1
Vraag
2
Reageer en help mee
kees d

Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Geen roaming meer in Australië

In Australië hebben ze op 28 Oktober het 3G netwerk uitgezet. En sindsdien lijkt het er op dat ik geen verbinding meer kan maken met het mobiele netwerk met mijn Vodafone eSIM. Ik had via de app een vraag gesteld, maar die medewerker begreep er niets van had ik het vermoeden. Maar zijn er meer gebruikers die nu in Australië zijn die geen verbinding meer hebben?

30 Reacties 30
kees d
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

We zijn nu net aangekomen in Esperance ... En daar is blijkbaar een postzegel want er is dekking van het Vodafone Australië netwerk. En daar hebben we nu beide ontvangst op. Dus die verbinding werkt dus. Maar in grote delen van Australië is er dus geen dekking van Vodafone .

(Zie https://www.vodafone.com.au/network/coverage-checker en Check op "Esperance, WA 6450".)

Zodra je hier de stad uit rijdt ben je de dekking al kwijt.  Telstra heeft een veel grotere dekking zoals je hier kan zien: https://www.telstra.com.au/coverage-networks/our-coverage. Ook buiten de stad hebben ze 4G dekking. Ik heb daar nu dus wel bereik, maar mijn vrouw helaas nog niet (die kreeg zonet een SMS je binnen van 3 dagen geleden).

@Marco had jij misschien al wat meer kunnen uitvinden waarom mijn SIM het nu wel doet op Telstra, maar die van mijn vrouw nog niet?

Energieboy
Expert
Expert
  • 12285Posts
  • 3560Oplossingen
  • 3205Likes

Wel goed om te lezen dat het nu wel werkte. Dus het heeft zekers wel gewerkt 😁

kees d
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Idd .. maar nu nog een goede oplossing voor mijn vrouw haar SIM .. want het is wel apart dat het nu dus "half" werkt (wel voor mij, niet voor haar). Want het blijft apart dat mijn SIM dus wel kan roamen op Telstra.

Vodafone Australië had zijn 3G netwerk al in Januari 2024 uitgezet, dus er was op hun netwerk alleen maar een mogelijkheid om via 4G te verbinden.

kees d
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

En we zijn weer een stap terug (ipv verder) .. nadat we Esperance verlaten hebben ..  heb ik nu ook geen roaming meer op het Telstra netwerk 😭 

@Marco dat betekent dus dat alle Nederlandse Vodafone klanten die buiten het bereik van Vodafone Australië komen geen dekking hebben. Had jij nog wat gelezen over het aanpassen van de roaming met deze netwerken?

Marco
Community Moderator
Community Moderator
  • 75Posts
  • 10Oplossingen
  • 13Likes

@kees d Dat is inderdaad wel de uitkomst van het onderzoek. Doordat er geen roamingsovereenkomsten zijn met de overige aanbieders kun je daar alleen gebruik van maken door een lokale simkaart te kopen. Wanneer jij je dus buiten het dekkingsgebied van ons bevind, is een lokale simkaart de enige oplossing. Ik wou dat ik een ander/leuker antwoord had.

kees d
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Marco maar dan heeft Vodafone toch zitten "slapen" terwijl duidelijk was dat alleen LTE over zou blijven? En hoe verklaar je dan dat ik toch iets van roaming had op het Telstra netwerk? Want dat blijft gek. 

Ik blijf het een apart verhaal vinden. En dus een grote "terugval" in de dienstverlening die Vodafone wel gegeven heeft. Ik heb mensen die op het KPN netwerk zitten gesproken die niets gemerkt hebben, en iemand uit Duitsland die ook gewoon zijn eigen nummer en verbinding kon blijven gebruiken. Dus het kan allemaal wel.

Kan jij contact zoeken met de personen die over de roaming overeenkomsten gaan? Want die moet nu druk bezig zijn met onderhandelingen met Telstra en Optus denk ik ....

Energieboy
Expert
Expert
  • 12285Posts
  • 3560Oplossingen
  • 3205Likes

De dienstverlening is wel aanwezig, alleen niet zoals je verwacht. Vervelend dat Vodafone alleen zaken doet met Vodafone Australië en dat die nu net niet zoveel bereik heeft dan al die andere. KPN heeft het dan goed gedaan en waarschijnlijk contracten met allemaal de providers, daarom hebben die mensen er ook geen last van. Marco heeft vast al wel een melding gemaakt en de betreffende afdeling zal vast al wel achter de oren krabbelen wat ze hier nu mee gaan doen. Wie weet zijn er ook al onderhandelingen want het 3G netwerk is nog maar net uitgeschakeld.

kees d
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Energieboy Vodafone heeft met alle 3 de providers een roaming overeenkomst. Dat heb ik zelf gehoord in het gesprek met de servicedesk en ook gezien voordat 3G uitgezet werd. En het uitzetten en dus niet meer beschikbaar zijn van 3G was ook al ruim eerder bekend, dus daar hadden ze op kunnen anticiperen.  Nadat het uitgezet is heeft het voor mij ook nog gewerkt op het Telstra netwerk, maar nu ineens niet meer. Dus het lijkt er op dat er ergens een "halve implementatie" is, wat opvalt bij klanten die niet op de standaard plekken blijven, maar die Australië echt verkennen. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 12285Posts
  • 3560Oplossingen
  • 3205Likes

Dit is mijn laatste berichtje want we kennen het probleem inmiddels en het is aan Vodafone om dit op te lossen. Maar dat Vodafone een contract had met alle 3 de providers, dat zal zeker, het heeft zo gewerkt. Dat het ruim bekend was, dat zal zeker, maar er komt altijd een moment dat het dan opeens toch net te laat is en niemand weet hoe het op te lossen. Vanuit mijn kant ook maar een gedachten, want er kan net zo goed iets anders zijn, een halve implementatie, zoals jij het schrijft. 

Ik zou zeggen, heel veel plezier met je rond reis, want ik ga er vanuit dat je niet op 1 plekje zit en vast ook niet op de meest toeristische plekken, maar juist op plekken die je graag wil verkennen. Hopen dat het nog goed komt en anders een volgende reis in Australië. 

kees d
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Thx @Energieboy  .. we hebben nog een maandje te gaan ..  nu langs de zuidkust van West Australië helemaal terug langs de kust totdat we weer in Perth zijn.

Ondertussen mag ik blijkbaar wel weer roamen op Telstra, mijn vrouw helaas nog steeds niet. Ik heb het netwerk vast op Telstra gezet ipv automatisch laten selecteren.  Ik hoop (ook voor andere Vodafone klanten) dat ze snel eea weer fixen en dat alles weer "normaal" werkt. Blijkbaar is LTE/NG roaming toch wel ingewikkeld (anders had het wel gewoon gewerkt).

kees d
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Update: we konden beide een tijdje weer roamen op het Telstra netwerk. Geen probleem, gewoon SMS ontvangen etc .. telefoon gaat ook over etc bij beide toestellen.

Vandaag waren we in een stadje waar er weer Vodafone Australië dekking was. Dus de telefoon sprong daar naar over. Ik kreeg weer een "welkom in Australië" SMS binnen etc ....

Maar nu zitten we op een camping buiten de stad waar weer alleen maar Telstra dekking is ... En daar mogen we nu "in eens" niet meer op verbinden lijkt het.

Dat is natuurlijk wel apart/vreemd vind ik ... Ik ben benieuwd hoe lang het weer duurt voordat we wel weer kunnen verbinden met het Telstra netwerk...

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic