Ik heb een bel+sms+web sim-only (300 minuten + 1 GB data) abo dat over ruim drie maanden afloopt. Ik lees op de site dat je vanaf vier maanden voor einde contract kunt verlengen. Opzegtermijn is 3 maanden.
Er is momenteel een actie bel+sms+web, 2 jaar contract, met 50% korting over die 24 maanden, effectief €15 per maand. Dat lijkt me wel wat. Ook al zijn de nieuwe condities ongunstiger dan de oude: hogere prijs en minder service: maar 225 minuten en maar half zoveel data (500MB).
Ik bel de Vodafone sales-lijn om het bestaande contract te verlengen met de genoemde aanbieding, aansluitend aan het huidige contract. Dat kan. Ik vraag de verkoper expliciet of het nieuwe abo aanvangt bij einde van het oude abo. Hij bevestigt dat.
Tien minuten later krijg ik een SMS van Vodafone dat mijn datategoed is aangepast. Huh? Ik log in op Mijn Vodafone en zie dat het nieuwe abo blijkbaar al onmiddellijk is ingegaan.
Ik bel klantenservices om mij daarover te beklagen. Men zegt doodleuk dat de verkoper mij blijkbaar verkeerd heeft voorgelicht. De spelregels dienen zo te worden uitgelegd dat ze in het voordeel van Vodafone zijn. Ga je naar een lager maandbedrag dan moet je het oude abo uitzitten. Ga je naar een hoger maandbedrag dan gaat het abo direct in. Het is blijkbaar niet anders te regelen, "nee meneer, onze systemen zijn nu eenaal zo ingericht".
Ik ben het oneens met deze gang van zaken:
a) Ik had met Vodafone een contract voor 24 maanden. Vodafone pakt mij 3 maanden af van dat voor mij gunstige contract. Dit is toch contractbreuk!?
b) Ik bestel een verlenging voor 24 maanden, met 50% korting over die 24 maanden. Welnu, Vodafone laat dit contract drie maanden eerder ingaan, maar niet 3 maander later eindigen, de looptijd is tot 24 maanden na de oude einddatum. De truc is dat ik 27 maanden moet uitzitten, waarvan ongetwijfeld over die laatste drie maanden geen 50% korting wordt gegeven.
Mijn nadeel:
a) Gedurende drie maanden worden mij belminuten en datategoed afgepakt, waar ik contractueel recht op had.
b) Ik betaal daarentegen gedurende die maanden een hogere prijs. (schade €6,15)
c) Ik loop 3 maanden korting mis. (schade 3 x €15)
Effectiefe schade is afhankelijk van mijn daadwerkelijk gebruik, maar zal al gauw zo'n 60 tot 100 euro belopen.
Kwalijke zaak. Vodafone klantenservice zegt dus dat ze niet na afloop kunnen verlengen, alleen met onmiddellijke ingang. Dan zou ik pas tegen het einde de verlenging moeten bestellen. En dan maar zien wat voor acties op dat moment gelden. En als er dan geen korting wordt geboden ben ik te laat met opzeggen.
Vreemd, als ik van een andere provider kom, dan kan ik het wel nu al bestellen met een ingangsdatum na het einde van een bestaand contract.
Ergo: dit zijn onredelijke spelregels, bestaande klanten worden benadeeld.
Enige manier om hieraan te ontkomen lijkt om nu dan maar mijn contract op te zeggen. En later met een nieuw contract met nummerbehoud de draad weer op te pakken (of als de condities mij niet bevallen, alsnog naar de concurrent te gaan).
Vreemd? Kwalijk!? Of gewoon slimme strategie van Vodafone?
Hoe denken anderen hierover?