Brasse

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Waarschuwing uitval Wifi?

  • Ik verbaas me er al jaren over: thuis, bij mijn vriendin of op het werk logt mijn Moto smartphone automatisch in op het Wifi netwerk. .... En dan popt er soms opeens een melding van Vodafone op dat ik door mijn 20 Gb heen ben! Waarom krijg ik geen melding als de Wifi uitvalt en de telefoon overschakelt op mijn abonnement?
2 Reacties 2
Dennis
Community Moderator
Community Moderator
  • 24Posts
  • 10Oplossingen
  • 2Likes

Hi @Brasse en snap goed dat het soms schrikken is qua data verbruik. Het is voor Vodafone niet inzichtelijk wat de reden is dat je overgaat op datagebruik. Om die reden is informeren erover voor ons niet mogelijk. We sturen je een herinnering bericht bij 80% en 100% gebruik van je bundel. 

 

Veel applicaties met potentieel hoog verbruik hebben de functie om gebruik te beperken wanneer een apparaat niet op de wifi zit. Denk aan Spotify, waarbij je kan aangeven niet te downloaden wanneer je via mobiele data verbinding hebt. Wellicht dat dit uitkomst biedt bij de applicaties waarop je het data verbruik terug ziet. Veel succes!

Energieboy
Expert
Expert
  • 12185Posts
  • 3551Oplossingen
  • 3174Likes

Hoi @Brasse 
Het ligt er maar net aan wat voor toestel je hebt. Een toevoeging aan het verhaal van Dennis: Niet alleen een app kan je soms aanpassen zodat die alleen Wifi gebruikt, ook in je toestel kan je dit aanpassen. Ik heb zelf een iPhone en kan daarin opgeven bij mijn instellingen dat app's alleen via Wifi gebruik mogen maken van het internet of dat ze wel via Vodafone data mogen gebruiken maar geen update mogen uitvoeren (data gebruik is vaak niet zoveel maar een update uitvoeren wel). Het is dus toestel gebonden en dat moet je dan even opzoeken, dan kan je dat ook instellen in je toestel en niet alleen in de app zelf.

Daarnaast, misschien een hele goede tip, als je naar bed gaat en je neemt je toestel mee, kijk dan even of je daar nog wel goed Wifi bereik hebt. Vaak komt het voor dat mensen hun telefoon mee naar bed nemen, zien Wifi volluit maar zien niet dat als die er een tijdje ligt, dat die dan opeens over gaat op mobiel datagebruik omdat de Wifi daar toch NET NIET goed bereik heeft. Wel als je er net komt en hem neerlegt, maar niet als die er al een tijdje ligt. Test dat eens, dan weet je waar het door komt (kleine test). Ik had het zelf ook, dacht altijd goed bereik te hebben maar midden in de nacht stond die toch op 5G ipv Wifi. Even wat instellingen in het toetel aanpassen, nieuwe router gekocht, en alles werkt weer prima 🙂

Oh ja, nog 1 tip, zet je Wifi op 2,4GHz en niet op 5GHz. Die laatste heeft een veel minder bereik en dat kan ook nog wel eens voor problemen zorgen. Zet dan in je router wel twee verschillende namen voor je Wifi naam, anders pakt hij misschien niet de juiste frequentie!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Wat vind jij het mooiste aan de iPhone 16 serie?

Uitgelicht topic