten nemen aan andere providers en hun gebruikers beschermen tegen onbewuste kosten in plaats van hoge rekeningen sturen. Voorbereid op reis, ja, maar dan na denken over hoe je je gebruik eventueel aan kunt zetten als je dat wilt. En er anders op reis achterkomen dat het uit staat en het dan alsnog aan kunnen zetten. In plaats van thuis er achter komen dat je toch onbewust dure MB's gebruikt hebt.

Als ik geen lagere limiet kan instellen, dan ga ik na dit contract wel weer op zoek naar een andere provider die het wel goed voor de klant heeft geregeld!
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Binnen Europa kun je de gratis BloX Beperkt Internet aanzetten NilsG. Hierdoor wordt de data vertraagd en kun je niet buiten de bundel gaan.
Buiten Europa staat er standaard een limiet van €60,50 op. Dit is omdat er ook klanten zijn, die wel data verbruiken (en ook nodig hebben).
Mocht je geen data willen gebruiken buiten Europa, dan kun je altijd mobiele data en roaming uitzetten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic