davod10

Gedreven Meedenker
  • 2447Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes

Binnendekking...

Naar aanleiding van een aantal (nieuwe) dekkings problemen vraag ik mij af wat Vodafone ziet als binnendekking? Volgende is het geval: De laatste 2 maanden merk ik dat tijdens woon-werk verkeer (tussen Delft en Schiedam) de dekking gewoon weg is / valt. Niet zozeer van vol bereik langzaam aflopend en weg, nee van volle ontvangst, hop naar nul met de mededeling "alleen noodoproepen" Nu reis ik in die periode met zowel bus als trein en merk dat zowel met de bus als met de trein dit voorvalt. Om misverstanden te voorkomen, ik reis OF met de bus OF met de trein. Hoewel een deel van de busrit paralel loopt aan de treinrit verderop is dit niet meer het geval. Nu heb ik gisteren een geniale opmerking gekregen van het Twitter team. In de trein of bus is binnendekking! Omdat de trein geisoleerd kan zijn is het mogelijk dat er geen dekking is. WTF? Over een gebied van, naar hun zeggen, 16km! In een bus / trein is binnendekking? Zouden dan de auto, metro, tram of (veer)boot ook onder het kopje binnendekking vallen? Zo kan alles wel heel simpel weg gewuivd worden. Dat ik binnen in huis geen dekking heb (met de techniek van vandaag ook een schande) wil ik nog wel accepteren, maar andere providers doen het er wel dus het ligt niet aan de isolatie anders zou ik Vodafone willen adviseren eens bij Hi of Tmobile te informeren welke netwerkbeheerder / bouwer zij hebben. De masten staan naast elkaar dus is het signaal van de ander beduidend beter. Aan toestellen ligt het niet (in 5 verschillende zuigt het bereik) daar zie je het bereik regelmatig volledig wegvallen en weer terug komen zonder dat ik verpaats. Dus wat valt voor Vodafone onder dit mooie kopje binnendekking? Als inderdaad het OV hier ook onder valt kan je misschien beter geen Vodafone gebruiken als je (regelmatig) met het OV reist.
12 Reacties 12
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Hey Poita,

Ik heb de discussie even nagelezen op Twitter en ik zie dat mijn collega de definitie binnendekking wel erg ruim gebruikt.
Het kan zo zijn dat door bijvoorbeeld een metalen constructie die in treinen en bussen normaal is, het faraday effect optreed.

Dat hoeft niet altijd zo te zijn, zeker niet als het bereik plots wegvalt. Ik denk dat er in jouw geval iets anders aan de hand is, mijn collega ^KM had al aangegeven even je simkaarten te laten vervangen, hopelijk lost dat het probleem op.
davod10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 2447Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Ja dat effect kennen we, maar wordt te pas en te onpas gebruikt.
Zou zou je overal dit effect wel als oorzaak kunnen aangeven. Als dat zo zou zijn, waarom zie ik dat andere mensen met andere providers en wel gebruik kunnen maken van hun GSM terwijl de masten practisch naast elkaar staan?
En het faraday effect zoals ik dat ervaar is gelijk aan dt van een kooi van Faraday. Iets wat met nikkel metaal legeringen word veroorzaakt, niet door bv aluminium waar tegenwoordig veel autos, bussen en overige vervoersmiddelen van gemaakt worden.
Oftewel, er kan bijna geen Faraday effect optreden in een auto, bus etc.
Mbt de simkaarten, daar heb ik ook al aangegeven dat er dan 3 kaarten defect moeten zijn. En als dat het geval is, dan lijken mijn simkaarten precies te weten waar ik ben want het probleem doet zich altijd op de zelfde plek voor.
"Hey, we zijn weer bij Schiedam. Gaat hij weer naar Delft? Mooi dan ga ik zo direct storen en als hij in Delft is ga ik het weer doen. Doen jullie ook mee? Oke, komt ie jongens, 3... 2... 1... NU!" Om even de situatie te schetsen mbt mijn simkaarten.
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Ik geef dan ook in mijn reactie aan dat ik verwacht dat er bij jou iets anders aan de hand is dan die kooi van Faraday.
davod10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 2447Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Zoals een netwerk probleem misschien? Tenzij er iets anders aan het handje is wat ik over het hoofd zie...
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Een auto/bus/trein vermindert wel degelijk je ontvangst en dat komt puur doordat een hoop radiogolven worden geblokkeerd door de metalen in je auto... maar op zich zou het netwerk sterk genoeg moeten zijn om gewoon op 2G te kunnen blijven bellen.

Ik moet zelf ook zeggen dat mijn telefoongesprekken in de auto/trein steeds vaker onderbroken lijken te worden. Door heel het land eigenlijk (met name langs de A2). En da's op het 2G-netwerk van Vodafone...

Mijn gesprek valt dan meestal weg omdat ik te ver van een mast raak en hij de nieuwe mast niet op tijd pakt, denk ik. Eigenlijk altijd wordt het geluid eerst veel slechter en valt de ander bijna helemaal weg. Kijk ik weer naar m'n telefoon dan springt hij binnen een paar seconden weer naar volle ontvangst nadat het gesprek wegviel.

Capaciteitsprobleem, problemen met handovers tussen nieuwe (FastFwd) en oude hardware, problemen met de nieuwe frequentie-indeling? Het zou leuk zijn als een technicus van Vodafone een beetje een inhoudelijk antwoord zou willen geven!
davod10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 2447Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Het op de metalen gooien is vrij simpel. De meeste voertuigen zijn tegenwoordig merendeel aluminium, dat geleidt juist beter dan regulier metaal. Daarnaast is het erg frapant dat, ook in de buurt van masten, het signaal wegvalt over een gebied van 16KM.

Ik merk het op meerdere plekken maar deze is vooral opvallend vanwege woon-werk verkeer. Andere providers die op de zelfde locatie een mast hebben bieden wel dekking. Daarnaast lijkt het switchen van mast een zaal van mili, so niet micro, seconden.

Ik denk dat het de combinatie is van onderhoud, 4G uitrol en / of oude(re) hardware.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Poita, je kunt prima een kooi van Faraday bouwen met aluminium. Alleen is dat niet het probleem bij Vodafone want dat signaal op 2G is sterk genoeg. Het gaat bij mij ook pas mis als ik me verplaats in de auto of trein dus het ligt niet aan de signaalsterkte zoals je al zegt.

En wat de reden dan ook is boeit me niet echt; er is gewoon een probleem en het netwerk lijkt er niet echt beter op te worden. Hier op het forum weten de medewerkers niets en duurt het een week voordat ze van de technische dienst horen dat er inderdaad een fout is (waarom duurt het zo lang?) en de technische dienst zelf en mensen die er echt wat vanaf weten laten niks van zich horen.

Intussen bouwt KPN razendsnel een heel erg goed dekkend 4G-netwerk op op alle plekken waar ze nu 2G hebben terwijl Vodafone een hoop 2G-masten ongemoeid laat. Daarnaast doet KPN nu ook 3G op 900 MHz op al best veel plekken (goede binnendekking!), maar weten we bij Vodafone nog niets van plannen hierover. Bij Vodafone val je terug op 2G terwijl KPN vrolijk 4 streepjes 3G binnen heeft (Vodafone ook 4 streepjes, maar dan 2G en geen 3G). En in de Randstad weet je bij KPN zeker dat als je binnen 2G hebt, je nu ook 4G hebt. Bij Vodafone is dat niet zo vanzelfsprekend.

Robert Schuter: doe eens wat en geef op z'n minst eens een reactie over wat de plannen nou zijn, want het prijsverschil met KPN wordt kleiner (ook hun roaming-proposities!) en het kwaliteitsverschil wordt groter zonder dat er uitzicht is op verandering (dat laatste kan een hoop helpen!), dus waarom zouden we nog bij Vodafone blijven? Graag een reactie, desnoods een algemene blogpost!

Moderators: als jullie iets van interne contacten hebben naar de managementlaag, stuur de link naar dit topic dan eens door!
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
RuudNL schreef:
doe eens wat en geef op z'n minst eens een reactie over wat de plannen nou zijn

Nou, RuudNL, dat hebben we meer dan een jaar geleden al bekendgemaakt. Kijk maar eens in ons nieuwscentrum.

RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Hoi Astrid,
Daar staat niet wanneer er landelijke 4G-dekking is en wat de uitrolplannen zijn. Ook staat er niks over 3G op 900 MHz in. Over beide dingen zijn KPN en T-Mobile wel duidelijk en open. Vandaar zou het prettig zijn als Vodafone wat meer duidelijkheid geeft, want het zijn wel dingen die voor klanten belangrijk zijn.
Verder zou het ook prettig zijn om te weten dat het bekend is dat gesprekken vaak verbroken worden tijdens het rijden, en dat er wat aan gedaan wordt!
RobbieE

Gedreven Liefhebber
  • 345Posts
  • 46Oplossingen
  • 16Likes
Hoi Ruud,

Landelijke 4G dekking zal er voorlopig nog niet zijn. Alle informatie die bekend is over de uitrol van het 4G netwerk vind je terug op de volgende pagina: https://www.vodafone.nl/4g/. Via de dekkingskaart kun je controleren waar 4G beschikbaar is.

Het verbreken van gesprekken tijdens rijden kan verschillende oorzaken hebben. Gebeurt het steeds op dezelfde locaties? Het kan bijvoorbeeld dat de dekking op het betreffende traject niet optimaal is; het kan te maken hebben met het wisselen tussen masten, het overschakelen tussen 2G en 3G, maar natuurlijk ook met je toestel of de simkaart. Het ene toestel kan het signaal nu eenmaal sneller oppakken dan een andere toestel.

In het artikel op de volgende pagina wordt meer verteld over de frequentie veiling en de frequenties die we gebruiken: http://voda.fo/ne/9rvmt . Heb je daar misschien iets aan?
davod10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 2447Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Je hebt er alleen heel veel van nodig.... Mij ook nier, de oplossing des te meer! het is landelijk te merken, issues van over de 2 maanden (!!!) zijn niet bijzonder meer. Moderators zijn er puur om de boel te sussen en de standaard replies te geven, weinig wat de gemiddelde consument zelf niet kan bedenken. Het 4G netwerk van KPN is bijna dubbel zo groot en werkt. Op mijn adres is het vole bak! Mn vriendin is sneller op 4G dan ik op wifi 😞 Ik heb in 12 jaar die ik met KPN / HI gebruik maakte van mobiele diensten geen dag zonder bereik gezeten. Ja met een storing bij BlackBerry maar dat was niet KPN zijn schuld. Helaas kan Vodafone "leuke" spotjes uitzenden maar de (prijs)verschillen zijn minimaal. Ja bij 4G paketten is er verschil, maar 4G is er teminste bij KPN en ook binnen dekking. Het gaat Vodafone blijkbaar om de schijn ophouden, maar prestaties leveren... ho maar. En zie als consument maar eens je gelijk te halen tegen een stugge, soms arrogante, ondernemeing als deze.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Het is ook niet zo dat Vodafone slecht is, maar ik weet echt zeker dat het niet aan de telefoon ligt bij het rondreizen. Heeft ook niets met 3G->2G handover te maken want het gebeurt juist als ik al op 2G zit. Heb eerder het idee dat het te maken heeft met de nieuwe apparatuur die niet goed samenwerkt met de oude, de nieuwe frequentie-indeling of zoiets... Internet is juist wel altijd lekker snel en werkt zelfs op stations gewoon goed, da's bij de andere 2 providers vaak wel anders volgens mij, dus het is zeker niet allemaal slecht hoor, maar ik vind wel dat het nodig is om soms (opbouwend) kritisch te zijn en even aan de alarmklok te gaan hangen als er iets is dat ook wat minder is!

En Robbie, op die pagina's staat veel minder informatie dan de andere 2 weergeven. KPN en T-Mobile gebruiken nu al UMTS900 op allerlei plekken, Vodafone volgens mij nog nergens? Terwijl mijn ervaringen ermee in het buitenland echt heel goed zijn, gewoon (bijna) nooit meer terugvallen op 2G, zelfs niet als je diep in een gebouw zit. Waarom hebben wij dat nog niet? 😛

En wat betreft 4G staat er ook niet echt wanneer bijvoorbeeld Den Bosch dekking krijgt. Is dat november 2013 of is het maart 2014 bijvoorbeeld? KPN is daar wel duidelijk over met een postcodecheck.

Zou gaaf zijn als Vodafone ook opener wil zijn over haar plannen en technici aan het woord laat over de plannen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic