sander.de.greef

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zee gebied in de EU - roaming kosten buiten EU

Ik ben gevaren van Frankrijk naar Ierland en op zee heb je geen 4G masten. Op mijn factuur verschijnt echter een verbinding en  rekening met "Caribische Zee gebied (British Virgin Islands) " :

 

31 juli 2024 07:45BVDiRed 6.5 service8 MB

€ 50,00

 

Ik heb " Alles in 1 Wereld Bundel " geactiveerd. Mijn vragen zijn :

 

- Hoe zit ik verbinding buiten EU uit als ik die niet wil maken? Kennelijk is BVDi het juridische gebied op zee naast de EU.

- Waarom krijg ik geen waarschuwing dat ik bij verplaatsing langs  EU grens hoge kosten ga maken?

- 50 euro voor 8MB is buitensporig hoog (6,25/MB) -  wat rechtvaardigt deze kosten?

- Waarom is de Alles in 1 wereld bundel niet toegepast? Dan betaal  je 5 euro voor 50MB, (0.10 euro /MB ) Factor 600 verschil!

 

Ik hoor graag want we moeten ook terug varen en dit bederft het vakantie plezier.

 

Ik kan de factuur toevoegen maar geen idee hoe publiek dit forum is.

1 Reactie 1
Energieboy
Expert
Expert
  • 12182Posts
  • 3549Oplossingen
  • 3172Likes

Je hebt gebruik gemaakt van het Maritiem netwerk en dat wil zeggen, een netwerk die erg sterk is op zee en soms ook bij luchthavens. Het vervelende is dat dit netwerk niet valt onder je Alles in 1 wereld bundel. Als zeiler moet je weten dat dit netwerk bestaat. Laat ik zeggen, de meeste mensen die op zee, of groot open water komen, weten dat dit netwerk bestaat en zullen daarom hun toestel dan ook niet gebruiken. Maar het vervelende van een mobiel, van tegenwoordig, die gebruiken altijd data en zijn er altijd kosten en ja, via dit netwerk zijn de kosten vrij hoor.

Wat kan je doen?
Wat je het beste kunt doen voordat  je aan boord gaat, of eigenlijk altijd als je op vakantie bent, is de optie ‘Handmatig netwerk selecteren’ aanzetten. Selecteer vervolgens het netwerk waar je op dat moment bent, dan is de kans klein dat hij vervolgens aan boord ‘automatisch’ (want dat staat uit) verbinding maakt met het maritieme netwerk. Hierna selecteer je in het land van aankomst het netwerk van de provider die je daar gaat gebruiken. 
Op deze manier heb je op zee nog vrij lang verbinding met het landnetwerk langs de kust, die ook steeds verder zee-inwaarts worden uitgebreid. Als je helemaal geen risico wilt lopen, kun je je mobiele netwerk het beste helemaal uitzetten door roaming uit te zetten, of je toestel volledig uit te zetten.  Mobiel internet in het buitenland uitschakelen is bij Vodafone niet mogelijk. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Wat vind jij het mooiste aan de iPhone 16 serie?

Uitgelicht topic