Geachte Vodafone mederwerker,
In december en januari ben ik 3 keer bij de vodafone winkel in Deventer geweest in de Korte Bisschopstraat.
Hierbij ben ik geholpen door een vrouw begin 30, rond de 1,70m, bruin haar en met een Twents accent. Ze gaf in het eerste gesprek aan dat ik bij een Red abonnement automatisch een verzekering (garant) van 10,50 moest afnemen. Deze 'standaard' verzekering staat echter optioneel op jullie website en de offerte die je in de winkel krijgt, geeft ook al aan dat de verzekering OPTIONEEL is.
Na dit gesprek ben ik nog 2 keer teruggekomen om te informeren over de Red abonnementen. Tijdens deze bezoeken moest ik circa 15 min wachten en dezelfde verkoopster gaf bij andere klanten aan, die een abonnement afsluiten, dat er automatisch een verzekering bij het abonnement wordt afgesloten. Deze kan de klant echter binnen twee weken opzeggen door een email te sturen naar Vodafone.
Naderhand ben ik dus weer met dezelfde verkoopster in contact gekomen ( Wilde haar testen of de verzekering nog steeds standaard bij het Red abonnement hoort) en weer beaamde ze dit.
Ik heb zo het gevoel dat dit een vorm van Koppelverkoop is, want in dit geval bepaalt de verkoopster dat ik een verzekering MOET afsluiten indien ik een RED abonnement afsluit. Tevens komt het bij mij ook over dat deze verkoopster PUUR voor haar BONUS en TARGET werkt, want de klant kan de verzekering na 2 weken opzeggen en klant hoeft geen kosten te betalen. Dit vind ik ook een wat louche manier van verkopen en het komt bij mij over als malafide verkooppraktijken waarbij de klant niet centraal staat maar de verkoopster en haar bonus.
Bovenstaande situatie heb ik echter alleen bij Vodafone in Deventer meegemaakt. Ben ook bij Hi, Tmobile, KPN, Phonehouse geweest en hierbij was een verzekering een keuze van de klant. Zelfs Belcompany, jullie dochteronderneming onder dezelfde koepel, geeft aan dat een verzekering niet automatisch bij een RED abonnement hoort en dit optioneel is.
Wat is jullie mening hierover??? Is bovenstaande situatie een vorm van koppelverkoop en dus verboden volgens de Nederlandse wet of is dit de verkoopmanier wat alle Vodafone winkels in Nederland hanteren? En MOET ik dus een verzekering afsluiten als ik RED neem?
Graag jullie reactie, want ik ben echt geneigd om naar de concurrent te gaan, omdat deze verkoopster mij verplicht een verzekering te nemen. Dan maar 2 tientjes meer betalen bij de concurrent, want dan heb ik tenminste nog een keuze,
Met vriendelijke groeten,
Potentiele koper2014