Ik kan het eigenlijk niet mooier omschrijven dan de site van Tros Opgelicht?
Android-gebruikers moeten even opletten. Er is een nieuwe soort van 'banking trojan' gevonden, wat oplichters gebruiken om controle te krijgen over iemands bankrekening. Via malware op Android kunnen criminelen zichzelf vrijwel onbeperkte toegang geven tot andermans apparaat; zelfs tot de tweestapsverificatie die je gebruikt om in te loggen bij je bank.
Lees deze pagina:
https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/artikel/gevaarlijke-malware-escobar-kan-tweefactorauthenticatie...
Wat een onzin artikel... Nee, ik val jou (OP / Energie) hier niet zelf op aan maar... wat een ongein. En het zijn "uiteraard" weer de Russen die het op ons gemumd hebben. Maar zelfs het originele artikel zelf stelt: "It is still early to tell how popular the new Escobar malware will become in the cybercrime community", ofwel: "Het is nog afwachten hoe de nieuwe app gebruikt gaat worden", ofwel... het is puur een gerucht. En mag ik nu ook even opmerken dat de orignele website stevig in de ads staat? Ofwel... men krijgt provisie voor eenieder die de site bezoekt en dus al die ongein ziet.
En hoe krijg je bezoekers op je website? Hmm... misschien wel door een doem scenario te schetsen in de hoop dat dit door anderen wordt opgepakt. En dan de tips op Radar: "zorg ervoor dat je xxx software installeert", lachwekkend.
Neen beste mensen. Computer veiligheid komt NIET van een programma of een appje wat je even installeert en wat je dan zogenaamt veilighoud. Het idee alleen dat "wees er zeker van dat je xxx hebt geinstalleerd" is ronduit bespottelijk. Bescherming van je computer is een continue doorlopend proces, geen product. En de zwakste schakel? Dat ben jij.
Neem 2factor authorisatie... dat is een product: een optie wat je kan activeren. En het is erg effectief. Totdat je besluit om een linkje in een e-mail van "Vodafone/Ziggo" te volgen, in te loggen en... uh oh... nu is het electronische slotje ineens waardeloos geworden. Sloten worden waardeloos als je de sleutel gewoon weggeeft, zo ook in de digitale wereld.
</vent>
Excuses, moest even.
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.