1
Vraag
2
Reacties
MV24

Gedreven Liefhebber
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Problemen met server uitgaande e-mail /instellingen.


MODERATOR EDIT - 17 MAART 2022
De Vodafone SMTP server voor het versturen van e-mails is met ingang van vandaag (17 maart 2022) beëindigd. Het systeem dat het versturen van e-mails vanaf de mobiele telefoon mogelijk maakt is verouderd. Hierdoor kan Vodafone niet langer zorgen voor veilig gebruik van de server.

Wat betekent dit voor jou?

Lees meer

Maak je gebruik van een populaire e-mailserver zoals Hotmail en Gmail? Dan merk je hier niets van. Gebruik je een Vodafone SMTP e-mailserver? Dan is het mogelijk dat je geen e-mails meer kan versturen totdat je de e-mailinstellingen in je mobiele telefoon aanpast naar een andere server.

 

Het ontvangen van e-mails blijft wel mogelijk, dit verloopt via een andere server.

 

Ik kan nu geen e-mails meer versturen

Vervelend! Door het wijzigen van je e-mailinstellingen maak je gebruik van een andere beschikbare SMTP server, in veel gevallen is dat gratis via de vaste internet provider.

 

Ben je ook klant bij Ziggo?

Dat komt goed uit! Ziggo bied je de mogelijkheid om gebruik te maken van de Ziggo SMTP server voor de volgende email-adressen: @Ziggo.nl @quicknet.nl @home.nl @casema.nl @upcmail.nl @chello.nl @a2000.nl. Deze service is gratis. Kijk op  (IMAP-, POP-, SMTP-instellingen | Klantenservice | Ziggo voor meer informatie en een stappenplan ‘e-mail instellen’.

 

Gebruik je een Outlook, Gmail of Yahoo-emailadres?

Dan kun je kosteloos gebruik maken van hun servers. Op POP-, IMAP- en SMTP-instellingen voor Outlook.com (microsoft.com) is meer informatie te vinden over het instellen hiervan.

 

ORIGINEEL BERICHT

Sinds afgelopen vrijdagmiddag kan ik geen mail meer versturen. Krijg steeds weer foutmelding E mail versturen mislukt. Ik heb niets gewijzigd in de instellingen. Ook op mijn 2 e Iphone kan ik geen mail meer versturen. 

Mijn vrouw heeft op haar telefoon ( ook IPhone) hetzelfde probleem.

Inmiddels nieuwe wachtwoord ingesteld , poort gewijzigd, alle tips in diverse topics opgevolgd... niets helpt.

 

Heeft Vodafone iets gewijzigd m.b.t. de uitgaande server?

 

Alvast dank voor de reactie.

182 Reacties 182
Will1

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

van de website host waar aan mijn mailadres gelinkt is, met gegevens waarbij het op de pc wel werkt om te versturen, maar mobiel dus niet

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Wat gebeurt er als je het e-mailaccount verwijderd en opnieuw instelt @Will1? Mocht dat niet werken, raad ik aan om te wachten totdat het issue is opgelost. 

Will1

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

ik hb 4 verschillende mailadressen die normaal altijd via vodafone mobiel werken, 3 van deze mailadressen verlopen via mijn websites (en die uitgaande mail instellingen nu gebruikt, wat ook niet werkt).  de 4-de is van mijn kpn host voor thuis internet, waarvan ik niet alle gegevens (poort) heb. 

Will1

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

ik wacht helaas maar af. dan..... vind het te lastig om alles weer opnieuw in te stellen en ben bang dat ik dan dingen verkeerd doe of de instellingen zoals het zou moeten werken (wat eerder wel werkte) niet allemaal meer goed instel en dat het daardoor dan  straks weer niet werkt. ik heb eerder ook veel moeite moeten doen om het te laten werken toen ik 2 jaar terug een nieuwe telefoon kreeg en daar (betaalde) hulp voor moeten inschakelen.

Will1

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

 Ps ik heb alle instellingen toen juist opgeschreven, en toch werkte het toen ook niet. Snap je? ik wil dat nu voorkomen

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Via https://www.kpn.com/service/mobiel/problemen/toestelhulp.htm#/topic/e-mail/handmatig-instellen/devic... lees je hoe en welke gegevens je van KPN nodig hebt. In dit geval raad ik aan om af te wachten. Het is een tijdelijke oplossing waardoor je weer e-mails kunt versturen @Will1

joepj

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb deze suggestie geprobeerd en hij werkt helaas niet.

Henkc1

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Sinds gisteren kan ik ineens geen mail meer verzenden vanaf mijn galaxy note 20. Instellingen staan goed en ook niets veranderd. Krijg de melding

Kan geen verbinding maken met e-mail serverr om uw accountgegevens te verifiëren. Geen reactie van de server. 

Ontvangen geen probleem.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Henkc1 

Welkom op de Community van Vodafone. Ik heb je topic samengevoegd met dit topic omdat er meerdere gebruikers zijn die hiermee problemen ervaren.  Er is een tijdelijke oplossing:

Update 12-05 09:48 uur. 
Ik krijg zojuist te horen dat er een tijdelijke oplossing is om de uitgaande e-mailstellingen te gebruiken van de mailprovider. Kunnen jullie dit eens uitproberen? Voorbeeld: Heb je een Ziggo e-mailadres, dan mag je de uitgaande serverinstellingen van Ziggo hiervoor gebruiken. Ik hoor graag of dit werkt! 

Bij sommige gebruikers werkt dit wel en bij andere weer niet. Zeker de moeite waard om te proberen. Mocht dit niet werken, raad ik aan om af te wachten. Zodra er een update is, zal ik dit laten weten.

webferret

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb geen Ziggo dus de workaround is voor nutteloos.

 

Graag zsm een goede oplossing zodat ik weer kan mailen via de smtp server van jullie! Sinds vrijdag lukt dat niet zoals al anderen ook melden. Hoe moeilijk kan het zijn... Herstart die smtp server eens bijvoorbeeld... zucht...

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @webferret 
Dan informeer je bij je mail provider wat daar de instellingen van zijn. Steven geeft ook een voorbeeld als Ziggo. Maar wanneer jij die niet hebt, dan moet je advies/instellingen van van je eigen mail provider (de provider waarvan je je mail nu binnen haalt). 

En hoe moeilijk kan het zijn? Geen idee! Als het niet zo moeilijk was geweest dan was het probleem waarschijnlijk al opgelost. 

Yvon1

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb sinds vorige week het zelfde probleem. Graag hoor ik een oplossing. Via externe provider werkt ook niet.

webferret

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Energieboy; ik ben niet van plan om allerlei dingen in mijn mailsettings te gaan veranderen als workaround. Dit omdat ik vind dat Vodafone dit probleem hoort op te lossen. Zoals je van anderen kunt lezen heeft niemand iets aan zijn of haar instellingen veranderd en treed het probleem bij iedereen ongeveer op hetzelfde moment op. Dat duidt op een probleem aan de kant van Vodafone en dat horen zij met spoed op te lossen.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Dat begrijp ik wel maar als dit een oplossing is, en je moet je mail in willen zien, dan lijkt het me toch een kleine moeite. Daarnaast is het meestal gebruikelijk om je eigen mail provider instellingen te gebruiken, wat ik zelf ook doe. Dan heb je dit probleem nooit en ben je ook niet afhankelijk van derden. En anders wachten tot Vodafone het probleem heeft opgelost. Het zal jammer genoeg niet een vinkje zijn die ze even aan- of uitzetten ☺️

webferret

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Het gaat niet om mail willen inzien. Het gaat om het verzenden van mail....

Will1

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Energieboy  ik weet niet maar ik kan al jaren niet met eigen uitgaande mailinstellingen van host of provider mijn mail via vodafone versturen, dus altijd een soort van genoodzaakt om het via uitgaande mail van vodafone te doen.  geen idee waarom, maar dat is mijn ervaring. 

en ik baal evengoed, ik heb een bedrijf en kan al een mail geen mail verzenden en dus beantwoorden en heb niet doorlopend tijd om tussen de bedrijven door achter de pc te gaan zitten daarvoor.  het is gewoon op z'n zachtst gezegd bijzonder onhandig en niet functioneel.  daarbij heeft vodafone het de eerste dagen dat ik geregeld contact hierover opnam gewoon wat weggezet en werd ik van het kastje naar de muur gestuurd zonder oplossing en dat is gewoon ook niet zo netjes, als jarenlange betalende klant. 

(En misschien geldt dat wel voor meer mensen hier).

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Laten we het erop houden dat ook Vodafone dit niet leuk zal vinden en dat men er met man en macht aan werkt om het op te lossen. Storingen is zowel voor de klant niet leuk, maar natuurlijk ook niet voor Vodafone. Zodra het is opgeloste dan zal iemand van Vodafone dit melden en voor die tijd is het misschien mogelijk, voor bij wie het dan wel werkt, om ingaande, en/of uitgaande, mail aan te passen naar de mailserver waarvan men gebruik maakt. Tot zover kan ik ook niets anders bedenken om eventueel een tussen oplossing te vinden. 

Patrick2

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ha Steven, we zijn nu een week verder sinds het probleem ontstond. Jouw technische collega's zijn hard aan de slag en we mogen hopelijk snel een oplossing tegemoet zien? Groet

Joost2

Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Ik ben het toch wel met een aantal abonnees eens hier dat het nu wel tijd wordt dat dit opgelost wordt. Ruim een week geleden is dit issue nu aangekaart, het is overduidelijk wat de symptomen zijn en aan wiens kant het probleem ligt, dus Vodafone had dit gewoon al lang kunnen en moéten oplossen. Of heeft het geen prioriteit omdat niet álle abonnees hier last van hebben?

 

Normaal overigens nooit problemen met Vodafone en ik zou normaal ook nooit overwegen om over te stappen, maar dit wordt nu zo langzamerhand wel een beetje "vervelend".  

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hi @Joost2 
Ik begrijp heel goed dat het vervelend is en lastig. Maar waarom dan niet gewoon uitgaande mailserver instellingen gebruiken van je mail provider? Dat lost toch het hele probleem op?! Dan ben je niet afhankelijk van Vodafone en als het goed is moet dat gewoon werken. Heb hier meerdere mail adressen die ik binnen haal en allemaal gebruik ik hun eigen mailserver instellingen en nooit problemen. 

Begrijp dat het vasthouden aan Vodafone uitgaande mail niet zo goed. Als je nu eens zou willen kijken of het wel goed lukt met je mailserver instellingen, dan heb je toch verder geen last? Het is maar een vraag hoor, geen aanval, gewoon een tip. Kijk, lukt het niet dan is het natuurlijk zwaar vervelend, helemaal met je eens. Maar je zou het eens kunnen proberen. Zelf gebruik ik nooit Vodafone mail instellingen.

Zie het aub niet als een aanval 😉 - Fijn weekend en hoop dat Vodafone het snel oplost.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic