LeMarquis

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Iedere klant gelijkwaardig?

Meerdere malen zie ik hier op het forum door Vodafone medewerkers gesteld worden dat voor Vodafone iedere klant gelijkwaardig is... nieuw of bestaand. (Het feit dat ik me bij registratie op dit forum al aan moet geven of ik een bestaande klant ben geeft daarover te denken...)
Nu is het zo dat mijn abonnement bij Vodafone binnenkort afloopt en ik een nieuwe smartphone aan wil schaffen i.c.m. abonnement. Op de site van Vodafone zijn voor zowel bestaande als nieuwe klanten de prijzen inderdaad hetzelfde. Echter, de smartphone die ik graag wil hebben wordt niet aangeboden op de Vodafone site en dus ben ik afhankelijk van een derde partij.
En daar zit nu juist het probleem. Vodafone stelt (telefonisch en hier op het forum) dat deze derde partij de prijzen bepaalt van de telefoons maar ondertussen geeft men wel een flinke provisie voor nieuwe klanten waardoor deze resellers de telefoons aan nieuwe klanten tegen een hogere prijs zullen aanbieden wanneer zij hun marge willen behouden.
Vodafone, hoe valt dit te rijmen met jullie gelijkheidsbeginsel? Het is té gemakkelijk om te stellen dat een derde partij de prijzen bepaalt wanneer jullie indirect een dikke vinger in de pap hebben!
Er zal een heel goed, duidelijk en plausibel antwoord moeten volgen wil ik mijn abonnement hier verlengen. Ik zie namelijk ook concurrenten waarbij de prijzen voor nieuwe en bestaande klanten wél hetzelfde zijn bij een reseller.
 
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
BramKl

Ontdekker
  • 2Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Beste LeMarquis,
 
De reactie van de mod klopt niet helemaal. Die had namelijk moeten zijn: je hebt helemaal gelijk! Bestaande klanten zijn voor Vodafone minder waard dan nieuwe klanten. De reden dat je bij externe winkels (veel) meer betaald voor dezelfde telefoon-abo combinaties is simpelweg omdat Vodafone minder toestelsubsidie geeft voor bestaande klanten. Er zijn vrijwel altijd verschillen en die kunnen aardig oplopen. In de meeste gevallen zul je zien dat een toestel dat gratis wordt aangeboden bij een bepaald abonnement, opeens 60-110 euro duurder wordt zodra je aangeeft dat het om een verlenging gaat. Dit is puur op basis van de toestelsubsidie van Vodafone.
 
Ook op de website van Vodafone zelf ben je als bestaande klant minder waard. Zo krijg je bij een verlenging met iPhone 5 een jaar lang 25% korting (in de mail die je van Vodafone krijgt melden ze zelfs dat dit speciaal voor jou is, omdat ze zo waarderen dat je een trouwe klant bent). Als je naar de gewone website gaat en het zou bestellen als nieuwe klant, dan betaal je hetzelfde voor het toestel, maar krijg je een jaar lang 50% korting op het abo. Je betaalt als bestaande klant dus 165 meer, over de looptijd van het hele contract genomen.
 
Voor mij is dit (gecombineerd met het feit dat Vodafone me 4 dagen aan het lijntje heeft gehouden rondom de gratis headset bij een Xperia Z pre-order: ik kreeg na herhaald vragen pas na 4 dagen te horen dat ik die ook bij verlenging kon krijgen, maar dat de actie jammer-maar-helaas net een paar uur afgelopen was omdat de voorraad op was) reden om heel hard naar een andere provider te hollen. Zeker nu die RED abonnementen eraan komen... 

Bekijk in context

5 Reacties 5
RobbieE

Gedreven Liefhebber
  • 345Posts
  • 46Oplossingen
  • 16Likes
Hallo LeMarquis,

Als je geinterreseerd bent in en toestel dat wij zelf niet aanbieden, en toch gebruik wilt maken van het Vodafone netwerk, dan zijn er een aantal opties. Je kunt het toestel bij een derde partij kopen icm een Vodafone abonnement, maar het is ook mogelijk om een los toestel te kopen waardoor je een Sim Only abonnement kunt nemen. Bij de tweede optie heb je natuurlijk geen korting op een toestel, maar bespaar je natuurlijk wel weer op de abonnementskosten.

Als je een toestel bij een derde partij koopt, dan kan de prijs inderdaad verschillen. Ook de combinaties van toestellen / abonnementen kunnen anders zijn dan de combinaties die wij op onze site aanbieden. In sommige gevallen zijn deze prijzen verschillend, in andere gevallen zijn ze gelijk. Een ander antwoord kan ik je helaas niet geven.
BramKl

Ontdekker
  • 2Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Beste LeMarquis,
 
De reactie van de mod klopt niet helemaal. Die had namelijk moeten zijn: je hebt helemaal gelijk! Bestaande klanten zijn voor Vodafone minder waard dan nieuwe klanten. De reden dat je bij externe winkels (veel) meer betaald voor dezelfde telefoon-abo combinaties is simpelweg omdat Vodafone minder toestelsubsidie geeft voor bestaande klanten. Er zijn vrijwel altijd verschillen en die kunnen aardig oplopen. In de meeste gevallen zul je zien dat een toestel dat gratis wordt aangeboden bij een bepaald abonnement, opeens 60-110 euro duurder wordt zodra je aangeeft dat het om een verlenging gaat. Dit is puur op basis van de toestelsubsidie van Vodafone.
 
Ook op de website van Vodafone zelf ben je als bestaande klant minder waard. Zo krijg je bij een verlenging met iPhone 5 een jaar lang 25% korting (in de mail die je van Vodafone krijgt melden ze zelfs dat dit speciaal voor jou is, omdat ze zo waarderen dat je een trouwe klant bent). Als je naar de gewone website gaat en het zou bestellen als nieuwe klant, dan betaal je hetzelfde voor het toestel, maar krijg je een jaar lang 50% korting op het abo. Je betaalt als bestaande klant dus 165 meer, over de looptijd van het hele contract genomen.
 
Voor mij is dit (gecombineerd met het feit dat Vodafone me 4 dagen aan het lijntje heeft gehouden rondom de gratis headset bij een Xperia Z pre-order: ik kreeg na herhaald vragen pas na 4 dagen te horen dat ik die ook bij verlenging kon krijgen, maar dat de actie jammer-maar-helaas net een paar uur afgelopen was omdat de voorraad op was) reden om heel hard naar een andere provider te hollen. Zeker nu die RED abonnementen eraan komen... 
LeMarquis
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Remco,
 
Bedankt voor je antwoord.
De verschillende scenario's had ik al doorgenomen. Resultaat:
Los toestel plus sim-only is circa €60,- duurder dan gsm i.c.m. abonnement verlengen.
GMS i.c.m. abonnement verlengen is nog eens circa €70,- duurder dan gsm i.c.m. nieuw abonnement (aansluitkosten reeds verrekend).
 
Conclusie: totaal circa €130,- verschil voor dezelfde telefoon met hetzelfde (2-jarig) abonnement. Op een bedrag van bijna €1000,- (gsm + abo) is dat geen gering verschil.
 
Ik begrijp best dat jullie als forummoderators niet te verwijten valt dat ik als bestaande klant meer betaal want dat beleid wordt op een andere afdeling bepaald. Maar wat me wel verbaast is dat er hier zo vaak geroepen wordt dat alle klanten voor Vodafone even belangrijk zijn. Zolang mensen via de Vodafone site bestellen is dat misschien wel het geval, maar daarbuiten zeker niet. Het is erg jammer dat dit voor veel mensen niet transparant is en voor jullie ook moeilijk uit te leggen valt. Tenminste... bedrijfsmatig valt het prima uit te leggen, maar als consument voel je je gen***d.
 
Ik trek daarom mijn conclusie en hoop dat jullie management ooit tot inkeer komt door mensen die dat in grotere getalen gaan doen.
Zoals ik al zei; mijn verwijt is niet aan jou. Nogmaals dank voor je antwoord.
 
Met vriendelijke groet,
 
Mark
LeMarquis
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste BramKI,
 
Ook jij bedankt voor je antwoord!
Dit bevestigt mijn gedachten hierover. Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die hier zo over denkt.
Erg jammer want voor de rest was ik tevreden over Vodafone, maar dit is reden genoeg om over te stappen.
Succes met je Xperia Z! 😄
 
Met vriendelijke groet,
 
Mark
 
rvduuren

Gedreven Liefhebber
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
Mijn ervaring is ook dat nieuwe klanten meer voordeel hebben. Toestelprijzen op myvodafone zijn in het topsegment 200 euro duurder als in de winkel. Een S3 is gewoon bij Saturn te halen voor 425 euro, staat op de site voor 629 euro.
 
Ik ben nu iets van 16 jaar klant, maar de aanbieding die ik nu telefonisch heb gekregen laat ik lekker voor wat het is. Een duurder abonnement met minder minuten en meer dan een kwart minder data plus een midrange toestel is GEEN scherpe aanbieding voor een trouwe klant. En waar baseert Vodafone de term verlengen op? Dit was een downgrade waar ik meer voor moet betalen.
 
Tenzij ze me een killer aanbieding doen met een leuke One X of S3 ga ik er nog eens over nadenken. En anders haal ik er zelf wel eentje en laat mijn oude abonnement lekker doorlopen. Dan ben ik goedkoper uit dan wanneer ik "verleng".
 
Voor nu ben ik eigenlijk best teleurgesteld in de waardering die er voor mij als klant is.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic