D-2010

Stamgast
  • 75Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes

Hoe kan ik verbindingen met een niet-terrestrisch netwerk uitschakelen?

• Goedemorgen, ik las vanmorgen het volgende in de telegraaf:

1000037438.jpg

Kan iemand mij aangeven waar en hoe ik verbindingen met een niet-terrestrisch netwerk kan uitschakelen?

Verneem het graag. 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3610Posts
  • 1097Oplossingen
  • 1186Likes

@Dommels en @Energieboy 

Ik heb de vraag gisteren nog intern uitgezet, maar de Telegraaf heeft een artikel gescheven op basis van de roamingsafspraken van 2022 die gelden tot 2032. Dit betreft dus deze wetgeving die ik ook in mijn vorige bericht heb vermeld. En eigenlijk wordt dit ook direct bevestigd door één van de screenshots die je hebt gedeeld: 

Het betreft dus geen nieuwe wetgeving, maar de wetgeving die per 2022 is ingevoerd voor de duur van 10 jaar. De Telegraaf heeft waarschijnlijk dit artikel geschreven met het oog op de zomervakantie en om hun lezers tips te geven om een hoog datagebruik te voorkomen. 

In ieder geval. De roaming verordening verplicht uitsluitend tot het nemen van redelijke maatregelen om klanten te beschermen tegen kosten en ongewild roamen op niet-terrestrische netwerken. Ze noemen dan als voorbeeld de opt-out maar er is geen verplichting om zo’n opt-out aan te bieden. Die bescherming kan je uiteraard ook op een andere manier(en) bieden. Vanuit Vodafone doen we dit door klanten meer informatie te geven hierover (dus nu rond de vakantieperiode gaat er een nieuwsbrief uit met meer informatie hierover) en daarnaast hebben we natuurlijk het standaard plafond van EUR 60,50 wat klanten beschermd tegen hoge kosten. Ook op onze website vind je hier meer informatie over: Bellen, internetten en sms'en in het buitenland | Vodafone zie onder de FAQ de vraag: “wat zijn de tarieven voor vlucht- en bootdiensten (niet-terrestrische netwerken)”. De welkomst sms bij contact met een dergelijk netwerk zou ook duidelijk moeten waarschuwen dat er nu iets gebeurt wat de klant waarschijnlijk niet wil. 

Bekijk in context

17 Reacties 17
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3610Posts
  • 1097Oplossingen
  • 1186Likes

Hi @D-2010, welkom hier. 

Je toestel kan verbinden met een niet-terrestrisch netwerk als je per boot of vliegtuig reist. Vaak wordt dit ook wel het maritieme netwerk genoemd. Momenteel is dit de nog geldende wetgeving hieromtrent. Wel kun je het verbinden met een niet-terrestrisch netwerk altijd vermijden door simpelweg roaming uit te schakelen op je toestel 🙂

D-2010
topicstarter
Stamgast
  • 75Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes

Dank voor je reactie. Heb jij dan toevallig enig idee waarom er in dat artikel dan wordt aangegeven dat er per 1 juli een mogelijkheid is om die verbindingen op voorhand al te kunnen uitschakelen? Ben benieuwd waar deze info dan vandaan komt.. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 12285Posts
  • 3560Oplossingen
  • 3205Likes

Jammer dat het artikel niet vrij is voor iedereen om te lezen. De telegraaf roept wel vaker iets, sorry voor mijn teleurstellende vertrouwen in de telegraaf. Had het artikel graag gelezen om te zien wat er dan over staat. Vreemde is dat ik geen andere krant kan vinden die deze informatie ook plaatst. Lees wel veel in het jaar 2022 maar niet nu, maar misschien lees ik er overheen, dat kan natuurlijk ook nog. 

Op voorhand uitschakelen kan natuurlijk door je roaming uit te schakelen, wat Cecilia ook al schreef. 

Dommels

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Als ik roaming uitschakel kan ik ook geen verbinding maken met een ander netwerk. Lijkt me daarom erg handig als ik die specifieke optie heb om specifiek dat soort netwerken te kunnen uitschakelen en daar dus ook niet per ongeluk verbinding mee te maken. En omdat er in dat artikel specifiek over 1 juli wordt gesproken leek mij dat je dat ergens zou moeten kunnen instellen..

Verder allemaal niet heel erg belangrijk, maar ben er gewoon nieuwsgierig naar.

PS: om de een of andere reden kon ik geen gebruik meer maken van mijn D-2010 gebruikersnaam, dus maar een nieuwe aangemaakt.. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 12285Posts
  • 3560Oplossingen
  • 3205Likes

Dan blijft het nog steeds jammer dat het artikel niet door iedereen is te lezen. Misschien kan je er een copy van maken en hier plaatsen, dan kunnen we het ook lezen.

Dommels

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Het is een vrij lang artikel. Heb enkele screenshot bijgevoegd.. 

Tevens de link voor degenen die een abonnement op de Telegraaf hebben:

https://www.telegraaf.nl/lifestyle/1432017596/ook-gratis-roaming-kent-nog-valkuilen-zo-voorkom-je-ee...?

Energieboy
Expert
Expert
  • 12285Posts
  • 3560Oplossingen
  • 3205Likes

Bedankt voor het plaatsen 😁👍🏼
Heb het gelezen en het is wel vreemd dat de Telegraaf dit alleen schrijft. Ga morgen toch nog meer op zoek op het internet. Wie weet kan Cecilia nog eens intern informeren of Vodafone hier mee bezig is. 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3610Posts
  • 1097Oplossingen
  • 1186Likes

@Dommels en @Energieboy 

Ik heb de vraag gisteren nog intern uitgezet, maar de Telegraaf heeft een artikel gescheven op basis van de roamingsafspraken van 2022 die gelden tot 2032. Dit betreft dus deze wetgeving die ik ook in mijn vorige bericht heb vermeld. En eigenlijk wordt dit ook direct bevestigd door één van de screenshots die je hebt gedeeld: 

Het betreft dus geen nieuwe wetgeving, maar de wetgeving die per 2022 is ingevoerd voor de duur van 10 jaar. De Telegraaf heeft waarschijnlijk dit artikel geschreven met het oog op de zomervakantie en om hun lezers tips te geven om een hoog datagebruik te voorkomen. 

In ieder geval. De roaming verordening verplicht uitsluitend tot het nemen van redelijke maatregelen om klanten te beschermen tegen kosten en ongewild roamen op niet-terrestrische netwerken. Ze noemen dan als voorbeeld de opt-out maar er is geen verplichting om zo’n opt-out aan te bieden. Die bescherming kan je uiteraard ook op een andere manier(en) bieden. Vanuit Vodafone doen we dit door klanten meer informatie te geven hierover (dus nu rond de vakantieperiode gaat er een nieuwsbrief uit met meer informatie hierover) en daarnaast hebben we natuurlijk het standaard plafond van EUR 60,50 wat klanten beschermd tegen hoge kosten. Ook op onze website vind je hier meer informatie over: Bellen, internetten en sms'en in het buitenland | Vodafone zie onder de FAQ de vraag: “wat zijn de tarieven voor vlucht- en bootdiensten (niet-terrestrische netwerken)”. De welkomst sms bij contact met een dergelijk netwerk zou ook duidelijk moeten waarschuwen dat er nu iets gebeurt wat de klant waarschijnlijk niet wil. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 12285Posts
  • 3560Oplossingen
  • 3205Likes

Geweldig Cecilia, nu hoef ik niet meer op onderzoek uit. Bedankt voor je uitgebreide informatie, het is mij duidelijk en ik hoop ook Dommels. Voor wie nog op vakantie gaat, fijne vakantie 🙂

Dommels

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor de toelichting, alles duidelijk voor nu. 

Heb nog wel één ander verzoek wat hier los van staat.. Zou jij mijn D-2010 account kunnen samenvoegen met mijn nieuwe Dommels gebruikersnaam / account? Dit nieuwe account is nu ook daadwerkelijk gekoppeld aan mijn My Vodafone..

Tevens heb ik gister toch maar de gok gewaagd om Ziggo en Vodafone samen te voegen, zodat alles in één opslag inzichtelijk is. Vooralsnog geen spijt van en alles werkt nog naar behoren voor zover ik kan zien..

Ik weet alleen niet of dit eventueel ook nog gevolgen heeft voor mijn Ziggo Community account.. Zo te zien niet, maar zou je daar nog wat duidelijkheid over kunnen geven? 

Bij voorbaat dank. 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3610Posts
  • 1097Oplossingen
  • 1186Likes

@Dommels Ik heb de koppeling verplaatst. Als je nu opnieuw inlogt op de Vodafone Community, dan kom je weer uit bij je oude vertrouwde account @D-2010  🙂

Controleer voor de zekerheid even of je ook problemen ervaart met het inloggen op de Ziggo Community na het samenvoegen van Mijn Ziggo en My Vodafone. Mocht dat het geval zijn, dan wil ik je vragen om met Mijn Ziggo een tijdelijk nieuw account aan te maken op de Ziggo Community. Als je mij dan vervolgens zowel de gebruikersnaam van het tijdelijke- als oorspronkelijke account kan geven, dan kan ik deze koppeling ook voor je omzetten.

Dommels

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik kan nu inderdaad niet meer inloggen bij Ziggo community.. Mijn gebruikersnaam daar is Dommels2010. 

Het aanmaken van een nieuw account lukt niet, want mijn emailadres is al gekoppeld aan een ander account, geeft ie aan.. 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3610Posts
  • 1097Oplossingen
  • 1186Likes

Klopt, je moet tijdens de registratie dan even een ander e-mailadres invoeren. Dit heeft verder geen gevolgen voor je Mijn Ziggo account. Wil je dan je nieuwe gebruikersnaam bij de Ziggo Community doorgeven? Dan zet ik die om 🙂

Ik zie dat je nu nog reageert via @Dommels op de Vodafone Community. Als je uitlogt en opnieuw inlogt, dan kom je uit bij @D-2010 

Dommels

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Okee, nieuw ziggo account aangemaakt. Gebruikersnaam 'Dommels' 

En klopt het dat dan nadat ik hier ben uitgelogd, om vervolgens opnieuw in te loggen, mijn Vodafone-inloggegevens moet gebruiken? En ook bij de Ziggo-community? 

D-2010
topicstarter
Stamgast
  • 75Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes

Hi Cecilia, ben er inmiddels achter gekomen dat ik nu bij beide community's moet inloggen met mijn Vodafone-inloggegevens, dus dat is duidelijk. Echter bij de Ziggo-community zie ik nu dat mijn (nieuwe) gebruikersnaam 'Dommels' is aangehouden als community-account.
Graag zou ik daar dan weer gebruik willen maken van 'Dommels2010'. Zou je dit nog kunnen fixen ajb?

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3610Posts
  • 1097Oplossingen
  • 1186Likes

@D-2010 Ook voor de Ziggo Community heb ik de wisseltruc uitgevoerd. Als je daar nu opnieuw inlogt dan kom je weer uit bij Dommels2010.

D-2010
topicstarter
Stamgast
  • 75Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes

Alles werkt weer zoals gewenst. Dank voor je hulp!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic