Energieboy
Super Expert
Super Expert
  • 9018Reacties
  • 2893Oplossingen
  • 1939Likes

Toestel geeft 'geen service' of 'geen SIM', wat nu? - mogelijke oplossingen

Krijg je ook wel eens een melding op je telefoon met ‘geen service’ of ‘geen SIM’? Vaak heb je dan ook geen verbinding met Vodafone én werkt je internet niet en/of je kan niet bellen. Gelukkig zijn daar een aantal oplossingen voor, waar ik je graag mee wil helpen!

Je merkt dat je geen verbinding meer kan maken met het netwerk van Vodafone en dan zie je in je scherm opeens ‘geen service’. Dit kan van alles betekenen zoals het missen van je SIMkaartje (of eSIM instellingen), een storing bij Vodafone of je netwerkinstellingen staan niet meer goed.

Simkaartje zit niet goed
Het ontbreken van een SIMkaart is zo gevonden. Je kijkt in je simkaartslot of daar een SIMkaart in zit en of deze wel goed is geplaatst. Check ook meteen of het SIMkaart schuifje wel goed gesloten is. Mocht dat niet het geval zijn, haal de SIMkaart er dan uit, plaats deze er dan juist in (vaak kan dit maar op één manier) en stop hem terug. Je kan ook met een schone theedoek even het kaartje schoonmaken en dan terugplaatsen om te zien of het dan wel weer werkt.


Simwissel 
Er kan natuurlijk ook sprake zijn van een hardware probleem. In dat geval kan je een SIMwissel uitvoeren: dan plaats je een ander werkend SIMkaartje in je toestel om te kijken of het aan je SIMkaart ligt. Het mooie is om ook meteen je eigen (niet werkende) SIMkaart in een ander toestel te plaatsen. Op die manier kan je controleren of het aan je toestel ligt of toch aan je SIMkaart. Als het aan je SIMkaart ligt, neem dan contact op met Vodafone, of ga langs een Vodafone winkel (neem wel je identiteitsbewijs mee), en vraag om een nieuwe SIMkaart. Ligt het aan je toestel? Dan kan je natuurlijk ook langs een Vodafone winkel om deze te laten maken, of een nieuwe kopen.

Simkaart is nog niet geactiveerd
Je SIMkaart kan natuurlijk ook nieuw zijn, omdat je deze hebt toegezonden gekregen. Deze is meestal al geactiveerd. Is dit niet het geval, activeer deze dan online via My Vodafone. Als je dan nog geen bereik hebt, dan kan je het beste contact opnemen met de Klantenservice van Vodafone. Je kan ze bellen of via de website een chat starten en een medewerker helpt je dan direct. Dit geldt natuurlijk ook voor de eSIM.


Verminderd bereik
Hou er altijd rekening mee dat wanneer je in afgelegen gebieden bent of in een parkeergarage, of in een lift, dat het bereik dan minder kan zijn. Wacht dan tot je weer op een plek bent met beter bereik en controleer dan weer of alles in orde is. Vaak kom je dan vanzelf weer op het Vodafone Netwerk en kan je weer gebruik maken van je mobiel. Lukt het niet? Check dan ook eens je dekking en of er werkzaamheden zijn

APN
Is het geen defecte SIMkaart, geen nieuwe SIMkaart, heb je gewoon dekking én ligt het niet aan je toestel? Dan zou het nog wel eens aan je APN instellingen kunnen liggen. Normaal gezien hoef je dit nooit aan te passen en werkt het allemaal prima. Maar soms kan er wel eens een kink in de kabel komen en moet je deze toch checken en/of goedzetten. Hieronder zie je welke instellingen je moet aanpassen!

Informatie voor Apple gebruikers (APN):

  • Als eerste start je het toestel opnieuw op. Hierdoor krijgt je mobiele nummer een nieuwe aanmelding op het netwerk. 
  • Vervolgens controleer je of de mobiele data aan staat. Ga hiervoor via de Instellingen van je telefoon naar Mobiele netwerk.  Hier kun je Mobiele data en Roaming aanzetten.
  • Check meteen of 4G geactiveerd is via Instellingen - Mobiel netwerk - Opties - Gesprekken over 4G.

Mochten bovenstaande stappen geen succes hebben, dan is de volgende stap om de APN te controleren. De APN controleren doe je via Instellingen - Mobiele netwerk - Mobiele data netwerk.

  • De APN is: live.vodafone.com
  • Gebruikersnaam is: vodafone
  • Wachtwoord is: vodafone.

Mocht er nog andere APN's staan, dan mag je deze verwijderen.

Tot slot is er nóg een handige optie bij iPhones: Je hebt namelijk de mogelijkheid om de netwerkinstellingen te resetten.

Het netwerk is in de meeste landen niet zo sterk als het netwerk in Nederland. Het kan dus ook voorkomen dat er maar één provider is op een bepaalde locatie of dat er problemen zijn met het netwerk in het buitenland. Gelukkig heb je de mogelijkheid om een ander netwerk te selecteren. Ga hiervoor naar Instellingen en dan Aanbieders. Vervolgens zet je de iPhone op handmatig zodat hij begint te zoeken naar andere netwerken. Daarna selecteer je een ander netwerk dan het huidige netwerk uit de beschikbare netwerken.

Krijg je een foutmelding bij het selecteren van een ander netwerk? Dan raad ik aan om dit 5 tot 10 keer achter elkaar te doen. Het kan namelijk zijn dat er een voorkeursnetwerk in het toestel staat. Hiermee haal je het voorkeursnetwerk weg.


Informatie voor Android gebruikers (APN):

  • Ook hier gaan we beginnen met het opnieuw opstarten van het toestel. Allereerst dient natuurlijk Mobiele data in je telefoon geactiveerd te zijn.
  • Bij Android kun je vanaf het beginscherm van boven aan naar beneden vegen. Hier zie je Mobiele gegevens staan. Deze dienen aangevinkt te zijn.
  • Vervolgens gaan we naar Instellingen - Meer verbindingen - Mobiele netwerken. Hier zetten we Roaming aan.
  • Vervolgens mag je daarna op Network operators klikken om te controleren of 4G aan staat.

De volgende stap is om de APN te controleren. Dit doe je via Instellingen - Meer verbindingen - Mobiele netwerken en dan Namen toegangspunten. Hier moet staan: Vodafone Live of Vodafone Internet en de APN: live.vodafone.com. Deze moet ook aangevinkt zijn. Staan hier andere APN's? Dan mogen deze verwijderd worden. Dit doe je via de 3 puntjes rechts bovenin. Er mag dus maar 1 APN staan. 
 

 

In het screenshot hieronder zie je dan ook dat APN's (toegangspunten) nog verwijderd moeten worden. 

Het is mogelijk dat je de APN opnieuw moet toevoegen. De gegevens voor de APN zijn:
- Naam: Vodafone Live APN: live.vodafone.com
- Proxy: Niet ingesteld
- Poort: Niet ingesteld
- Gebruikersnaam: Niet ingesteld
- Wachtwoord: Niet ingesteld
- Server: Niet ingesteld
- MMSC: Niet ingesteld
- MMS-poort: Niet ingesteld
- MCC: 204
- MNC: 04
- Verificatietype: PAP
- APN-Type: *
- APN-Protocol: IPv4
- Roamingprotocol voor APN: IPv4

Het netwerk is in de meeste landen niet zo sterk als het netwerk in Nederland. Het kan dus ook voorkomen dat er maar één provider is op een bepaalde locatie of dat er problemen zijn met het netwerk in het buitenland.

Gelukkig heb je de mogelijkheid om een ander netwerk te selecteren. Dit doe je via: Instellingen - Mobiele gegevens - Netwerkoperators. Hier zet je de instelling op Handmatig zodat hij begint te zoeken naar andere netwerken. Daarna selecteer je een ander netwerk dan het huidige netwerk uit de beschikbare netwerken.
Krijg je een foutmelding bij het selecteren van een ander netwerk? Dan raad ik aan om dit 5 tot 10 keer achter elkaar te doen. Het kan namelijk zijn dat er een voorkeursnetwerk in het toestel staat. Hiermee haal je het voorkeursnetwerk weg.

 

Start daarna je telefoon eens helemaal opnieuw op, dus echt helemaal uitzetten en dan weer aan. Lukt dit niet, reset dan je telefoon bij je netwerkinstellingen. Je raakt dan niet al je informatie kwijt. Wil je je telefoon volledig resetten, zorg dan dat je een backup hebt gemaakt voor je dit gaat doen. 

 

Software update of Vliegtuigmodus
Controleer ook nog even of je toestel de juiste update heeft. Ook dat kan wel eens heel belangrijk zijn en helpen om weer op het netwerk van Vodafone te komen. Of staat je toestel per ongelijk op vliegtuigmodus?

 

Rekening niet betaald
Misschien heb je per ongeluk een rekening gemist. Dan wordt je simkaart ook (tijdelijk/gedeeltelijk) geblokkeerd. Voor deze vragen kan je ook weer het best contact opnemen met de klantenservice van Vodafone. Je kan ze bellen of via de website een chat starten en een medewerker helpt je dan direct.

 

Storing bij Vodafone
Heb je bovenstaande allemaal uitgesloten en is er niets aan de hand met je SIMkaart of je toestel, dan kan er natuurlijk ook nog een storing zijn bij Vodafone. Controleer hiervoor eerst de Vodafone Community en kijk ook even op Twitter of op Facebook. Uiteraard duurt het altijd even voor er daadwerkelijk een “flinke” storing opgemerkt en geëscaleerd is. Hoe meer mensen melden dat er iets mis is, des te sneller kan Vodafone actie ondernemen en klanten informeren. En controleer ook even, altijd handig om te doen, de storingspagina van Vodafone.

Misschien onnodige informatie voor ervaren gebruikers, maar ik hoop dat ik beginnende gebruikers heb kunnen helpen. Zijn er nog vragen, stel ze dan gerust! 

Uitgelicht topic

iPhone 13

Apple heeft de iPhone 13 gelanceerd. Net als de 12-serie zijn het weer vier verschillende modellen: de iPhone 13, de iPhone 13 Pro, de iPhone 13 Pro Max en de iPhone 13 Mini. Praat hier mee over de ni...

Geplaatst in Tips van Vodafone