ajansen66

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Iphone En Gps In Buitenland

In Nederland is bij mijn Iphone 3gs (firmware 3.1.2) geen gps fix mogelijk zonder de locatievoorzieningen aan te zetten. Deze voorziening bepaalt de locatie door middel van de zendmasten. Zonder deze plaatsbepalingshulp kan de Iphone geen gps signaal vinden.
In het buitenland bleek hetzelfde te gebeuren. Zonder locatievoorzieningen geen gps connectie mogelijk en dus geen navigatie.
Vraag is: Als ik in het buitenland de locatievoorzieningen aan zet op de Iphone (wel de internetverbinding uit), worden dan kosten in rekening gebracht.
6 Reacties 6
cerielverschoor

Meedenker
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Op basis van wat je hier beschrijft zou je wel een gps fix moeten kunnen krijgen. Zolang je dataroaming uit hebt staan zal er geen data verzonden worden. Voor locatiebepaling d.m.v. gsm masten is echter geen data nodig. Alleen al door contact te zoeken met die masten kun je de locatie bepalen. In principe zou je dus een fix moeten kunnen krijgen ongeacht of je dataroaming aan hebt staan. Ook worden er geen belminuten verbruikt tijdens deze locatiebepaling voor zover ik weet.

p.s. volgens mij kan een iPhone met GPS (dus niet de originele iPhone) gewoon de locatie bepalen d.m.v. gps en dus niet d.m.v. zendmasten.
ajansen66
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank voor je antwoord. Na de update naar firmware 3.x kreeg ik geen gps fix meer zonder de locatievoorzieningen aan te zetten. Aangegeven wordt dat er geen gps signaal gevonden wordt. Zet ik de locatievoorziening aan dan krijg ik wel een fix. Dataroaming heb ik uit staan.
Als er geen data overdracht is door ataroaming en geen kosten vanuit belbundel zou ik dus inderdaad safe zijn in het buitenland.
Las ergens op een ander forum dat er wel kosten zouden zitten aan de locatiebepaling met behulp van de zendmasten vandaar mijn zorgen.
cerielverschoor

Meedenker
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor je antwoord. Na de update naar firmware 3.x kreeg ik geen gps fix meer zonder de locatievoorzieningen aan te zetten. Aangegeven wordt dat er geen gps signaal gevonden wordt. Zet ik de locatievoorziening aan dan krijg ik wel een fix. Dataroaming heb ik uit staan.
Als er geen data overdracht is door ataroaming en geen kosten vanuit belbundel zou ik dus inderdaad safe zijn in het buitenland.
Las ergens op een ander forum dat er wel kosten zouden zitten aan de locatiebepaling met behulp van de zendmasten vandaar mijn zorgen.



Het is logisch dat je de locatievoorzieningen in moet schakelen als je GPS wil gebruiken. Die switch is er allicht uit privacy overwegingen. Soms vragen applicaties ook toestemming om gebruik te maken van locatievoorzieningen, zodat ze je locatie kunnen gebruiken. Bv. shazam en tweetie doen dit.
Als je locatievoorzieningen uitgeschakeld hebt kan geen enkel programma toegang krijgen tot je gps chip.
ajansen66
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het is logisch dat je de locatievoorzieningen in moet schakelen als je GPS wil gebruiken. Die switch is er allicht uit privacy overwegingen. Soms vragen applicaties ook toestemming om gebruik te maken van locatievoorzieningen, zodat ze je locatie kunnen gebruiken. Bv. shazam en tweetie doen dit.
Als je locatievoorzieningen uitgeschakeld hebt kan geen enkel programma toegang krijgen tot je gps chip.



In het verleden kreeg ik een snelle en goede fix alleen op de GPS voorziening (zonder locatievoorziening). Na de update naar firmware 3.x niet meer. Ik zal het gewoon maar eens uitproberen in buitenland en zien of ik failliet ga......dank voor je snelle reacties.
cerielverschoor

Meedenker
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

In het verleden kreeg ik een snelle en goede fix alleen op de GPS voorziening (zonder locatievoorziening). Na de update naar firmware 3.x niet meer. Ik zal het gewoon maar eens uitproberen in buitenland en zien of ik failliet ga......dank voor je snelle reacties.



Voor zover ik weet: locatievoorziening = gps + zendmasten.

Je kunt ze niet los van elkaar uitzetten, ik zou niet weten hoe. Toch eens uitproberen dan. Net geprobeerd, met locatie voorzieningen uit kan ik überhaupt geen locatie bepalen. Niet via gps, niet via triangulation.
Hoe zeker ben je er van dat je voorheen niet simpelweg de locatie voorzieningen aan had staan, zond je er bewust van te zijn?

Hier staan de verschillende technieken voor locatie voorzieningen ook in 1 adem genoemd:

http://www.apple.com/benl/iphone/how-to/index.html#instellingen.locatievoorzieningen

http://www.iphoned.nl/locatievoorzieningen-uitzettenresetten-firmware-20/1607/
ajansen66
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Voor zover ik weet: locatievoorziening = gps + zendmasten.

Je kunt ze niet los van elkaar uitzetten, ik zou niet weten hoe. Toch eens uitproberen dan. Net geprobeerd, met locatie voorzieningen uit kan ik überhaupt geen locatie bepalen. Niet via gps, niet via triangulation.
Hoe zeker ben je er van dat je voorheen niet simpelweg de locatie voorzieningen aan had staan, zond je er bewust van te zijn?

Hier staan de verschillende technieken voor locatie voorzieningen ook in 1 adem genoemd:

http://www.apple.com/benl/iphone/how-to/index.html#instellingen.locatievoorzieningen

http://www.iphoned.nl/locatievoorzieningen-uitzettenresetten-firmware-20/1607/



Ik weet zeker dat ik zonder locatievoorziening 'aan' toch gps fix kreeg. Duurde wel langer. Een voorbeeld is afgelopen maand toen ik naar Zuid Duitsland reed voor wintersport. Geen gps signaal...tot ergens halverwege na een 'eet stop' ineens wel gedurende een korte periode gps aan sprong en aanwijzingen gaf. Na ongeveer een half uur was de fix weer weg en een week niet terug geweest totdat ik in Nederland locatievoorzieningen aanzette.
Anyway...ik gebruik nu wel locatievoorziening en dat werkt prima. Volgende keer in buitenland weer proberen en zien of er wel/geen kosten komen. Zoals ik las zou het kosteloos via triagulatie positiebepaling moeten hebben via zendmasten en geen dataverkeer.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic