Nog erg rustig op dit "Super User" board.
Ik werd uitgenodigd voor dit deel van het forum, maar begrijp nog niet helemaal goed de bedoeling.
Is het dan bedoeld voor meer diepgaande info en is er binnen dit deel misschien meer interactie mogelijk met een hoger liggend technisch of bestuurlijk kader bij Vodafone, om achterliggend beleid ten aanzien van productverbeteringen te beïnvloeden en te sturen?
Als voorbeeld de "Wishlist" om functies aan DrayTek modem firmware en Entone TV-decoder te verbeteren. Als alles meezit hoop ik zelf omstreeks mei-juni een werkende glasvezel connectie met Vodafone te hebben. (Begin april na Pasen begint men hier de glasvezel in de straat aan te leggen).
In het begin zal ik een dubbele internetconnectie hier blijven houden. (Reggefiber adviseert pas het oude abonnement op te zeggen als het nieuwe glasvezel-abonnement volledig probleemloos functioneert).
Het zou een optie kunnen zijn om bijv. verbeteringen aan de firmware van een DrayTek modem/router als beta op het modem bij mij te kunnen installeren en uit te testen, zolang ik een dubbel abonnement heb. Als we een afspraak met Vodafone kunnen maken om een extra vergoeding er tegenover te stellen in de vorm van tijdelijk een "gratis" abonnement voor de tijd dat ik een dubbel abonnement heb, ben ik ook bereid het oude abonnement nog wat langer (2-3 maanden ?) te laten doorlopen om zodoende Vodafone langer de gelegenheid te bieden firmware versies te testen.
Ik denk dat uiteindelijk elke gebruiker gediend is met de verbeteringen waar ieder kennelijk al zo lang om vraagt.
Van wat ik in de uitgebreide gebruiksaanwijzing lees van de Draytek (vanaf
< HIER > te downloaden), zou de modem met de standaard firmware reeds voldoende mogelijkheden bieden om zowel IPTV als apart VLAN netwerk in te kunnen stellen, als voor het internet (in een ander VLAN), gescheiden per netwerkpoort.
Vanuit die standaard firmware zou van hartenlust kunnen worden geëxperimenteerd, en als dan een goed werkende set-up is gemaakt voor zowel TV, internet (goede standaard WiFi instellingen), VoIP (juiste instellingen voor nummerherkenning telefoon). De configuratie als back-up te worden weggeschreven (standaard wel een optie met de originele firmware).
De enige "Vodafone" verandering voor een firmware zou dan eigenlijk bestaan uit het vastleggen van die configuratie binnen de firmware zelf, zodat bij een router-reset, precies die juiste instellingen worden ingeladen. Want dat lijkt me wel belangrijk voor de "doorsnee gebruiker".
Als Vodafone dat met een paar andere "Super User" gebruikers eveneens afspreekt die op hun beurt feedback geven, komt men veel sneller tot een gedegen goed werkende configuratie. Dit soort verbeteringen zou eigenlijk speerpunt moeten zijn in de dienstverlening. Het verdient zich uiteindelijk zelf weer dubbel en dwars terug in tevredenheid van klanten. Daar waar geen problemen zijn, (of althans vermindering van problemen), wordt klantenservice ook minder belast op dit terrein met vragen erover. Het komt de organisatie ten goede.
Ik hoop dat er een zinvolle discussie uitvloeit die zoden aan de dijk zet.