pras

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Maarssen/L​age weide Noord (Utrecht) - Opeens geen UMTS netwerk, wel gsm

Gister (2/3) ontdekte ik dat ik opeens geen UMTS netwerk verbinding meer had, maar wel GSM netwerk (postcodegebied 3542).
Bij 3G (UMTS) zie ik geen enkel streepje, bij GSM alle streepjes.

Moet ik de oorzaak hiervan in het netwerk zoeken, of in het toestel?

35 Reacties 35
Sido
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 628Posts
  • 74Oplossingen
  • 32Likes
pras, er zijn eind vorige week werkzaamheden geweest aan het netwerk in die omgeving. Die zijn inmiddels afgerond, dus je zou vanaf nu 3G gewoon moeten kunnen gebruiken. Bevind je je nu nog steeds op deze locatie? Kun je aangeven hoe het bereik nu is? De oorzaak zit waarschijnlijk in het netwerk. Je zou dit kunnen bevestigen door met een ander toestel en andere simkaart te testen.
pras
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Sido, bedankt voor je reactie.

Het probeelm duurt op dit ogenblik nog voort, niet alleen op mijn eiegn toestel maar ook van een aantal collega's op dezelfde loactei (3542DP) met een Vodafone abonnement. UMTS en de opvolger daarvan (W...) werkt niet, GSM en naar verluidt GPRS wel.  Ik heb inmiddels ook met de telefonische helpdesk gebeld, die dachten ooorspronkelijk ook dat de problemen "in Maarssen" waren opgelost, maar kregen nu weer telefoontjes waaruit het tegendeel sprak. 

Met vreinedelijke groet,

Peter

Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
pras schreef:
Het probeelm duurt op dit ogenblik nog voort, niet alleen op mijn eiegn toestel maar ook van een aantal collega's op dezelfde loactei (3542DP) met een Vodafone abonnement. UMTS en de opvolger daarvan (W...) werkt niet, GSM en naar verluidt GPRS wel. Ik heb inmiddels ook met de telefonische helpdesk gebeld, die dachten ooorspronkelijk ook dat de problemen "in Maarssen" waren opgelost, maar kregen nu weer telefoontjes waaruit het tegendeel sprak.

Wat jammer dat jullie nog steeds problemen ervaren. We krijgen hierover meerdere signalen binnen.
Als je meer informatie voor ons hebt, dan is dit natuurlijk heel erg welkom 😉

Martin_vd_G

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Postcode 3542 DJ.

Meerdere collega's hebben geen bereik met de mobiel. Geen 2G, geen 3G, geen SMS, helemaal niets. Collega met KPN heeft geen problemen. 1 collega met een oud nokia toestel(6310) heeft geen problemen. Die kan gewoon bellen.

Overigens is er nu direct weer geen probleem, maar een half uur geleden nog wel. Dit was gisteren ook zo, een deel van de dag geen problemen en dan ineens geen bereik(tenminste, geen tel./3G/SMS. Bereik indicator geeft aan dat er bereik is).

Wanneer ik probeer te bellen hoor ik niets. Letterlijk niets. Ook niet het 'geruis' wat je normaal hoort.

Dit speelt(of we ervaren deze problemen) sinds afgelopen vrijdag 1 maart.
Jonathanruijter

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het probleem is inderdaad ook al een tijd aanwezig bij postcode 3542 DA.
Ik, en veel collega's van mij, met een Vodafone netwerk kunnen regelmatig geen gesprekken opbouwen.
Als ik naar dit gebied kom rijden, en reeds een gesprek heb, wordt deze verbroken.

Met vriendelijke groeten,
Jonathan Ruijter
pras
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wat als een gedeeltelijke work-around werkt is op je telefoon het telefoonnetwerk op alleen GSM zetten.  Dan krijg je opeens wel signaal en verbinding. Duale mode helpt niet, tenminste niet bij ons al krijgen we dan wel signaal-streepjes te zien, het moet echt gsm-only zijn.

Met vriendelijke groet,

Peter

martinolij

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste,

Van de een op de andere dag hebben zowel mijn vriend als ik geen ontvangst meer. Beiden een zakelijk Vodafone abonnement. We hebben in huis geen nieuwe apparaten geinstalleerd, of andere electronische producten. Buitenshuis is de ontvangst wel prima, we snappen er niets van,

We hebben wel ontvangst, streepjes aanwezig, sms.internet werkt ook. Echter als we een nummer intoetsen, blijft het toestel maar zoeken, maar hij gaat niet over. Tot slot de batterijen van onze telefoons gaan nu ook zeer snel leeg, waarschijnlijk door het zoeken?

Postcode is 3602ZW

Heeft u enig idee?
pras
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Daar in de buurt (Lage weide Noord o.a. 3542DP,) hebebn meerdre mensen sinds1 maart opeens geen 3G (oa.. UMTS) ontvangst meer. De verschijnselen zijn niet helemaal de zelfde, maar de nabijheid va de locaties geeft te denken.

Als het dezelfde oorzaak heeft dan heb je kans dat je weer kunt bellen (en gebeld worden) als je als telefoonnetwerk GSM-only kies,

Maar het hoeft niet hetzelfde probleem te zijn, zo heb ik ook geen UTMS vereik als ik naar buiten ga, ik moet echt het gebied uit.

Zie ook de thread 'geen utms netwerk, wel gsm' in ditzelfde forum.

Met vriendelijke groet,

Peter

Martin_vd_G

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Op 2G zetten helpt ook niet. 

Nu is het zo dat ik met mijn telefoon wel kan bellen, maar bij mijn collega werkt er dus niks op zijn telefoon. Suggesties van Vodafone Webcare als 'ga eens buiten staan' en 'reboot je telefoon' werken ook niet(ik heb het idee dat dat de enige suggesties zijn die ze kunnen/willen doen).

Er zijn meedere klachten hierover, zowel hier op het forum als op twitter van verschillende mensen binnen dit postcode gebied. Maar ik heb het idee dat de klachten niet serieus worden genomen. Constant roepen 'zet hem op 2G' en 'Ga buiten staan' zijn leuk, maar dat is het enige wat geroepen wordt. Verder wordt er niet naar gekeken lijkt het. Wij ervaren dit probleem sinds vorige week vrijdag(1 maart) en zouden graag zien dat er iets mee gedaan wordt.
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
Ik ben het voor jullie aan het navragen.
Tot nu toe heb ik de postcodes:

3542DP, 3542 DJ, 3542 DA
Er is geen 2G, geen 3G. Geen geluid op de lijn. Gesprekken kunnen niet worden opgezet of vallen weg.
Heb ik het goed samengevat? Of hebben jullie nog meer info?
Martin_vd_G

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het gekke is dat het ene toestel met Vodafone wel normaal werkt, en het andere(van een collega b.v.) weer niet. Maar op ieder moment kan ieder toestel het ineens wel doen of ineens weer voor uren niet.

De situatie vandaag nu(10:25) is: mijn toestel werkt(ik kan bellen, sms'en etc). 3 andere collega's kunnen niks. Als ik ze bel krijg ik voicemail. Gisteren had ik ook uren geen contact.

Symptomen: niet kunnen bellen(zelfs geen 'ruis' geluid, gewoon niks. Echte stilte), geen SMS, geen internet verbinding. Telefoon geeft wel een sterkte van het signaal aan(2/4 of 3/4). Rommelen met instellingen(zoals 2G forceren e.d.) helpen ook niet. We zijn een IT club hier, dus beetje rommelen met Andriod instellingen is ons niet vreemd 😉

Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
martinolij schreef:
Beste,

Van de een op de andere dag hebben zowel mijn vriend als ik geen ontvangst meer. Beiden een zakelijk Vodafone abonnement. We hebben in huis geen nieuwe apparaten geinstalleerd, of andere electronische producten. Buitenshuis is de ontvangst wel prima, we snappen er niets van,

We hebben wel ontvangst, streepjes aanwezig, sms.internet werkt ook. Echter als we een nummer intoetsen, blijft het toestel maar zoeken, maar hij gaat niet over. Tot slot de batterijen van onze telefoons gaan nu ook zeer snel leeg, waarschijnlijk door het zoeken?

Postcode is 3602ZW

Heeft u enig idee?
Er waren al meer vragen hierover verschenen op het forum. Ik heb jouw bericht hier even bij gezet.
pras
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Volgens mij hebebn deze 2 berichten ook iets met dit probleem te maken. Een hier op het forum

-----------------------
"Beste,

Postcode is 3602ZW

Heeft u enig idee?"
-------------------------

en een op het vodafone deel van allestoringen.nl

--------------------------------
" Dennis Brouwer@DBrouwer432

@vodafoneNL problemen tussen postcode #maarssen 3604BA #utrecht 3542 DG . Meerdere vodafone gebruikers klagen over dit probleem."
----------------------------------

Zo te zien zit het dus niet alleen in de noordpunt van Lage Weide (3542) , maar ook in het enigzins aangrende deel van Maarssen-Dorp (3602,3604).  Daar zit welliswaar de randweg Utrecht-Noord tussen, maar net op die plaats is dat een brug over het Amsterdam-Rijn-kanaal, waardoor het onder dezelfd ezender zou kunnen vallen.

Ook op ons kantoor hebebn diverse mensen met diverse toestelen en een Vodafone abbonnement last van dit probleem, allemaal sinds 1 maart. Bij llen werkt de work-around van het op het gsm-only netwerk zetten.   Wij zitten op een 30-40 meter van de Vodafone zendmast (direct tegenover het vodafone gebouw op Computerweg 18-20), dus normaal gesproken hebben we een uitstekend signaal.

Met vriendelijke greot,

Peter

pras
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Toen ik mijn berciht had gepost zag ik dat inmiddels een van de aangehalde berichten ook al eerder aangehaald was.

Met vriendelijke groet,

Peter

Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
Martin_vd_G schreef:
We zijn een IT club hier, dus beetje rommelen met Andriod instellingen is ons niet vreemd 😉

Haha, gezellig zo'n IT-clubje. Beetje rommelen met Android intellingen. Doen jullie dat ook qua werk, of alleen nu uit noodzaak? 😉
Misschien weten jullie, als doorgewinterde "Android-rommelaars", wel antwoord op vragen van andere forumleden. Daarmee kun je eeuwige roem verwerven. Niet verkeerd toch?

Ik heb ook nog nieuws. De problemen in jullie regio zijn bekend. Er is zelfs al een monteur bezig geweest. Deze komt vandaag nog een keer terug. Hopelijk is het daarna opgelost. Houden jullie me op de hoogte?
Martin_vd_G

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@AstridG: ik bedoelde meer dat het ons als IT'ers niet vreemd is om met opties te gaan rommelen in een besturingssysteem of applicatie. We zijn zeker geen doorgewinterde "Android-rommelaars" 😛

Wat betreft het nieuws: dat is goed nieuws! Ik zal zo nu en dan eens kijken of ik mijn collega die 2 meter verderop zit kan bellen 😉
Xanh

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Boven het gebouw hier (zonnebaan 39 3542eb) waren ze bezig met de mast. Sinds dit gebeurt is werkt mobiel internet wel maar haperend, traag en vaak de verbinding kwijt.. Weet niet of het daar aan kan liggen?
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
Martin_vd_G schreef:
@AstridG: ik bedoelde meer dat het ons als IT'ers niet vreemd is om met opties te gaan rommelen in een besturingssysteem of applicatie. We zijn zeker geen doorgewinterde "Android-rommelaars" 😛

Wat betreft het nieuws: dat is goed nieuws! Ik zal zo nu en dan eens kijken of ik mijn collega die 2 meter verderop zit kan bellen 😉
Jullie zijn natuurlijk welkom om verder te rommelen en wel doorgewinterd te worden, haha 😉
Is het bellen gelukt?
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
Xanh schreef:
Boven het gebouw hier (zonnebaan 39 3542eb) waren ze bezig met de mast. Sinds dit gebeurt is werkt mobiel internet wel maar haperend, traag en vaak de verbinding kwijt.. Weet niet of het daar aan kan liggen?
De exacte locatie heb ik niet. Maar dat zou goed kunnen. Ik heb begrepen dat de monteur al is geweest, maar later op de dag nog even terug komt.
Als je hem nog eens ziet weet je dus genoeg 😄
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic