Als we het 'kosteloos verlagen' eens buiten beschouwing laten, want daar lijkt de discussie nu alleen nog maar over te gaan, slaat het nog nergens op. Mij is verteld dat ik na een jaar een stap terug kon doen. Dit zou inhouden dat ik van een 50-abonnement naar een 42,50 abonnement zou kunnen gaan. Dit was op het moment van afsluiten. Echter heeft Vodafone haar abonnementvormen terloops aangepast, en dus de spelregels, veranderd. Omdat de nieuwe abonnementen €0,50 goedkoper zijn is een stap terug doen nu ineens niet van 50 naar 42,50, maar van 50 naar 49,50.
Dit is dus totaal niet evenredig aan de afspraken die gemaakt zijn bij het tekenen van de contracten. Zoals ik al eerder aangaf, een stap terug doen is nu alleen maar mogelijk door én een bepaald bedrag te betalen én maar €0,50 in maandlasten te gaan zakken.Op jaarbasis betekent dit dat ik na een stap terug te doen meer betaal dan wanneer ik het zo laat zoals het nu is. Ik moet dus meer gaan betalen voor minder bel-/sms-/webeenheden.
Vodafone speelt het, zoals alle telecomboeven, weer erg smerig. Ze verlaagt haar abonnementen met welgeteld €0,50 waardoor alle lopende abonnementen ineens duurder worden als je een stapje 'terug' zou doen. Daarbij slaat ze haar klanten met de contractuele voorwaarden om de oren om haar gelijk te halen. Zo van; "Zie je wel? Je hebt het zelf fout gedaan. Je hebt het niet goed gelezen.". Terwijl wij nooit hebben kunnen weten dat nieuwe contracten 'goedkoper' werden en dat een 'stap terug' duurder zou worden dan het lopende contract te behouden.
Vodafone vindt het rechtvaardig te stellen dat een 'stap terug' doen duurder mag zijn dan het lopende contract. En als je het daar, zeer begrijpelijk, niet mee eens bent dan wordt je voor dom uitgemaakt. We hebben immers zelf contracten getekend waarin in juridische termen zou staan dat een stap terug ook duurder kan zijn door vieze berekeningen erop los te laten.
@Arina91 Ik heb bij de belcompany, nu onderdeel van Vodafone, netjes gevraagd of ik uit coulance niet nog een treetje omlaag kon. Zij gaven aan dit te moeten overleggen met Vodafone, er is over gebeld en een ticket aangemaakt, en je raadt al hoe Vodafone reageerde. Dezelfde 'ja-we-hebben-het-gezegd-maar-in-de-getekende-contracten-staat-het-anders-dus-mag-je-doodvallen' bull**bleep**..