knoxville

Gedreven Ontdekker
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Iphone kiest 3G ipv 4G

Beste forum gebruikers/vodafone,

Ik heb sinds begin dit jaar de Iphone 6. Natuurlijk maak ik graag gebruik van de laatste techniek ivm snelheid, 4G.

Wat me mateloos stoort is dat de Iphone regelmatig (voornamelijk in de auto/trein) zelf kiest voor 3G i.p.v 4G.
Het stomme van alles is als ik dan d.m.v. een jailbreak tweak (knop om de telefoon te dwingen 4G netwerk te kiezen) aanzet negen van de 10 keer er gewoon een 4G netwerk beschikbaar is!

Met andere woorden, waarom zorgen jullie/apple niet ervoor dat ik gewoon 4G krijg als het netwerk gewoon voor handen is?:8

8 Reacties 8
Kyra
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 499Posts
  • 5Oplossingen
  • 49Likes
@knoxville,

Ik zie dat er nog niemand heeft gereageerd. Het toestel kiest altijd het best beschikbare netwerk op de betreffende locatie. Het kan dus zijn dat het 4G netwerk wel beschikbaar is, maar dat het 3G netwerk op dat moment beter is. Als je je verplaatst dan schakelt je toestel ook nog eens over van mast naar mast, wat ook invloed kan hebben op het netwerk.
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
knoxville

Het beeld dat je schets komt me bekend voor. Waar ik woon had ik dat voorheen ook regelmatig maar naarmate er meer 4G cellen komen wordt dat minder. Het heeft volgens mij te maken dat alle cellen moeten weten welke cellen er vlakbij zijn en naar welke cellen er het best overgeschakeld kan worden. Aangezien er nog steeds hard gebouwd wordt aan het netwerk kan ik mij voorstellen dat het bijwerken van al die buurcellen niet iedere dag gebeurd maar eens in de zoveel tijd. En naarmate er meer 4G cellen zijn kan er ook overgeschakeld worden van 4G cell naar 4G cell.

Ik had voorheen zo'n R212 MiFi en die had ik zo ingesteld dat die alleen maar 4G mocht gebruiken. Als ik dan ik een gebied kwam waar een gat in de dekking zat had ik even geen internet. Maar de MiFi bleef dan wel continue zoeken naar 4G en zodra dat er weer was, had ik weer internet. Terwijl mijn smartphone nog een tijdje op 3G bleef hangen, pas nadat hij dat signaal kwijt was ging die weer eens op zoek. En pas dan werd er weer overgeschakeld naar 4G.

Dus het lijkt me een kwestie van tijd. Nu we een zeer goede 4G dekking hebben hier in de omgeving staat mijn smartphone ook continue op 4G.


knoxville
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
De vraag is, heb je met 3 streepjes 4G niet een snellere data verbindingen dan met 4 streepjes 3G...
knoxville
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Precies, wel mooi dat met je toestel je in ieder geval die prioriteiten zelf kan instellen. Jammer dat een toestel van €700,- die mogelijkheid niet bied.
Wellicht stoppen ze deze functie niet in een iphone omdat het toestel functie anders te complex zullen worden voor de doorsnee consument lijkt me....

Geen andere optie dan gewoon weg te jailbreaken mensen;)
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
knoxville

Dat is appels met peren vergelijken. Ik heb regelmatig 10 Mbps gezien met 1 bolletje 4G ontvangst op mijn iPhone. Signaalsterkte zegt nog niet alles, het ligt hem er ook aan of je op een 1800 MHz frequentie (=sneller) verbonden bent of met een 800 MHz frequentie. En als je op een 1800 MHz frequentie zit, of de hele 1800 MHz frequentie dan beschikbaar is voor 4G of dat deze ook gedeeld wordt met 2G. Sinds kort is hier de 1800 MHz helemaal vrijgemaakt voor 4G en dan haal ik snelheden van 100-110 Mbps dichtbij de mast en 10-20 Mbps veraf. Bij 800 MHz is dan vaak 30-35 Mbps dichtbij en 5-10 Mbps veraf.

Bij 3G is dat weer heel anders. Hier geldt weer hoeveel carriers er aan staan. In rustige gebieden wordt er maar 1 carrier gebruikt en dan komt je dichtbij meestal op 10-12 Mbps dichtbij de mast. Naarmate je verder af gaat zakt dat snel in. Veraf mag je nog blij zijn met 1 Mbps.

Conclusie: 4G is altijd sneller dan 3G, ook bij slechter signaal.

En het is de software van je iPhone die inderdaad bepaalt wanneer en overgeschakeld wordt.
Er is manier om dat sneller te doen: bij je 2G/3G/4G instelling wissel je even naar 3G en dan direct weer terug naar 4G. In veel gevallen schakelt je toestel dan wel snel over mits er 4G dekking is.
knoxville
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Als je het mij vraagt is de software van de iphone echt flut wat betreft dit. Ik heb vandaag een test gedaan zie beide screenshots
http://imgur.com/jlIMaQz
http://imgur.com/ftuIzxL

Beide direct achter elkaar genomen op dezelfde plek. De iphone verkiest vaak 3G boven 4g! Zelfs als het 4g netwerk sterker is in bepaalde gevallen! Verklaar dat maar eens

Erg frustrerend als je optimaal van je Vodafone 4g wil genieten waar ik extra voor betaal!!
Farid-

Raadgever
  • 129Posts
  • 14Oplossingen
  • 52Likes
knoxville

Gebruik je toevallig een app die om de x aantal tijd een USSD string stuurt? (voor zover ik weet laat Apple dit niet toe voor 3rd party apps, maar aangezien je hem ge-jailbreakt hebt, zou dit kunnen)

Dit is in ieder geval geen normaal gedrag en aangezien het niet locatie gebonde is, iets wat veroorzaakt wordt door je toestel (zoals je zelf al aangeeft). Netwerktechnisch gezien wordt je telefoon altijd gestuurd naar 4G, tenzij de signaalsterkte onder een bepaalde drempelwaarde terecht komt.

ps. Op welke locatie heb je bovenstaande test uitgevoerd?
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
knoxville

Heb je het bericht van Farid- gezien? Ik zie dat er geen reactie meer is geweest, ben zelf ook wel benieuwd naar het antwoord.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic