Info momenje:
Er bestaat een GEDRAGSCODE TRANSPARANTIE INTERNETSNELHEDEN (GTI), een aantal interessante items uit dit document. In
bold, belangrijke info:
De ISP’s lichten consumenten voor over bijvoorbeeld de mogelijkheden van een bepaalde dienst om snel te browsen, waar de consument op moet letten als hij HD-video via internet wil bekijken of online wil gamen. Heeft de verbinding voldoende uploadsnelheid voor videoconferencing? Geeft een hogere snelheid een betere internetervaring? Is een dienst met een hogere of lagere bandbreedte meer geschikt? Om de consument te helpen bij het maken van de juiste keuze hebben de ISP’s de Gedragscode Transparantie Internetsnelheden (GTI) ontwikkeld.
De ISP’s streven er naar om de consument zo goed mogelijk voor te lichten over de te verwachten snelheid van de verbinding en welke factoren in de praktijk invloed hebben op de daadwerkelijk te realiseren snelheid.
Dit geldt zowel vóór de totstandkoming van de overeenkomst als gedurende de uitvoering ervan. Hierdoor wordt de consument in staat gesteld om een afgewogen keuze te maken die het beste aansluit bij zijn omstandigheden en wensen. De gedragscode bevat een basisniveau omtrent de te verstrekken informatie en de wijze waarop daarover door de ISP wordt gecommuniceerd. ISP’s hebben de mogelijkheid om additionele informatie te verstrekken ter onderscheiding van hun aanbod met de vele concurrenten.
ISP’s zullen de klant op voor hem begrijpelijke wijze voorlichten als de ervaren snelheid niet overeenkomt met de snelheid die hij verwacht. ISP’s zullen daarvoor faciliteiten inrichten in Q&A’s op de website en informatie via de klantenservice. ISP’s zorgen er voor dat de informatie steeds up-to- date is. Als komt vast te staan dat het probleem zich in het domein van de klant vindt (router, interne bekabeling, computer, tablet, smartphone), adviseert de ISP de klant stapsgewijs over de mogelijkheden om het probleem te verhelpen.
Als het probleem niet kan worden opgelost dan de klant redelijkerwijs op basis van de overeenkomst mocht verwachten, gelden onverkort de regels van het verbintenissenrecht en consumentenkoop. De ISP publiceert op zijn website in begrijpelijke bewoordingen welke mogelijkheden de consument heeft als de dienst redelijkerwijs niet aan de verwachtingen van de consument voldoet. De ISP wijst de klant daarbij op de mogelijkheid om een klacht in te dienen en op de van toepassing zijnde interne klachtenprocedure.
Gehele document:
vodafone.nl/Vodafone/wg30/pdf/20120703GTIfinalboardapproval.pdf