jberends84

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Data verbruik iphone 5 met ios 7

Hallo. Ik heb sinds vorige week een iphone 5 met ios 7 erop. Ik heb mijn abonnement verlengd naar een Vodafone red. Hiervoor had ik een Samsung galaxy nexus. Nu is het zo dat ik met de Samsung de hele dag van alles kon doen via 3G zonder extreem veel data te verbruiken. Echter nu met de iphone 5 vliegt de data er doorheen. Eventjes 20 minuutjes simpele websites bekijken in safari en wat artikelen lezen in de Telegraaf app en er is zo weer 100MB doorheen. Dit is echt heel erg veel en ik vraag me dan ook af of jullie hier misschien een oplossing voor hebben?
132 Reacties 132
mesritz

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb hetzelfde probleem. Jarenlang gebruik ik al internet en de afgelopen zes maanden ben ik fors onder de 1 GB datagebruik gebleven. Na ingebruikname van het Vodafone Red abonnement schiet mijn verbruik ineens verschrikkelijk omhoog naar 1,5 en nu zelfs in januari naar ruim 2,5 GB. Vodafone zegt dat het probleem bij mij ligt. Het is toch heel erg raar dat het consistente verbruik opeens zo ongelooflijk toeneemt?

wie heeft nog meer deze ervaring?
rfjcjanssen

Stamgast
  • 49Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
Ook ik moet me helaas aansluiten bij dit rijtje. Ik heb dan echter geen RED abo maar een BelSMSWeb-2Altijd55.
Sinds ik ben overgestapt van mijn oude 1024MB abo naar 4096MB abo schieten de MB's langs me heen. Ik heb 4G uitstaan en volgens mijn iPhone5 (Instellingen > Mobiel Netwerk) gebruik ik niet absurd veel data. Toch staat elke maand op mijn rekening dat ik 3-4GB aan data heb opgestookt. Bij mijn oude abo bleef dit meestal tussen de 600 en 800 MB. Mijn telefoon-gebruik is niet veranderd sindsdien, kijk nooit video of dat soort dingen.
Paddypat

Stamgast
  • 89Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
:@Ja ze geven de telefoon de schuld ,de 5s schijnt zoveel te verbruiken ,hij zal wel wat meer gebruiken ,maar zoveel vergleken met een 5 lijkt me sterk ,en dan nog het is ook sinds m,n nieuwe abonement ,ik heb 3 weken met de 5 moeten doen omdat ik moest wachten op de 5s ,en toen was het al ,want het nieuwe abonement werkte toen al ,het is gewoon zwaar iritant dat je nu je mbs in de gaten moet houden ,terwijl je het zelfde doet als eerst ,
En helpen of uitzoeken doen ze ook niet bij voda ,en hier is het ook verdacht stil BEETJE JAMMER
Paddypat

Stamgast
  • 89Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Even ter aanvulling 4g kan ik HELEMAAL niet aanzetten ,want dan ga ik failliet ,is echt gewoon niet te betalen dan ,MAAR WAT NU!!!!!!!!!!!!!!!!
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hallo allemaal, ik begrijp dat iedereen kijkt naar zijn abonnement als dat recentelijk verandert is, maar je abonnement heeft geen invloed op de hoeveelheid data die je verbruikt. Uiteraard gaat alles sneller als je een sneller abonnement hebt, maar sneller is niet hetzelfde als meer.

Als jullie in je toestel kijken, wat zie je daar dan? De meeste toestellen geven zelf een indicatie van wat je verbruikt. Daarbij geven ze niet alle achtergrondprocessen weer die ze draaien dus op je rekening kan een ander verbruik staan, maar het geeft meestal toch een goede indicatie. Wat vind je daar en wat is het verschil met de hoeveelheid MB's die je op je online rekening vindt?
rfjcjanssen

Stamgast
  • 49Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
@BasT Bij mij was het verschil tussen iPhone en rekening ongeveer 500-600 MB, wat ik relatief veel vindt ! Bij mij in de omgeving is nog nergens 4G, dus kan ook dat probleem niet hebben.
Paddypat

Stamgast
  • 89Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Hoi dan zou ik dat eerst een maand in de gaten moeten houden , en je zegt dat het niet aan het abonement (dus bij jullie )ligt maar het is wel raar dat iedereen er ineens last van heeft , na dat ze overgeschakeld zijn
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
@rfjcjanssen , dat vind ik ook wel een wat groot verschil. Ik neem aan dat de rekening hoger is dan het verbruik in je toestel? Het is zeker zo dat achtergrondprocessen op het toestel kunnen zorgen voor verbruik op je rekening dat je niet in de verbruiksmeter ziet. Maar bij zoveel verschil zou je toch gaan denken aan een softwareprobleempje. Ik wil niet direct "reset je toestel naar de fabrieksinstellingen" roepen, want dan weten we nog niet wat er gebeurt 😉
Kun je aangeven sinds wanneer je verschil merkt? Is dat sinds je een nieuw toestel hebt, sinds je een bepaalde app geinstalleerd hebt, een instelling hebt veranderd, na een bepaalde software-update, of iets anders?

@Paddypat Nou, iedereen valt wel mee toch? Op 3,5 miljoen aansluiten krijgen we nou ook weer niet zo heel veel klachten 😉 Ik begrijp dat de timing opvallend is en aangezien wij de rekening sturen krijgen wij "de schuld". Snap ik, en zou ik misschien zelf ook nog wel doen.

Het is technisch echter gewoon echt niet zo dat je abonnementsvorm verschil maakt voor je verbruik. Dat komt enerzijds doordat je abonnement geen verbruik veroorzaakt. Als je abonnement zelf data verbruikt, dan zou je zelfs verbruik zien als je simkaart los in de kast ligt, en dat is niet zo.
Anderzijds wordt voor alle abonnementen het verbruik op dezelfde manier en door dezelfde apparatuur gemeten. Stel dat er iets mis zou zijn met die apparatuur (NB: ! stel ! ;)), dan zou op alle abonnementen hetzelfde moeten gebeuren en dan had echt iedereen er last van, ook zonder overgestapt te zijn.

Begrijp me goed, ik doe altijd bij onverwacht hoog dataverbruik intern navraag. Als er iets is waar je als klant op moet kunnen vertrouwen dan is het dat je rekening klopt (even los van of je nu blij wordt van die rekening). Die systemen worden sowieso continu gecheckt, maar dubbel dubbel-checken kan geen kwaad.

Tot nu toe is het atijd zo geweest dat de meting correct was. Als er in een enkel geval een vergissing aan onze kant zat, dan was dat niet in hoeveel MB's er gemeten waren, maar dan was er meestal een verkeerde prijs per MB aan een klant berekend. Dus ik raad iedereen toch aan zijn toestel-instellingen te checken (en eventueel te resetten), rekeningen en verbruiksmeters te vergelijken, te kijken naar tijdstippen sinds wanneer het verbruik omhoog gaat (dat is vaak op je rekening wel te vinden) en of dat tijdstip samenvalt met bv een update, enzovoort. Zeer waarschijnlijk zit daar de verklaring. En als ik kan helpen met zoeken of dingen kan navragen,doe ik dat uiteraard graag 🙂

PS: ohja, en installeer uiteraard altijd de My Vodafone app. Die geeft het verbruik weer zoals gemeten door ons netwerk ipv zoals gemeten door je toestel.
rfjcjanssen

Stamgast
  • 49Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
@BasT Ik heb dit probleem sinds ik ben overgestapt van een oud abo op een 'nieuw'. Zeker nu mijn iPhone bijhoudt hoeveel MB ik over het mobiel netwerk gebruik zie ik verschillen. Ik heb het data-gebruik van de iPhone op 17 December gereset en hij geeft aan dat ik in totaal sinds die datum 1.9 GB aan mobiel netwerk heb gebruikt. Volgens MyVF heb ik vanaf 01-01-14 (dus een halve maand later) 2.1 GB gebruikt.
rfjcjanssen

Stamgast
  • 49Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
Zolang ik binnen mijn bundel van 4GB blijf vind ik het persoonlijk natuurlijk geen probleem, maar wil dit probleem wel even signaleren !
Paddypat

Stamgast
  • 89Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Mijn data is op maar ik vertik het ook om mijn abonnement te verhogen het klopt gewoon niet ik verbruik meer als het dubbele , als met mn oude abbo en de iphone 5 , maar wat heb je in te brengen tegen zulke bedrijven . En nogmaals ik kan mn 4g niet eens gebruiken , ik was 1 vd eerste bij libertel , en heb 4 abonementen en wat doen ze voor je ,geen ....
Per
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 803Posts
  • 78Oplossingen
  • 112Likes
Hoi @Paddypat

Ik zie dat mijn collega Bas je al getipt heeft over de My Vodafone App: "PS: ohja, en installeer uiteraard altijd de My Vodafone app. Die geeft het verbruik weer zoals gemeten door ons netwerk ipv zoals gemeten door je toestel.".

Ik lees in je comment niet terug of je dit al gedaan had. Hiermee heb je natuurlijk voor de komende 2 dagen geen extra internet, maar het helpt wel om inzicht te krijgen in je verbruik. Je zou verder een "task killer" kunnen downloaden. Hierdoor weet je dat programma's niet onnodig lang open staan (en ongewenst data verbruiken).
Paddypat

Stamgast
  • 89Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Task killer ! Ik sluit na elk gebruik mijn aps af , en doe niks meer als met mn oude abonement en de iphone 5 en kwam niet eens aan de 1000 mb , en de app staat er ook allang op , maar hier voor nooit nodig gehad , ik blijf het een raar verhaal vinden , en ik moet zeggen dat ik er geen vertrouwen in heb ook , kan je als klant nooit controleren ook
Paddypat

Stamgast
  • 89Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Wel fijn dat je nog wat terug hoort , of zelfs een oplossing (is er vast niet ) 100 mb in 2 dagen DAAR DEED IK NORMAAL EEN WEEK MEE , en nogmaals 4g STAAT UIT , ik wordt er dood ziek van , en heb wel wat beters te doen als mn mb,s in de gaten houden , ik 4 abonnementen en 1 is aan verlenging toe nou Dus niet ben er klaar mee , maatje van me heeft tmobile en daar wordt er wel naar gekeken , en heeft ook een vergoeding gehad 1000 mb extra , per maand , Toch iets om over na te denken hoor ???? 1000mb is niks voor zo,n bedrijf .MAAR krijg sterk het gevoel dat 1 of 2 klanten minder ook niks is voor zo,n bedrijf ????
corne64

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb afgelopen 6 Januari mijn vorige red plus abbo om laten zetten naar de nieuwe vorm van red plus. Ik heb nu dus 2048 mb data te verbruiken per maand. De eerste maand viel het verbruik van data erg mee. Wel was er een fout ingeslopen dat ik voor bellen naar nederland vanuit Frankrijk kosten in rekening gebracht kreeg. Daar ben ik bijna een maand mee bezig geweest om uit te zoeken waar dat aan lag. Blijkbaar zat de fout bij Vodafone zelf. De buiten de bundel kosten krijg ik in maart gecrediteerd is mij verzekerd. Afgelopen zaterdag ben ik vertrokken naar Frankrijk, en al meteen de eerste dag viel mij op dat mijn data verbruik ergo hoog was. Op dit moment heb ik al bijna 700 mb verbruikt volgens de MyVodafone app. Dit is onmogelijk volgens mij. Daarom heb ik gisteren met de klantenservice gebeld en mijn probleem voor gelegd. De helpdesk medewerker kon niet zien waaraan ik data verbruikt had maar wel dat er zaterdag een sessie van 177 geweest was. Ik ben al jaren gebruiker van een iphone, dus ik weet wat ik wel in en uit moet schakelen om het data verbruik binnen de perken te houden. aangezien het verbruik in Januari veel lager was en dat ik niet meer ben gaan internetten of iets dergelijks lijkt mij de fout toch echt bij Vodafone te liggen. Ik vind het niet normaal dat ik nu al dik eenderde van mijn databundel verstookt heb volgens Vodafone. Ik zit eraan te denken om een FB pagina aan te maken over dit probleem. Misschien komen er dan veel meer van dit soort vergelijkbare gevallen naar boven. Ik ben een beetje klaar met bellen met de vodafone klantenservice omdat er daar bij zitten die je aanspreken alsof je maar net weet hoe je een iphone moet aanzetten. Hopelijk krijg ik hier wat antwoorden. Ik draai trouwens op beta software van IOP omdat ik developer ben. Best wel kennis van zaken aangaande de iphone.
Paddypat

Stamgast
  • 89Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
O laat me maar even Weten wat je gaat doen , maar hier wordt je ook niks wijzer hoor , en die klantenservice al helemaal niet , die denken helemaal dat je voor het eerst een telefoon gebruikt , nou ik had al een atf telefoon , en heb er ook best kennis van maar goed we wachten vol spanning op de reden van het hevige data verbruik
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Hi @corne64

Je geeft aan best wat kennis over de iPhone te hebben. Je zult dan vast ook wel weten dat je in de iPhone zelf kunt controleren hoeveel data verschillende apps via je mobiele dataverbinding verbruiken, toch? Ga naar instellingen > mobiel netwerk > gebruik mobiele data voor. Daar kun je eens naar kijken zodat je kunt zien welke apps dit dataverbruik veroorzaken.

Ik gebruik zelf ook een iPhone en ik merk dat ik elke maand bij de volgende apps toch een hoog dataverbruik zie:

- Facebook
- Instagram
- Spotify (zie ook deze link)
- Nu.nl
- YouTube.

Dit zijn toch wel de meest gangbare apps die bijna iedereen wel op zijn/haar telefoon heeft staan. Als je deze apps gebruikt (of andere apps waarin je foto's/filmpjes/muziek bekijkt/beluistert) kun je eens controleren of die apps misschien voor het verbruik zorgen.
djrgr

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Vergeet niet de optie "schakel 4g in" uit te zetten, en eventueel "ververs apps op de achtergrond".
Dit zorgt ervoor dat u minder/geen data gebruikt voor bepaalde dingen via wifi.
Dit is bij mij ook gelukt
CynthiaHerrema

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goedemiddag,

Ik heb nu bijna alle verhalen gelezen met de problemen die er zijn.
Sinds vanochtend nadat ik een sms heb ontvangen ervaar ik dezelfde problemen als iedereen hier.
Vodafone meldde mij dat ik alleen gisterochtend al om half zes 441 mb heb verbruikt terwijl ik thuis gewoon wifi heb.
Ik heb de iphone 5c al sinds eind vorig jaar met mijn oude abonn. nu ik ben over gegaan naar vodafone red met 2000 mb ervaar ik ineens problemen.
Vodafone kan mijn geen verklaring geven, maar wel zeggen dat ik data teller app maar moet downloaden om het in de gaten te houden.

Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn vorige abonnement of iphones. Wel merk ik nu sinds januari dat mijn internet erg traag is als ik op de wifi thuis zit. Dat was voorheen ook niet met de iphone 5c.
Ik heb nu alle tips uitgevoerd, data roaming uitgezet, 4g uitgeschakeld.

Nog meer tips iemand?! In mijn ogen moet 2000 MB genoeg zijn.. Zeker voor iemand die wifi thuis heeft en op het werk.
Wel merkte ik op in de datateller dat de telefoon zowel gebruik maakt van de wifi en mobiele data. In mijn ogen is dit vreemd als je aangesloten bent op de wifi. Iemand daar een verklaring voor eventueel?!

Groetjes Cynthia
Jahhannis

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ook ik kan me hier dus helaas bij aansluiten. In januari mijn abbonoment verlengd met (RED) in combinatie met een Iphone 5s. Hiervoor had ik 1Gb data per maand en was dit nooit een probleem, sinds mijn RED is in gegaan (2GB) zit ik er standaard overheen met als klap op de vuurpijl deze maand bijna 4Gb! Aan de specificaties van de rekeningen te zien gebeurd dit met name 's nachts als ik allang lig te slapen en ja Vodafone met alle apps afgesloten! Nu snap ik dat Vodafone niet meteen alles kan corrigeren maar een beetje meer begrip voor een klant had ik wel verwacht. Heb nu het idee dat het meer mijn probleem is dat dat van hen, helaas! Terwijl ik diezelfde IPhone toch echt heb gehaald in combinatie met een vodafone abbonoment. Morgen word mijn Iphone 5s opgehaald door de reparatie service en die gaan hem doormeten op een data lek, ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen. Ik ben er namelijk van overtuifd dat het probleem of in de sofware van de telefoon moet zitten of in het systeem van Vodafone. De opmerking van ja een Iphone gebruikt nu eenmaal veel data vind ik echt te kinderachtig voor woorden voor een bedrijf wat reclame maakt voor die toestellen in combinatie met een RED abbonoment en buten dat hiervoor had ik een Iphone 4s dus dat mag het verschil niet zo maken. Nogmaals ik wacht het doormeten af en hoop op hier over een aantal werkdagen een positieve uitkomst te mogen schrijven!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic