tommy68

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

geen 3G netwerk 7981LA, Diever

Hallo,
 
Volgens de informatie van Vodafone is er landelijk een dekking van minimaal  3G.
Waarom constateer ik steeds vaker dat  de netwerk (3G) inzakt naar een edge  verbinding of slechter?
Diever, Bussum en in de randstad ligt klaarblijkelijk nog veel netwerkloze delen. Zo is er BV tussen de station Rdam - Den Haag , Den -Haag Leiden geen netwerk beschikbaar.
 
Vodafone heeft als reden opgegeven dat een te trage Smartphone geen handshake kan maken binnen een vastestelde tijd. Dat is een legitiem en plausibel antwoord. Een Iphone 4S is mi.i nog steeds een resprentatief toestel.
Er werd geadvisserd te upgraden naar een hoger ( lees sneller)  abonnement. So I did.
14,4 Mbit.. ipv de 2 Mbit. Er wordt dan gebruik gemaakt van nieuwere masten.  Overigens is 14,4 nooit haalbaar!
Is een ander Topic waard.
 
Helaas , geen dekking in de Randstad van  en de upgrade heeft geen positief resultaat opgeleverd.
 
Is de dekkingskaart wel of niet geloofwaardig.? 🙂
 
https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/actuele-dekkingskaart.shtml
Groningerweg 5, Drents-Friese Wold, 7981 LA Diever, Nederland
 
Gr Tom
 
 
 
1 Reactie 1
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hallo tommy68, welkom op ons forum.

Dat zijn veel vragen in één post 😄 Allereerst de snelheid van je abonnement.

De snelheden die aangegeven worden zijn inderdaad maximum-snelheden. Er zijn wel plekken waar je 14,4 Mbps haalt, maar op plekken met een goede dekking is 5-6 Mbps een realistischere verwachting gezien de drukte op het netwerk. Vandaar ook de "praktische snelheid" die aangegeven wordt op de dekkingskaart. Hoger dan dat kan zeker, maar een realistische verwachting is die snelheid. Nou zit er tussen 5 en 2 Mbps een behoorlijk merkbaar verschil, dus in die zin heeft een upgrade nog altijd nut.

Wat betreft je vraag over de dekkingskaart: ja, die is over het algemeen correct, maar er kunnen wel verschillen zijn met wat je in de praktijk merkt.

Ik heb bekeken waar de dichtstbijzijnde 3G mast staat bij postcode 7981 LA en die staat behoorlijk ver weg. Dat is zeker bij 3G niet bevorderlijk omdat 3G op dit moment nog op vrij hoge frequenties werkt. Dat heeft het voordeel dat de snelheid hoog kan liggen maar de beperking dat het bereik en de penetratie binnenshuis minder goed zijn dan bij GSM of LTE (die werken op een lagere frequentie).

Onder ideale omstandigheden kun je op 7981 LA wel 3G ontvangen. In die zin is de kaart correct. Als je die ontvangt, dan haal je ook de snelheden die aangegeven worden (bij benadering 😉 ).

Echter is het zo dat door de grote afstand een kleine storingsfactor (binnenshuis zijn, een beetje het bos in, etc) al voldoende kan zijn om je toestel terug te laten springen naar 2G (GPRS of EDGE). Zeker in dit soort situaties heeft ook de sterkte van de antenne in je toestel een grote invloed.
Ik kan me bv goed voorstellen dat en een wat oudere BlackBerry hier nog een 3G-signaal ontvangt maar bv een iPhone 4 of 5 niet.

Lang verhaal kort: de kaart is over het algemeen te vertrouwen. Ik zie echter dat hij op jouw postcode een beeld toont dat, hoewel strikt genomen correct, toch wat mij betreft een niet geheel terechte verwachting wekt.
Ik ga dat intern doorgeven en kijken of dit aangepast kan worden.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Wat vind jij het mooiste aan de iPhone 16 serie?

Uitgelicht topic