Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes

1000 kinderen op de VodafoneZiggo Experience Days


Veel kinderen groeien op in een omgeving met weinig rolmodellen en veel werkloosheid. Dat maakt een goede voorbereiding op de arbeidsmarkt bijna onmogelijk. Tijdens Experience Days bij vestigingen van VodafoneZiggo krijgen scholieren een kijkje in de wereld van technologie. Deze ervaring kunnen ze meenemen in het maken van hun beroepskeuze.


‘Goed opgeleid technisch personeel. Dat zullen we ook in de toekomst hard nodig hebben’, zegt Marieke Dekker, directeur External Affairs van VodafoneZiggo. ‘En de juiste IT-mensen vinden is nog een flinke uitdaging. Wie op jonge leeftijd geen interesse ontwikkelt in techniek, gaat later vaak niet in deze sector aan de slag. Daarom laten we kinderen graag op een leuke manier kennismaken met ons werk en bedrijf. Daarnaast vinden we het belangrijk dat jongeren zo vroeg mogelijk bewust leren omgaan met de mogelijkheden die technologie biedt.’

Kabelstrippen
Om die jongeren te bereiken, organiseert VodafoneZiggo op haar vestigingen maandelijks een Experience Day voor scholieren van ongeveer tien tot veertien jaar. Veel van de betrokken scholen worden door JINC geregeld. Marieke Dekker: ‘Tijdens verschillende workshops maken de leerlingen bijvoorbeeld kennis met programmeren en kabelstrippen, en ontdekken ze hoe wifi werkt. Ze blijken altijd enthousiast en luisteren graag naar iemand uit de praktijk. En onze collega’s zijn op hun beurt erg trots om iets over hun werk te vertellen. Het is echt een win-winsituatie.’

Duizend leerlingen
‘Als bedrijf staan we midden in de samenleving’, vertelt Dekker. ‘We willen dat iedereen de kans heeft volop mee te doen. En dat er geen kloof is tussen haves en have nots. Daarom steken we graag extra energie in jongeren met minder kansen. Het líjkt namelijk heel normaal dat je thuis een vader, moeder, oom of tante hebt die jou vertelt over werk. Maar voor veel kinderen is dit zeker niet vanzelfsprekend. De meesten hebben zelfs nog nooit een bedrijf vanbinnen gezien. Een passende studie kiezen is dan best lastig. En daar kunnen wij als bedrijf uitkomst in bieden. We hebben het afgelopen jaar zo’n duizend leerlingen over de vloer gehad, en ik hoop dat we komend schooljaar – ook in samenwerking met JINC - nog twee keer zoveel leerlingen bereiken. Er liggen veel kansen, voor de kinderen én voor ons.’

Opgroeien in armoede
‘Als je een goede beroepskeuze wilt maken, moet je wel weten wat er te kiezen valt in de wereld’, zegt Daniël Roos, oprichter en directeur van JINC. ‘En daar ontbreekt het bij veel kinderen nog aan. Als je opgroeit in armoede, is de weg naar de arbeidsmarkt vaak moeilijk te vinden. Helaas geldt in Nederland nog steeds: de plek waar je wieg staat, bepaalt hoe succesvol je kan worden. JINC wil dat helpen veranderen. Wij zetten ons ervoor in dat ieder kind gelijke kansen heeft. De samenwerking met bedrijven is daarvoor onmisbaar, en VodafoneZiggo is een heel mooie partner gebleken.’

Bliksemstages
‘Wat wij doen, heeft effect’, vervolgt Roos. ‘Als je kinderen rond hun twaalfde vraagt wat ze willen worden, dan halen ze vaak hun schouders op. Door verschillende bedrijven te bezoeken tijdens zes tot acht ‘bliksemstages’, krijgen ze een duidelijker beeld van de arbeidsmarkt. En gaan ze nadenken over zichzelf. Wat voor soort talenten heb ik? Wat voor soort werk zou ik leuk vinden? Zo zijn ze beter in staat een vervolgopleiding of beroep te kiezen. Ik vind het een prachtig resultaat dat we met VodafoneZiggo het afgelopen schooljaar in Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Leeuwarden zo’n duizend kinderen hebben bereikt. Ook wíj breiden die samenwerking graag verder uit. Zodat we de horizon van nog veel meer kinderen kunnen verbreden.’

Bron: Jinc.nl
0 Reacties 0
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic