Appeltje65

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Data kosten bij gebruik My Vodafone App ?

Ik zou graag duidelijkheid willen hebben over het gebruik van de My Vodafone App in relatie tot de kosten voor het datagebruik daarbij. Is het voor mij als Vodafone klant gratis in Nederland en in het buitenland ?
Of worden er ergens toch datakosten in rekening gebracht?
Ik denk dan vooral aan in het buitenland besluiten om toch een dagbundel aan te zetten via deze App en dus dataroaming aan te zetten. Krijg ik dan eerst de kosten buiten de bundel om met de App de bundel aan te zetten en komen er vervolgens de kosten van deze bundel bovenop? Of hoe werkt het dan wel?
Het mooiste zou zijn dat de Vodafone App voor alle Vodafone klanten overal bereikbaar is (ook als dataroaming uit staat) en er geen kosten voor in rekening worden gebracht.
Wie geeft heldere uitleg?
9 Reacties 9
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @Appeltje65,

Het gebruik van de My Vodafone app gaat gepaard met een kleine hoeveelheid dataverbruik. Als je een abonnement of bundel actief hebt dan gaat dit vanuit de bundel, zo niet, dan wordt dit buiten de bundel verrekend. We zouden graag ervoor zorgen dat deze kosten niet worden doorberekend, echter is het wettelijk niet toegestaan om deze, kleine, hoeveelheid verbruik gratis te laten maken voor de My Vodafone app.

Om je datategoed te checken in buitenland verwerkt de app in totaal ongeveer 120 kb. Dat is omgerekend, wanneer je hier geen bundel voor hebt, op basis van € 0,20 per MB ongeveer € 0,025 in de voordeellanden. In Nederland is dat nog goedkoper, afhankelijk van je abonnement.

Wanneer je de app gebruikt via een wifi-verbinding wordt er uiteraard niets van je tegoed afgehaald of in rekening gebracht.
Appeltje65
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@Marc,

Oké,
dus niet gratis in het buitenland.
Wil ik daar dus een buitenland bundel aanzetten dan moet ik of gratis WiFi zoeken en hem dan aanzetten of betalen. Erg onlogisch, en bij T-Mobile bijvoorbeeld wel gratis.

Dan nog een 2e vraag:
Indien ik in het buitenland ben en besluit om een dagbundel aan te zetten, werkt deze dan direct daarna of zit er een wachttijd/wachtdag tussen?
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hey @Appeltje65,

Zodra je de Alles-in-1 bundel aanvraagt wordt deze normaal binnen een paar minuten aangezet. Zodra deze is aangezet ontvang je een bevestiging via sms.

Wanneer je een abonnement hebt hoef je de bundel overigens niet elke dag opnieuw aan te zetten. Deze blijft gewoon doorlopen. We brengen alleen kosten in rekening als je de bundel gebruikt. Je betaalt dus alleen voor de bundel wanneer je belt, sms't of internet in het buitenland. Als je de bundel niet gebruikt, betaal je niets. Kijk voor meer informatie op deze site.
Appeltje65
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Tja, nog nog even doorvragen:

Met "belt" in het buitenland wordt ook bedoeld het ontvangen van een gesprek?
Zo ja, dan loop ik met de bundel standaard op aan de kans dat ik zo maar 2,00 of 4,00 euro kwijt ben voor een kort telefoontje. Ik woon namelijk op 3 Km van de Duitse grens en kom daar dus vaak.

En dan zie ik ook nog op mijn iPhone 4S dat ik toch een beperkt aantal KB's dataroaming heb gebruikt (45 Kb) op twee dagen dat ik even in Duitsland ben geweest en dat terwijl mijn DATAROAMING ALTIJD GEWOON UIT HEEFT GESTAAN. Heb ik de buitenlandbundel aan staan dan ben ik dus al twee keer de klos wegens dit eigenlijk onmogelijke gebruik van dataroaming.
Graag uw uitleg hoe dit mogelijk is en vooral ook hoe Vodafone om gaat met mijn claim die er zeker gaat komen om deze kosten niet bij mij in rekening te brengen. Ik moet er toch vanuit kunnen gaan dat indien ik DATAROAMING uit heb staan dit ook werkelijk niet kan gebeuren en kosten kan veroorzaken. Ik kan moeilijk ook nog de Mobiele Data compleet uitzetten wanneer ik in de richting van de grens gaan. Dat kan dus uw oplossing niet zijn lijkt mij ?
Appeltje65
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Tja, zeker te moeilijk om te antwoorden ????
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hallo Appeltje65, gebeld worden in het buitenland levert ook kosten buiten de bundel op. Logischerwijs zorgt gebeld worden daarom ook dat de BloX geactiveerd wordt, aangezien je er ook minuten gebeld worden voor krijgt en je dus in de meeste gevallen op die manier goedkoper uit bent.

Verder betreffen automatisch verbinden met het buitenlandse netwerk en automatisch roaming puur toestelinstellingen. Je toestel maakt een verbinding met een netwerk. Daarna pas worden er door ons (eventueel) kosten in rekening gebracht.

Je kunt voorkomen dat je toestel met Duits netwerk verbindt door het handmatig op het Nederlandse netwerk in te stellen. Data roaming is ook te voorkomen door je toestel correct in te stellen. Op die manier voorkom je alle kosten. Ons netwerk kan immers geen verbinding meten/in rekening brengen die niet gemaakt wordt.
Appeltje65
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ja, ja leuk verhaal maar daar klopt niets van.
Mijn toestel is helemaal correct ingesteld met DATAROAMING altijd op uit.
En toch verbruik ik iedere keer een aantal KB's indien ik maar even in de buurt van de Duitse grens (hier 3 Km vandaan) kom. Daar kan ik dus verder niets aan doen en Vodafone mag daat oplossen c.q. aan mij crediteren. Want zoals gezegd door u "geen verbruik, is ook geen kosten". Waarom is er dan toch dataroaming mogelijk ???????????
En uw voorstel om een NL-netwerk in te stellen is natuurlijk helemaal buitenbeeld. Dan kan ik over de grens niet bellen en ook niet gebeld worden. Het gaat dus puur om de Dataroaming en ik weet niet wat ik daar verder aan moet doen zonder niet iedere keer de instellingen van mijn toetel te moeten aanpassen. Een blokkade op Dataroaming moet zelfs voor Vodafone voldoende zijn en anders mogen jullie de kosten daarvoor dragen en niet ik.
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
We kijken graag wat mogelijk is. Daarvoor is het wellicht nodig is om jouw gegevens te bekijken.
Neem even contact op met onze klantenservice. Zij kunnen je hiermee waarschijnlijk verder helpen.
Appeltje65
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goh, ja wat een tip zeg.
En dan ook nog betalen voor die "service" zeker.
Weet je wat.
Ik dien wel een klacht in, dat kan tenminste nog zonder extra kosten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic