Hallo Bas,
Dat er geen garantie is voor een snelheid, snap ik wel, en bijna iedereen hier zal het ook begrijpen. Het enige wat ik eigenlijk vreemd vind is dat gebieden waar het altijd goed ging, nu echt slecht bereik hebben. Hier mijn eigen ervaring :
Ik woon in Amsterdam West (Geuzenveld) en sport in Osdorp. Ik heb een Iphone 5 en heb een 14Mbps abo.
Een paar maanden geleden had ik best goed bereik waar ik woon, ongeveer 4Mbps op straat en Facetime / Skype ging prima. Ook in Osdorp had ik gelijke snelheden. Nu sinds een tijdje heb ik maar tussen 0.1 en 0.6 Mbps en het is echt om te huilen! Nu dat snelheden omhoog zijn gegaan van 14 naar 28Mbps dacht ik dat het probleem opgelost zou zijn, maar ik heb nog steeds tussen 0.1 en 0.6Mbps. De situatie is niet veranderd, ik zit niet te interneten in een kelder, er zijn geen bouwkranen actief in de omgeving op de tijd dat ik de snelheid heb getest, ik ben op straat geweest en veel getest in Amsterdam West (gezeuveld, osdorp, harlemmerweg tot aan het Westerpark), het bleef gewoon slecht, nooit boven 1Mbps en het werd pas goed toen ik in de omgeving van het centraal station aankwam (12Mbps) terwijl het daar juist vroeger altijd zo slecht ging (tussen Centraal station en Moevenpick Hotel aan het ij ).
Dus hier wat ik zelf denk :
- Dit probleem ligt niet aan een incidentele storing (kranen) omdat ik op heel veel locaties in Amsterdam West heb getest, het bleef gewoon slecht, maak niet uit waar.
- Het ligt niet aan mijn Iphone 5 of aan de IOS aangezien ik wel een hele snele verbinding kan halen vanochtend onderweg naar mijn werk (Amsterdam zuid-oost had ik bijna 12Mbps) en op de A1 richting Hilversum had ik tussen 4Mbps en 10Mbps, waarschijnlijk dankzij de nieuwe 28Mbps verbinding.
- Gebieden waar het vroeger goed ging (4Mbps) heb ik nu 0.1Mbps, dit kan niet liggen aan de afstand tot de zendmast
- gebieden waar ik een hele slechte bereik had (Centraal Station en Muziekgebouw / Moevenpick Hotel langs de Ij) zijn nu juist heel goed (misschien zijn er tijdelijke extra zendmasten geplaatst in verband met koninginnedag).
Dus Bas, ik snap wel dat jullie er alles aan doen om diensten te vernieuwen en te verbeteren (bijvoorbeeld de upgrade van 14Mbps naar 28Mbps), je zult niet van mij alleen de negatieve kanten horen, maar je zult ook begrijpen dat veel mensen hier gefrustreerd raken, dit terwijl we allemaal in de hoofdstad van Nederland wonen...niet in het platteland in the middle of nowhere. Wat is er in godsnaam gebeurd met de zendmasten in de buurt van Amsterdam West? Werden ze allemaal verwijderd bij het vernieuwen van het Netwerk? of zijn ze niet vergeten om ze op actief te zetten? Zijn ze nog compatibel met jullie nieuwe technologie? Ik ben geen technicus maar ik hoop dat jullie technische dienst iets meer van kan zeggen en niet een medewerker van de klanten service achter zijn desk!! Zijn jullie inmiddels bezig met het uitzoeken van het probleem of moeten er meer mensen klagen?
Er is niks mis om te zeggen dat bepaalde zendmasten misschien afgedankt zijn of nog niet aan het netwerk gekoppeld zijn als er iets technisch niet mogelijk is, de klanten zullen het beter accepteren dan wat nu het geval is.
We horen graag een eerlijk antwoord.
Inmiddels ook de klanten service gebeld om het probleem aan te geven en ik nodig iedereen uit om toch hetzelfde te doen, als er meer mensen zijn die daarover melding van geven, zullen ze misschien sneller iets aan doen...tenminste dat hoop ik.
Ik heb ook naar de locatie van de vodafone zendmasten gezocht en deze website gevonden
www.umtsmasten.nl Er zijn eigenlijk meer vodafone masten dan ik dacht en het lijkt me sterk dat het aan een enkele mast ligt in mijn buurt aangezien ik zeker 10-15 speed testen heb gedaan tussen mijn huis en de plek in Osdorp waar ik altijd sport. de snelheden bleven overal belachelijk laag waar het een paar maanden geleden niet zo was, er moet dus iets groters aan de hand zijn lijkt me, en het zou de moeite waard zijn lijkt me als Vodafone dit uitzoekt, aangezien veel amsterdamers ineens problemen hebben.