Pasquale

Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

4G Blox snelheid

Dag Vodafone,

Wat is de maximale snelheid die ik zou kunnen halen als ik de 4G Blox activeer?
Ik heb een BSW-2 Altijd abonnement.
79 Reacties 79
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Maximaal zou je 50mbps kunnen trekken.

Alleen dit is praktisch niet haalbaar. Praktisch moet je denken aan: 10 tot 20mbps
Pasquale
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor je antwoord!

Dat snap ik, dat zal niet anders zijn dan bij 3G. 🙂

Maar als ik het goed begrijp wordt ik als ik die 4G blox activeer wordt niet gelimiteerd door de maximale snelheid van mn huidige abonnement? (14,4mbit op 3G)
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @Pasquale ,

Als je telefoon 4G ready is, en ondersteund wordt door vodafone niet nee.
Want dan sluit je nieuwe voorwaarden af (die van de blox) voor het 4G netwerk.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 734Likes
Om misverstanden te voorkomen:

De maximale internetsnelheid i.c.m. de 4G BloX is 30/15.
Pasquale
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Om eerlijk te zijn heb ik die 4G Blox al geactiveerd, meen mij idd te herinneren dat de snelheid 30/15 zou zijn (had ik hier ergens op dit forum gelezen). Daarom heb ik die Blox destijds ook afgesloten. Wilde het even zeker weten voordat ik ging 'klagen'. 😉

Sinds het afsluiten van die Blox haalde ik bij goed bereik idd die snelheid (30/15). Echter viel mij een aantal weken geleden op bij een speedtest dat de downloadsnelheid niet meer boven de 15mbps uit komt (begint wel hoger, maar zakt dan snel terug naar 15mbps).
Dat terwijl de uploadsnelheid juist hoger is geworden (rond de 20mbps of hoger). Sindsdien heb ik het een aantal keren getest, waar steeds dit resultaat uit komt.

Het lijkt wel of die snelheden zijn omgedraaid. Dus 15/30 ipv 30/15.
Zouden jullie hier iets aan kunnen doen?

Mijn telefoon is een iPhone 5s.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @Serkan ,

Kijk even bij de legenda van de dekkingskaart ;):

4G:
Maximale snelheid:
50 Mbps
Praktische snelheid:
10 - 20 Mbps



Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 734Likes
@Pasquale
De snelheid van het internet is afhankelijk van verschillende factoren waaronder je toestel, abonnement en locatie. De maximale snelheid van de 4G BloX is zoals gezegd 30/15. Wat betreft de uploadsnelheid; we hebben een aantal meldingen ontvangen dat de uploadsnelheid hoger uitvalt dan 15 Mbps. Hierdoor lijkt het alsof de downloadsnelheid omlaag is gegaan, of zoals je aangeeft is 'omgedraaid'. Dit is echter niet het geval.

Net zoals de uploadsnelheid kan de downloadsnelheid ook hoger uitvallen dan 15 Mbps. Je zult hier natuurlijk niet raar van opkijken maar wel als de downloadsnelheid - o.a. door bovenstaande factoren - lager uitvalt dan 15 Mbps en de uploadsnelheid hogere snelheden haalt dan de download.

We onderzoeken momenteel wat hier de reden van is, maar dit is momenteel dus een voordeel voor onze klanten.

@NetwerkFreak
Het betreft hier dus de 4G BloX. In het geval van de standaard 4G snelheden heb je gelijk.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @Serkan ,

Wat verschilt de techniek achter de blox t.o.v het standaard 4G?


Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 734Likes
@NetwerkFreak
De techniek is hetzelfde. Echter zit er net zoals verschillende andere abonnementen een verschil in de internetsnelheid. 4G staat niet voor een bepaalde snelheid. Dit blijft altijd afhankelijk van je abonnement of bundel.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @Serkan ,

Wat je dus eigenlijk zegt:
Sluit je 4G af in je abbonoment, dan heb je in de praktijk maar 10 - 20mbps.
Sluit je het af via de blox dan heb je 30 mbps

dus je kan beter een 3G abbonoment nemen en de 4Gblox later afsluiten, dan een 4G abbonoment?:@
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 734Likes
Dan heb je mij verkeerd begrepen.

De snelheid van je (4G) internetverbinding is afhankelijk van je abonnement of bundel. Dus niet zozeer door 3G of 4G. Let hierbij ook op het verschil tussen de theoretische en praktische snelheid.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes

@Serkan ,

Volgens de dekkingskaart tekst is de 4G snelheid alleen afhankelijk van je toestel en netwerk.
Dus deze tekst is dus niet voorledig? want volgens jou is het ook nog afhankelijk van je abbonoments / blox vorm

Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 734Likes
@NetwerkFreak

Goed punt.

Echter gaat het hier er ook om wat je 'kan' en 'mag' op het netwerk. Dus hier valt je abonnementsvorm ook onder. Overigens kun je de snelheden ook vinden in de voorwaarden.
Pasquale
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@Serkan

Dit 'probleem' is absoluut geen ramp, maar het gaat mij nu wel om het principe dat ik die Blox heb afgesloten, waar een snelheid bijhoort van 30/15 en jullie dat niet meer nakomen. In geen enkele situatie.
Heb op internet meer mensen gezien die exact hetzelfde ervaren, dus dit afdoen met relativiteit aan de upload, of sterker nog, als een voordeel voor de klant, vind ik een beetje raar en het niet serieus nemen van mensen die dit ervaren.

Begrijp heel goed dat die snelheden in 80% van de gevallen niet haalbaar zijn vanwege verschillende factoren, sinds een tijdje zijn ze in 100% van de gevallen niet haalbaar. Daar gaat het om.
Ongeacht de locatie, ongeacht het tijdstip, hoe goed het bereik ook is, het kan gewoon niet.
Sterker nog, in de speedtest app kan je gewoon zien dat de snelheid, zodra ie boven de 15mbps komt, gelimiteerd wordt.
Zoals je zelf al aangeeft is er een verschil tussen wat kan en mag op het netwerk. Op dit moment heb ik heel sterk het gevoel dat mijn verbinding sneller kan zijn, maar dat dat niet mag van het netwerk.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
@Pasquale

Pasquale schreef:
@Serkan

Sterker nog, in de speedtest app kan je gewoon zien dat de snelheid, zodra ie boven de 15mbps komt, gelimiteerd wordt.

Heb je daar misschien één (of meerdere) screenshots van? Ik heb net nog navraag gedaan en onze technici verzekeren me dat er géén limiet zit op de 4G BloX, buiten dan uiteraard de max van 30Mbit. Bij een cap zou de snelheid ruim boven de 15 uit moeten schieten en daarna onmiddelijk terugvallen naar 15 (ipv langzaam terugzakken). Locatie en tijdstip van de tests zouden ook goed zijn om te weten, anders is het lastig nakijken/vergelijken.
Pasquale
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@BasT
Dat is precies wat er gebeurt, aan het begin is er een flits van hoge snelheid en daarna zit ie op 15mbps. Zal proberen morgen een speedtest uit te voeren, buiten, met goed bereik en daar een screenshot van maken.

Zit overigens net in de speedtest app te kijken, wist niet dat ie alle resultaten opsloeg, dit is wel veelzeggend denk ik:
https://www.dropbox.com/s/gisc39271ddj7yn/foto%201.png
https://www.dropbox.com/s/v5vatslkbsw3uqx/foto%202.png
Had meer resultaten maar heb de beste laten staan.
Sinds eind februari gewoon niet meer boven de 15mbps uitgekomen qua downloadsnelheid.

De tests zijn voor zover ik mij kan herinneren allemaal uitgevoerd in Amsterdam (centrum en zuid-as) of het centrum van Zwolle.
Terry

Liefhebber
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes
Ik heb exact hetzelfde probleem met 4G Blox:

https://www.flickr.com/gp/tc03/6Z8p5E

Je ziet duidelijk in het begin een piek, waarna de snelheid terugvalt tot 15 mbit/s.

De snelheid zou 30/15 moeten zijn, maar in de praktijk is het gewoon omgekeerd.
Pasquale
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@BasT @Serkan

Hier een aantal extra screenshots om het verhaal te onderbouwen.

Heb zojuist buiten, bij heel goed bereik, (zag dichtbij een aantal masten, gezien de resulataten neem ik even aan dat er ook een van Vodafone tussen zat) een paar testen gedaan.
Testlocatie was Leo Majorlaan in Zwolle

Bij het begin van een speedtest is het heel kort hoge snelheid:
https://www.dropbox.com/s/hcvqvnudatvnhoy/foto%203.png
maar het eindresultaat is steevast:
https://www.dropbox.com/s/pblb7hn0z6nptvq/foto%204.png

Om het nog bonter te maken, ik had elders op internet gelezen dat het in- en uitschakelen van de fligtmode er voor zorgde dat die snelheidslimiet kortstondig zou verdwijnen. Ook dat even getest:
https://www.dropbox.com/s/naq90yummdh52vm/foto%205.png
Enkele momenten later is het overigens weer zoals gebruikelijk, een flits van hoge snelheid en daarna max. 15mbps.

Dit is allemaal getest op dezelfde locatie, met dezelfde telefoon, op hetzelfde tijdstip, ik reken erop dat jullie dit nu serieus opnemen en het oplossen.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
@Pasquale Bedankt voor de screenshots 🙂 Dat verheldert een heleboel en het maakt direct ook een hoop onduidelijk 😛

Enerzijds is hiermee bewezen dat er geen cap op de BloX zit van 15 Mbps. Een dergelijke cap is gebonden aan je abonnement. Screenshot 3 met de hele hoge snelheid zou onmogelijk zijn als de cap op 15 lag.

Dat gezegd hebbende: ik zie in je screenshots wel diverse dingen die ik niet kan verklaren. Zou je me hier op het forum een privébericht met je nummer en klantnummer willen sturen? We zouden graag eea willen nakijken en indien nodig (weet ik nu nog niet) wat dingen met je willen testen, als je daartoe bereid bent 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Wat vind jij het mooiste aan de iPhone 16 serie?

Uitgelicht topic