roelvano

Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Harde ruis tijdens gesprek

Hi,

Sinds september/oktober 2013 heb ik last van ruis tijdens gesprekken. De storing vindt alleen plaats als het stil is en terwijl ik aan het praten ben. Zodra de andere kant wat terugzegt is de storing weg (zo ook te horen in het voorbeeld). Het begon sporadisch, maar ik dacht: wie weet ligt het aan m'n iPhone 5 die ik destijds had. Toen ik een paar weken later overging naar een iPhone 5S had ik nog steeds last van het probleem en het werd ook steeds erger en vaker. Begin februari heb ik dit probleem bij Vodafone neergelegd en men zou een case aanmaken van dit probleem. Het duurde een paar cases voordat het daadwerkelijk onderzocht werd. Ik moest mijn simkaart omruilen en dat zou het eventueel oplossen. Ik heb mijn simkaart twee keer omgeruild, maar nog steeds hetzelfde probleem. Ook moest ik een ander toestel proberen, want de iPhone zou niet zo'n goede antennes hebben... Toen heb ik een Galaxy S4 geprobeerd en ook daar had ik hetzelfde probleem, bij het eerste gesprek alweer.

Toen ik in de tussentijd een vriendinnetje belde had ik de storing ook bij haar. Toen ben ik gaan bedenken waar het aan kon liggen en bedacht ik me dat alle nummers die ik bel Vodafone-nummers zijn. Sommige gesprekken (naar een vaste telefoon of naar andere providers als Hi/KPN/T-mobile) hebben geen enkele storing en ook nog nooit gehad. Ook deze info heb ik aan Vodafone doorgegeven. Tegenwoordig, als ik de storing weer krijg tijdens een gesprek, kan ik aangeven of iemand Vodafone heeft of niet. Na controle klopt het altijd :')

Ik heb de storing meestal in Amsterdam Zuidoost, maar heb deze ook gehad op andere plekken in Amsterdam, Utrecht en Almere. Meestal bel ik als ik thuis ben, dus daar merk ik het het meeste. Uiteraard verplaats ik me niet tijdens het bellen thuis (dus ik ga niet van mast naar mast).

Na al mijn eigen testjes heeft vodafone mijn nummer overgenomen, maar zij konden niets vinden.
Ook toen ze de locatie onderzochten, kon men niets vinden.

Als tegemoetkoming kreeg ik een SignaalPlus-kastje, maar ook dat lost het probleem niet op.

Er zijn inmiddels 11 cases aangemaakt, veelal werden ze cases vroegtijdig gesloten door medewerkers.

Wat ik merk is dat als ik bel met 4G aan, dat de storing zich dan voordoet. Zodra 4G uitstaat, dan is de storing er niet meer. Ik ben niet van plan mijn 4G uit te zetten door een probleem vanuit Vodafone. Ik maak graag gebruik van 4G en begrijp ook niet hoe het kan misgaan, aangezien je via 4G nog niet kunt bellen.... Een vodafone-medewerkster adviseerde dan m'n 4G uit te zetten als ik een lang gesprek ging voeren. Zou kunnen, maar is tamelijk onhandig als ik gebeld word. Ik zou erin kunnen komen dat 4G nog niet helemaal is uitgerold o.i.d., maar dat is in Amsterdam wel zo (zo is mij verteld) en dan nog: waarom alleen maar bij Vodafone-nummers storing en nooit andere providers?

Misschien is het goed om te vermelden dat mijn partner (samenwonend) ook last heeft van de storingen, maar sporadisch.

Hier een voorbeeld van de storing: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9621690/VF%20storing.mp3

Ik hoop dat iemand me kan helpen, want de technische dienst "Er is nooit eerder een dergelijke klacht geweest, zeker niet in de regio Randstad. Helaas is er vanuit technisch oogpunt dan ook geen oplossing mogelijk."
Met andere woorden: Als het niet eerder is gemeld, dan bestaat het niet..
Ik ben radeloos, want bellen is echt kut en heb spijt dat ik verlengd heb bij Vodafone, zeker na hun 'service' (tientallen telefoontjes moeten plegen en nooit teruggebeld en een elftal cases die geopend zijn en gesloten zonder oplossing).
48 Reacties 48
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi Roel, dat is een lang verhaal. Als ik dat zo lees kan ik me voorstellen dat je even niet zo blij met ons bent. Nu denk ik niet dat het aan gebrek aan onderzoek ligt of inzet ligt, maar het blijft apart natuurlijk. Zou je me via een privébericht hier op het forum je gegevens willen sturen? Ik wil graag voor je kijken of ik op de een of andere manier kan bemiddelen of nog een vraag kan stellen ergens die niet al gesteld is.
timvdl900

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het probleem dat Roel meldt heb ik ook al met enige regelmaat ondervonden, ook rond de locaties die hij noemt. Het is me met mijn iPhone 4S eigenlijk nooit opgevallen, en wel sinds ik de 5S heb. Ook de conclusie dat het vooral naar Vodafone-nummers is klopt. Heb er nog verder niet veel tijd aan besteed om exacte details in kaart te brengen, maar het zou wel fijn zijn als er een fix voor komt 🙂
NiFa

Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Heb precies hetzelfde probleem, mijn vriendin oom en nog een vriend van me ook.
Getest op een Galaxy S4 en S5 en HTC One M7 en M8. Allemaal hetzelfde probleem.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Roelvano,

Ik heb je cases even bekeken en ik zie dat onze collega's van de technische afdeling meerdere opties hebben uitgeprobeerd en getest om het probleem te achterhalen en op te lossen. Helaas heeft dit nog niet geleidt tot een oplossing. Echter lijkt het meer op een locatiegebonden probleem. In jouw geval Amsterdam - Zuidoost.

Daarom willen we graag weten of er meer klanten zijn die hier last van hebben. Zo ja, welke locatie?. Test hierbij ook handmatig het 2G/3G/4G netwerk om erachter te komen of dit verschil oplevert.

Ik zie daarnaast dat er in de loop van deze week/volgende week werkzaamheden worden uitgevoerd in en rondom jouw locatie. Wellicht dat dit bijdraagt aan een oplossing. Houd hiervoor ons Fast Forward board in de gaten.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@Serkan ,

Of je vraagt ook nog even of de klant het ook op een andere locatie heeft, dan weet je of het aan het toestel van dit klant ligt.
En maak je een individuele case van een ondegelijk toestel voor die klant aan.

Want zoals de klant al aangaf:
Ik heb de storing meestal in Amsterdam Zuidoost, maar heb deze ook gehad op andere plekken in Amsterdam, Utrecht en Almere
"Ook toen ze de locatie onderzochten, kon men niets vinden."
NiFa

Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Ik heb het in en omgeving Den Helder
roelvano
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste SeR,

Als je mijn bericht goed had gelezen, dan las je dat ik het zowel in Zuidoost had, maar ook op andere locaties zoals Almere, Utrecht en Amsterdam.
Tevens heb ik meerdere toestellen uitgeprobeerd, dus het lijkt mij niet aan mijn toestel te liggen.
Ook heb ik al gekloot met de instellingen op m'n telefoon: "Wat ik merk is dat als ik bel met 4G aan, dat de storing zich dan voordoet. Zodra 4G uitstaat, dan is de storing er niet meer."
Wat ik dan ook niet snap is dat het alleen maar bij gesprekken met Vodafone-nummers is. Geen vaste nummers, geen hi/kpn e.d.

Ik heb in het begin gedacht: wie weet ligt het aan het toestel van de ander, maar dat was vaak een Galaxy, maar ook vaak iPhones etc. (4,5,5S). Ook hun locatie zit geen patroon in (Limburg, Amsterdam, Zuidoost etc).
De reacties die ik in dit topic krijg en ook op andere sites als Tweakers zijn veelal hetzelfde qua klacht/storing.

Ik ben er nu al zo'n lange tijd mee bezig dat ik echt op het punt sta om mijn contract te ontbinden.


NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @roelvano ,

Als ik het goed begrijp:
- Is al uitgesloten dat het aan de simkaart ligt, want deze is al uitgewisselt.
- Kan het niet aan de mast liggen, want u heeft het overal zoals u aangeeft, en u heeft ook de femocell geprobeerd
- Kan het niet aan het toestel liggen want u heeft u simkaart al in meedere toestellen geprobeerd

Dan blijft er niks meer over.... Ja een externe stoorzender. Alleen dat kunnen er zoveel zijn...
Zodra vodafone het overneemt hebben zij de klachten er niet...

Persoonlijk zou ik u adviseren om een telefoon recorder op u telefoon te zetten. Zo kan u de ruis perfect aantonen, en is het probleem door vodafone in kaart te brengen.
roelvano
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb in de afgelopen maanden genoeg uitgetest, maar heb geen zin om nog meer dingen te gaan doen hiervoor.

Het ligt ergens in het netwerk, iets met 4G oid, maar ik ben er helemaal klaar mee.

Klaar met de "service" die geboden wordt, het nummer overnemen en dat men niets hoort.
Ik heb getracht twee voorbeelden op te nemen en heb deze dan ook via dropbox in dit topic geplaatst.
Deze twee voorbeelden heb ik ook verschillende keren opgestuurd naar Vodafone.

Ik ben er gewoon klaar mee en wil eindelijk na al die maanden wel een oplossing, want dit werkt voor mij niet meer.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Mijn reactie was mede gebasseerd op de informatie uit de gemaakte cases. Hierbij ging het (voornamelijk) over je thuislocatie Amsterdam Zuidoost. Vandaar mijn post.

Het is voor ons lastig om het issue te onderzoeken als we het niet kunnen reproduceren. Je kunt eventueel nog langs de Vodafone winkel om daar test gesprekken te voeren met onze collega's. Zij kunnen dan ter plekke met je meeluisteren.

Daarnaast ben ik erg benieuwd of de geplande werkzaamheden op jouw locatie een positief effect gaan hebben op dit probleem. Zoals gezegd zal dit niet lang meer duren.

Houd ons op de hoogte.
roelvano
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hi SeR,

Oke, duidelijk.

Ik heb geen zin om ook nog naar een VF-winkel te gaan.
Ik ben behoorlijk druk iedere dag en vaak ook 's avonds en heb geen tijd om een kwartier/twintig minuten te wachten en dan ook nog eens testjes uit te voeren daar. Het merendeel van mijn tijd ben ik gewoon niet in de mogelijkheid om naar een VF-winkel te gaan. Ervaringen zijn daar ook niet erg goed (simkaartwissel lost het op; JOE!).
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @roelvano ,

Ik zie dat je het duidelijk niet eens bent met @Serkan alleen is uiteindelijk de Vodafone winkel die je toestel kunnen aanraken (om het zo te verwoorden) de klantenservice kan dit bijvoorbeeld niet.
We geven op het Forum altijd tips, tricks en overige mee en soms zijn deze positief en soms helaas negatief.
MvanV

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Tjee, dat niemand dit meer herkent. Dit is gewoon het suizen van adem of beïnvloeding van de microfoon door de luidspreker, luchtstromingen, stof of vocht in de microfoon of iets in die trend. Was vroeger een doodnormaal geluid.

Waarom het bij 4g plaatsvindt is beetje technisch verhaal. 4g is zo'n nieuwe technologie dat er nog niet goed spraak over mogelijk is. Dat is nog in ontwikkeling. Bij 4g schakelt je telefoon daarom over naar 3G of 2g, en hij kiest de beste signaalsterkte. Dat is meestal Gsm900, dat komt het beste gebouwen in alleen internet is te traag. Maar dat boeit je telefoon dan natuurlijk niet. De latere varianten GSM1800 en UMTS/3G dringen minder goed gebouwen binnen. Dat komt door de hogere frequentie, later dus slechtere handelen.
Wel is die technologie geavanceerder. Er zit automatische ruisonderdrukking op. 3G 900 in de smalle modus, bij druk bezette netten, is de enige variant waar dat niet op zit omdat het kanaal heel smal is. Dat klinkt vaak zo, zo klinken veel mensen die vanaf de snelweg bellen bijvoorbeeld.
Dit is wel erg extreem, zeker voor niet bewegend gebruik. Ik vermoed dat de telefoons niet meer zo goed worden ontworpen, er is nu toch correctie, en of dat de microfoon en of luidspreker van de telefoon verslechterd zijn door vocht of stof.
De signaalplus zal idd niet helpen, dat is een 3G cell, een kamer verder kan het gsm900net best beter zijn. En kiest je telefoon lachend die. Het is ook de frequentie die het dichtst bij 4g zit en het best binnen beton werkt, op 4g na misschien. Simwissels zullen niet helpen.
Het best zou er een stuk software voor de herschreven kunnen worden om de prioritering anders te leggen. Maar het is waarschijnlijk een bedoeld effect, liever goede ontvangst en wat vervorming dan geen dekking, denken ze. Maar dit is wel heel extreem.
Vodafone zou ook de capaciteit voor 2g 900 ter plekke kunnen verbeteren, maar dat is vrijwel niet mogelijk door frquentieschaarste,
Het probleem was vroeger bij KPN nog veel erger. Tmobile heeft het zelden, die heeft dan gewoon überhaupt geen dekking, die hebben niet veel 900mhzruimte in gebruik
MvanV

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hmm, cruciale tikfout gemaakt. Het is juist 2g in smalle modus, dus de simpelste Gsmmodus die dit probleem geeft. 2g 1800 niet, en 3 g ook niet, en 2g 9000 vooral bij intensief gebruikte cellen. Die band is beperkt dus dat dat in Amsterdam ZO kan spelen is zeer denkbaar.
alexdj

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb er nog steeds last van.Vooral als ik me pa praat welke ook Vodafone heeft. Daar was het vaak nog erger. Zodra die in de keuken stond (vol bereik) geen mogelijkheid half uur lang om te bereiken. Ik heb daar ook getest en idem dito dezelfde problemen (getest met 3G en 4G), alleen via Facetime kon je elkaar nog bereiken. Veel ruis aan beide kanten, dus of het zat bij mij of het zat bij me pa. Vodafone heeft zoveel testen al gedaan en het ligt altijd aan de klant. De enige oplossing die ze hadden was of een femtocell of verhuizen. Zakelijk abonnement is dit en dan gewoon voor een paar uur soms niet bereikbaar (zowel vastopmobiel telefoonnummer als mobiel nummer). Nou nu is me vader verhuist en begint precies hetzelfde gedonder. Misschien dat het zijn toestel is maar we moeten nu eerst een reset gaan uitvoeren of 4G uitzetten. Nou echt waardeloos en daarvoor ben je zakelijke klant.



Lokatie: Amstelveen centrum en Groenhof
samira

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zowel ik, mijn moeder, zus en stiefvader hebben vodafone en hebben hier ontzettend veel last van. Je wordt bijna gedwongen om dan maar te appen omdat een normaal telefoon gesprek niet mogelijk is.... hoop dat er een oplossing voor komt... zo niet.. dan wordt het tijd voor een andere provider
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
@alexdj Als het op meerdere plaatsen voorkomt is het waarschijnlijk het toestel of de simkaart. Laat daar eens naar kijken.

@samira Als jullie hier allemaal last van hebben op hetzelfde adres dan is er mogelijk wel iets met de mast, op welke locatie is dit? Dan kijk ik meteen even na of daar een storing is.
alexdj

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb het met 2 Iphone 5 toestellen en ook verschillend nummers en verschillend simkaart. Me vader heeft al nieuwe simkaarten gekregen vanwege de klachten bij hem thuis maar dat hielp niet want ik had er op het oude en nieuwe adres ook wederom last van. Ik had er thuis ook heel veel last van en plots is het weg. Het was altijd bij Vodafone klanten viel mij op.

We hebben nu een femtocell gekregen van Vodafone om de problemen bij mijn vader op te lossen. Echt op hoop van zegen dat het werkt.

Ik moet wel zeggen, ik heb thuis heel veel problemen met KPN en Tmobile. Tmobile heeft toen mijn contract per omgaande ontbonden en bij KPN kon ik stikken dus ik moest wel naar Vodafone.
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Hey @alexdj

Als je bij al die providers dezelfde problemen ervaart kun je je ook eens afvragen of er niet binnenshuis iets is dat het signaal verstoort. Er kunnen heel veel factoren van invloed zijn.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic