AWDH1982

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Geen 4G op Vodafone Smart150 abonnement?

Hallo,

4 maanden voordat mijn Vodafone-abonnement afliep heb ik het vernieuwd naar een Sim-Only Smart150 abonnement. Het valt me op dat als ik met mobiele gegevens aan internet, ik geen 4G te zien krijg (terwijl de dekkingskaart van Google Maps daar in en rond mijn woonplaats ruime mogelijkheden voor bied en ik een Samsung Galaxy A3-toestel heb die af-fabriek 4G ondersteunt.

Ik heb reeds een ticket aan laten maken bij Vodafone Support (best apart trouwens dat er geclaimed wordt dat er 24/7 support is maar blijkbaar niet als ik een 'chatter' van Vodafone zoek via de Vodafone App).

Ticket is 151120 000554. Als antwoord kreeg ik terug dat er 'momenteel' een storing was met 4G.
De geadviseerde instellingen heb ik gevolgd en daarna mijn toestel opnieuw gestart maar na inloggen nog steeds 3G /H .

Kan er uitgezocht worden of ik met mijn huidige abonnement 'recht' heb op en technisch gezien gebruik moet kunnen maken van 4G?
13 Reacties 13
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi ,

Goedenavond.

Je hebt de Galaxy A3 los gekocht? Vodafone Smart 200 bied zoals ook op de website staat de mogelijkheid tot 4G internet. Ik kan alleen helaas niet informatie over Smart 150 vinden. Heb je misschien en linkje?

Er waren inderdaad problemen als het ging om verlengingen of nieuwe aansluitingen. Het 3G netwerk lijkt geen probleem te zijn voor je toestel en ook zijn er geen storingen of werkzaamheden in je regio?

Via de My Vodafone app kan de chat functie sneller vol zitten dan dat je het via de PC doet via www.vodafone.nl/support/contact/
AWDH1982
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo, dank voor je uitgebreide antwoord. Ik zie dat ik me vergist heb, ik heb momenteel een Smart 500 Sim only abonnement:

https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/abonnement/smart-500.shtml

Het maakt niet uit waar ik me bevind, of ik nu thuis ben, op het station of op kantoor, ik heb nergens 4G terwijl er op dat moment geen Vodafone storingen zijn (aangegeven).
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Thanks voor het melden van het juiste abonnement . Heb de titel ook zo nodig aangepast.

Met het Smart 500 abonnement heb je toegang tot het 4G netwerk. Als je de mogelijkheid hebt om en winkel te bezoeken kunnen zij kijken of je simkaart wel het 4G netwerk ondersteund (oudere simkaarten ondersteunen het 4G netwerk niet). Zo nodig krijg je en nieuwe simkaart mee. Want als je nergens 4G hebt kan het aan je simkaart liggen.
Anonymous
Niet van toepassing
Werkt het dan nog niet raad ik het volgende aan:

Controleer eens de instellingen via http://handleidingen.vodafone.nl
Let daarbij op dat mobiele data aan moet staan en bij netwerkmodus LTE/WCDMA/GPRS (4G, 3G en 2G) moet aan gevinkt zijn. Beschikt het toestel niet over LTE/4G dan natuurlijk alleen WCDMA/GPRS (3G en 2G). Is het een zakelijk account/nummer probeer dan eens de office.vodafone.nl ipv de live.vodafone.com. Gebruikersnaam en wachtwoord is vodafone.

U kunt ook handmatig een ander netwerk selecteren via netwerk operators of aanbieders. Vervolgens zet u hem daarna weer terug op het Vodafone netwerk. Hierdoor meldt de simkaart zich opnieuw aan op het netwerk.

Ik raad u ook eens aan om de dekking te controleren in uw omgeving via: https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/dekkingskaart.shtml

Tevens kunt u contact opnemen met de klantenservice. Zij kunnen zien hoe de simkaart is aangemeld op het netwerk, of er een blokkade opstaat etc.
Zie voor meer informatie tevens: http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Nieuws/Eerste-hulp-bij-Netwerkproblemen/td-p/255897
Mel
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 564Posts
  • 6Oplossingen
  • 20Likes
Hallo @AWDH1982, is het nog gelukt aan de hand van de tips van SamsungExpert en Steven-? Heel fijn weekend.
AWDH1982
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Allereerst hartelijk dank voor jullie tips.
Helaas hebben ze tot nu toe niet geholpen. Ik heb naast mijn post op dit forum ook een aantal chatsessies gehad met Vodafonesupport, 1 medewerker adviseerde me om een kruistest te doen met m'n simkaart in een ander toestel om zo helder te krijgen of het issue in de sim/ de chip zit. Registreren op een ander netwerk en daarna terug registreren op Vodafonenetwerk heeft ook niet geholpen. De simkaart is dit jaar vervangen door een medewerker in de Vodafonewinkel (ik ga er dan ook vanuit dat het een recente chip is).
Helaas heb ik geen ander toestel waar mijn nanosim in kan.
Het ligt in elk geval niet aan de plek waar ik me bevind.

Ik beheer op mijn werk dagelijks mobiele (Samsung) telefoons dus ik weet de meeste foefjes wel die ik moet proberen maar dit is een raadsel voor me.
Anonymous
Niet van toepassing
De kruistest kun je in een vodafone winkel doen. Mijn collega's helpen je graag verder. De klantenservice ziet verder geen blokkade etc staan en 4g op mogelijk?
AWDH1982
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt, ik zal binnenkort een en ander laten uitzoeken in de winkel. De Samsung Galaxy A3 die ik heb ondersteunt 4G volgens de fabrieksspecificaties
Anonymous
Niet van toepassing
Houd ons op de hoogte
AWDH1982
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Doe ik, in elk geval allen hartelijk dank voor jullie meedenken en de vele tips 😉
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo en

Ik heb zojuist via de website van Tweakers.nl gezocht op de specificaties van de Samsung Galaxy A3 (zwarte uitvoering).
Deze smartphone is inderdaad geschikt voor 4G / LTE.

Maar niet voor de hoofdfrequentie van 800 MHz waarvan Vodafone gebruik maakt voor het aanbieden van 4G. En slechts in beperkte mate voor de andere frequentie van 1800 MHz waarvan Vodafone gebruik maakt voor het leveren van een 4G-Netwerk-verbinding in drukke gebieden.

Dus: Vodafone maakt gebruik van andere frequenties, dan waarmee jouw Samsung Galaxy A3 overweg kan.

Jouw Samsung Galaxy A3 kan overweg met de volgende frequenties:

Frequentiebereik (mobiel)850MHz, 900MHz, 1800MHz , 1900MHz , 2100MHz

De overeenkomst is de 1800 MHz frequentie. Maar dat is een ondersteunende frequentie, die alleen in dichtbevolkte gebieden geleverd wordt.

Hopelijk geeft mijn bericht jou wat meer duidelijkheid. Het ligt niet aan je Vodafone SIM-kaart. En ook niet aan je abonnement.
Samsung had deze smartphone nooit in Nederland mogen verkopen. Dat is mijn mening.

Zie verder de website van Tweakers.net
En zoek daarbij op de specificaties en het frequentie-bereik van jouw type smartphone.


Succes!

Netwerker
AWDH1982
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wauw, dankjewel voor je research. Ehhm maar ik neem aan dat meerdere A3's in combinatie met een Vodafone-abonnement in Nederland zijn en worden verkocht (en er dan dus meer mensen dit 'probleem' zouden moeten ondervinden)?
Daarnaast zou het in dat geval Vodafone (of de tussenaanbieders waarbij men Vodafone-abonnementen icm een A3-toestel kan kiezen) sieren als die info zichtbaar staat op hun website 🙂 .
Maar nogmaals dank voor je uitzoekwerk.
Nadia
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 730Posts
  • 20Oplossingen
  • 70Likes
Topic gesloten
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Wat vind jij het mooiste aan de iPhone 16 serie?

Uitgelicht topic