WhiteWolf

Gedreven Raadgever
  • 184Posts
  • 17Oplossingen
  • 24Likes

[Discussie] IT’ers voelen zich veiliger met iPhone dan Blackberry

Indien het mag van de Moderators en Administrator zou ik dit leuke onderwerp hierin brengen als een discussie puntje =D
 
Dat het niet goed gaat met het Canadese RIM, maker van de Blackberry, mag inmiddels geen nieuws meer heten. Het bedrijf is gespecialiseerd in smartphone-oplossingen voor de zakelijke markt en weet maar moeilijk aansluiting te vinden bij de veranderende markt waarbij Bring Your Own Device (BYOD) steeds gebruikelijker wordt binnen bedrijven.De enige troef die RIM nog in handen lijkt te hebben is de goede beveiliging van Blackberry’s en het feit dat IT-beheerders volledige controle over Blackberry’s van werknemers hebben. Nu lijkt echter zelfs aan dat wapenfeit getornd te worden. Uit een onderzoek naar BYOD blijkt dat IT-beheerders voor het eerst iOS als een veiliger platform voor zakelijk gebruik zien dan Blackberry.Voor het onderzoek werden 400 IT-ers uit Duitsland, Groot Brittannië en de Verenigde Staten ondervraagd over het BYOD-beleid binnen hun organisatie. Bij de vraag welk besturingssysteem het meest veilig en het best te beheren was voor een IT-afdeling kwam iOS op de eerste plaats, gevolgd door Blackberry, Android, Symbian en als laatste Windows Phone OS.iOS wordt weliswaar gezien als het meest geschikte mobiele OS voor BYOD-omgevingen, maar in de praktijk blijken iPhones nog lang niet overal welkom. Op de vraag welke mobiele besturingssystemen daadwerkelijk toegelaten worden op bedrijfsnetwerken staat Blackberry nog bovenaan met 71,2%, gevolgd door Android met 70,6%, Windows Phone met 52,5% en iOS met 50,7%.Die uitkomst mag met recht opvallend genoemd worden. Niet alleen blijkt hieruit dat het veilig achten van iOS nog niet overal omgezet is in beleid. Daarbij valt op dat Android wél welkom is op het overgrote deel van de bedrijfsnetwerken. Dit terwijl onlangs bekend werd dat meer dan 65% van alle Android-toestellen een bepaalde vorm van malware aan boord heeft.De verdere conclusies van het onderzoek zijn vooral interessant voor ondernemingen die overwegen om aan een BYOD-programma te beginnen. Zo blijkt dat het bij de meeste bedrijven geen extra geld kost of zelfs geld bespaart en dat het een effectief middel is om talent naar de onderneming te trekken of te behouden.Hoe welkom is de iPhone bij jouw werkgever?. Ik gebruik de iPhone meer en ik zie ook in het bedrijf waar ik werk ook meer iPhone gebruikers komen omdat het gemakkelijker is om te gebruiken. Gek genoeg hebben ze wel altijd een Blackberry eerst gehad en nu opeens de iPhone =P
 
Met vriendelijke groet
 
WhiteWolf
 
Source: http://www.onemorething.nl/2012/08/iters-voelen-zich-veiliger-met-iphone-dan-blackberry/
8 Reacties 8
Blizz

Gedreven Liefhebber
  • 73Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes
Interesant topic, maar kerel je weet toch dat Blackberry een eigen netwerk kan laten opzetten in een bedrijf en hierdoor beter contact kan krijgen tussen medewerkers. Plus er is nooit echt bewezen dat het netwerk gehackt is geworden door een student (die geen leven heeft ofzo).
 
Dus Blackberry Enterprise werkt net zo goed als eerst 😉
 
Grzz
 
Blizz
WhiteWolf
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 184Posts
  • 17Oplossingen
  • 24Likes
Hey Blizz,
 
Inderdaad Blackberry heeft zijn eigen netwerk, maar als ik hoor wat je er allemaal voor nodig heb om hem goed te laten functioneren dan heb ik liever de iPhone die ook vrij secure is 😉
 
Groet
 
Whitewolf
TF_NL

Liefhebber
  • 36Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
ik zeg: http://www.telegraaf.nl/digitaal/12887631/__Miljoenen_iPhone-identificatienummers_uitgelekt__.html
 
en
 
http://www.telegraaf.nl/digitaal/12886682/__Bestuurskamer_hacken_via_iPhone_is_een_eitje__.html
 
lekker secure
doe mij dan maar android, lekker gemakkelijk in gebruik en doet niet alsof het 100% secure is. bb is wel de secuurste maar dat is me dan ook weer te veel gedoe. en ga ech nie betalen voor een bb abo. ben wel nederlander hoor
 
 
Riffraff

Liefhebber
  • 39Posts
  • 2Oplossingen
  • 27Likes
TF_NL schreef:
ik zeg: http://www.telegraaf.nl/digitaal/12887631/__Miljoenen_iPhone-identificatienummers_uitgelekt__.html
 
en
 
http://www.telegraaf.nl/digitaal/12886682/__Bestuurskamer_hacken_via_iPhone_is_een_eitje__.html
 
lekker secure
doe mij dan maar android, lekker gemakkelijk in gebruik en doet niet alsof het 100% secure is. bb is wel de secuurste maar dat is me dan ook weer te veel gedoe. en ga ech nie betalen voor een bb abo. ben wel nederlander hoor
 
 
Je bronvermelding maakt mij dan weer een beetje achterdochtig, 't is niet alsof de Telegraaf nou een reputatie heeft als het gaat om goed ingelichte en eerlijke tech-berichtgeving. Uiteindelijk is en blijft iOs een gecontroleerd platform door de strenge richtlijnen en controle die door Apple uitgevaardigd wordt over apps die in de Appstore terecht komen, iets waarvan bij Android nog geen sprake is.
 
Maakt dit iOs tot het veiligste platform? Weet ik niet, ik heb het idee dat BB met zijn eigen servers, software en hardware dat ook wel redelijk goed voor elkaar heeft. Windows mobile 8 (of hoe het ook precies heet) is afwachten denk ik maar de reputatie die Windows in zijn algemeenheid heeft op dit gebied is niet best, en van Android is algemeen bekend dat als gevolg van versplintering van de markt malware heel gemakkelijk zijn weg vindt naar de toestellen. Uiteindelijk denk ik nog steeds dat, net zoals bij computers, een telefoon zo veilig is als de gebruiker die ermee omgaat.
 
Ingaand op het punt dat Whitewolf aandraagt, in een volledig bedrijfsgestuurde omgeving waar ook de hardware door het bedrijf geleverd wordt is de totaaloplossing van BB nog steeds het beste denk ik. Echter de nieuwe tendens van BYOD volgend zou je dus ook moeten gaan investeren in de mogelijkheden die iOs bieden, zeker gezien het marktaandeel dat iOs heeft. Uiteindelijk zijn iOs en Android bij afstand de grootste spelers in de smartfonemarkt en als je dus het BYOD principe wilt gaan omarmen zou het verstandig zijn om de veiligere van de 2 te promoten en da's dus echt iOs, ongeacht wat de Telegraaf mag melden over incidenten. De reden waarom dit nog niet tot beleid is omgezet is denk ik ook vrij simpel, om iOs in een BYOD setting te laten functioneren betreed je voor veel systeembeheerders nieuwe gebieden, en onbekend maakt onbemind. Een IT beveiliger kan dus nog zo hard roepen dat iOs (of BB of whatever) uit beveiligingsoogpunt zijn voorkeur geniet, als de systeembeheerder dat niet kan, wil of moet houdt het rap op. En dan heb ik nog niet eens nagedacht over het feit dat het beheren van iOs waarschijnlijk ook een investering vergt in Mac OSX want bij mijn weten kun je in een windowsomgeving wel leuk iTunes draaien maar niet iets dat geschikt is om een vracht iOs devices te beheren.
 
Toch denk ik dat het niet heel lang meer gaat duren voor je hier een kentering plaats gaat zien vinden. Waar de iPhones en Android fones op dit moment nog redelijk gelijk opgaan (iets van een 40-55 verhouding in het voordeel van Andriod geloof ik) is dat bij de tablets nog steeds wezenlijk anders, daar is de iPad nog steeds de ongekroonde koning. Gezien het feit dat de iPad ook steeds meer aanzet tot het paperless werken zal er dus wel iets moeten gebeuren, want je ziet het steeds meer, lui die tijdens een vergadering hun iPad te voorschijn trekken (pasgeleden voor het eerst iemand met een Asus Transformer gezien, wel een cool ding!). Als je BYOD wil omarmen moet je daar dus iets mee!
 
Just my 2 cents...
ThorJ

Liefhebber
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Het feit dat meer consumenten en bedrijven de laatste tijd zijn overgestapt van Blackberry naar iPhoney, zegt meer over het verschil in kwaliteit van de Marketing van beide bedrijven dan over het verschil in kwaliteit van de producten/diensten die ze leveren.
 
Wanneer je het bijvoorbeeld voor elkaar krijgt om een exacte kopie van je vorige oude model toestel (misschien een maatje groter en weer iets gelikter vorm gegeven, maar verder niks nieuws) in de markt kunt zetten als een ongelooflijk vernieuwende must-have en daarmee een wereldwijde hype kunt creëren, ben je gewoon vreselijk goed in marketing!!
 
Ik wacht gewoon even 30 januari 2013 af (BB10) om te zien hoe Apple door de mand valt... 😜
 
Riffraff

Liefhebber
  • 39Posts
  • 2Oplossingen
  • 27Likes
ThorJ schreef:
Het feit dat meer consumenten en bedrijven de laatste tijd zijn overgestapt van Blackberry naar iPhoney, zegt meer over het verschil in kwaliteit van de Marketing van beide bedrijven dan over het verschil in kwaliteit van de producten/diensten die ze leveren.
 
Wanneer je het bijvoorbeeld voor elkaar krijgt om een exacte kopie van je vorige oude model toestel (misschien een maatje groter en weer iets gelikter vorm gegeven, maar verder niks nieuws) in de markt kunt zetten als een ongelooflijk vernieuwende must-have en daarmee een wereldwijde hype kunt creëren, ben je gewoon vreselijk goed in marketing!!
 
Ik wacht gewoon even 30 januari 2013 af (BB10) om te zien hoe Apple door de mand valt... 😜
 
Ik ben aangenaam verrast door je weldoordachte en goed beargumenteerde post. Ik zou willen dat eenieder die hier zijn mening deelt dit op dezelfde duidelijke wijze en zonder enige vorm van stemmingmakerij weet te doen! Een duidelijk professionele instelling die hier boekdelen spreekt!!!
 
Goed, einde sarcasme, je had ook gewoon zo kunnen zeggen dat je niet van Apple houdt. Je mening dat de iPhone 5 een exacte kopie is, is niet meer dan dat, een mening. De feiten liggen namelijk heel anders, of is de Galaxy S3 ook een exacte kopie van de Galaxy S2, om nog maar te zwijgen over de BB modellen die er op het eerste gezicht ook eender uitzien en in mogelijkheden elkaar ook niet ontlopen. Ik denk dat je in dat opzicht elk merk kunt betichten van het een danwel het ander.
 
Je mening omtrent de marketingmachine van Apple is ook niet meer dan dat, een mening. Feit is namelijk dat, zeker in Nederland, Apple nauwelijks iets aan marketing doet. Je ziet geen reclames op TV, je ziet geen advertenties in de bladen (hooguit van resellers zoals iCentre of de telecomwinkels), je hoort geen reclame op de radio. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Samsung. Blijkbaar moet het succes van Apple dus ergens anders inzitten.
 
Voor wat betreft 30 januari 2013, ik wacht met je mee af, maar ik ben bang dat het een gelopen race is.
 
Tot slot de vraag of je ook nog iets toe te voegen hebt aan het onderwerp van dit topic, namelijk de BYOD trend en de beveiligingspunten die vanuit zakelijk oogpunt daaromheen spelen....
ThorJ

Liefhebber
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Auw! Gevoelig onderwerp begrijp ik?
 
Overigens zijn radio- en tv-reclameboodschappen evenals advertenties in gedrukte media, slechts enkele middelen waarmee marketing bedreven kan worden. En in de huidige tijd van internetgebruik (en vooral social media) worden juist deze genoemde middelen steeds minder belangrijk.
 
Bijvoorbeeld gebruikers van al dan niet openbare internet -fora, die met flinke gedrevenheid het merk Apple en alles wat daar mee samenhangt, met hand en tand verdedigen, leveren veel meer op en kosten Apple niets. Ook dat is een reclame medium waar marketing specialisten dankbaar (en bewust) gebruik van maken.

Evenals het bespelen van de media is een veel efficiëntere reclame activiteit dan het plaatsen van advertenties. Iedereen kan zijn eigen persberichten uitbrengen en uit onderzoek blijkt dat de pers dergelijke berichten, meestal zonder enige verificatie, klakkeloos overneemt. Daarbij is de consument veel gevoeliger voor een colom tekst op de "tech"pagina van Nu.nl, dan voor de advertentie over hetzelfde onderwerp pal naast dat 'journalistieke' onderwerp.
 
Maar vooral de merkgevoeligheid in het kader van "er bij willen horen" is in onze moderne consumptie maatschappij van levensbelang voor elk merk. Dat geldt voor sportschoenen, maar zeker ook voor smartphones!
 
En zo zijn er nog wel een paar dozijn marketing middelen, die niet direct als reclame uitingen herkenbaar zijn, maar wel heel effectief.
 
En daar is men bij Apple ongelooflijk goed in. Zo goed zelfs dat bedrijven hun policies er op aanpassen, zonder dat ze door hebben "voor het karretje gespannen" te worden.
 
En ik zeg niet dat Apple slechte producten maakt. In tegendeel. Maar zo geweldig veel beter dan de andere merken zijn ze nou ook weer niet.Technisch ontlopen de verschillende merken smartphones elkaar nauwelijks. Vaak omdat ze elkaars techniek gebruiken en in sommige gevallen zelfs letterlijk uit dezelfde Chinese fabriek komen. En als je producten dan niet echt onderscheidend veel beter zijn dan die van de concurrent, moet je andere middelen toepassen om te zorgen dat de gebruiker toch jouw product verkiest boven dat van je concurrent.
 
En vooral daar zijn ze bij Apple allemachtig goed in...
Riffraff

Liefhebber
  • 39Posts
  • 2Oplossingen
  • 27Likes
ThorJ schreef:
Auw! Gevoelig onderwerp begrijp ik?
 
...
 
En vooral daar zijn ze bij Apple allemachtig goed in...
Nee hoor, geen gevoelig onderwerp, meer onbegrip voor een niet-onderbouwde post die meer riekt naar stemmingmakerij dan naar nuttige bijdrage. Je vervolgbericht is daarentegen een voorbeeld van zoals ik het veel liever zie, namelijk inhoudelijk en onderbouwd. Dan is er namelijk ook inhoudelijk te discussieren. Zoals je statement rondom de gebrukers die het merk Apple en alles wat daamree samenhangt met hand en tand verdedigen. Ik kan daar natuurlijk tegenin brengen dat voor iedere Apple verdediger er 10 aanvallers klaarstaan die misschien wel effectiever zijn in het onderuithalen van datgene dat de verdedigers Apple opbrengt. Ditzelfde geldt identiek voor het bespelen van de media. Mij valt met name bij nu.nl op dat er over het algemeen vrij negatief over Apple gepost wordt, ook in de Tech pagina. Met name de toonzetting van de gemiddelde reactie op een artikel over Apple of een van zijn producten is nou niet direct positief te noemen en dan druk ik me nog voorzichtig uit.
 
Dat we in een merkgevoelige consumptiemaatschappij leven zal ik nooit ontkennen, en dat dit ook voor smartphones opgaat ben ik volledig met je eens. Of dit, samen met de, volgens jou dus ongelofelijk goede, marketingmachine van Apple dus dé oorzaak is van het succes van Apple, mwoa, dat geloof ik niet. Ook het feit dat de telefoons elkaar in technisch opzicht nauwelijks ontlopen klopt in essentie, dus ook daar kan het succes van Apple niet aan liggen. Als het namelijk, volgens jouw betoog, uitsluitend aan de uitmuntende marketing van Apple zou liggen, zou er naar mijn mening al veel eerder een einde aan dat succes zijn gekomen.
 
Waar je namelijk in je betoog volledig aan voorbij gaat is dat het, Apple of niet, voor de doorsnee gebruiker niet gaat om technische specs, of hoe duur je foon wel niet is. Het draait om de ervaring die je hebt met je apparaat, en vaak zelfs, en dat is nou iets dat Apple echt goed begrepen heeft, de ervaring van je totaalpakket aan hardware en software. De integratie van beide aspecten hebben zij tot in de puntjes uitgedacht en slaan daarmee precies de spijker op zijn kop voor wat betreft een succesformule. Zonder dit achterliggende idee zou Apple een mooi uitziend apparaat zijn met een potentieel succes dat echt van voorbijgaande aard is, of te wel een hype. En inmiddels is wel ruimschoots bewezen dat het alles behalve dat is. En dat achterliggende idee is nou net wat Apple zo onderscheidend veel beter maakt dan de rest... Ook Blackberry...
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic