ArjanK

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Inflatie correctie

Ik zag zojuist in de online rekening dat vodafone per 1 oktober de tarieven verhoogd ivm zogenoemde inflatiecorrectie. Dit vind ik absoluut belachelijk en vind ik contractbreuk, kan ik hier iets aan doen? Ik heb gewoon een particulier abonnement.
10 Reacties 10
Nelemans

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Sinds maart 2013 VODAFONE RED SO super. Buiten het feit dat de in maart bestelde 2e simkaart nog steeds niet binnen is plus de mededeling van Vodafone dat het gebruik van de 2e simkaart niet in het buitenland blijkt te kunnen (zonder extra kosten vallende buiten het abonnement), wordt ik vandaag ook nog eens geconfronteerd met een tariefsverhoging van 2,5%.
Het staat in de algemene bepalingen bij art 11.5 dat de zij de tarieven jaarlijks kunnen aanpassen conform de inflatie EN dat het opzegrecht van art 6 van de contractant hierop NIET van toepassing is.
Jarenlang client bij VF en dik tevreden edoch het voornoemde doet mijn wenkbrauwen toch rijzen. Aan dit abonnement zit ik nog vast tot en met mei volgend jaar, met de andere 3 ben ik vrij om, na een korte opzegtermijn, over te gaan naar een andere provider. De bepaling (2e alinea art 11.5) bevreemdt mij des te meer waarin VF het wettelijk opzegrecht van client zomaar terzijde schuift. Het kan toch niet zo zijn dat men bij een 2jarig abonnement geconfronteerd wordt met een verhoging van dan 5%. Het betreft hier niet de huurprijzen van onroerende zaken.
RobbieE

Gedreven Liefhebber
  • 345Posts
  • 46Oplossingen
  • 16Likes
Hoi Nelemans,

Van harte welkom op ons forum!

Als ik het goed begrijp heb je een Multisim besteld. Een Multisim is bedoeld voor gebruik in Nederland. Het is wel mogelijk om de sim in het buitenland te gebruiken, maar dan betaal je het standaardtarief. Je zou bijvoorbeeld wel je hoofdtoestel als hotspot kunnen gebruiken en op die manier verbinding maken met de andere toestellen/tablets die je wilt gebruiken.

Daarnaast heb je een vraag/klacht over de inflatiecorrectie. Dit geldt alleen voor een aantal zakelijke abonnementen. Voor meer informatie over deze correctie zie: http://www.vodafone.nl/zakelijk/inflatiecorrectie/
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Arjan,

Bij jouw abonnements-overeenkomst (contract) horen de Algemene Voorwaarden van Vodafone.
Deze Algemene Voorwaarden maken integraal en onlosmakelijk onderdeel uit van jouw contract met Vodafone.
In die Algemene Voorwaarden staat dat Vodafone is gerechtigd om eens per jaar (op 1 oktober) de abonnements-tarieven te verhogen met de inflatie-correctie. Die inflatie-correctie wordt door het Centraal Bureau voor de Statistiek weergegeven, met een prijs-index voor de consumenten-prijzen. Meestal zo' n 2,5 % op jaar-basis.

Volgens de Algemene Voorwaarden van Vodafone is een dergelijke prijs-stijging geen reden om je abonnement voortijdig te be-eindigen. Je had immers bij aanvang van je abonnements-overeenkomst kunnen weten dat een dergelijke inflatie-correctie in de Algemene Voorwaarden van Vodafone stond vermeld.

Wel kun je aan het einde van je abonnements-overeenkomst tijdig opzeggen. Met inachtneming van een opzegtermijn van één maand.

En vervolgens op zoek gaan naar een nieuw abonnement dat voor wat betreft prijs en verbruik het beste bij jouw budget past.

Succes !

Netwerker
Rowie

Raadgever
  • 197Posts
  • 3Oplossingen
  • 20Likes
Hoi ArjanK,

Als eerste wil ik je van harte welkom heten op ons forum 😄

Wat betreft je vraag over inflatiecorrectie; kijk even op onze website.
Hier staat alle informatie vermeld die je wilt weten;
http://voda.fo/ne/xkpwb

Je vindt hier ook een link naar de Algemene Voorwaarden.
Je bent met het aangaan van het contract akkoord gegaan met deze voorwaarden.
Om die reden kan ik dan ook je contract niet ontbinden.

Mocht je verder vragen hebben dan horen we het graag van je.

Steefje

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Als het voor zakelijke abonnementen geldt, waarom heb ik dan met een particulier abonnement ook die inflatiecorrectie??
Steefje

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Daar staat:

Voor welke abonnementen geldt dit?


  • OndernemersBundel (aangesloten vanaf 1 april 2011)
  • OndernemersBundel Web (aangesloten vanaf 1 oktober 2010)
  • iPhone Zakelijk (aangesloten vanaf 1 oktober 2010)

  • Overzicht abonnementen en tarieven
En dus niet PRATICULIERE ABONNEMENTEN!
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hallo Steefje, de informatie voor particuliere abonnementen vind je hier: https://www.vodafone.nl/support/algemeen/inflatiecorrectie.shtml

Verder klopt wat Netwerker zegt helemaal.
VeniceFan

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik vind de inflatiecorrectie van 2,5%, welke per 1 oktober 2013 voor particulieren door Vodafone is toegepast volstrekt belachelijk. Volgens de algemene voorwaarden mag Vodafone dit inderdaad doen, zonder dat je hierbij de mogelijkheid hebt je abonnement op te zeggen.
Het toegepaste percentage vind ik echter onzin. Men gebruikt het percentage van de algemene inflatie voor particulieren, waar echter diverse elemeten inzitten waar Vodafone niets mee te maken heeft. Zo dit in die 2,5% ook het effect de BTW verhoging van 19 naar 21% in oktober 2012. Die volledige 2% betaal je als particulier echter al in de kosten van je abonnement. Het CBS schat de invloed van de BTW stijging op het inflatiecijfer op ca. 50%. Onzin dus om het effect daarvan ook nog een keer in de inflatie correctie mee te nemen. Na eliminatie van andere elementen die Vodafone niet raken zou ik een percentage van b.v. max. 1,25% redelijk vinden. Daarmee zit je dan ook op het niveau van de huidige Europese inflatie. En die hadden dus niet te maken met een BTW verhoging.
Voor mij in ieder geval de aanleiding om bij verlenging van mijn abonnement (helaas pas in augustus 2014) eens goed na te gaan of andere aanbieders wellicht deze onzinnige clausule niet in hun algemene voorwaarden hebben staan.

MarcelP

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Scherp gezien door VeniceFan.

De CBS index van 2,5 % is inderdaad inclusief de BTW verhoging die we al betaald hebben.
Vodafone kan schermen met de algemene voorwaarden en juridisch is het sluitend.

Schofterig is het wel.... ik ben wel benieuwd naar de reactie van Vodafone.
Ik schiet het wel bij Opta naar binnen.

Ik zit vast tot september 2014. De 3 andere abonnementen in mijn huishouden zijn reeds elders ondergebracht en die van mij volgt zeker in 2014 waneer er geen aanpassing plaatsvind.

Marcel



SMK

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Vodafone zal wel hard lachen met al die klanten die hieraan vast zitten en de voorwaarden niet hebben gelezen (inclusief mezelf), en nu over de rug van de klanten extra geld verdienen, maar wie zal er straks het laatst lachen als vele klanten overstappen naar een andere provider als hun abonnement afloopt? Juist ja 😉
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic