Het blijft natuurlijk gissen en speculatie, maar ik denk dat Vodafone vanuit concurrentie overwegingen niet al teveel in z’n kaart wil laten kijken, ook v.w.b. planning. Net als KPN trouwens (nu mijn provider, daar is het ook stil). En druk met 5G, natuurlijk!
Zoals uit m’n bericht hiervoor blijkt, vinden de ontwikkelingen momenteel in ieder geval plaats in Dusseldorf (en minder in Reading of Londen UK, alleen wat IoT functies) waar kennelijk de ICT tak zit die zich met de entitlements backend services/infra bezig houdt, nodig voor eSIM en connectie met horloge devices e.d.
Kennelijk in-house developed spul, i.t.t. het off the shelf entitlement product (Idemia) dat Deutsche Telekom (T-Mobile moeder) gebruikt voor bv. de iPhones e.d. + Apple Watch in Duitsland, Spanje e.d.
Ik denk trouwens dat Vodafone wel met iets moois gaat komen. Als dat net zoiets wordt als hun V-Sim of OneNumber (is echt gaaf, is er al), maar dan internationaal voor smartphones plus connected secondary devices zoals smartwatch, wordt het erg leuk en vooral: handig!
Want stel je voor: eSIM met de smartwatch is er eindelijk in Nederland en je gaat, zonder je telefoon, op vakantie in Spanje lekker joggen met je watch, en je wil bereikbaar/connected zijn -- gaat (nog) niet want de Apple Watch ondersteunt geen roaming (Vodafone NL is niet Vodafone ES):
https://support.apple.com/nl-nl/HT207578
Dus je wilt iets als ‘Vodafone Global Roaming’ (een ‘Vodafone EU’ of zo!), ook in 3/4G.
De vraag hoe snel we eSIM (plus smartwatch e.d.) in Nederland hebben, hangt er dus denk ik o.a. vanaf hoe generiek het ze willen doen -- maar het zou me toch verbazen als het niet uiterlijk 2020-Q1 beschikbaar is…
Zie evt. verder Vodafone OneNumber en Vodafone Global Roaming (5G supp op telefoon nodig).
Spannende tijden!
Tot dan kun je natuurlijk altijd nog wereldwijd roaming doen met een data eSIM van bv. Truphone of GigSky. Bellen of gebeld worden ‘met je 06’ gaat dan niet, maar “internet bellen” wel met een app als Skype, WhatsApp bellen of FaceTime (audio-only, dus video uitzetten), kost je hooguit 3MB/minuut.
Dat kan nu al met de huidige iPhones (en de X van vorig jaar) en geschikte Android toestellen, met eSIM. Zie dit iCulture.nl artikel daarover:
eSIM vergelijken: wie biedt de beste eSIM keuze voor de iPhone?