Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes

Advies voor bellen, sms'en en internetten in het buitenland

http://voda.fo/ne/84sh1Hallo allemaal, we gebruiken allemaal steeds meer het internet en dat wil je natuurlijk ook op reis. Toch zijn veel mensen daar huiverig voor. Want hoe werkt dat, wat kost het en hoe zorg je dat je die kosten onder controle houdt? Daarvoor hebben we dit topic geschreven. Hier vind je tips over het gebruik van je mobiele telefoon, laptop en tablet in het buitenland.

Hebben jullie zelf nog tips voor jullie medegebruikers? Laat het ons dan weten via een reactie, dan voegen we die info toe! Lees je liever gewoon op onze website na welke buitenland-opties we bieden, kijk dan hier.

handleiding.

Internetten
Om te kunnen internetten is er één functie in je toestel die je moet aanzetten. Elk toestel heeft een “roaming” optie. Als je deze optie aanzet geef je je toestel de mogelijkheid om een dataverbinding te maken met een buitenlands netwerk en te gaan roamen (letterlijk: zwerven). Wil je dat je toestel geen internetverbinding maakt in het buitenland, laat deze optie dan uit. Waar deze optie in jouw toestel zit vind je in de toestelhandleidingen.

Surfen, mailen, appen, facebooken, alles werkt verder gewoon als je gewend bent. Je hoeft geen instellingen te veranderen.


Wat zijn de kosten voor het gebruik van je abonnement?

Het gebruik van je abonnement in het buitenland valt over het algemeen niet binnen je bundel. Dat komt omdat je gebruik maakt van een ander netwerk dan het netwerk van je eigen provider. In de My Vodafone app vind je eenvoudig de tarieven die op jouw abonnement van toepassing zijn. Op vodafone.nl vind je een overzicht van de standaard-tarieven. Als je een particulier abonnement hebt vind je de tarieven hier. De zakelijke tarieven vind je hier.

Update: Vanaf 30 april 2016 ben je in veel gevallen goedkoper voor het gebruik van je mobiele telefoon in Europa. Lees meer over de wijzigingen voor abonnement en voor Prepaid.

Houd er rekening mee dat op de speciale netwerken van schepen en in vliegtuigen aparte tarieven gelden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een speciale roaming service via de satelliet. Op de specificatie van je maandelijke rekening staat er vaak een ander land vermeld, bijvoorbeeld Noorwegen of Amerika, dan waar je bent geweest. Stel dat je de ferry van Nederland naar Engeland neemt, aan boord kan het zijn dat deze speciale roaming service aangeboden wordt door bijvoorbeeld een netwerk uit Noorwegen of Amerika. Je ziet dit terug op je rekening bij 'Land'.

Tarieven Schepen 2014:
NB: deze tarieven kunnen wijzigen.
PrepaidParticulierZakelijk
Bellen naar Europa (per minuut)€ 2,34€ 1,98€ 2, 18
Bellen naar de rest van de wereld (per minuut)€ 2,34€ 1,98€ 2,18
Gebeld worden (per minuut)€ 1,88€ 1,53€ 2,18
Sms versturen (per sms)€ 0,56€ 0,56€ 0,51
Dataverkeer (per MB)€ 9,10€ 9,10€ 9,08

Tarieven in Vliegtuigen 2014:
NB: deze tarieven kunnen wijzigen

PrepaidParticulierZakelijk
Bellen vanuit het vliegtuig (per minuut)€ 4,20€ 4,50€ 3,50
Gebeld worden in het vliegtuig (per minuut)€ 1,50€ 1,85€ 1,35
Sms versturen (per sms)€ 0,55€ 0,75€ 0,42
Dataverkeer€ 0,59 per 20 KB€ 0,59 per 20 KB€ 12,5 per MB

BloX en Voordeelbundels

De standaard-tarieven in het buitenland kunnen bij regelmatig gebruik vrij duur uitvallen. Daarom hebben we een aantal abonnementen en aanvullingen op abonnementen geïntroduceerd om het gebruik van je abonnement in het buitenland aantrekkelijker te maken.

Incidenteel gebruik:
Alles-in-1 op Reis dagbundels

Ga je op vakantie, maar wil je bijvoorbeeld toch graag die prachtige vakantiefoto naar huis kunnen WhatsAppen? Dan kan dat met de voordelige Alles-in-1 op Reis Dagbundels. Er zijn 2 versies, zodat je de bundel kunt aansluiten die het beste aansluit op jouw gebruik:
Alles-in-1 op Reis Dagbundel: Je krijgt voor €2,- per dag 50 MB, 50 minuten bellen en gebeld worden en 50sms’jes. De Alles-in-1 is geldig in onze 43 Voordeellanden.
Alles-in-1 op Reis XL Dagbundel: Je krijgt voor €4,- per dag 125 MB, 125 minuten bellen en gebeld worden en 125 sms’jes. De Alles-in-1 XL is geldig in onze 43 Voordeellanden.
Alle details en wat de Voordeellanden zijn vind je hier.

hier.

Je kunt de BloX die bij jouw vakantiebestemming past aanzetten via sms of via My Vodafone. Mijn advies is om ze via My Vodafone aan te zetten. Je ziet dan onmiddellijk dat de BloX geactiveerd is door het groene vinkje er achter.

Vraag je je af wat je precies met die 30 MB kan? Kijk even hier.

Regelmatig gebruik
Kom je regelmatig in het buitenland? Dan is de Alles-in-1 mogelijk niet de goedkoopste optie voor je. Voor zakelijke klanten hebben we in dat geval het RED Business en RED Business Super abonnement. Voor particuliere klanten is er het Black abonnement.

Bij deze drie abonnementsvormen kun je in de Voordeellanden je nationale bundel gebruiken alsof je in Nederland bent. Dat wil dus zeggen dat je onbeperkt gratis belt en sms’t en dat je ook je een internetbundel hebt die je zonder extra kosten kunt gebruiken.

Daar hoef je niets voor te doen of in te stellen.

Time out
Ga je langer dan 3 maanden naar het buitenland? Dan kun je een Time Out aanvragen.
De voorwaarden vind je hier.

Hoe beschermt Vodafone je tegen onverwachte kosten?
Op een hoge rekening in de brievenbus bij thuiskomst zit natuurlijk niemand te wachten. Daarom beschermen we je op vier manieren tegen hoge kosten in het buitenland


  • Je ontvangt automatisch een sms met daarin de tarieven die gelden in een bepaald land, zodra je toestel met een buitenlands netwerk verbindt
  • Als je een buitenland-BloX aanzet (bv de Alles-in-1) krijg je een waarschuwings-sms zodra je bundel bijna leeg is.
  • Als je €60,50 aan kosten buiten je bundel of BloX maakt, dan wordt de dataverbinding van je nummer automatisch geblokkeerd
  • Het tegoed van je buitenland-bundel en alle tarieven voor het land waar je bent zijn eenvoudig in te zien via je My Vodafone app
Op die manier kom je nooit voor vervelende verrassingen te staan.



Hoe houd je zelf je verbruik in de hand

Om kosten buiten je bundel te voorkomen is het allereerst goed om te weten wat je nou eigenlijk kunt met een één MB.

Op onze website vind je een overzicht van een aantal veel voorkomende activiteiten op het internet en wat die bij benadering aan MB’s verbruiken. Dat overzicht vind je hier.


Zoals je hier kunt zien kun je met een bundel van 50 MB met een gerust hart surfen, Twitteren en Whatsappen. Alle activiteiten op het internet waarbij je "streamt", zoals online muziek luisteren of video bekijken, en het uploaden van je foto's naar een back-updienst kun je beter via de wifi van je hotel of camping doen.

Daarnaast is het belanrijk dat je een aantal dingen die je toestel automatisch doet van tevoren controleert en eventueel uitschakelt. Kijk daarvoor in het volgende kopje.



Belangrijke voorbereidingen voor je vertrekt:
Naast tijdens je vakantie goed in de gaten houden wat je verbruikt, kun je thuis al een boel voorbereidingen treffen die verbruik verkleinen.


  • Installeer de My Vodafone app.
    Onder "Abonnement" kun je controleren welke BloX je aan hebt staan en nieuwe BloX activeren. Het tegoed van buitenland-bundel zie je in de app bij "Internationaal". Ook alle tarieven en je datalimiet kun je hier controleren.
  • Download de apps die je wilt gaan gebruiken van tevoren
  • Zet het automatisch updaten van apps uit of op wifi-only
  • Zet de muziek die je wilt luisteren fysiek op je toestel, zodat je niet hoeft te streamen op vakantie
  • Deactiveer automatische back-ups zoals bv iCloud of zet deze op wifi-only
  • Zet roaming op je toestel uit zodat je toestel niet ongemerkt een dataverbinding maakt. Activeer roaming wanneer je gaat internetten
  • Overweeg het automatisch synchroniseren van sommige of al apps en accounts uit te zetten. Zo voorkom je dat je toestel direct je Alles-in-1 bundel of Wereld BloX leeg trekt met het automatisch binnenhalen van e-mail, WhatsApp, Facebookberichten, enzovoort.
  • Bekijk de opties die je toestel heeft om je dataverbruik te controleren. Android biedt bv de mogelijkheid om een limiet in te stellen aan je verbruik. Meer tips vind je hier
  • Zet een wachtwoord op je toestel en/of installeer onze Mobile Protect app
    Zo weet je zeker dat er bij diefstal of verlies niet aan je toestel gerommeld wordt en de dief kosten veroorzaakt waar jij de dupe van wordt



Algemene tips en wetenswaardigheden
Hoe nuttig je mobieltje, tablet en laptop ook zijn, sommige dingen doe je nog altijd het best een beetje retro: op papier.

Schrijf belangrijke telefoonnummers op. Denk daarbij aan de nummers van:


  • Thuisblijvers
  • Je verzekering
  • Je bank
  • Je hotel of camping
  • Je vliegmaatschappij / autoverhuurmaatschappij
  • Vodafone (voor het blokkeren van je nummer bij diefstal of verlies)

Op diverse plaatsen zijn zeer veel andere nuttige tips en lijstjes te vinden voor je vertrekt.
Bekijk bijvoorbeeld deze pagina op de site van de ANWB eens. Vollediger dan dat wordt het volgens ons niet.


Een goede reis!
55 Reacties 55
Timelord

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Vorig jaar in Polen een datakaartje gekocht voor ca 3 euro. 1GB !!!!!!
Kon ik 2 maanden mee doen.
Andere landen blijken dit ook te hebben.

Veel voordeliger dan via welke provider dan ook.

Ik had van Vodafone ooit een 60-dagen buitenland optie. gewoon binnen je bundel alles doen voor 60 dagen per jaar. Dit was ideaal. Maar aangezien er blijkbaar niet aan verdiend werd is dit gauw weer afgeschaft.
Als Vodafone dus vind dat mijn bovenstaande advies nadelig voor hun is, dan moeten ze eerst eens bij zichzelf te rade gaan. 😛


simon65

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Waarom is de internet verbinding in het buitenland zo vreselijk langzaaaam... (ook binnen databundel)
Ik kan de hotspot eigenlijk nauwlijks gebruiken (ook niet op een 3G of 4G netwerk), en het openen van een internet pagina duurt altijd minuten...
Dataroaming staat gewoon aan en ik het een abbonement met 1GB/maand in Europa.

Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hé Simon,

Wij als Vodafone hebben helaas geen invloed op het netwerk in het buitenland. Je bent dus afhankelijk van de dekking die daar beschikbaar is. Als deze niet voldoende is zul je dit ook merken. Hier is helaas niets aan te doen. Met je toestel kun je eens kijken of een andere provider selecteren helpt.
RobkeBoz

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wanneer gaat Vodafone zijn tarieven aanpassen zoals bv KPN dit gedaan heeft afgelopen maanden?

vooral 30 MB is te weinig, maar maak er een week, maand bundel van. 20 euro per maand 1 GB? klinkt toch logisch ? Zeker nu dit en volgend jaar de data tarieven steeds verder dalen binnen europa, moet ook de databundel buitenland mee verlagen.

Vodafone!!! laat je eens van een klantvriendelijke kant zien!
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hallo RobkeBoz,

We proberen onze producten continu te verbeteren en hierbij zo veel mogelijk rekening te houden met de feedback en behoeftes van onze klanten. Ik raad je aan om hiervoor onze website in de gaten te houden.
koartewyk

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Heb ik toch een klein vraagje over het gebruik van de My vodafone app/Buitenland/Instellingen Buitenland/ gebruik in het buitenland/
In de app geeft mijn toestel aan: Je hebt geen alternatieve buitenland provider geconfigureerd
Voer ter bevestiging de PINcode in de je per sms van ond hebt ontvangen (?)

Mijn vraag is: Hoe/waar kan ik deze pincode aanvragen?

Was gisteren dus in Duitsland en heb daar tot 3x toe geen totaal verbinding gehad, dus geprobeerd te registreren bij een ander netwerk. Hierna de melding dat mijn simkaart niet werd geaccepteerd.
10 kilometer verderop deed de verbinding het wel weer en kon ik weer bellen en internetten..
Kan het zijn dat ik iets had moeten aanvragen voor ik naar Duitsland ging?
(ben al in het bezit van Blox vakantie bundel)

al vast bedankt voor de reactie!

Bas
Oud Community Moderator topicstarter
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi, nee, zover mij bekend is er niks extra's nodig om te kunnen verbinden met een andere buitenlandse provider. Nu hebben we niet met elke andere provider in het buitenland een overeenkomst dat onze klanten hun netwerk kunnen gebruiken. Het kan dat er op die specifieke locatie maar één provider met dekking was en dat die dekking niet echt geweldig was. Dat zou het voor die plek kunnen verklaren.

Wat, algemeen gesproken, gewoon zou moeten werken is in je toestel naar de netwerkinstellingen gaan, je toestel laten zoeken naar de beschikbare netwerken, en vervolgens een ander netwerk pakken waarop je nu bent aangemeld.
Daar heb je over het algemeen geen extra codes oid voor nodig.
samim

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goedendag

mijn vraag is: Kost het geld om gebeld te worden naar je mobiele telefoon als de persoon die jou belt, belt vanuit het buitenland terwijl ik (vodafone red super f) heb en in Nederland ben?

alvast bedankt!
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
@samim Ik heb je bericht verplaatst. Hier vind je het antwoord;).
Unit106

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
Kroatie is toch een EU land? Hoe kan het dan dat een SMS versturen nog steeds € 0.56 /sms moet kosten i.p.v. € 0.07 /sms?

Heb deze info van : https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/op-reis/tarieven-in-het-buitenland.shtml
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @Unit106,

Bedankt voor je feedback. Ik heb het intern doorgegeven.

Kroatië is inderdaad sinds 1 juli 2013 een EU-land waar de EU-tarieven geldig zijn. Dit heeft eerder juist op onze website gestaan, maar door een fout staat het verkeerd.
Unit106

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
Gelden deze tarieven alleen voor abonnementen die dit jaar afgesloten zijn of voor alle abonnementen onafhankelijk wanneer deze zijn afgesloten?
Per
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 803Posts
  • 78Oplossingen
  • 112Likes
Hallo @Unit106 ,
Het maakt inderdaad niet uit wanneer een abonnement is aangesloten.
Let wel:
- Er zijn altijd mogelijkheden om kosten in het buitenland te beperken door het aansluiten van BloX
- Er zijn abonnementen waarvoor speciale buitenland tarieven gelden, maar dit staat dan in de voorwaarden van het abonnement vermeld
Groetjes, Per

davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
samim schreef:
Goedendag

mijn vraag is: Kost het geld om gebeld te worden naar je mobiele telefoon als de persoon die jou belt, belt vanuit het buitenland terwijl ik (vodafone red super f) heb en in Nederland ben?

alvast bedankt!

Nee, tenzij je vlak bij de grens bent en je telefoon per ongeluk aan een belgisch of duits netwerk hangt.
henksaxo

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ben in Griekenland. Mijn toestel geeft aan dat.mijn bundel aan staat maar ik kan bijv geen Whatsapp sturen. Wat moet ik nog doen?
Bas
Oud Community Moderator topicstarter
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
@henksaxo Ik heb je bericht even verplaatst naar ons buitenland-advies-topic. Ik denk dat je het antwoord in het eerste bericht van dit topic vindt 🙂
Foontje

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wij waren in september in Engeland en Schotland. Toegang tot het netwerk van Vodafone hadden we vlot, maar de kwaliteit was ronduit teleurstellend. Meestal alleen maar "GPRS" of "E", waarmee nauwelijks dataverkeer mogelijk was. Slechts in de buurt van enkele grote steden "3G". Toegang tot andere netwerken was er eigenlijk nooit. In de laatste week in landelijk Yorkshire hadden we opeens toegang tot een andere provider dan Vodafone. Het was of we in de digitale hemel waren! We komen vaak in Engeland en daar is Vodafone een grote provider, een van de redenen voor onze keuze. We waren beslist teleurgesteld in het netwerk van Vofafone U.K.
remeshg

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Heb zelf een extreem handige app ontdekt Roamy. Hiermee geef je zelf aan welke app(s) internettoegang hebben, je kan ze zelfs voorzien van een limiet zodat er niet meer MB's worden verbruikt dan door jou is ingesteld.

Erg handig voor op reis, zoek eens op Roamy in de Google Play Store.

RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Lekker late reactie van mij, maar Vodafone UK heeft inderdaad niet overal 3G, wat irritant kan zijn. Wel hebben ze (2G) dekking op plekken waar andere providers dat helemaal niet hebben. Wat dat betreft heb je wel in bijna alle uithoeken 'iets' van mobiel bereik, maar inderdaad in veel kleine plaatjes geen 3G, met name in Schotland duidelijk merkbaar.

Een netwerk dat het erg goed doet qua 3G is EE (bekend als Orange of T-Mobile in sommige telefoons). Ook doet O2 het soms beter (maar vaak ook niet). Toegang tot Three heb je niet met Vodafone. Alleen O2 en EE selecteren heeft dus zin.

Wil je op een ander netwerk, dan moet je handmatig zoeken naar netwerken en meerdere keren proberen het andere netwerk te selecteren (dus meerdere keren achter elkaar EE of O2 proberen). Ik raad wel aan om dit alleen te doen als het nodig is. Bij Vodafone UK heb je namelijk 4G, bij de andere netwerken niet. Ook zijn de kosten voor Vodafone NL zo lager waardoor ze onder andere deze goedkope bundels kunnen aanbieden.
rvogels11

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goedendag, hoe komt het dat ik (met ALLES XL AAN) al heel snel een sms krijg met de volgende info: u heeft 80% van uw maandbundel verbruikt. En kort erna 100%. En dit terwijl er max bijv. 40 mb data is verbruikt en dus nog lang geen 100 mb. En er staat echt maandbundel. Ik spreek hier over de 100b per dag voor 4 euro ???
Alvast bedankt voor een antwoord.
P.s. na mijn eerste sms naar 4000 reageerde er volgens mij niets. Na de 2e kreeg ik wel een antwoord sms.
Groeten Rick
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic