RuudHo

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

5094AA Nog nooit 3G gehad

LS,

Sinds ruim een jaar is mijn werkgever overgegaan naar Vodafone als provider. Ondanks de gegevens uit jullie dekkingskaart heb ik mijn hele woonplaats (Lage Mierde) nog nooit 3G bereik gehad. Bij Hilvarenbeek verdwijnt de 3G dekking om ten zuiden daarvan nergens meer terug te komen.
U begrijpt dat ik niet erg gelukkig ben met deze situatie, want buiten het bereik van mijn eigen WiFi netwerk is mobiel dataverkeer vrijwel onmogelijk (ik zie in het display van mijn iPhone 4S alleen GPRS).

Gr. Ruud
7 Reacties 7
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hoi Ruud,

Ik zie inderdaad dat er op de genoemde postcode verslechterde 3G dekking is. Je kunt in dit geval het beste gebruik maken van 2G, zo heb je wel een stabiele belverbinding. De internetverbinding is dan wat langzamer als 3G. Als je de binnendekking wilt vergroten kun je gebruik maken van Signaal Plus.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Waarom staat de verouderde (meer dan jaar oude?) 3G-dekking dan wel nog op de dekkingskaart, als die er blijkbaar niet is?

In mijn ervaring is 2G vaak zo traag dat er echt niks mee aan te vangen is, zeker als op die plek 3G het niet goed doet 😞

Lijkt er ook niet op dat de postcode bij de "landelijke dekking" van 4G hoort die er volgende maand zou moeten zijn.
RuudHo
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Het idee van Signaalplus is bij een aanwezig WiFi netwerk natuurlijk niet echt een zinvolle toevoeging. Het gaat me nu juist om bereik als ik niet in mijn eigen woning ben!
En dan een (misschien niet heel intelligente) vraag: is 2G hetzelfde als GPRS? Want daarmee is zelfs emailen vrijwel onmogelijk.
RuudHo
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
En nog één ding: "verslechterde 3G dekking" kan betekenen dat het een tijdelijk probleem is (hoewel het al heel lang zo lijkt te zijn), of is het een beleidsmatige keuze van Vodafone in verband met de tamelijk perifere ligging van mijn woonplaats?
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hey @RuudHo,

GPRS is een toegevoegde uitbreiding van de GSM standaard voor een snellere dataoverdracht. GSM wordt beschouwd als de tweede generatie mobiele telefonie, vandaar de term 2G.

Wat betreft de reden dat er geen 3G-netwerk is kan ik alleen aangeven dat dit verschillende oorzaken kan hebben. Vaak heeft het te maken met verkrijgen van vergunningen, helaas krijgen we deze soms niet. Het kan echter ook andere oorzaken hebben.
RuudHo
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste Marc,

Bedankt voor je antwoord, maar er is me nog steeds iets niet helemaal duidelijk. Op jullie dekkingskaart staat duidelijk dat heel Lage Mierde (5094) 3G dekking zou moeten hebben, maar uit jouw antwoord begrijp ik dat dat misschien helemaal nooit het geval is geweest (door bijvoorbeeld die vergunningen).
Dus klopt de dekkingskaart gewoon niet en heb ik gewoon "pech" of is er in de (nabije) toekomst toch nog 3G te verwachten??

Vriendelijke groeten
Ruud Hornman
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @RuudHo,

Graag gedaan. De dekkingskaart op onze website geeft slechts een indicatie. Onder de kaart staat deze tekst: "De dekkingsinformatie over het dekkingsgebied van Vodafone is indicatief. Afhankelijk van het gebruikte mobiele toestel, type gebouw en de plaats waar u zich bevindt kan de dekkingskwaliteit verschillen. Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend".

Er is in dit gebied dus wel gedeeltelijk 3G-bereik, echter kan dit door bovengenoemde omstandigheden soms niet toereikend zijn. Ik zie wel dat er een extra 3G-antenne op de planning staat. Het is nog niet bekend wanneer deze precies actief wordt. De verwachting is wel dat het 3G-bereik hierdoor een stuk beter zal worden.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic