Beste Vodafone service-medewerkers,
In postcodegebied 1187 wonen bijna 16000 mensen, ruim 6000 huishoudens (bron CBS, 2013). Met een gemiddelde van 2,5 mobiele telefoon per huishouden (schatting 2011) betekent dit 15000 mobieltjes. Met een zeer voorzichtige schatting van het marktaandeel van Vodafone van 25% hebben we het hier dus over minstens 1500 Vodafone-gebruikers.
De voor mij waarneembare symptomen zijn dezelfde zoals beschreven door anderen in dit topic, namelijk totaal geen 3G verbinding en incidenteel niet kunnen bellen, gebeld worden en SMS'en. Het niet kunnen beschikken over 3G is voor mij nog geen ramp omdat ik in en rond het huis een prima Wifi-netwerk heb. Het is hooguit fnuikend dat mijn baas grof geld betaald voor diensten die niet worden geleverd. Maar niet kunnen gebruikmaken van de basis 2G diensten vind ik bijzonder kwalijk, en helemaal indien dit voor de gebruiker onzichtbaar is (mijn GSM-verbinding heeft thuis altijd de maximale 5 streepjes, ook op het moment dat al mijn pogingen om een nummer te bellen direct leiden tot "Call Failed"). Daarnaast is telefonisch onbreikbaar zijn zeer ongewenst, zeker met hulpbehoevende familieledenen. Tenslotte vraag ik me af of ik in noodsituaties 112 kan bellen.
Moderator BasT schreef een week of 2 geleden:
Hallo Marjo, ik kan me voorstellen dat wat we nog zeggen niet echt heel betrouwbaar overkomt.We zijn ondertussen de oorzaak wel op het spoor, maar aan de oplossing wordt nog gewerkt. Er worden momenteel metingen gedaan in dat postcodegebied om te bepalen wat voor onze technici de volgende stap naar een oplossing moet zijn. Dat dit probleem al zo ontzettend lang duurt is haast niet meer uit te leggen. Ik hoop in ieder geval dat je toch wilt geloven dat er met hoge prioriteit aan het probleem gewerkt wordt. Natuurlijk is dit wel uit te leggen, als je er maar moeite voor wilt doen. Als dit probleem, waar zoveel mensen last van hebben, voor Vodafone echt een hoge prioriteit heeft,
LAAT DAT DAN ZIEN! MaartjeP schreef: "...
maar als deze informatie er niet is dan kunnen wij dit ook niet naar jullie toe communiceren". Welnu, als er geen informatie is dan zou dit betekenen dat er niet aan het probleem wordt gewerkt en ik vertrouw erop dat dit niet het geval is. Maar als je wilt doen geloven dat er met hoge prioriteit aan gewerkt, toon dit dan aan! Geef exacter aan wat de exacte symptomen zijn voor gebruikers. Bijvoorbeeld:
- Kan men wel 112 bellen?
- Op welke momenten treden de voice/sms outages op en hoe lang duren deze?
- Helpt resetten van phone bij de voice/sms outages?
- Op welke momenten/tijdstippen treden de 3G problemen op?
- Bestaat er een relatie tussen de 3G en 2G problemen? (Gevoelsmatig zou ik bijna denken dat de 2G problemen worden veroorzaakt door het feit dat door de onbeschikbaarheid van 3G op gezette tijden veel meer data over 2G wordt getransporteerd, met als gevolg een overbelasting van het signaling network).
- Is er een relatie met de uitrol van 4G?
- Welke onderzoeksresultaten zijn per week behaald uit metingen/traces? Hoeveel engineers werken aan het probleem? Is het ontbreken van concrete resultaten een gevolg van onvoldoende resources?
- Welke oplossingsrichtingen worden overwogen en welke tijdspaden horen hierbij?
- Welke prioriteit heeft dit issue ten opzichte van andere ontwikkelingen/problemen? Welke mate van urgentie wordt hieraan gegeven? (Je kunt iets een hoge prioriteit geven, maar als er 1000 andere projecten een hogere prioriteit en urgentie hebben schiet het niet op).
Kortom, wat is het concrete plan ter verbetering? Zonder een zichtbare planmatige aanpak is het vrees ik onvermijdelijk dat gedupeerden spoedig de gang naar TV-programma's en juridische instanties gaan maken.
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard!