magicnl

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Extreem data verbruik!

Hallo,
Ik ben een ervaren android gebruiker maar een iphone heeft me altijd aan gesproken en daarom heb ik er maar 1 aangeschaft een Iphone 5 16gb versie. Leuk en snel toestel tot ik een berichtje kreeg van vodafone dat mijn internet bundel voor 75% op was nog nooit gehad met android altijd bezig op het web en app store. Dus ik geschrokken en direct zoeken op google daar stond dat er wel meer mensen last van hadden maar allemaal verschillende problemen dus hoop ik dat jullie mij kunnen helpen. 
 
Wat heb ik geprobeerd en gedaan: 
Ik heb onavo Counter gedownload en me data is bij gehouden en ben er achter dat de app store en app downloads giga veel internet vreten! 
 
De naam waar ik ze mee vermeld zo worden ze ook weer gegeven in onavo Count
iTunes/AppStore, 119.74MB op 1 Nacht tot nu 12:55 30-1-2013
App Downloads, 34,52MB op 1 nacht tot nu 12:55 30-1-2013
Verdere app's die vermeld worden zitten allemaal onder de 8MB
 
Alle app's heb ik verwijderd. Facebook, Twitter, Kenteken chek, Telegraaf, Nu, Rtv oost, al deze app's heb ik push berichten geweigerd dus daar komt het ZEKER niet weg. 
Syncen met google account uit gezet icloud reserverkopie uit gezet 
 
 
Ik heb me internet maar uit gezet van vodafone anders zit ik helemaal buiten me bundel. Wie kan mij op weg helpe dit lijkt me niet normaal. Ik ben dus een leek als je me het stap voor stap uit wil leggen dan zou ik dat fijn vinden. 
 
Ben al jaren tevreden klant van vodafone en wil dit graag zo houden. 
 

38 Reacties 38
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hé magicnl,

Wat goed dat je zelf al dingen hebt ondernomen om te dataverbruik te monitoren! Het is altijd goed om dat te doen. Zoals je zelf al aangeeft weet je bij welke applicaties het probleem zit. Wij kunnen niets veranderen aan het verbruik van bepaalde Apps, tenzij je een probleem hebt met een App van Vodafone zelf. Als dat het geval is kunnen we kijken of we er iets aan kunnen doen.

Het enige wat we in dit geval kunnen doen is jou een bericht sturen als je over je databundel drijgt te gaan. Zet je mobiele data anders uit als je thuis bent, zo bespaar je MB's. Ook s'nachts kun je dit uitzetten, zo houd je meer MB's over als je geen WiFi netwerk in de buurt hebt.
magicnl
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Jullie kunnen het wel niet oplossen maar dit lijkt me niet echt de bedoeling dat die zoveel mb's download dan zou niemand zo'n telefoon willen! 
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
hé Magicnl,

Het is natuurlijk niet fijn om te merken dat je toestel zo veel data verbruik, dit is echter wel de functionaliteit van het toestel. Je hebt voor dit toestel gekozen, dan zijn dit de bijkomende nadelen (ondanks dat er natuurlijk ook heel veel voordelen aan dit toestel zitten;)) Wij leveren uiteraard het internet, maar we zijn niet verantwoordelijk voor het verbruik van het toestel. We hebben hier 0,0 invloed op. Het enige dat ik kan doen is je tips geven, zoals ik hieronder al gedaan heb. Je kiest er zelf voor om bepaalde functionaliteiten te gebruiken, als je dit niet wilt ivm met dataverbruik kun je ze niet meer gebruiken of alleen gebruiken als je op WiFi zit.
magicnl
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
dan verkoop ik het toestel ben namelijk niet vanplan om mandelijks 51euro uitbuiterij bij te betalen 😉 
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Dat zou wel zonde zijn vind ik:(. Met alle tips en je eigen al aangedragen opties is het volgensmij best goed te monitoren. Je kunt je actuele verbruik ook altijd bekijken op My Vodafone. Het is uiteraard jouw keuze, succes:).
Monique81

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
beste vodafone, 
 
ik heb gisteren een aantal keren gebeld met vodafone omdat er opeens in 3 dagen tijd 9gb aan internet verbruik van mijn tegoed af is. er wordt gezegd dat ik iets verkeerd heb ingesteld en dat ik maar met wifi moet gaan werken. ik heb een abbo incl 10gb aan internet wat je verwacht dat je natuurlijk nooit op maakt in een maand tijd. het enige wat ik aan heb staan is facebook, messenger en whatsapp. verder staan alle push berichten uit omdat ik weet dat dit nog wel eens veel verbruik op kan leveren. 
nu ik van een ander dit ook lees wordt ik toch wel verontrust dat dit bij vodafone ligt en niet bij mij als klant. er zijn ook storingen geweest in de regio sinds afgelopen maandag zodat ik ook helemaal geen bereik had, zowel geen internet als bellen en sms niet. hoe kan ik dan in godsnaam zoveel internet verbruikt hebben?? 
ik ga vanavond naar de app store om na te gaan wat er wel in niet goed ingesteld staat in de iphone die ik heb (sinds deze maand) en als alles goed ingesteld staat wordt er hopelijk door vodafone naar gekeken wat er niet goed gaat want ik ga nu echt niet elke maand dit probleem ondervinden en in de zorgen zitten over hoge kosten. ik heb een smartphone en die wil ik gebruiken ook. nu staat alles al 2 dagen uit en kan ik alleen bellen, daar betaal ik geen duur abbonement voor natuurlijk! ik hoop op een goede en snelle uitleg en oplossing van vodafone want ik ben hier zeer ontevreden hierover
MauriceD
Expert
Expert
  • 691Posts
  • 65Oplossingen
  • 44Likes
Hoi Monique81, welkom op het forum.

Ik heb net je bericht gelezen en dat is wel een hoop data die je verbruikt zou hebben. Je zegt dat je al gebeld hebt met de Vodafone klantenservice. Ik ga er van uit dat mijn collega's in het systeem op correcte wijze deze data hebben nagekeken. Het is nu zaak dat we achterhalen waar deze data vandaan komt. Helaas kan ik geen gegevens vragen op het forum om het voor je terplakke na te kijken. Wat je zelf wel al kunt doen is je gegevens nakijken op de mobiele telefoon. Klik op de link voor meer info: http://voda.fo/ne/aa14n

Mochten de instellingen goed staan dan hoef je niet naar de winkel. Je kunt ook een bericht sturen via Facebook en Twitter. Mijn collega's zijn daar 24/7 aanwezig. Zij kunnen het een en ander voor je nakijken. Laat me even wat weten als je de instellingen gecontrolleerd hebt.
Iztok

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste magicnl,

Ik had hetzelfde probleem. Binnen 2 weken al anderhalve gigabyte verbruikt en niet ver wifi maar 3G. Gekukkig had ik net mijn abbo verlengd en kreeg ik 2gb ipv 1.
2 maal bij de winkel geweest, maar die behandelde mij als een domme gebruiker en stuurde me naar huis met de mededelingen software update en apps monitoren.

Dat hielp allemaal niet. Mijn oplossing was om de icloud diensten van push naar fetch te zetten en het probleem was opgelost. Ik had trouwens ook extreem veel batterij verbruik en dat was hiermee ook opgelost.

Het allergekste is ng wel dat het enige wat im had veranderd waren niet de instellingen maar de telefoo, van 4s naar de iPhone 5.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Fijn weekend
Modus

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik zit nu 2 maanden bij Vodafone en zit binnen 20 dagen al aan mijn limiet .
Hiervoor zat ik bij KPN met mijn iPhone 5 en kwam ik maar tot 80% van mijn mbs.
Zelfde apps zelfde iPhone 5 .....
Ik snap het niet.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hey Modus, heb je misschien iets aan de iCloud-tip hierboven? Een instelling is snel verandert, ook automatisch als Apple denkt je daar een plezier mee te doen 😉
Fransje1984

Meedenker
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Ik heb dus precies hetzelfde 22 jan me nieuwe telefoon met red abbo binnen gekregen had van me 1000mb maar 330 gekregen voor negen dagen zou voldoende moeten zijn aangezien ik noet bijzonder veel Apps op me telefoon heb
Na 1 dag zat ik 30 euro buiten me databundel
Nu met nog 1 dag te gaan tor me nieuwe bundel zit ik 101 euro buiten me databundel zoals ik berekend heb zou ik dus in 8 dagen 1,3 gb verbruikt hebben dat is onmogelijk met een beetje whatsappen soms eens Facebook en ad.nl
Dit klopt volgens mij nooit niet en ben benieuwd waar dit extreme verbruik vandaan komt zat hiervoor bij simpel met 1000mb en toen zat ik dag en nacht op me telefoon en nu zit ik er heel weinig op en ISS me verbruik extreem hoog ben benieuwd of ze kunnen zien waar dit verbruik vandaan komt

Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
Ik zat gisteren met mijn iPhone te spelen en kwam bij de volgende optie
instellingen -> algemeen -> ververs apps op achtergrond.



Het bleek dat ik (zelfs als ik de apps had afgesloten) onbewust veel apps had geautoriseerd om op de achtergrond te updaten. Gelukkig waren het niet zo'n spannende apps. Maar ik kan me voorstellen dat er apps zijn die best veel data kunnen verbruiken op de achtergrond. Ik zou zeggen: Check dat eens even. Je weet maar nooit.


NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @AstridG ,

Aub verwijder u antwoord. Wat u hier adviseert is om het te blokkeren voor apps, zoals bijvoorbeeld; Whatsapp. Om zich te verversen. Door dit niet toe te staan, zou u geen whatsapp berichten binnen krijgen, tenzij u whatsapp opstart.

In dit geval is vermoedelijk:
1. Een app toch via het mobiele netwerk gedownload
2. Een software update over het mobiele netwerk gedaan
3. De opties om apps over het mobiele netwerk te mogen updaten (versies updaten) aangezet.
4. Muziek gekocht/gedownload via het mobiele netwerk in de itunes store.

Daarom is de app die zoveel data gebruikt de itunes app.
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
NetwerkFreak schreef:
Beste @AstridG ,

Aub verwijder u antwoord. Wat u hier adviseert is om het te blokkeren voor apps, zoals bijvoorbeeld; Whatsapp. Om zich te verversen. Door dit niet toe te staan, zou u geen whatsapp berichten binnen krijgen, tenzij u whatsapp opstart.

Het kan best zijn dat je gelijk hebt dat het inderdaad de iTunes App betreft.

Je vraagt me om mijn bericht te verwijderen. Het is gewoon een idee, net als dat van jou. Andere gebruikers kunnen zelf beslissen of ze dit handig vinden of niet.
Wat betreft WhatsApp: de pushberichten staan gewoon aan en die krijg ik binnen. Ook terwijl ik verversen uit heb staan.
Fransje1984

Meedenker
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Snap er nog steeds niks van wat gister 101 euro was is sinds vandaag 120 euro buiten me bund geworden
Heel vaag en heel weg jammer dat vodafone hier zelf geen actie op onderneemt want zo werf je geen klanten maar jaagt ze weg
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
@Fransje1984

Ik vind het vervelend voor je, maar er zijn een hoop dingen die je kunt doen om te zorgen dat je binnen je bundel blijft. Je kunt het nalezen in dit topic. Hier staan tips and tricks vermeld, lees deze even door en kijk waar je hier zelf iets mee kunt doen.
Fransje1984

Meedenker
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Het klopt gewoon niet heb altijd een abbo gehad bij simpel 1000 mb nooit erover heen en heb negen dagen een abbo bij vodafone en 120 euro buiten me bundel beetje vreemd vind je ook niet ik monitor me verbruik via me iPhone 5s bij mobiele data
In negen dagen tijd 120 euro 1 mb 10 cent 1 euro 10 mb 120 euro 1200 mb in 9 dagen en dat met af en toe fb whatsapp en ad.nl hiervoor bij simpel had ik tig Apps erop staan dit nooit gehad 9 dagen bij vodafone en 120 euro buiten me bundel een beetje vreemd en zoals je ziet ben ik dus echt niet de enige er zijn er vele met mij die dit hebben
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hallo Fransje, ik wil niet al te bijdehand doen, maar je vindt op het internet vaak wel alleen de dingen die fout gaan. Het is mogelijk om in een uur tijd meerdere GB's te downloaden als je dat zou willen. In een paar dagen lukt het zonder probleem. Heb je de tips doorgelezen en de verbruiksmeters van je toestel gecheckt? Wat vind je daar?
Fransje1984

Meedenker
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Dus in negen dagen tijd een rekening van 250 euro is normaal? Beetje vreemd denk je ook niet gaat om bijna 1600 mb wat ik in negen dagen verbruikt zou hebben kan nooit niet kloppen met alleen fb whatsapp en ad.nl te gek voor woorden auto updaten staat uit doe ik op WiFi Apps downloaden doe ik op WiFi
Ik gaat hier met vodafone over bellen want dit kan nooit niet kloppen dit zijn 4 maandelijkse kosten in negen dagen tijd
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic