Akito

Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Slechte dekking Schiphol?

Ik was 13 en 15 januari op Schiphol en het viel me op dat ik amper 3G-dekking heb. Het standaard GSM-signaal is wel okay, hoewel ook niet eens overal volle bak ontvangst. Als ik bij een raam ga staan heb ik net 1 à 2 (van de 4 max) streepjes 3G-dekking. Zodra ik door de 'tunnel' naar het vliegtieg loop is de dekking weer optimaal. Dit verbaast mij ten zeerste, omdat concurrerende netwerken wel vol ontvangst hebben en ik eigenlijk van Vodafone op zo'n plek, met zoveel toeristen ook optimale dekking binnen op de luchthaven had verwacht. Was er een storing? Is dit standaard daar? Vrijdag as. ga ik weer dus ben erg benieuwd of er iets veranderd is qua dekking.
 
Wat mij ook opviel is dat wanneer je met de trein de tunnel bij Schiphol inrijdt, je 0,0 dekking hebt (zelfs geen GSM). Bij het uitstappen nét een streepje dekking. Terwijl een concurrerend netwerk daar in de gehele tunnel ondergrond vol signaal 3G geeft.
 
Nu is die tunnel niet belangrijk, dat is maar eventjes... maar als je een paar uur op Schiphol vertoeft voor vertrek, is 3G-dekking toch prettig om de tijd al surfend op je mobiel door te komen 🙂
10 Reacties 10
marco-w

Gedreven Meedenker
  • 89Posts
  • 11Oplossingen
  • 5Likes

Hallo Akito,

Ik ben n.a.v jouw bevindingen, op onze dekkingskaart gaan controleren wat voor dekking wij op Schiphol hebben.
Het lijkt er op dat er geen storing was op 13 en 15 januari, de 3G en HSDPA dekking is op sommige plekken niet optimaal, is wel
aanwezig maar de dekking op die plekken zal onvoldoende zijn om mee te verbinden.

Eerlijk gezegd had ik net als jouw hier een betere dekking verwacht, de reden waarom deze niet optimaal weet ik niet, maar kan b.v
te maken hebben met vergunningen ed., hetzelfde geldt voor de dekking in de Schipholtunnel.

Wel is het zo dat Vodafone constant bezig is zijn netwerk te verbeteren, er zal dus op een gegeven moment wel verbetering komen, ik durf echter niet te zeggen wanneer dit het geval is.




RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Ik had een jaar geleden gewoon goede ontvangst in de tunnel. Wel alleen 2G geloof ik. Ook in de vertrekhal bij de gate had ik goeie dekking. Klinkt haast alsof er (iig in de tunnel) iets stuk is?
 
Lijkt me ook van economisch belang voor Vodafone dat buitenlandse bezoekers een goede verbinding houden zodat ze niet bij een concurrent terechtkomen in de tunnel 😉
Akito
topicstarter
Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoewel ik het natuurlijk jammer vind, kan ik er wel mee leven... Wat klinkt dat ernstig 😉
Afgelopen vrijdag merkte ik alleen nog wat anders... ik stond bij de gate even te internetten via 3G bij het raam... en ondanks dat ik dekking had, kwam er gewoon geen data over. Ook na het opnieuw opzetten van de dataverbinding en opnieuw starten van de telefoon. Wordt het signaal van Vodafone gestoord door iets anders? Dat zou toch niet mogen?
marco-w

Gedreven Meedenker
  • 89Posts
  • 11Oplossingen
  • 5Likes
Hallo RuudNL,

Bedankt voor je bericht, ik ga inderdaad dit verhaal eens doorsturen naar mijn collega's van de netwerkafdeling, want
het is inderdaad vreemd als er eerder wel dekking was in de tunnel en nu niet meer, en dit verhaal wordt bevestigd door
mede forum gebruikers.

Want ik gun het onze buitenlandse bezoekers natuurlijk ook dat ze meteen van het beste netwerk van Nederland gebruik kunnen
maken....:D

Mocht ik hierover op de een of andere manier terugkoppeling over krijgen dan laat ik wel wat weten.

groeten,

Akito
topicstarter
Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Toevallig al iets gehoord van collegae? 🙂
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Ik kan inmiddels ook bevestigen dat er wel wat capaciteitsproblemen lijken te zijn met 3G op Schiphol. Data komt traag binnen, ook bij goede netwerkdekking. Kan niets zeggen over dekking in de tunnel verder, ben ik niet geweest.
timn

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik was gisteren nog op Schiphol en het bereik valt me eigenlijk tegen 😞 
 
In de tunnelbuizen van de trein is alleen maar GPRS aanwezig en op het station EDGE. (Zelfs) T-Mobile heeft hier volle bak 3G. In Lounge 1 kwam ik ook niet verder dan GPRS. 
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Vodafone heeft als enige geen 3G-picocellen op Schiphol hangen en op de onderste verdieping bij bepaalde gates is 3G-sterkte erg laag...
 
De luchthavens waar ik afgelopen tijd in het buitenland ben geweest hadden veel betere 3G-dekking, werkte ook veel sneller (wel fijn dat dat dankzij dagbundels nu betaalbaar is). Werk aan de winkel dus!
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Overigens heeft Vodafone in de Schipholtunnel alleen 2G-dekking (er is dus wel íets van dekking).
 
Maar ik kan me goed voorstellen dat sommige buitenlanders zich ergeren aan de 3G-dekking op Schiphol en hem handmatig op KPN/T-Mobile zetten. Beetje jammer van de inkomsten...
Akito
topicstarter
Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hmmm, ik had de laatste keer geen enkele dekking. Ook geen 2G. Maar misschien had de telefoon langer nodig dan de trein er over deed 🙂 Ik zou inderdaad zeggen: werk aan de winkel! Al is het alleen maar voor de buitenlandse toeristen, maar dan heb ik er ook nog wat aan 😛
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic