Peter25X

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

iPhone 5 - Wegvallende / trage dataverbinding op 2G/3G sinds update iOS 6.1

Ik heb onlangs mijn iPhone 5 geupdate naar iOS 6.1 en sindsdien heb ik problemen met internet via het 2G en 3G netwerk van Vodafone.
 
Op willekeurige tijdstippen lijkt de 2G/3G dataverbinding weg te vallen ondanks dat ik vol GPRS/3G bereik op mijn toestel heb. De dataverbinding komt ook vanzelf wel weer terug waarna het weer een tijdje werkt, maar dan erg traag, waarna deze telkens opnieuw wegvalt. Het ligt ook niet aan een bepaalde locatie en tijdstip.
 
Met de 3G verbinding heb ik ook last van een enorm trage dataverbinding sinds de update en ook merk ik wel dat sinds de update van 6.1 het schakelen tussen 2G en 3G veel trager werkt dan voorheen.
 
Voor de update naar iOS 6.1 had ik hier geen enkel probleem mee. Het opnieuw instellen van de netwerkinstellingen en het restoren van de iPhone naar fabrieksinstellingen hebben niet geholpen.
 
Heb hetzelfde getest met een ander toestel op iOS 6.1 met een andere provider en hier werkt alles prima. Ik kan dus alleen maar bedenken dat het te maken heeft met iOS 6.1 en de Vodafone carrier file. 
 
Een kruistest in de winkel heeft geen uitkomst gegeven, beide toestellen en sim kaarten hadden last van hetzelfde probleem.
 
Kunnen jullie me verder helpen met het oplossen van dit probleem?
19 Reacties 19
Xusander

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Heb je hier inmiddels antwoord op gekregen want ik heb namelijk hetzelfde probleem.

Met vriendelijke groet,
Sander
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
Peter25X schreef:
Ik heb onlangs mijn iPhone 5 geupdate naar iOS 6.1 en sindsdien heb ik problemen met internet via het 2G en 3G netwerk van Vodafone.
...
Kunnen jullie me verder helpen met het oplossen van dit probleem?
Probeer eens of je dit kunt oplossen door een nieuwe verbinding met ons netwerk op te zetten. Het makkelijkste is om dit te doen door het toestel even in "flight mode" te zetten. Het toestel uit en aan zetten is ook een oplossing.

Daarnaast is inmiddels iOS 6.1.2 beschikbaar. Dit zou de problemen kunnen verhelpen. Heb je deze al geïnstalleerd?
mcoster

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hier hetzelfde. Ook de 6.1.2 update heeft niet geholpen. Het enige dat helpt is om in de instellingen de netwerkinstellingen te resetten. De snelheid schiet dan omhoog maar na enkle uren gebruik daalt hij weer naar GPRS snelheid. Dit terwijl ik eerder gewoon gemiddeld 9 MBit had...
Xusander

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb inmiddels een nieuwe simkaart bij de Vodafone winkel gehaald. Dit mocht niet baten.
Mijn snelheid op het 3g netwerk blijft op een sombere 0,35 Mbps hangen.

Kruistest gedaan? Jawel hoor.
iPhone 5 (mijzelf) heeft er last van (iOS 6.1.2)
iPhone 5 (schoonbroer) heeft er last van (iOS 6.1)
Samsung Galaxy S2 (vriendin) heeft er last van.

In meerdere plaatsen problemen? Jawel!
Nuth, Beek, Schinnen & Sittard.

Toestel ook volledig gereset. Eerste keer met behoud van iCloud back-up.
2de keer zonder behoud van iCloud back-up.

Klantenservice gesproken en deze gaan het een en ander opmeten.
Zover ik uit meerdere forums begrepen heb is het een veel voorkomend probleem die pas kortgeleden ontstaan is. (Voorheen dus goed bereik)

Ik hoop niet dat ze de snelheden knijpen om de snellere 3g snelheden in grote steden te laten draaien.
Of dat ze de signaalPlus aan het promoten zijn... (85,-)

Mocht er iemand een oplossing hebben dan hoor ik het graag!

Dank u wel.
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
Nou Xusander
Daar moet onze technische dienst toch wel een en ander mee kunnen.
Ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt. Laat je ons iets weten?
Xusander

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Vreemd.. Nadat ik met de klantenservice gesproken heb is mijn snelheid in Nuth (thuisfront) naar 12 a 14 Mbps gestegen!!

Echter in de overige plaatsen blijft het 0,35 Mbps...

Ik ben al erg blij met Nuth moet ik zeggen maar ben benieuwd wat de technische dienst laat weten. Zou +-5 werkdagen gaan duren dus daarna zal ik t laten weten 🙂

Groet Sander
Peter25X
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
iOS 6.1.2 heeft geen structurele verbetering gebracht helaas, ik heb nog steeds last van trage snelheden op het netwerk. Ook is het tot stand brengen van verbindingen met 3G veel trager en slechter geworden. Het toestel heeft veel meer moeite om het netwerk op te pikken terwijl dit voor de 6.1 updates geen enkel probleem was.
Moet nog steeds regelmatig opnieuw met het netwerk verbinden om mijn internet weer een beetje op snelheid te krijgen. Ik krijg momenteel bijvoorbeeld weer geen enkele data binnen over het Edge netwerk terwijl het toestel vol bereik aangeeft. Ik heb zo ondertussen wel alle opties getest zonder resultaat (kruistest, netwerkinstellingen herstellen, toestel herstellen etc.) Lijkt toch echt een combinatie van het toestel en het vodafone netwerk te zijn want er is geen enkele verbetering merkbaar, de snelheid van het mobiele netwerk is totaal niet stabiel. Hebben jullie misschien nog meer klachten hierover gehad?
djwiebedevries

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hmm..begint aardig op mijn probleem te lijken.
ik duw em eens in een ander toestel.
heb precies hetzelfde maar dan in amsterdam centrum 
met de iphone 5.
of het na de update is weet ik niet.
 
grt.
arjancor

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nou hier precies het zelfde probleem
sinds mijn overstap van KPN naar vodafone.
Ik gebruik mijn telefoon ook voor mijn zaak en heb een installatiebedrijf.
Ik moet dus met regelmaat op internet documentatie opzoeken als ik een storing heb met een cv bijvoorbeeld
nou vergeet het maar een pdf te downloaden .. sta je bij de klant moet ik eerst naar buiten lopen om
een beetje 3g verbinding te hebben..... en dan is het nog traag.
 
Bij de klantservice heb ik dit meteen gemeld en krijg ik te horen :"Ja hier kunnen wij niks aan doen meneer, wij kunnen geen verbinding garanderen. Kleine lettertjes in het contract."
Ik heb dus een vrij duur abonnement (75 euro in de maand) dan vind ik dat je toch wel ergens recht op hebt.
Ik ben ook in vodafone winkel geweest voor nieuwe simkaart en kruistest e.d. maar niks helpt.
Toen heb ik via de belcompany waar ik het heb afgesloten actie laten ondernemen. Deze hebben via kantoor een klant ingediend. Hieruit kwam na voren dat ze er niks aan doen en kunnen doen omdat de dekking goed zou moeten zijn. En mijn verhaal niet geloofde. (van af dag 1 geklaagt).. steld me enorm teleur vodafone.
 
Nu lees ik per toeval op dit forum van deze verhalen met verbindings problemen.. ik ben dus niet de enige..
Aankomende week maar weer eens contact gaan zoeken met belcompany en vodafone.. want ga geen 75 euro per maand betalen voor niks..
 
Ik heb dus ook een iphone 5 met de nieuwste update e.d. maar hier geen verbetering helaas.
Ook ondervind ik wel een problemen met het kwaliteit van spraak.  Hier ook meerdere problemen mee??
 
 
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Hi Arjancor,

Allereerst, welkom op ons forum! 😄 Leuk dat je hier je vraag stelt! Hopelijk kunnen wij, of de andere gebruikers van ons forum je wat meer duidelijkheid geven over dit probleem.

Het klopt inderdaad dat wij binnenshuis geen 3G dekking kunnen garanderen. De reden hiervan is dat het signaal binnenshuis door meerdere factoren negatief beïnvloed kan worden. Een voorbeeldje: Als de huizen heel goed geïsoleerd zijn dan kan de straling niet goed doordringen. Dit zijn zaken waarop Vodafone geen invloed heeft. Je geeft in je berichtje ook al aan dat je wel 3G verbinding hebt als je buiten bent. Je kunt natuurlijk wel eens proberen of je verbetering merkt als je binnenshuis je telefoon op 2G instelt.

Laat je ons weten of dit wel helpt?
arjancor

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Maartje,
binnenshuis heb ik bijna de zelfde verbinding als buiten.
buiten is het soms beter maar ook vaak niet.
Naar aanleiding van gesprekken met belcompany zutphen en klacht afhandeling maak ik nu screenfoto
en zal deze komende week of die week er naar opsturen naar vodafone.
De screenfoto heb ik altijd buiten gemaakt. Ook als er wel 3g in beeld staat dan is het traag.
 
Weet je wat ik wel het rare vind aan de reden binnenhuis kunnen we niks garanderen.. die stelling klopt uiteraad
je hebt met veel factoren te maken alleen is het wel raar dat ik voorheen toen het nummer nog bij KPN was nooit geen problemen had in huis. altijd verbinding en goede spraak verbinding.
Mijn vrouw heeft een T-Mobile abbo met iphone en heeft daar ook een goede verbinding mee.
Vind het wel raar in dat geval dat vodafone (in mijn gedachten net zo goed als KPN met het netwerk, er wordt gezegd één van de 2 beste aanbieders met beste dekking) dit probleem heeft en ik ben blijkbaar niet de enige.
misschien is het wel een fout in de iphone of instellingen of verbinding met ... het is draadloos en er kunnen veel dingen zijn... alleen vind ik wel dat als ik een abbo heb van 75 euro per maand... ik niet afgescheept wil worden met "ja binnenshuis kunnen we niks" als het zelfs buitenshuis ook niet goed is.
 
Dat steld vodafone me wel erg in teleur.
 
 
Sido
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 628Posts
  • 74Oplossingen
  • 32Likes
arjancor, de providers maken vrijwel altijd gebruik van verschillende opstelpunten. Daardoor zal de ene provider op een specifieke plek beter of juist slechter bereik hebben dan een ander. We zorgen er voor dat je op vrijwel elke plek goede 2G-dekking hebt, en in heel veel gevallen ook een goede 3G-verbinding. Als je toch denkt dat het aan de instellingen ligt, je kunt deze op deze site controleren. Je kunt natuurlijk ook altijd even binnenlopen in een Vodafone winkel. Dan lopen we de instellingen met je door en kijken we of alles goed werkt.
bonuskaart

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb het zelfde probleem als Xusander (zie bericht ‎07-03-2013 12:29 AM) heb vandaag een nieuwe nanosim ontvangen maar helaas nog steeds hetzelfde probleem, is hier (al) een oplossing voor?
bonuskaart

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
NIemand ?????
arjancor

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Vind het jammer dat het geposte bericht niet goed gelezen wordt... er staat ook geschreven dat er ook buiten geen goed data bereik is .... Jammer dat er ontkent wordt dat er een probleem is met iphone 5 en vodafone....
 
Ik ben volgens mij niet de enigste... zie berichten hierboven en andere berichten op forum..!!
 
Maar mijn klacht brief met screenfoto's met googlemaps locatie's is bijna klaar...
 
 
bonuskaart

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
schopje omhoog
Joyce23

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi ik heb iPhone 4 en heb daar voor al problemen met het mobiel internet zo kan ik er op en zo weer niet Gr Joyce
LindaM

Gedreven Liefhebber
  • 320Posts
  • 50Oplossingen
  • 10Likes
Hoi Joyce,

Heb je de laatste update al geïnstalleerd?
Mel
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 564Posts
  • 6Oplossingen
  • 20Likes
Topic gesloten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic