Pasquale

Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

4G Blox snelheid

Dag Vodafone,

Wat is de maximale snelheid die ik zou kunnen halen als ik de 4G Blox activeer?
Ik heb een BSW-2 Altijd abonnement.
79 Reacties 79
mcrapts

Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes
Ik heb mijn Speedtest-resultaten verwerkt tot een grafiek: http://i.imgur.com/m6xyz5S.jpg

Veel duidelijker dan dit kan ik het probleem niet maken. Ergens tussen 7 februari en 17 februari heeft Vodafone iets gedaan waardoor de snelheid beperkt wordt.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
@mcrapts Kijk dáár hebben we nou wat aan 🙂
Kun je aangeven of de testomstandigheden steeds hetzelfde waren? Zelfde locatie, tijdstip en toestel?

Nogmaals, of we iets gedaan hebben en wat dan, daarvoor zullen we echt meer onderzoek moeten doen. Maar dit soort dingen helpen wel echt. En hoe meer mensen informatie willen delen (ookal als het niet van 2 maanden ;)) hoe beter!
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2447Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
@BasT door het woord erkenning te gebruiken bedoelde ik niet dat jullie het nog niet serieus namen hoor, maar zo had je het ook niet opgevat. Het is jammer dat er (ook hier) online soms beschamend grove verbale diarre geuit wordt. Ik ben zelf in ieder geval sowieso een tevreden klant, of ik nu max 15 of 30Mbs trek over 4G, qua ervaring voelt het alsof ik op wifi zit. Het is dat ik me op verschillende fora interesseer in telecommunicatie, en af en toe een speedtest doe anders was de (onbedoelde) max van 15Mbs me niet opgevallen.

Ik ga nog even brainstormen, wellicht is het onzin, ik ken jullie systemen immers niet.
Naast het zoeken naar een oorzaak, zou je steekproefsgewijs ook een oplossing kunnen proberen.
Misschien een idee om bij iemand de 14,4Mbs max die blijkbaar (ondanks het aansluiten van de 4G blox) voor 3G gehandhaafd blijft, ook om te zetten naar 30Mbs? Zou dit een oplossing zou kunnen zijn, of zou daarmee 3G dan gesloopt worden? Hoe is dit ingesteld bij Red abonnementen die de 4G blox niet nodig hebben en per definitie al de 30Mbs max hebben?
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hey Chris, mbt 3G denk ik: if it ain't broke 😉

We zijn er mee bezig maar ik zou nog wel wat voorbeelden kunnen gebruiken eigenlijk. Zijn er nog mensen met screenshots e.d. die me hun nummer zouden willen sturen via een PB?
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@BasT ,

Zover ik op Tweakers gelezen heb, ligt het aan de proxy waar klanten achter zitten.
http://tweakers.net/nieuws/95415/vodafone-klanten-klagen-over-traag-internet-door-niet-uit-te-schake...
Misschien kan er gekeken worden of de klanten dus zich achter de proxy bevinden of niet. anders weet je dat het nog steeds aan de proxy ligt.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
@NetwerkFreak Aan de proxy ligt het niet. Dat wil zeggen, niet in de zin zoals eerder op tweakers besproken. Dat probleem was niet zozeer dat de snelheid in Mbps laag was maar dat pagina's desondanks te lang laadden.

Het gaat hier puur om de meldingen dat mensen met een losse 4G-BloX op een wat ouder abonnement (een losse add-on ipv ingebouwd 4G dus) structureel niet boven de 15 Mbps uitkomen qua download. Die meldingen blijven al een tijdje binnenkomen en tot nu toe hebben we dit nog niet echt kunnen reproduceren. Zolang je het niet kunt reproduceren is het een beetje zoeken naar een speld in de hooiberg, dus vandaar het verzoek om meer voorbeelden (nummers) 🙂
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @BasT ,

Wanneer wij achter een proxy zitten, en de maximale doorvoersnelheid van de proxy is 15mbps. Dan kan dit wel degelijk invloed hebben op de snelheid...
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Dat is niet zo, zie de eerdere screenshots van mensen die 50 Mbps halen na vliegtuigstand uit&aan. Als er een harde cap was, bv een max doorvoersnelheid, dan was dat onmogelijk.

Dat gezegd hebbende, ik sluit hem niet uit toch? Ik zeg alleen dat het vorige week op tweakers besproken probleem iets heel anders was :). We hebben op dit moment gewoon nog meer voorbeelden nodig om tests aan te hangen en patronen in te herkennen (aan onze kant)
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@BasT ,

Sorry had verkeerd gelezen. Door de eerste zin van je bericht "aan de proxy ligt het niet". Dacht ik dat je hem volledig uitsluitte.

Ik weet niet hoe jullie proxy werkt, niemand weet dit volgens mij. Maar stel hij slaat pas later in, als die merkt dat er voor langere tijd veel data wordt gebruikt. Dan kan dit dus zeker wel een oorzaak zijn, lijkt mij...

Ik zeg ook niet dat het er aan ligt, maar het lijkt mij wel een factor om mee te nemen. Omdat sommige klanten wel achter de proxy zitten, en sommige niet.



Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Yup, op dit moment nemen we nog alles mee 🙂

Dus, lees je dit en heb je een nieuw voorbeeld voor ons (hoe recenter hoe beter) dan stuur me aub via een privébericht je nummer, liefst met screenshots erbij.
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2447Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Ik zal vanavond eens kijken of ik e.e.a. kan testen en er screenshots van maken 😄
svd

Gedreven Liefhebber
  • 32Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes
Ik heb al een 'onderzoek' lopen via de klantenservice maar zal nog een voorbeeld van zojuist geven:

Voor de vliegtuigmodus:


Na de vliegtuigmodus:


Beiden via de Vodafone server Utrecht op een Iphone 5S. Maar ook andere servers geven geen verschil.
Testen zijn een half uur geleden gedaan op 4G800mHz .
Ik heb een abonnement Vodafone Red Essential afgesloten in december 2013 dus met 30 down / 15 up max.
Ik heb de afgelopen maanden slechts 1x een hogere download dan uploadsnelheid gehad en dat was op 4G1800mHz met mijn Iphone 5S:

http://www.speedtest.net/my-result/i/824614698
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Speciaal voor @BasT ben ik maar is naar de mast gegaan. Om het paraplu effect op te heffen ben ik de lucht in gegaan, zodat ik oog in oog met de mast stond. En het effect is nu zoooo duidelijk te zien.

Zie die eerste piek, zakt in, en komt rond de 15. En dit is met een Red Super 2.0 D Waarbij je 50mbps moet hebben.

Die reclame onderin maakt het af 😄



Waar ik stond t.o.v de mast:




NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Ik heb de fout al ontdenkt. Maak nog even eenbpaar testjes hier bij de mast af, en zal zometeen hier wel onderzoeksverslagje delen
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Ik ben op verschillende afstanden van de mast gaan staan.








Ik ben is met een kop koffie met mijn beetje is de lucht gaan zitten, mijn metingen overdenken. Met uitzicht op de Vodafone mast.



Er zijn meerdere factoren waar aan het kon liggen:
- Mijn Telefoon
- De mast
- Mijn Simkaart
- De Vodafone Proxy
- De Host waar ik weg download...

Toen dat laatste mij te binnenschoot, heb ik via instellingen is de host op een andere host gezet.. En wat denk je:



Dus succes met je host veranderen en opnieuw testen allemaal. En vodafone succes met testen waarom jullie host maximaal 15mbps aan kan. Deze testen hebben mij 1.5GB gekost.. Maar dan heb je het antwoord wel.







davod10

Gedreven Meedenker
  • 2447Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
@BasT Ik ben ook aan het testen geweest. Locatie Kampen, tijdens het testen gebruik gemaakt van de Vodafone server te Utrecht. Ik heb een SO Bel+SMS+Web-2 Altijd €35 abonnement met 4G blox.

Deel I - 3x de speedtest op 3G only




Zoals te verwachten ben ik afgeknepen op 14.4Mbs



Deel II - 3x de speedtest over 4G !!Maar éérst verbinding gemaakt met 3G!!




Lijkt over 4G nog steeds afgeknepen tot 14.4Mbs



Deel III - 3x de speedtest over 4G !!Direct vanuit vliegtuigstand, niet eerst verbinding gemaakt met 3G!!




3x een snelheid die ver boven de 3G cap van 14.4Mbs ligt.

Mijn conclusie; de maximale snelheid van 30Mbs haal ik met mijn 4G blox in de praktijk nooit, want tijdens een normale dag valt mijn toestel altijd wel even terug op 3G waardoor de 14.4Mbs cap hapt in mijn 4G blox.
Ga ik vanuit vliegtuigmodus direct naar 4G dan lijkt de maximale cap van 30Mbs wel correct te werken, in andere steden haal ik dan soms wel snelheden van rond de 30Mbs.



In verband met de Telefoon als Modem Smart blox, kan ik gebruik maken van live.vodafone.com en de office.vodafone.nl APN. Voor bovenstaande tests heb ik gebruik gemaakt van office.vodafone.nl.
In het verleden heb ik dezelfde resultaten behaald over live.vodafone.com APN, dit nu niet getest omdat ik 622MB wel weer genoeg vond voor vandaag 😉

Ik stuur je nog even een privébericht met mijn telefoonnummer.

@NetwerkFreak wat mij betreft kan de Vodafone host dus wel snelheden boven de 15Mbs aan. Ik ben benieuwd wat voor uitslagen jij krijgt wanneer je de tests op mijn manier doet. Of zijn je mb's al op? 😄
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@ChrisNL

Ik had ook soms uitschieters. Heb je ook al is een andere (dichtbij) host getest? Wat zijn dan jou snelheden?
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2447Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
@NetwerkFreak Met een host uit Dronten haal ik dezelfde resultaten. Ik had nu toevallig voor die van Vodafone Utrecht gekozen omdat ik deze tests voor Vodafone deed. Maar als jij met een andere host wel hogere snelheden haalt, is dat misschien weer de oplossing voor jou ding. Dit topic gaat over de snelheid van de 4G Blox, jij hebt een Red abonnement dat is ergens ook weer een andere casus.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@ChrisNL

Ik ben benieuwd wat de rest op de andere hosten haalt... de vodafone host kan namelijk snelheiden afknijpen. In de praktijk testen naar de vodafone host merk ik dus geen verschil t.o.v eerder vermelde snelheden. Ik zit ook op de 15/20 ipv andersom...

davod10

Gedreven Meedenker
  • 2447Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
@NetwerkFreak
Ik heb nog even 2 tests voor je gedaan, nu op de dichtsbijzijnde host in Dronten.

Speedtest over 4G !!Maar éérst verbinding gemaakt met 3G!!




Cap lijkt ingesteld op 14.4Mbs, net als over Vodafone host in Utrecht in mijn tests hierboven


Speedtest over 4G !!Direct vanuit vliegtuigstand, niet eerst verbinding gemaakt met 3G!!




Een snelheid die ver boven de 3G cap van 14.4Mbs ligt, net als over Vodafone host in Utrecht in mijn tests hierboven

Ik herhaal: Dit topic gaat over de 4G blox, jij hebt een Red abonnement dus dat is eigenlijk een andere casus.
Zoals BasT schreef: Het gaat hier puur om de meldingen dat mensen met een losse 4G-BloX op een wat ouder abonnement (een losse add-on ipv ingebouwd 4G dus) structureel niet boven de 15 Mbps uitkomen qua download.

- edit -

@BasT het valt me nu op dat ik in de screenshots verschillende IPadressen toegewezen had gekregen. Misschien weer een extra puzzelstukje om rekening mee te houden?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Wat vind jij het mooiste aan de iPhone 16 serie?

Uitgelicht topic