In 2016 is Vodafone gestopt met de eco-score. Zowel in Nederland als internationaal. Uiteindelijk heb ik als bedenker het definitieve besluit zelf genomen. Met pijn in mijn hart. Uiteraard. Zie onderstaand blog dat hierover op Vodafone.nl gepubliceerd is.
De impact van de eco-scoreOp 1 november 2011 was het zover. De eco-score, het eerste duurzaamheidslabel voor mobiele telefoons, werd geïntroduceerd. Bijna 70% van het totale assortiment van Vodafone Nederland kreeg toen een score die de ecologische en maatschappelijke impact inzichtelijk maakt door een cijfer 1 (slecht) tot 5 (goed) te geven.
Door vervolgens samen te werken met Forum to the Future en
Telefonica O2, kreeg de eco-score een onafhankelijker karakter en werd een belangrijke stap gezet richting een internationaal en sectorbreed label. De eco-score is uiteindelijk in 10 andere Vodafone-markten ingevoerd: Australië, Tsjechië, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Nieuw-Zeeland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Ik schrijf dit alles bewust in verleden tijd, want wellicht is het je opgevallen: Vodafone vermeldt geen duurzaamheidslabels meer op prijskaartjes, folders en onze website. We hebben namelijk besloten te stoppen met het voeren van de eco-score, in alle markten.
Niet relevant? Vanaf het begin bleek dat de consument duurzaamheid niet als belangrijk keuzecriterium hanteert. Uit een omvangrijke evaluatie van Vodafone samen met de TU Delft in 2012 bleek weliswaar dat 80% van onze klanten positief was over de eco-score. En 50% van onze klanten gaf aan de score te willen gebruiken bij de selectie van een telefoon. Maar slechts 5% gaf aan de score daadwerkelijk te gebruiken als onderdeel van het keuzeproces… In 2015 heeft er opnieuw een evaluatie plaatsgevonden. Belangrijke vraag: is de houding van consumenten ten opzichte van de eco-score en het meewegen van milieucriteria bij de aanschaf van een mobiele telefoon verbeterd? Het antwoord hierop is duidelijk: nee. De evaluatiescores zijn weliswaar iets beter, maar nog steeds vinden onze klanten de eco-score niet relevant genoeg om mee te nemen bij hun keuze voor een mobiele telefoon .
Klanten waarderen de eco-score, maar de overgrote meerderheid laat zijn keuze er niet vanaf hangen. Ik zei al
eerder dat dat bij duurzaamheidsonderwerpen niet ongebruikelijk is. En dus hebben wij juist geprobeerd klantrelevantie voor de eco-score te creëren, zie onderstaande infographic:
Mobiele telefoonproducentenWij hebben bij de mobiele telefoonproducenten bijgedragen aan verbetering van eco-prestaties. Zo heeft een grote telefoonfabrikant in 2013 de eco-score toegevoegd aan de ontwerpcriteria voor nieuwe toestellen en onderdeel gemaakt van de beloningen van de ontwerpers van de toestellen. In 2014 en 2015 heeft dit geleid tot een betere score van de toestellen van deze telefoonfabrikant. En ik vermoed dat dit ook andere toestelleveranciers heeft gemotiveerd; de scores van de verschillende mobiele toestellen zijn namelijk verbeterd vergeleken met vijf jaar geleden. We zien met name dat slecht scorende leveranciers sterke verbeteringen hebben laten zien. Maar ook de hoog scorende leveranciers zijn beter geworden. Het laatste jaar zien we echter geen verbeteringen meer. De goed scorende leveranciers blijven op hetzelfde niveau en de slecht scorende leveranciers, scoren nu gemiddeld.
Hoe nu verder? Uiteindelijk levert de inzet van mobiele telefonie een
positieve bijdrage aan het milieu. Maar ik vind dat we, ondanks dat we de eco-score voor klanten niet meer vermelden, moeten blijven streven naar optimalisatie van milieuwinst. Daarom blijven we ‘aan de achterkant’ leveranciers stimuleren om milieuvriendelijker en socialer te opereren. We blijven hoge
ethische, gezondheids-, sociale en milieunormen eisen van al onze leveranciers, en met hen samenwerken om betere milieu- en maatschappelijke prestaties te behalen in de volledige keten. We gaan ons samen met hen richten op de industriebrede impact van onze dienstverlening, in plaats van de nadruk te leggen op de impact van specifieke telefoons. Het maken van afspraken hierbij is niet voldoende. Daarom zullen onze auditteams ook gaan controleren of leveranciers zich aan de afspraken houden. Hierbij trekken we op met
10 andere mobiele operators om zo ook een sterker signaal vanuit ons te laten horen.
We blijven ook de circulaire economie stimuleren door het voor onze consumenten- en zakelijke klanten aantrekkelijk te maken om gebruikte mobiele telefoons te hergebruiken.
Ik schrijf dit blog wel met een dubbel gevoel. Als bedenker van de eco-score 1.0 is het natuurlijk jammer dat ik moest besluiten om met de eco-score te stoppen. Aan de andere kant, het was een succesvolle en vooral interessante manier om duurzaamheid te vertalen naar iets concreets. Ik, wij, hebben veel geleerd. Kennis die we nu kunnen toepassen bij de volgende stappen.
Via de duurzaam ondernemen-pagina’s op
www.vodafone.com houden we jullie op de hoogte van de vorderingen.
Martin de Jong