Marijnt

Meedenker
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Snelheid 4G

Naar aanleiding van een bericht van een vriend van mij over de snelheid van het T-mobile 4G netwerk heb ik een speedtest op het Vodafone 4G netwerk gedaan, de uitkomst viel mij tegen! Nu wordt er door Vodafone geadverteerd dat jullie het snelste 4G netwerk hebben, maar als T-mobile om half 9 's avonds voor downloaden een snelheid haalt van 44,28 Mbps en uploaden 10,90 Mbps en Vodafone om 22 uur op downloaden 15,30 Mbps en uploaden 5,49 Mbps haalt (vanochtend downloaden 5,77 en uploaden 3,95) vind ik dat vies tegenvallen. Waar blijven die hoge snelheden vraag ik mij dan af?
Locatie is overigens Enschede centrum (7513 AB) en ik gebruik een Iphone 5S met laatste IOS
8 Reacties 8
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hi Martijn, ik snap dat dat op het eerste gezicht tegenvalt, maar vergelijken op basis van 2 speedtests die op totaal andere locaties en tijdstippen gedaan zijn is geen eerlijke vergelijking.

Voorbeeld: ik heb net twee speedtests gedaan, direct na elkaar. Het tijdsverschil ertussen is 1 minuut. Het enige verschil is de speed-test server die ik geselecteerd had. De tweede test is op een andere server gedaan. De rest is hetzelfde: telefoon lag op mijn bureau (thuis, niet op het VF kantoor 😉 ), heeft niet bewogen, etc. Beide keren is de snelheid uitstekend, maar het verschil is best groot. En dat alleen maar op basis van een andere speedtest-server.

Drukte, locatie, tijdstip, toestel, server, omstandigheden, enzovoort, alles heeft invloed. Een speedtest is een echte momentopname dus uit twee speedtests, genomen op totaal andere locaties en onder andere omstandigheden, valt de conclusie dat we lang niet brengen wat we beloven niet te trekken denk ik







PS: op deze snelheid vreet een speedtest best veel MB's. In mijn geval kostten deze twee tests in totaal 176MB. Dus voor je 10 speedtests doet, check eerst je bundel even 😉



Marijnt
topicstarter
Meedenker
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Hi BatsT,
Locatie van de speedtest bij T-mobile is hetzelfde als mijn locatie geweest, ook met een Iphone 5S met nieuwste IOS. Ik heb zojuist weer een speedtest gedaan, kom ik uit op download 10,96 Mbps en upload 7,61 Mbps. Het gaat om Enschede centrum.
Ik weet dat 2 tests geen goed voorbeeld geven, maar ik kom nergens in de buurt van de 44 Mbps, ligt dat aan de snelheden van het 4G netwerk in het oosten? Zijn die hoge snelheden alleen in het westen?
Groet, Marijn
Marijnt
topicstarter
Meedenker
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Nog steeds een zeer langzaam 4G in Enschede (download 3,89Mbps-upload 2,71Mbps), blijft dat zo of komt daar nog verbetering in? Benieuwd naar de oorzaak en wat de plannen voor de toekomst zijn.
Hoor nog steeds dat stemmetje van de Vodafone reclame op de radio over het aller aller allersnelste 4G netwerk... Misschien toch maar eens naar T-mobile kijken na 15 jr Vodafone...
Groet, Marijn
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@Marijnt

Dit is 1 van de grootste fouten van vodafone geweest. Ze hebben bij de commerciele afdeling niet over de technische gevolgen na gedacht.

Doordat iedereen 75mbps kan halen, worden masten nu eenmaal over belast. Want de draden hebben maar een maximale mogelijke download speed. Waar vroeger 2 abbonees aan (70mbps) genoeg hadden. Staat er nu 1 abbonee die deze snelheid dicht trekt.

In kleine dorpjes met rustige palen is dit niet zo;n ramp. In grote steden wel.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @BasT

Ik hoop dat je het met me eens bent dat 7,21 mbps en 19.40mbps upload allebij respectievelijk . 9.6% en 25,9% van de beloofde snelheid zijn.
Dit zijn de verliezen die je normaal als "dip" mag verwachten. Momenteel is het bij vodafone juist andersom. Keiharde fail :8

Daarnaast worden er alleen servers bij speedtest.net aangeboden die de geboden snelheid minimaal nog vrij hebben. Deze servers kunnen makkelijk 50/50 aan dus. Ook pakkeen ze niet de gemiddelde snelheid, maar gaat er aan algorithme overheen, die juist hogere snelheden voordeel geeft. aangezien deze testen geen 2 seconde duren maar circa 30 seconde elk. Kan je dus wel degelijk zeggen dat jullie niet bieden wat beloofd is.

Marijnt
topicstarter
Meedenker
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Op dit moment zelfs helemaal geen 4G, laat staan 3G. Nog steeds centrum Enschede 7513 AB.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hi Marijnt, Ik kan me goed voorstellen dat je graag gebruik wilt maken van een sneller/beter (4G) netwerk. Het is misschien niet hetgeen je wilt horen maar de praktische snelheid kan afhankelijk zijn van verschillende (externe) factoren en verschilt per locatie. We kunnen de snelheid/dekking op jouw specifieke locatie niet aanpassen. Uiteraard blijven we ons netwerk continue verbeteren om een betere dekking te kunnen bieden. Indien je (tijdelijk) geen 4G hebt raad ik je aan om de vliegtuigmodus eens aan/uit te schakelen. Dat kan eventueel helpen.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Snelheden op het Vodafone-netwerk kunnen flink verschillen per plek, maar da's bij KPN en T-Mobile niet anders.

Ik ken plekken in de stad waar het langzaam is, maar ook plekken in het oosten waar je gewoon 40 down en 15 up haalt. Ook plekken waar je 60 down en 40 up haalt zijn er bij Vodafone hoor. En als je telefoon 4G+ ondersteunt (zijn er maar een paar) dan kun je zelfs tegen de 200 down uitkomen. Bij KPN en T-Mobile haal je dat nooit, want ze ondersteunen het simpelweg niet.

Hoe dan ook, voor mobiel gebruik vind ik het altijd snel genoeg... Overigens is capaciteit op die masten gedeeld. Als er net één iemand bezig is met een grote download op dezelfde mast, dan zal je speedtest al zichtbaar lager uitkomen. Niets aan te doen... Twee speedtests tegelijk starten op hetzelfde mobiele netwerk geeft ook (bij elke provider) direct duidelijk lagere snelheden dan wanneer je ze los van elkaar doet.

@NetwerkFreak: wat je zegt klopt niet. Vodafone heeft juist aangegeven dat het afschaffen van limieten heeft gezorgd voor betere snelheden. Waarschijnlijk vanwege interferentie/overhead-redenen. Ook het 3G-netwerk werd er sneller door.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic