JeroenK38

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Vodafone Wallet

Nieuw! Maak van je telefoon je portemonnee met Vodafone Wallet

Ik ben Jeroen en ben verantwoordelijk voor het introduceren van nieuwe diensten bij Vodafone. Samen met een projectteam heb ik de afgelopen maanden gewerkt aan de Vodafone Wallet. Met Vodafone Wallet wordt je telefoon een digitale portemonnee. In de Wallet kun je betaalkaarten zoals de Vodafone SmartPass en klantenkaarten toevoegen. Op termijn kun je ook tickets en coupons bijvoegen. De registratie van de Wallet is gratis. Ik zal hieronder meer uitleg geven over Vodafone Wallet:

Bekijk hier een korte video over Vodafone Wallet:

Hoe werkt de Vodafone Wallet?

Met Vodafone Wallet kun je makkelijk en snel contactloos betalen met je mobiele telefoon via NFC technologie. NFC staat voor Near Field Communication. Met contactloos betalen reken je kleine bedragen af zonder pas of pincode. Het enige wat je hoeft te doen is je mobiel bij de betaalterminal te houden, en klaar! Zo simpel is het.

Met de Vodafone Wallet app heb je altijd direct inzicht en controle over je uitgaven. Je kunt zelf kiezen of je de Wallet wilt beveiligen. Zo kun je in de app instellen of je snel wilt betalen zonder PINcode (voor kleine bedragen onder de €25), of dat je liever altijd eerst de app wilt openen voor je kunt betalen.

Raak jij je mobiel kwijt? Neem dan meteen contact op met de Vodafone klantenservice op
+31 6 54 50 01 00 (tarief voor bellen naar mobiel) om je SIM te blokkeren.

Wil je de Vodafone Wallet op je mobiel?

Open de Vodafone Updates applicatie op je mobiele telefoon om Vodafone Wallet te installeren. Heb je nog geen NFC SIM kaart, ga dan eerst naar een Vodafone winkel of bel de klantenservice op 1200.
Heb je geen Vodafone Updates, of staat de Wallet niet tussen de apps, dan is je toestel waarschijnlijk nog niet geschikt voor de Wallet. Klik dan hier voor meer informatie.

Foutmelding bij downloaden Wallet

Krijg je de melding in de Google Play Store dat je de Vodafone Wallet niet kan downloaden omdat de provider (wij dus) het niet zou ondersteunen? Met onderstaande stappen kun je dit oplossen:

Stap 1: Ga naar instellingen op het toestel.
Stap 2: Ga naar de sectie Apps/Applicatiebeheer (waar je alle geïnstalleerde applicaties kan vinden).
Stap 3: Scroll naar de app Google Play Store en tik op de app.
Stap 4: Hier zie je de opties Gegevens wissen en Cache Wissen.
Stap 5: Tik op Gegevens wissen, deze optie neemt gelijk het Cache wissen mee.
Stap 6: Zijn de gegevens gewist ga dan een menu terug. Hier zie je in de Google Play Store app de optie Verwijderen en Nu stoppen/Geforceerd stoppen.
Stap 7: Tik op die optie Nu stoppen/Geforceerd stoppen.
Stap 8: Na bovengenoemde stap herstart je het toestel door dit uit en aan te zetten (hou de power knop enkele tellen vast tot de optie verschijnt het toestel uit te zetten).
Stap 9: Nadat het toestel herstart is open je de Google Play Store app. Accepteer in de app de voorwaarden en zoek naar de app Vodafone Wallet. Je kunt ook de Start app openen en de Wallet van hieruit installeren.
Stap 10: Tik op de app. De melding ‘’dit item is niet beschikbaar voor uw provider” zou niet meer zichtbaar moeten zijn. De app kan nu worden gedownload.

Deze procedure geldt ook als je de melding krijgt dat de OVCM app (de app van Translink die geïnstalleerd moet worden voor OV Chip Mobiel) niet gedownload kan worden.

Heb je geen mogelijkheid om de Wallet te downloaden maar wil je wel contactloos betalen met je telefoon? Vraag dan hier Vodafone SmartPass aan. Zo ontvang je een sticker met NFC chip voor op je telefoon en is contactloos betalen ook voor jou binnen handbereik.

Ik ben ontzettend benieuwd wat jullie van Wallet vinden!

Groeten,

Jeroen
156 Reacties 156
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Annabelle_ schreef:
Ik heb het even voor je nagekeken met betrekking tot de LG, maar volgens onze info is deze inderdaad niet branded verkrijgbaar. Ik kan je hier dus niet meer verder helpen helaas. Bedankt trouwens voor je feedback!
Mij lukt het wel om de Wallet app via een APK bestand te installeren, maar iedere keer krijg ik de melding dat 'mijn telefoon geen NFC ondersteunt' (gevolgd door informatie over Vodafone Wallet alsof ik niet wist wat ik moedwillend op mijn telefoon zou installeren en een afsluitknop), ookal staat NFC op volle toeren te draaien.

Maar ondanks het feit dat ik Vodafone Updates heb, ondanks dat ik Vodafone SIM card tools heb, ondanks ik een NFC SIM kaart heb, ondanks dat de telefoon zelfs bijna helemaal bovenaan staat van ondersteunde toestellen, ik krijg Vodafone Wallet hoe dan ook niet aan de praat.

Zoals je al net zei, er bestaan geen Nederlandse Vodafone-branded LG G3 toestellen. Mijn zus heeft het nogmaals weten te bevestigen na vele reacties op het XDA-Developers forum. Dus waarom wordt een niet-ondersteunde telefoon toch ondersteund?

Ik dacht eerst dat het door het rooten van de telefoon komt, ook met het unrooten ging dat niet. Op de Spaanse Vodafone forum staan heel veel topics over Vodafone Wallet (daar heb ik ook de APK vandaan), daar zag ik dat ik niet de enige ben met dit probleem. Meerdere LG G3 en zelfs LG G2 (Mini) gebruikers hadden dezelfde probleem. En daar is er wel een Vodafone-branded LG G3 verkrijgbaar dacht ik.
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Is er nog nieuws betreft "Vodafone Wallet in de Play Store"?
Zou eind-augustus/begin september bekend worden toch?
mleewes

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wanneer is "na de zomer" ? Concreet: wanneer staat Vodafone wallet in de Play Store?
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
Er is nog geen definitieve datum bekend. Zodra er meer info is wordt dit topic geüpdate en weet je het gelijk,
dgoemans

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Any news on this. Just got my NFC simcard today in my Xperia Z1, disappointed to not have the Vodafone Updates app.
WillemGrooters

Meedenker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wallet is nu wel op te halen vanuit de Vodafone site, installeert ook maar zonder NFC-Sim-kaartje niet in te stellen. Dat had gecontroleerd kunnen worden vóórdat je het ophaalt, of de nano-formaat NFC-Sim-kaartjes moeten verkrijgbaar zijn. Hoe staat het daarmee?
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
WillemGrooters schreef:
Wallet is nu wel op te halen vanuit de Vodafone site, installeert ook maar zonder NFC-Sim-kaartje niet in te stellen. Dat had gecontroleerd kunnen worden vóórdat je het ophaalt, of de nano-formaat NFC-Sim-kaartjes moeten verkrijgbaar zijn. Hoe staat het daarmee?
Bedoel je deze? http://wallet.vodafone.com/mw/nl?
Of een hele andere site?

dgoemans schreef:
Any news on this. Just got my NFC simcard today in my Xperia Z1, disappointed to not have the Vodafone Updates app.
Not yet, it's getting on my nerves also.
WillemGrooters

Meedenker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Gewoon Vodafone updates, stond er gewoon bij. Ik weet dat je er een NFC-Sim-kaartje voor moet hebben en ik weet ook dat ik die nog niet heb. Dan is het wel zo netjes om tenminste een waarschuwing te geven of de download helemaal niet te tonen... Of als bekend is dat er voor HTC one m8 nog geen NFC-Sim-kaartje te krijgen is. Toch wordt aangegeven dat NFC-Sim-kaartje daarmee mogelijk is:dus wanneer zijn die beschikbaar??
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Ik heb liever jouw probleem, want bij mij is het precies andersom.

Ik heb WEL een NFC SIM kaart.
Ik heb WEL een telefoon die het volgens Vodafone wordt ondersteund (LG G3).
Ik heb WEL de Vodafone Updates app in de application tray staan.
Er is GEEN speciale branded toestel hiervan.
En toch zie ik GEEN Vodafone Wallet in de "Vodafone Updates" app staan.
WillemGrooters

Meedenker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Niet-branded : misschien is dat het probleem. Mijn mobiel is een branded en ik heb de Vodafone apps geïnstalleerd en de updates app gaf de wallet als eerste (want nieuw?).

DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Ik heb niet gezegd "ik heb een niet branded toestel".
Ik zei "er BESTAAT GEEN branded toestel".

Anders nog wat leesvoer voor als ik niet Nederlands genoeg voor je ben:
http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Wallet-Smartpass/Vodafone-Wallet/m-p/183285#M333
WillemGrooters

Meedenker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoe dan ook:ik zag hem wel en heb de app geïnstalleerd. Maar instellen gaat niet vanwege een issue met de Simkaart (1079). Contact opnemen met een Vodafone winkel. Zal wel komen omdat ik nog geen NFC-Sim-kaartje in mijn HTC heb. En de One m8 wordt toch echt wel ondersteund. Branded of niet.
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Vandaag bij de Starbucks een succesvolle Vodafone Wallet betaling verricht met de S5 van mijn moeder.
Nu ben ik tot de conclussie gekomen dat het hele 'deze telefoon wordt wel/niet ondersteund' verhaal onzin is.

Bij Google Wallet wordt de app aangezet en wordt de betaling via je Google account verricht.
Bij Vodafone Wallet daarintegen voelt de betaling exact hetzelfde aan als met een SmartPass sticker (en je wordt daarnaast ook nog verplicht SmartPass te gebruiken in Vodafone Wallet).
Dus de NFC simkaart = SmartPass sticker, dus waarom nou moeilijk doen met 2 apps met de een wel op alle telefoons en de andere niet?!
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi David, de reden waarom je met sommige NFC-toestellen nog niet kunt betalen via Smartpass is niet technisch. Technisch gezien kunnen NFC-toestellen het uiteraard.. Het gaat erom dat de toestellen gecertificeerd moeten worden. Ofwel: ze moeten door de veiligheidskeuring. Bij een branded-softwareversie is dat simpeler voor ons en simpeler gaat sneller.

Je hebt gelijk op het punt: NFC sim = sticker. Zowel de sim als de sticker bevatten een NCF-Chip die het technisch mogelijk maakt om te betalen. Het verschil is dat de sticker niet in verbinding staat met je toestel. De app staat op je toestel en de sticker plakt weliswaar tegen dat toestel maar is er op technisch vlak niet mee verbonden. Vandaar dat wallet app en sticker niet kunnen communiceren.

Omdat de Wallet app nog veel meer functies heeft dan alleen het betalen via de NCF-chip van je telefoon willen we die in de tussentijd toch gewoon uitbrengen voor zo veel mogelijk telefoons. Dan kun je vast gebruik maken van die functies als je dat wilt, en als je toestel dan gecertificeerd is kun je in één keer door met betalen via het toestel zelf 🙂
BleuZ

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoe lang zal dat certificieren gaan duren dan? Is dat proces inmiddels al bezig?

Ik heb namelijk het vermoeden dat het vooral voor niet veel voorkomende toestellen zoals mijn OnePlus One erg lang gaat duren vooraleer ik die functionaliteit zal kunnen gebruiken, terwijl ik wel al een NFC-uitgeruste SIM-kaart van de Vodafone-medewerker heb gekregen.

Misschien dan toch maar hopen dat Google Wallet eerder beschikbaar zal zijn.
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Hopen dat Google Wallet ooit internationaal wordt is hopen dat een aangeboren egoïst ooit wat voor andere mensen gaat doen.

Google Wallet is al sinds 2008 een USA-only dienst en we zijn inmiddels 6 jaar verder.
Hoe hoop je dan nog dat het ooit in Europa gaat werken? Of op z'n minst in hun buurlanden Mexico en Canada?

Wel vraag ik me af of de high-end Nokia toestellen ook echt native contactloos kunnen betalen zoals de iPhone 6 en iPhone 6+ dat zullen kunnen.
Ik ben ook alleen maar voor Vodafone Wallet terug naar Android gegaan, ik vind Windows Phone nog steeds een veel betere OS dan Android.
Maar ik kon niks met de Wallet app op mijn Nokia Lumia 820. 😐
jeroen74

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Is er al iets bekend wanneer de nano-sim beschyikbaar komt voor alle klanten ?
Ik kreeg in de winkel te horen dat ie niet bestond en via de klantenservice dat ie alleen bij nieuwe verlengingen wordt uitgeleverd. Vooral dit laatste vindt ik niet erg klantvriendelijk voor klanten die recent hebben verlengd. Het lijkt me ook een stuk klantgerichter om de mogelijkheid te bieden je aan te kunnen melden om de nano-sim te ontvangen wanneer deze beschikbaar komt ipv te zeggen bel ons maar regelmatig op of ga langs bij een Vodafone winkel.

Jeroen
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hé Jeroen,

Ik heb dit voor je uitgezet. Zodra ik reactie heb zal ik je informeren:).
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
jeroen74 schreef:
Is er al iets bekend wanneer de nano-sim beschyikbaar komt voor alle klanten ?
Ik kreeg in de winkel te horen dat ie niet bestond en via de klantenservice dat ie alleen bij nieuwe verlengingen wordt uitgeleverd. Vooral dit laatste vindt ik niet erg klantvriendelijk voor klanten die recent hebben verlengd. Het lijkt me ook een stuk klantgerichter om de mogelijkheid te bieden je aan te kunnen melden om de nano-sim te ontvangen wanneer deze beschikbaar komt ipv te zeggen bel ons maar regelmatig op of ga langs bij een Vodafone winkel.

Jeroen
Zo gaat het met alle grote bedrijven.
Laatst ook met Apple:

Vraag:
"Mijn moeder heeft haar iPhone 4 ingeruild voor een Samsung Galaxy S5, nu kan ze geen SMS meer ontvangen van iPhone gebruikers. Hoe los ik dit op?"

Antwoord van support NL 1:
"Dit is typisch Samsung, je moet hen opbellen want je krijgt geen SMS op je Samsung."
(Wat ook opvalt is dat ik volgens haar ook nog me eigen moeder ben.)

Antwoord van support NL 2:
"Dit probleem is ons bekend, het ligt aan iMessage."
*Heel vriendelijk support volgde daarna, te veel om het hier te noemen maar het heeft toch niet geholpen.*

Antwoord van support UK 1:
*Telefoon opgehangen zodra hij "Samsung" heeft gehoord.*
DBR2014

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste,

erg leuk allemaal die technieken, maar als je mobiel het af laat weten door kwaliteitsproblemen (Sony Z2) en je een nieuwe mobiel retour krijg omdat de Z2 niet meer gerapareerd kon worden, dan beginnen de problemen, laat staan hoe lang een reparatie kan duren.

Op de oude Z2 geen problemen met de wallet, op de nieuwe Z2 problemen met installeren, dan maar even de helpdeks bellen, krijg je te horen dat de nieuwe Z2 niet Branded is ??

wel raar als alles geregeld is door vodafone ???? Voel me een beetje bedrogen en opgelicht.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic