Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes

De vernieuwde Vodafone Wallet

http://voda.fo/ne/zw8dg

In maart introduceerden we “contactloos betalen met je telefoon”.
Als eerste in Nederland konden we iedereen laten ervaren wat het is om met je telefoon te betalen, de eerste stap richting de toekomst. We vroegen jullie toen wat jullie ervan vonden. Daarop kregen we veel reacties.

We luisterden naar jullie feedback en hebben de Vodafone Wallet én SmartPass verbeterd.

Verbeteringen aan Vodafone Walletmaak van je telefoon je portemonnee

  • De Wallet is nu eenvoudig te downloaden op alle Android telefoons via Google Play
  • Alle Android gebruikers kunnen hun klanten- en kortingskaarten opslaan
  • Contactloos betalen via de NFC-simkaart kan op veel meer telefoons (>28)
  • Is je Android telefoon nog niet geschikt? Dan kun je dmv de SmartPass sticker betalen
  • Het is duidelijker welke diensten wel of niet mogelijk zijn op jouw telefoon. Er komen steeds meer mogelijkheden
Voordelen Vodafone Wallet

  • Als eerste in Nederland contactloos betalen met je telefoon
  • Altijd al je pasjes bij de hand, Easy!
  • Volledige controle en inzicht via de Wallet app
  • Je kunt zelf je Wallet aan en uitzetten en beveiligen met een pincode, wel zo veilig
  • Ook betalen met je Wallet wanneer je batterij leeg is
  • Exclusief voor Vodafone klanten!
Veel gestelde vragen
Waar kan ik de app downloaden?
Hoe werkt betalen met je Wallet?
Wat krijg je?
Hoe kom ik aan een NFC-simkaart?
Kan ik gebruik maken van Vodafone Wallet?
Kan ik betalen via de NFC-simkaart?
Hoe is te zien of mijn telefoon een Vodafone versie is?
Meer informatie vind je op onze website

Waar kan ik de app downloaden?
Dat kan via Google Play

Hoe werkt betalen met je Wallet?
Betalen met je Wallet gaat gemakkelijk, veilig en snel. Je tikt met je telefoon of sticker tegen de contactloze betaalterminal en klaar! Zo eenvoudig is het. Onder de €25 is geen pincode nodig, voor hogere bedragen vul je je pincode in op de betaalautomaat.
De Wallet wordt steeds verder uitgebreid zodat je straks ook andere betaalkaarten, tickets en kortingsvouchers kunt toevoegen.
Je kunt ook al je klantenkaarten digitaal opslaan in de Vodafone Wallet. Zo heb je altijd al je pasjes bij de hand en loop je nooit meer een korting mis.

Wat krijg je?
Met de Wallet krijg je een veilige mobiele portemonnee waarin je diverse betaalkaarten zoals de SmartPass en klanten- en kortingskaarten kunt opslaan. Je hebt dan altijd al je pasjes bij de hand. In winkels kun je je klantenkaarten laten zien en direct contactloos betalen met je telefoon. In de toekomst kun je ook tickets en kortingsvouchers toevoegen aan je Wallet of reizen met het openbaar vervoer.

Hoe kom ik aan een NFC-simkaart?
Heb je nog geen NFC SIM kaart maar wel een telefoon die ‘betalen via de NFC-simkaart’ ondersteunt, dan kun je gratis een NFC-simkaart afhalen bij een Vodafone winkel of bestellen via de klantenservice.

Kan ik gebruik maken van Vodafone Wallet?
Vodafone Wallet is beschikbaar voor bijna alle Android telefoons (Android 2.3 en hoger). Tijdens de installatie wordt gekeken of jouw telefoon gecertificeerd is om te ‘betalen via de NFC-simkaart’. Is je telefoon (nog) niet geschikt, geen probleem, dan kun je betalen vanuit je Wallet via een sticker met NFC-chip. Download de Wallet app uit de Google Play store en ontdek de mogelijkheden.

Kan ik betalen via de NFC-simkaart?
Vanwege veiligheidsredenen kun je alleen betalen via de NFC-simkaart met telefoons die hiervoor gecertificeerd zijn. Op dit moment zijn alleen bepaalde software versies ondersteund. Kijk dus goed op de lijst op onze website of jouw versie ondersteund wordt en vraag in de winkel altijd om de Vodafone versie.
Als jouw telefoon ondersteund wordt kun je gratis een NFC-simkaart aanvragen via de klantenservice of ophalen in de Vodafone winkel en vervolgens de Wallet installeren.
Staat jouw telefoon er nog niet tussen, of heb jij een variant zonder de vereiste Vodafone software? Dan is het nog steeds mogelijk om de Wallet te installeren. Je kunt er in dat geval voor kiezen om contactloos te betalen via een sticker met NFC-chip.

Hoe is te zien of mijn telefoon een Vodafone versie is?
Als je bij het aanzetten of het uitzetten van je telefoon het Vodafone logo ziet dan heb je vrijwel zeker een Vodafone versie. Dit is echter niet altijd het geval.
In de Vodafone winkel kunnen ze de doos van je telefoon scannen en in het systeem zien of het een Vodafone (VF) versie is of een open market (Vanilla) versie.
Per merk kun je op de onderstaande manier vaststellen of jou telefoon de Vodafone versie is:
HTC: Ga naar Instellingen -> Info -> Software-informatie -> Softwarenummer. Deze code ziet er uit als A.B.C.D, indien C = 161 of 16x dan betreft het een Vodafone versie. Soms staat er ook VF op de doos.
LG: Ga naar Opties -> over de telefoon -> Software informatie -> Softwareversie. In het geval van een Vodafone versie staat er “VDF” of “204-04”.
Sony: Op telefoons met Vodafone versie zijn al diverse Vodafone Apps vooraf geïnstalleerd op de telefoon. Dit is echter geen 100% garantie dat het een VF-branded software is, de apps kunnen namelijk ook later geïnstalleerd zijn.
Samsung: Ga naar het belscherm, en toets de combinatie *#1234# in. Vervolgens krijg je de CSC code te zien. Als in deze code VF staat dan is het een Vodafone versie.

Foutmelding bij downloaden Wallet

Krijg je de melding in de Google Play Store dat je de Vodafone Wallet niet kan downloaden omdat de provider (wij dus) het niet zou ondersteunen? Met onderstaande stappen kun je dit oplossen:

Stap 1: Ga naar instellingen op het toestel.
Stap 2: Ga naar de sectie Apps/Applicatiebeheer (waar je alle geïnstalleerde applicaties kan vinden).
Stap 3: Scroll naar de app Google Play Store en tik op de app.
Stap 4: Hier zie je de opties Gegevens wissen en Cache Wissen.
Stap 5: Tik op Gegevens wissen, deze optie neemt gelijk het Cache wissen mee.
Stap 6: Zijn de gegevens gewist ga dan een menu terug. Hier zie je in de Google Play Store app de optie Verwijderen en Nu stoppen/Geforceerd stoppen.
Stap 7: Tik op die optie Nu stoppen/Geforceerd stoppen.
Stap 8: Na bovengenoemde stap herstart je het toestel door dit uit en aan te zetten (hou de power knop enkele tellen vast tot de optie verschijnt het toestel uit te zetten).
Stap 9: Nadat het toestel herstart is open je de Google Play Store app. Accepteer in de app de voorwaarden en zoek naar de app Vodafone Wallet. Je kunt ook de Start app openen en de Wallet van hieruit installeren.
Stap 10: Tik op de app. De melding ‘’dit item is niet beschikbaar voor uw provider” zou niet meer zichtbaar moeten zijn. De app kan nu worden gedownload.

Deze procedure geldt ook als je de melding krijgt dat de OVCM app (de app van Translink die geïnstalleerd moet worden voor OV Chip Mobiel) niet gedownload kan worden.

Update 02-02-2018:


110 Reacties 110
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi olaf, als je toestel

- gecertificeerd is door ons
én
- een branded softwareversie heeft (je ziet dan bij opstarten een Vodafone logo en er waren Vodafone apps voorgeïnstalleerd)

Dan kun je inderdaad ook zonder sticker betalen met Wallet & SmartPass. De NFC-sim is wel nodig, maar die kun je gratis in de winkel krijgen als die niet al bij je toestel zat.
olafd72

Gedreven Meedenker
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
OK, het antwoord is dus dat je niet je eigen NFC chip kan gebruiken bij Vodafone? Dan is dit voor mij geen optie en wacht ik op andere alternatieven. Dank je wel voor het antwoord.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Je gebruikt ook de NFC-opties van je toestel, in de sim zit echter nog een extra beveiligingselement. Ik zie niet helemaal waarom dat een probleem is, als het maar werkt en veilig is toch? Maar als je een andere optie prettiger of makkelijker vindt, even goeie vrienden 🙂
olafd72

Gedreven Meedenker
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ja, maar had dat dan gelijkgezegd! 😄 Haha, dat vroeg ik dus steeds; of ik de NFC van mijn telefoon gebruik of heeft de NFC simkaart zijn eigen NFC chip en heb ik opeens een extra NFC chip. Dit omdat ik mijn eigen NFC wilde gebruiken. Als de NFC simkaart echter enkel een extra beveiliging is en geen extra NFC chip, dan wil ik die wel en zal ik die aanvragen.
Galidski1980

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik vroeg me af of Vodafone Wallet ook met de Iphone 6 werkt. Ik heb hem momenteel met mijn Samsung S3, maar mag binnenkort verlengen en wil de IPhone 6 kopen. Ik kan helaas nergens iets over iphone gebruik met de wallet vinden!
Weet iemand of ik het werkt met IPHONE6 of niet?
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Nee, alleen op Android.
iPhone is geen Android, maar het heeft wel Apple Pay die iedereen wilt ondersteunen.

Zelf hoop ik dat Google Wallet ooit in Europa gaat werken, anders een alternatief dat geen branded toestel vereist (Vodafone). Of een specifieke bank (Rabobank). Of zelfs een specifiek toestel (allebei).
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Ik heb trouwens een update ontvangen op beide telefoons.
Wat is er eigenlijk nieuw aan?
Er staat namelijk in dat de Wallet app vernieuwd is 'op basis van gebruikersfeedback', meer dan dat werd er niet gezegd.
ingshrvs

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bij de aanschaf van mijn HTC One (M8) in april via de Vodafone dealer van mijn werkgever heb ik een non-Vodafone-branded toestel gekregen (vanilla dus). Inmiddels heb ik wel een NFC nano SIM. Ook de Smartpass gebruik ik al een tijdje, maar ik weiger uit principe om een sticker op mijn toestel te plakken. Met een aluminium body werkt dat overigens toch niet. De SmartPass- en Wallet app heb ik ook al een tijdje in gebruik, met veel plezier overigens.
Nu wil ik eindelijk graag de NFC functionaliteit van het toestel gaan gebruiken, maar ik krijg de NFC functionaliteit voor de SmartPass niet werkend omdat ik nu niet de juiste (Vodafone branded) software versie draai. De foutmelding die ik krijg als ik in de SmartPass app de "Upgrade naar NFC SIM versie" start is: "Het is op dit moment niet mogelijk om te registreren voor SmartPass. Probeer het later opnieuw." 😞
Ik heb nu software versie 3.28.401.6, maar heb 3.29.161.5 nodig. Is er een (liefst simpele) manier om daar aan te komen?
Tontel-1955

Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De vernieuwde vodafoon wallet app heeft er voor gezorgt dat mijn smartpass app niet meer werkt, wat hij van te voren wel deed.
Heb hier 5 weken geleden contact over gehad met Max van vodafoon en met nog 3 andere medewerkers, maar eerlijk gezegt weet men echt nog niet waar ze over praten bij vodafoon.
VCind het belkachelijk dat ik nog geen bericht heb gehad.
Hoe kunnen julle programmeurs nou een vernieuwde wallet app uitbrengen die er vervolgens voor zorgt dat de smartpass app op te starten is.
Op mijn Samsung note 3 gaat dit in ieder geval niet, terwijl ik nu lees dat het op iedere android telefoon mogelijk is.?
De beste oplossing lijkt mij dat vodafoon mijn €20,- die ik op mijn smartpass heb gestort terug strt op mijn rekening,
zodat ik voorgoed afschijd kan nemen van al die mooie voorgeschotelde klote wallet en smartpass app.
Kan mijn smartpass app al 5 weken niet meer gebruiken door een vernieuwde versie van wallet die zowiezo al niet op de note 3 werkt.
De reden om over te gaan naar vodafoon was deze service vwb de wallet.
Heb nu al spijt dat ik bij T-mobile weg ben gegaan.

gr. van een zeer ontevreden klant



DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
ingshrvs schreef:
De foutmelding die ik krijg als ik in de SmartPass app de "Upgrade naar NFC SIM versie" start is: "Het is op dit moment niet mogelijk om te registreren voor SmartPass. Probeer het later opnieuw." 😞
Ik heb nu software versie 3.28.401.6, maar heb 3.29.161.5 nodig. Is er een (liefst simpele) manier om daar aan te komen?
Zelfde probleem met de G3, maar dan met het verschil dat ik niet weet welke software versie ik nodig zou hebben. Zelfs na het wijzigen van de telefoonnummer van mijn SmartPass account werkt het niet.

Ondertussen is na 5 weken de Wallet app op mijn Nexus 5 nog steeds gelockt vanwege de PIN code bug van 5 weken geleden. Wordt ik dus hard genaaid vanwege hun schuld.
Inmiddels ligt het probleem bij de tweedelijns en ook vanuit daar hoor ik nu niks.

Inmiddels zijn ze in Polen in de supermarktketen Żabka met een actie gestart waarbij je bij iedere contactloze betaling een kortingsbon krijgt voor een bepaald product.
(Filmpje.)
De enige supermarkt die contactloos in Nederland ondersteunt is AH to go op de nieuwe centraal stations (Breda en Rotterdam in iedergeval).
En daarbij zijn de kassiëres ook nog sceptisch over dit concept, hierdoor is het bijna onmogelijk om NFC echt te promoten.

Gisteren nog zo'n betaling gemaakt bij de Broodzaak en een NS medewerker achter me wist niet dat dit (met een ING pas) kon. 😛
ingshrvs

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
DavidBlaszyk schreef: Ondertussen is na 5 weken de Wallet app op mijn Nexus 5 nog steeds gelockt vanwege de PIN code bug van 5 weken geleden. Wordt ik dus hard genaaid vanwege hun schuld.
Inmiddels ligt het probleem bij de tweedelijns en ook vanuit daar hoor ik nu niks.

Inmiddels zijn ze in Polen in de supermarktketen Żabka met een actie gestart waarbij je bij iedere contactloze betaling een kortingsbon krijgt voor een bepaald product.
(Filmpje.)
De enige supermarkt die contactloos in Nederland ondersteunt is AH to go op de nieuwe centraal stations (Breda en Rotterdam in iedergeval).
En daarbij zijn de kassiëres ook nog sceptisch over dit concept, hierdoor is het bijna onmogelijk om NFC echt te promoten.

Gisteren nog zo'n betaling gemaakt bij de Broodzaak en een NS medewerker achter me wist niet dat dit (met een ING pas) kon. 😛
Het probleem met de pincode op de wallet app heb ik ook gehad. Deze was echter na enkele dagen gefixt met een update van de wallet app. Daarna geen problemen meer gehad.

Zelf gebruik ik de SmartPass (kaart) heel regelmatig. Vooral op en rond de NS stations, maar inmiddels zie ik in steeds meer winkels dat ze de betaalterminal hebben vervangen door eentje die ook contactloze bankpassen aan kan (en dus ook de SmartPass, in plastic en in principe ook in NFC telefoon formaat).:D

Mijn bank biedt nog niet de mogelijkheid van contactloos betalen via de betaalpas, dus de SmartPass is voor mij een stap in de goede richting. Maar hij moet in mijn telefoon komen, want mijn lederen portemonnee zit al vol met contactloze pasjes (parkeren, OV, bibliotheek, ID kaart, etc.) Dat levert nu al vele foutmeldingen op waardoor ik telkens het betreffende pasje alsnog uit de portemonnee moet trekken :@

Dus: iemand een suggestie voor waar/hoe ik de VF branded software voor mijn "vanilla" HTC One M8 kan vinden/installeren?
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Op de officiële site kom ik alleen de T-Mobile versies tegen.
Voor de rest lijkt het alsof er geen Vodafone versie bestaat.
ingshrvs

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
DavidBlaszyk schreef:
Op de officiële site kom ik alleen de T-Mobile versies tegen.
Voor de rest lijkt het alsof er geen Vodafone versie bestaat.
Afgelopen vrijdag een ruil gedaan met een goede vriend met een HTC One M8 die wel VF branded is. Na het doorlopen van alle stappen (waarbij het op afstand installeren van de V-Pay betaalapplicatie naar de SIM erg lang duurde voordat deze werd gestart) heb ik vandaag kunnen betalen met mijn SmartPass in de telefoon in de winkel. Eindelijk na 6 maanden wachten is het dan toch gelukt!!!
Nu nog wachten totdat de Vanilla versie ook wordt toegestaan door Vodafone, want het terugplaatsen van de SIM met SmartPass in mijn originele HTC One M8 wordt niet gepikt door de Wallet app :@
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Helder is het allemaal niet. Want wanneer is de Wallet nu beschikbaar voor de WindowsPhone? De Nokia toestellen waren met Androids de eerste met ingebouwd NFC. (WindowsPhone is inmiddels in 12 landen de meest gebruikte en in NL voornamelijk in gebruik bij zakelijke klanten die dan naadloos communiceren met hun MS bedrijfs software.)
Of is Vodafone nog steeds de leverancier voor de hobby?
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Windows Phone heeft een hele handige Wallet hub, hierdoor heb je alleen SmartPass nodig.
Alles wat Vodafone Wallet kan, kan the Wallet hub ook + nog veel meer.
slijkhuis

Gedreven Meedenker
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Heb nu afgelopen weekend eindelijk de Note 4 gehaald in jullie winkel.

gestart, alle vodafone pre-installed apps. Wallet gaat nu door, dan op de kaart om toe tevoegen. "Firmware updaten" er is geen firmware update.

Lijst gekeken: https://www.vodafone.nl/_assets/downloads/algemeen/toestellen_nfc_betalen.pdf

Staat er geen VF in mijn CSC.

Beste vodafone.... jullie leveren mij een toestel, met Vodafone software erop. staat er geen VF in. en hij doet het nu WEER niet.

Word hier nu echt wel moedeloos van mensen...
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @slijkhuis,

Wanneer er geen VF in de CSC staat heb je geen Vodafone versie van de Note 4. Je kunt dan (nog) niet de Wallet gebruiken. Je kunt uiteraard wel gebruik maken van Vodafone SmartPass.
ApStooker

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Marc,
Wat je zegt klopt niet helemaal. De wallet App is wel te gebruiken op een Note 4 zonder de VF, alleen de koppeling van de NFC simkaart kan niet.
Het is grappig en tevens heel jammer dat dit hele NFC en smartpass systeem niet goed is ontwikkeld door Vodafone. Ik bedoel hiermee dat er dus nu al 2 verschillende versies zijn van de Note 4 en waarschijnlijk snel een 3de. Eerste versie is niet branded. 2de versie is branded maar zonder VF in de csc en de 3de versie zal het allemaal wel hebben. Jullie frustreren klanten enorm hiermee. Het zou verstandiger zijn om de Note 4 gewoon van de lijst af te halen want het werkt niet en er is ook nog geen Note4 met VF in de csc dus valse informatie. Tevens is de Rabobank bezig met NFC betalen en dat zal dus gaan zonder een VF in in csc. Jullie idee was goed en leuk maar helaas slecht uitgevoerd. Het enige wat Vodafone heeft bereikt met dit hele fiasco is dat er veel gedupeerde en gefrustreerde klanten zijn die bij een volgende abbo overstappen naar de concurent. Ook de afhandeling als je belt met Vodafone en de houding van medewerkers die maar zelfde riedeltje blijven zeggen van Note4 is geschikt hoor meneer maar hij moet wel branded zijn terwijl jullie nog niet eens een branded leveren is gewoon weg stom te noemen. Ook het verschil van de F of M versie van de Note 4 klopt niet. Zoals jullie melden zou een niet branded Note 4 ( SM-N910F ) wel werken ten opzichte van de SM-N910M. Ook dit klopt niet. Mijn Note 4 is teouwens geleverd door Vodafone.


DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
@ApStooker
Zover het bekend is zal de app van de Rabobank in de eerste instantie alleen op de Galaxy S3 en S4 werken.
Ik denk dat ik maar op de app van de ING wacht (als deze er komt).
foaske

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Waarom kan ik op dit toestel geen gebruik maken van wallet?
Enkel omdat dit geen vodafone brand toestel is? Wel in vodafone winkel gekocht.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic