Hi
@Shifla,
Ik vermoed dat je een e-mailadres van je provider gebruikt en geen Hotmail of Gmail?
De provider e-mailadressen gebruiken het zogenaamde POP3 protocol en Hotmail/Gmail gebruiken een ander protocol. En het probleem zit hem in POP3. Een klein stukje achtergrond: dit is techniek uit de vorige eeuw (anno 1988) en is oorspronkelijk bedoeld voor 1 personal computer. Inmiddels gebruiken we meerdere apparaten (laptop, smartphone, tablet) en willen we op alle apparaten beschikking hebben tot de e-mail. En hier kun je dan problemen krijgen.
Bij POP worden er 2 verschillende servers ingesteld, 1 voor het onvangen (meestal is de naam van die server pop3.providernaam.nl) en 1 voor verzenden (meestal genaamd smtp.providernaam.nl). Het ontvangen lukt meestal nog wel maar het verzenden geeft vaak problemen. Hier zijn 2 redenen voor.
1) spambeperking
Het POP protocol is slecht beveiligd en spammer misbruiken dit. Er worden dan grote hoeveelheden spam verstuurd vanaf het account van anderen. Misschien herinner je je dat nog van vroeger dat je allerlei ongewenste e-mail kreeg van vrienden? Om het te voorkomen mag je alleen gebruik maken van de verzendende e-mailserver als via hun eigen netwerk verbonden bent, dus als je thuis bent en gebruik maakt van de WiFi router van de provider. Zodra je naar buiten loopt ben je niet meer via hun verbinding verbonden met het internet maar via Vodafone mobiel internet. En dat is een andere verbinding en kunnen ze niet meer achterhalen wie het was. En daarom blokkeren ze als je niet verbonden bent via hun eigen verbinding.
2) opsporing
Als jij een e-mail met een bedreiging stuurt wil de opsporingsinstantie kunnen achterhalen wie het gestuurd heeft. De provider moet een IP adres kunnen leveren wie dit gestuurd heeft en net zoals bij het vorige punt, dat kan alleen als je via hun eigen netwerk verbonden bent.
Er is een oplossing maar die werkt slechts in 80% van de gevallen. Bij de uitgaande e-mailserver vul je niet de smtp server van je provider in (die alleen maar werkt als je thuis bent) maar een van Vodafone die speciaal voor dit doel is neergezet. Dit noemt men in de techniek een relay server. Zie het maar dat Vodafone nu postbode gaat spelen in plaats van je eigen provider. De ontvanger merkt er helemaal niets van, het e-mailadres blijft ook hetzelfde.
De uitgaande e-mailserver wijzig je naar
authsmtp.vodafone.nlJe gebruikersnaam wijzig je naar mail gevolgd door je 06 nummer (voorbeeld
mail0612345678)
Je wachtwoord wijzig je naar je
MyVodafone wachtwoord. Als je die nog niet hebt, maak deze dan aan op
https://my.vodafone.nl/Mocht je een vraag zien over SSL beveiliging, die moet AAN staan.
[Mod-edit Serkan: SSL beveiliging dient aan te staan]Mogelijk werkt het, sommige providers blijven een probleem, vooral de merken die niet meer bestaan (quicknet, zonnet, hetnet, etc.). De Vodafone mailrelay werkt op zowel mobiel internet als thuis
🙂Een ander alternatief is een Gmail of Hotmail te gebruiken, die werken prima met smartphones. Bij de instellingen van Gmail of Hotmail kun je oude POP3 account toevoegen en op deze manier je mail binnen te halen.