Nadia
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 730Posts
  • 20Oplossingen
  • 70Likes

Software-updates voor Android: hoe werkt het?

Deze informatie is verouderd en daarom gearchiveerd.

 

Lees meer

We krijgen vaak de vraag wanneer we software updates voor Android toestellen uitrollen en waarom we de updates niet altijd per direct beschikbaar stellen.

Branded vs. unbranded toestellen
Het is belangrijk om te weten of je een branded of een unbranded toestel hebt. Op een Vodafone branded toestel staat speciale firmware van Vodafone. Als je een unbranded toestel hebt dan krijg je de updates direct van de fabrikant zodra deze beschikbaar zijn. Vodafone beheert de uitrol van software updates voor unbranded toestellen dan ook niet.

Hoe kun je zien of je toestel branded is?
Je herkent een branded toestel vaak aan het Vodafone logo dat in beeld komt als je de telefoon opstart. Dit is echter niet altijd het geval. In de Vodafone winkel kun je de doos van je telefoon laten scannen. In het systeem staat vermeld of het om een Vodafone versie (VF of VDF) gaat of een open market (unbranded) versie. Je kunt dit echter ook nakijken via de instellingen van je toestel. Hieronder hebben we per merk opgesomd hoe je kunt controleren of je een branded toestel hebt.

Buitenlandse of Nederlandse toestellen
We zien vaak dat klanten hun telefoon bij derde partijen kopen. Zij kopen het toestel dan wel in combinatie met een Vodafone abonnement, maar ze kopen het toestel dan niet rechtstreeks bij Vodafone. Sommige aanbieders halen hun toestellen regelmatig uit het buitenland, waardoor het kan voorkomen dat je geen Nederlands toestel hebt.

Overzicht per merk
Alcatel:
De U5 en A3 zijn unbranded. Je krijgt de updates direct van de fabrikant zodra deze beschikbaar zijn.
Asus:
De Asus ROG is unbranded. Je krijgt de updates direct van de fabrikant zodra deze beschikbaar zijn.
Cat

Sander_0-1683622513927.png

 

:
De Cat

Sander_1-1683622513929.png

 

B35 is unbranded. Je krijgt de updates direct van de fabrikant zodra deze beschikbaar zijn.
HTC:
Ga naar Instellingen > Info > Software informatie > Softwarenummer. Deze code ziet eruit als A.B.C.D. Wanneer C de code 161 is of 16x dan betreft het een Vodafone versie. De HTC U11 was branded.
Huawei:
Hierbij zie je alleen aan het Vodafone logo bij het opstarten dat het om een branded toestel gaat. In het afgelopen jaar waren alle toestellen unbranded.
LG:
Ga naar Opties > Over de telefoon > Software informatie > Softwareversies. Als er VDF of 204-04 staat gaat het om een branded versie.
Motorola:
De Motorola G6 is unbranded. Je krijgt de updates direct van de fabrikant zodra deze beschikbaar zijn.
Nokia:
Deze toestellen zijn altijd unbranded. Je krijgt de updates direct van de fabrikant zodra deze beschikbaar zijn.
Samsung:
Ga naar het belscherm en toets de combinatie *#1234# in. Je krijgt de CSC code te zien. Als in deze code VF staat dan gaat het om een branded versie.
Sony:
Bij deze toestellen kun je alleen aan het opstartscherm met het Vodafone logo en de vooraf geïnstalleerde Vodafone apps zien of je een branded toestel hebt.

Wanneer krijg je de update?
Bij branded toestellen duurt het meestal iets langer voordat de update beschikbaar is. Zodra de fabrikant de update vrijgeeft dan gaat Vodafone deze eerst testen. Het testen van de update en het oplossen van eventuele problemen neemt vaak wat tijd in beslag, waardoor de update even op zich kan laten wachten. We passen de software wanneer nodig aan, zodat klanten met een branded toestel de best mogelijke update krijgen en dat eventuele bugs van tevoren weggewerkt zijn. We weten zo zeker dat je toestel goed werkt op ons netwerk en met onze diensten.

Hoe gaat de uitrol in zijn werk?
Zowel voor branded als unbranded toestellen geldt dat de update nooit voor iedereen tegelijkertijd beschikbaar is. De uitrol verloopt in fases, waardoor het mogelijk is dat je buurman met hetzelfde toestel wel al een update heeft maar jij nog niet. Andersom kan natuurlijk ook 🙂

Informatievoorziening over uitrol
We willen jullie natuurlijk zo goed en snel mogelijk informeren over nieuwe updates. We kunnen echter niet zien wie welke update wanneer krijgt. Hiervoor hoef je dan ook geen contact op te nemen met de klantenservice. Via het Vodafone Forum houden we je zo goed mogelijk op de hoogte van het laatste nieuws over de updates.

Hoe controleer je of de update voor jou al beschikbaar is?
Normaal gesproken krijg je vanzelf een melding als de update voor jouw toestel beschikbaar is. Je kunt echter ook handmatig controleren of er updates beschikbaar zijn via de instellingen van je toestel. Hoe je dat doet, verschilt per toestel en softwareversie. Je downloadt en installeert de update op jouw toestel. Let er daarbij op dat het vaak om grote downloads gaat. Je kunt er daarom voor kiezen zo’n download alleen via WiFi te doen. Het is daarnaast, vooral bij iets oudere toestellen, mogelijk om via software van de fabrikant zelf de update op een pc te downloaden.

En dan: installeren maar!
Let er op dat je toestel tijdens de installatie helemaal niet beschikbaar is. Een update duurt meestal enkele minuten, maar dat verschilt per toestel en per update. Onderbreek de update nooit, omdat dat onherstelbare schade aan je toestel kan veroorzaken. Het is daarnaast verstandig om een back-up van je gegevens te maken voordat je begint met updaten. We raden aan om een back-up regelmatig te maken en zeker voordat je je telefoon voorziet van een update. Zo voorkom je het eventuele verlies van belangrijke gegevens.

 

 

31 Reacties 31
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Ik ben even gaan navragen voor jullie, maar er zijn geen branded Nokia toestellen. De updates verlopen dan ook via Nokia zelf maro korenjw
mogelijk vraagt Nokia wel providers om feedback. Niemand heeft namelijk iets aan een update met (provider specifieke) bugs.
De beveiligingsupdates lopen ook via Nokia, daar staan wij buiten.
Marro

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Bedankt voor de aanvullende informatie Steven Vreemd dat Nokia dan weer verwijst naar de provider. We moeten dan maar even afwachten.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Het is inderdaad apart dat zij doorverwijzen naar ons Marro
Pbkum81

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Goede avond!

Ik moet even schelden in de kerk; ik zit ook al lang te wachten op de pie update (ta1095 simlock vrij gekocht bij mm met Vodafone sim only). Van het weekend een gratis Lebara prepaid sim besteld deze zojuist in mijn telefoon gestopt en direct de melding van de update (nog voor aanmelden bij Lebara, alleen het herkennen van het netwerk (KPN) was voldoende). Het is helaas dus toch een Vodafone dingetje.

Hopelijk is het alleen de grote update die ergens achter blijft hangen en komen de veiligheids updates wel door
Jan de Vries

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Pbkum81 wrote:
Goede avond!

Ik moet even schelden in de kerk; ik zit ook al lang te wachten op de pie update (ta1095 simlock vrij gekocht bij mm met Vodafone sim only). Van het weekend een gratis Lebara prepaid sim besteld deze zojuist in mijn telefoon gestopt en direct de melding van de update (nog voor aanmelden bij Lebara, alleen het herkennen van het netwerk (KPN) was voldoende). Het is helaas dus toch een Vodafone dingetje.

Hopelijk is het alleen de grote update die ergens achter blijft hangen en komen de veiligheids updates wel door

Goed idee!
Ik heb net ook een Lebara sim besteld, hopelijk morgen de update installeren.
Jan de Vries

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Jan de Vries wrote:

Pbkum81 wrote:
Goede avond!

Ik moet even schelden in de kerk; ik zit ook al lang te wachten op de pie update (ta1095 simlock vrij gekocht bij mm met Vodafone sim only). Van het weekend een gratis Lebara prepaid sim besteld deze zojuist in mijn telefoon gestopt en direct de melding van de update (nog voor aanmelden bij Lebara, alleen het herkennen van het netwerk (KPN) was voldoende). Het is helaas dus toch een Vodafone dingetje.

Hopelijk is het alleen de grote update die ergens achter blijft hangen en komen de veiligheids updates wel door
Goed idee!
Ik heb net ook een Lebara sim besteld, hopelijk morgen de update installeren.

Vanmiddag m'n Lebara sim in de telefoon gestopt en die begon gelijk de Pie update installeren.

Nadat die was geinstalleerd kreeg ik ook gelijk de januari 2019 update binnen en is ook geinstalleerd.
Morgen of overmorgen maar weer de Lebara sim er in en dan kijken of er ook een februari update binnen komt.

Jammer dat het nog steeds niet met de Vodafone sim binnen komt, maar voor nu is dit dus de work-around.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Het wordt in badges uitgerold. Helaas hebben wij geen inzicht wanneer welk nummer aan de beurt komt. Echter is dit wel een mooie work around! Fijn om te lezen, dat jullie zo alsnog de update kunnen installeren.
Marro

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Steven wrote:
Het wordt in badges uitgerold. Helaas hebben wij geen inzicht wanneer welk nummer aan de beurt komt. Echter is dit wel een mooie work around! Fijn om te lezen, dat jullie zo alsnog de update kunnen installeren.


Hier hebben we twee Nokia 7.1 met Vodafone en Hollandsnieuwe (ook Vodafone netwerk) simkaart. Update naar Pie en laatste security patch kwam telkens maar niet. We hebben toen eens de Vodafone simkaart er uit gehaald en konden direct updaten.

Als je een nieuw Nokia 7.1 toestel met VF simkaart opstart, dan krijg je een buildnummer 59B van android dat nog steeds op 8.1 met november update staat (kan je in update overzicht op site Nokia nazoeken). Echter, reset je toestel en update zonder Vodafone kaart en je toestel update gewoon naar het buildnummer van Nokia met de laatste updates. Het lijkt toch echt een ding dat aan het Vodafone netwerk is gerelateerd. Nokia support zei ook al dat het kon liggen aan ontbreken van goedkeuring van de update door de provider.
Johan501

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goedendag! 🙂

Is er toevallig bekend wanneer de Galaxy Note 8 (Branded versie) Android 9 krijgt?

Weet niet of ik het hier kan vragen, maar ik wil graag als die komt met een schone installatie beginnen.
Opties:

1. Moet ik dan eerst Android 9 installeren als die uitkomt en dan naar fabrieksinstellingen zetten voor een "frisse installatie"?

of

2. Als ik een melding heb van Android 9, eerst naar fabrieksinstellingen i.p.v. Android 9 installeren en daarna pas installeren?
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hoi Johan501

Welkom op de Community!
Als je echt met een schone installatie wilt beginnen, raad ik aan om als eerst inderdaad het toestel terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Daarna zal het toestel vragen om een back up terug te zetten. Dit kun je natuurlijk weigeren. Ik persoonlijk zet altijd eerst de update erop en zet hem dan pas terug. Het kan natuurlijk ook omgedraaid 🙂
Er is helaas nog geen datum bekend voor de Note 8
Johan501

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Steven wrote:
Hoi Johan501


Welkom op de Community!
Als je echt met een schone installatie wilt beginnen, raad ik aan om als eerst inderdaad het toestel terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Daarna zal het toestel vragen om een back up terug te zetten. Dit kun je natuurlijk weigeren. Ik persoonlijk zet altijd eerst de update erop en zet hem dan pas terug. Het kan natuurlijk ook omgedraaid 🙂
Er is helaas nog geen datum bekend voor de Note 8


Goedendag!

Bedankt voor je reactie. Qua backups, die weiger ik altijd wel. Alles weer opnieuw instellen vind ik best leuk haha. Dus allebei kan, en heeft de ene niet meer voordeel voor de installatie dan de andere? Bedoel welke meer aan te raden is.

Okay jammer, wil graag Android 9 haha.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Naar mijn weten niet. Ik zelf doe het er altijd na omdat ik dan weten dat ik met een clean instal begin.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic