Stijnie

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Datagebruik veel hoger dan gewend.

Hallo. 

Ik gebruik altijd WiFi. 

Ik had eerder T-mobile en nu Vodafone

Bij T-mobile gebruikte ik 400 tot 600 MB per maand, dat was dan al heel veel.

Ik gebruik nu 3 x zoveel en zelfs afgelopen nacht terwijl ik expres mijn Data heb uitgezet, ook staat er een tijd bij, bv 6.02 uur of 7.20 uur wat ik al helemaal niet begrijp. 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Stijnie 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Je data verbruik hoeft niet van dat uur te zijn. Dat is het uur dat Vodafone je data opmaakt en dat dan laat zien. Dus dat is data verbruik van de avond er voor, en misschien wel, omdat je niet zoveel hebt gebruikt, de gehele dag. Het is niet tijd gebonden!

Maar als je echt heel veel gebruikt nu, hoeveel heb je dan gebruikt? Let wel op, voorheen zat T-Mobile en Vodafone op 4G. Inmiddels is Vodafone overgestapt naar 4G+ en dat vraagt altijd meer data dan 4G. Net zoals 5G weer meer data gebruikt.

Bekijk in context

21 Reacties 21
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Stijnie 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Je data verbruik hoeft niet van dat uur te zijn. Dat is het uur dat Vodafone je data opmaakt en dat dan laat zien. Dus dat is data verbruik van de avond er voor, en misschien wel, omdat je niet zoveel hebt gebruikt, de gehele dag. Het is niet tijd gebonden!

Maar als je echt heel veel gebruikt nu, hoeveel heb je dan gebruikt? Let wel op, voorheen zat T-Mobile en Vodafone op 4G. Inmiddels is Vodafone overgestapt naar 4G+ en dat vraagt altijd meer data dan 4G. Net zoals 5G weer meer data gebruikt.

Stijnie
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Oké, dank U. Dit begrijp ik maar als ik het uitzet dan zou ik niks moeten gebruiken, toch. Ik heb hem vanaf gisteravond uit, alleen de WiFi aan, dus ben benieuwd. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Als je hem uitzet dan gebruik je ook niets maar de data die je ziet om  6.02 uur of 7.20 uur kan dus ook data gebruik zijn van de avond, middag, ochtend. Toen had je je data gebruik toch niet uit? Het is dus niet tijd gebonden!

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Hey @Stijnie . Welkom hier! 

Is het inmiddels een beetje duidelijker waar je verbruik vandaan komt? Heb je trouwens dit topic al eens gecheckt voor tips over verbruik van data? 

Stijnie
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hallo. 

Ik heb mijn Data al 36 uur  uitstaan en dus is er ook niks afgegaan. 

Ik heb nu het vermoeden dat mijn WiFi regelmatig uitgaat en dan mijn datagebruik dit overneemt als ik bv een spel ofzo doe. Ik ben nu van plan om vanaf morgen, mijn Data aan te zetten als ik mijn wandelingen maak, dus niet als ik in huis ben. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Wat voor een toestel gebruik je?
Als je een iPhone hebt dan kan je het beste eens kijken bij Instellingen en dan Mobiel Netwerk, helemaal naar beneden scrollen en daar het vinkje UITZETTEN bij Wifi-assistentie. Dan gaat het namelijk niet meer over op 4G als je slecht wifi hebt.

Misschien is dat er ook wel voor een Android toestel, maar dat weet ik niet. 

Stijnie
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb een Android toestel, Huawei. 

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Is dit een optie?
 

  1. Open het instellingenmenu.
  2. Druk op 'Verbindingen'.
  3. Druk op 'Wi-Fi'.
  4. Druk rechtsboven op 'Geavanceerd'.
  5. Schuif de slider naast 'Slimme netwerkwissel' naar links.
  6. Je hebt slimme netwerkwissel nu uitgezet.
     

Pak ik zo even van internet af hoor, weet niet of dit bij jou ook kan?
Anders moeten we even wachten op @SamsungExpert , misschien dat die een optie heeft.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Ik heb ook een Huawei, @Stijnie , Als je in de instellingen gaat naar "mobiel netwerk” en dan “dataverbruik” zie je als het goed is je dataverbruik en als je naar beneden scrollt zie je ook bij welke apps bijvoorbeeld het verbruik heeft plaatsgevonden. Kan je hier nog iets in vinden? 
In dit zelfde menu zie je ook de optie “slimme databesparing” staan. Staat deze aan of uit bij jou? Ik raad je aan om deze op aan te zetten. 

Stijnie
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dank je. 

Ik zie het, het is meest mijn beveiligingscamera binnen en Facebook maar mijn WiFi slaat regelmatig af en daardoor komt het. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Stijnie wrote:

Dank je. 

Ik zie het, het is meest mijn beveiligingscamera binnen en Facebook maar mijn WiFi slaat regelmatig af en daardoor komt het. 

Eens kijken of je wifi op orde kan krijgen!
Misschien eens een ander kanaal kiezen van je modem of misschien een wifi booster aanschaffen voor als je op een plek minder bereik hebt. Want wat je zegt, als je wifi uitvalt dan heb je veel data. Zeker als je je beveiligingscamera aan hebt en de app open hebt staan. En Facebook, dat schijnt ook een drama te zijn aan data gebruik. Gelukkig heb ik geen Facebook en is mijn batterij echt stuk beter op geworden (ben ook geen Facebook fan, vandaar). 

Stijnie
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Zulke dingen heb ik allemaal al gedaan. WiFi is bij mij altijd al slecht geweest en in al die jaren nooit opgelost. Ik zet de data nu uit, zit niks anders op. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Stijnie wrote:

Zulke dingen heb ik allemaal al gedaan. WiFi is bij mij altijd al slecht geweest en in al die jaren nooit opgelost. Ik zet de data nu uit, zit niks anders op. 

Ja, dan is dat wel vervelend. Zeker als je er alles al aan hebt gedaan om goed Wifi te krijgen. Maar ik denk toch als je bv een wifi booster neemt dat je dan wel beter bereik kan hebben. Of als je router achter een deurtje staat, of ergens helemaal achter verscholen, zet hem in het zicht, open. 

Maar ja, dat zal je dan ook al wel hebben gedaan.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Zit je bij Ziggo met je thuis internet? Want we kunnen zeker ook nog even verder kijken/helpen met je wifi-verbinding thuis. Dat moet absoluut op te lossen zijn. 

Stijnie
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb al ooit een WiFi versterker gehad ook dat maakte geen verschil. Mijn buurman had hetzelfde probleem maar die heeft iets van ziggo gehad dat was een soort draad die meer geleide ofzo, dat waren uitzonderingen dat ze dit doen maar zijn bereik is bij mij thuis soms beter dan mijn eigen bereik. Dan ga ik met mijn mobiel op zijn WiFi, ja, dat weet hij. 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 226Posts
  • 37Oplossingen
  • 90Likes

Dat klinkt opmerkelijk, @Stijnie 

Ik durf niet te zeggen wat er bij je buurman precies is gebeurd. Wellicht ten overvloede, maar hier vind je diverse tips voor verbetering van je wifi. Kom je er niet uit of verbetert dat het niet, kun je ook altijd een topic starten op de Ziggo Community om er nog dieper in te duiken.

Stijnie
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Nou, echt niet ten overvloede want hij heeft goede WiFi. Mijn kastje nextbox staat 2 meter van mij vandaan. Ik heb geen stoorzenders en ook versterkers hebben niet geholpen. De tips zijn aardig bedoeld maar ik heb er weinig aan maar ik red me wel. Als ik bv even buiten zit, 10 meter van mijn kastje af dan ga ik op de WiFi van mijn buurman. 

Stijnie
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Oké. Ik heb nu echt alles gelezen en doorgenomen. Ik heb ook een WiFi versterker gehad uit een winkel. Ik ga nu de WiFi Booster proberen. 

Stijnie
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb een nieuwe mobiel besteld misschien dat dit beter is. Iemand schreef in het begin van mijn vraag dat het zou kunnen komen van de 4 of 5G maar dat kan niet van de 5G komen want mijn Huawei Mate 20 ondersteunt geen 5G

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic