Hoi
@braminjr , dat kan ik wel verklaren denk ik.
Eerst even in het algemeen: elk toestel heeft een "harde schijf" van een bepaalde grootte, in jouw geval 128GB. Op het moment dat je je toestel uit de doos haalt is het echter niet leeg. Alles wat op het toestel wordt geïnstalleerd gaat op die harde schijf. Je besturingssysteem (in dit geval: iOS
😎 en voorgeïnstalleerde apps dus ook.
Om zeker te weten dat er met het besturingssysteem niets mis kan gaan en om te zorgen dat je je toestel bv kan resetten naar de fabrieksinstellingen, reserveert en beveiligt de fabrikant het deel van de harde schijf waar die bestanden staan. Zo weten ze zeker dat het besturingssysteem niet overschreven kan worden, herstelbestanden nooit verwijderd kunnen worden, etc. De ruimte die dit inneemt is er uiteraard wel, maar hij is niet beschikbaar om bv apps op te installeren.
Het is dus logisch dat je van die 128GB niet ook 128GB beschikbaar hebt. Ik heb even gekeken op een iPhone 5s 16GB van een collega. Op de iPhone 5s van 16GB is ongeveer 4GB gereserveerd (ca 25%).
Ik heb geen iPhone 6 128GB bij de hand, dus ik kan daarop niet kijken, maar wij bouwen/programmeren de toestellen niet dus ik kan ook niet exact zien hoeveel er op dat toestel gereserveerd wordt en exact waarvoor. Ik vind 14GB aan de grote kant. Aan de andere kant, het is procentueel minder dan er op de 5s is gereserveerd (25% vs 18%). Dus in dat opzich is het ook weer niet overdreven veel.
Je zou bij Apple eens kunnen vragen wat er precies op die 14GB staat. De fabrikant hoort te weten wat ze op het toestel gezet hebben
🙂Of mocht iemand het al weten, plaats even een berichtje!