1
Vraag
2
Reageer en help mee
kees d

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Geen roaming meer in Australië

In Australië hebben ze op 28 Oktober het 3G netwerk uitgezet. En sindsdien lijkt het er op dat ik geen verbinding meer kan maken met het mobiele netwerk met mijn Vodafone eSIM. Ik had via de app een vraag gesteld, maar die medewerker begreep er niets van had ik het vermoeden. Maar zijn er meer gebruikers die nu in Australië zijn die geen verbinding meer hebben?

14 Reacties 14
Energieboy
Expert
Expert
  • 12258Posts
  • 3558Oplossingen
  • 3200Likes

Hoi @kees d 
Vervelend dat je geen gebruik meer kan maken van het 3G netwerk in Australië en nog vervelender is dat de medewerker van Vodafone je niet begrijpt. Waarom zou je eigenlijk 3G willen gebruiken? In Australië kan je met je Vodafone abonnement gewoon 4G gebruiken. Als ik mij niet vergis, maar dat kan ik wel mis hebben, is een eSIM niet voor 3G maar juist voor 4G en 5G. Maar nogmaals, zover gaat mijn technische kennis ook weer niet.

Heb je al gekeken in je toestel om je mobiel netwerk op 4G te zetten en heb je ook al een andere provider geprobeerd. Even handmatig een ander netwerk kiezen, misschien helpt dat. Daarnaast is het gebruik van je mobiel in Australië wel heel prijzig, ik zou je meer adviseren om daar een locale prepaid simkaart te kopen of veel gebruik te maken van Wifi (wel een veilige wifi). Maar goed, 4G zou gewoon moeten werken, als je telefoon het maar aan kan 🙂 

kees d
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Energieboy er is geen 3G meer Australië. Dat hebben ze op 28 Oktober uit gezet. En sindsdien heb ik geen verbinding meer op mijn Vodafone esim. Ook als ik handmatig een 4G network selecteer krijg ik overal de melding dat ik geen verbinding mag maken.

Ik heb natuurlijk ook een locale esim, maar ik wil wel bereikbaar zijn op mijn Nederlandse nummer voor gesprekken. Maar dat werkt dus ook niet meer.

Mijn vrouw heeft precies het zelfde probleem dus het is niet specifiek voor mijn nummer een probleem.

Dus het lijkt er op dat Vodafone nog wat moet aanpassen in de roaming instellingen voor Australië, of dat ze met de netwerken in Australië iets moeten regelen.

VoWiFi werkt helaas ook niet blijkbaar vanuit Australië.

En alle mogelijke oplossingen heb ik al geprobeerd (herstarten, netwerk reset, alleen Vodafone sim aan etc etc)

Dus ik zoek andere Nederlandse Vodafone gebruikers die nu in Australië zijn om te kijken of die het zelfde probleem hebben.

Marco
Community Moderator
Community Moderator
  • 63Posts
  • 7Oplossingen
  • 9Likes

Goedemorgen @kees d, wat een teleurstelling dat je maar geen verbinding kan krijgen in Australië!

Op deze pagina is ook te zien dat de 3G netwerken bij Telstra en Optus zijn uitgezet. Het zou geen enkele invloed op je telefoon mogen hebben dat dit netwerk is uitgezet. Vrijwel alle telefoons maken tegenwoordig verbinding met het 4G/LTE netwerk. En indien dit niet mogelijk is, is er altijd nog het 2G netwerk.

Zou je eens handmatig verbinding proberen te maken met Vodafone Australië? Mocht dit niet lukken, dan hoor ik graag wat voor toestel(len) je gebruikt.

kees d
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Marco ik heb een Pixel 8. Mijn vrouw heeft een Pixel 8 Pro met het zelfde probleem.

Hier waar ik nu ben is alleen dekking voor Telstra. Maar dat was voor 28 Oktober helemaal geen probleem en had ik netjes bereik. Maar ik was eerder deze week op een plek waar Optus ook nog 4G dekking had .. en ook daar mag ik niet mee verbinden. Vodafone Australië heeft volgens mij alleen maar een dekking ter grootte van een postzegel, want die heb ik nog nooit ergens (bewust ) gezien.

Btw: 2G is ook al jaren uit in Australië ... dus dat werkt ook niet.

kees d
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Marco in mijn contact met de klantenservice is er nu ook een case aangemaakt voor dit probleem.

Het lijkt er op dat het roaming contract met Australische providers niet voorbereid is op het wegvallen van 3G. (Mijn interpretatie van wat ik hoorde aan de telefoon)

Marco
Community Moderator
Community Moderator
  • 63Posts
  • 7Oplossingen
  • 9Likes

Maak je gebruik van prepaid of een abonnement @kees d? Zou je ook de mobiele nummers in je profiel willen zetten? Alleen medewerkers van Vodafone hebben inzage in deze informatie.

kees d
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Marco Abonnement ... En nummer is toegevoegd in mijn profiel.

Marco
Community Moderator
Community Moderator
  • 63Posts
  • 7Oplossingen
  • 9Likes

Gebruik je de lokale SIM in dezelfde telefoon @kees d? Probeer eens om enkel de Vodafone eSIM te gebruiken in het toestel.

kees d
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Marco locale eSIM zit op het zelfde toestel idd. En ja, die eSIM uitzetten en daarna telefoon herstarten met alleen de Vodafone eSIM actief maakt geen verschil.

Maar het is dus niet allee een probleem bij mij .. maar mijn vrouw heeft precies het zelfde probleem (op een Pixel 8 Pro .. met fysieke Vodafone SIM en locale eSIM).

We hebben alle mogelijke varianten van "standaard" oplossingen al geprobeerd. Wat iemand bij Vodafone zou kunnen doen is kijken hoeveel roaming gesprekken er sinds 28 Oktober zijn afgehandeld vanuit Australië. En of er meer meldingen gedaan zijn via de chat of telefoon via de klantenservice.

Marco
Community Moderator
Community Moderator
  • 63Posts
  • 7Oplossingen
  • 9Likes

Ik verwacht niet dat roaming helemaal niet meer mogelijk is in Australië @kees d. Dan had er enorm veel verkeer binnengekomen.

Heb je naast een Google Pixel ook een andere telefoon waarmee je kan testen? Dit kan ook een oude telefoon zijn. Het is puur even om te controleren of je verbinding met een netwerk krijgt.

Energieboy
Expert
Expert
  • 12258Posts
  • 3558Oplossingen
  • 3200Likes

Hele gekke vraag misschien: Maar staat roaming wel aan? 
Dit kan je controleren in je eigen telefoon, maar ook bij je abonnement in MyVodafone. 

Het is toch vreemd dat een Pixel 8 geen 4G kan ontvangen, daar moet dan toch een roaming probleem zijn. Is het toestel wel juist te gebruiken met hun frequentiebereik? Dat laatste is ook niet het probleem, lees net dat ze de juiste frequentiebereik hebben, daar ligt het dan niet aan. Ik zou eerder denken aan die locale eSIM en Vodafone NL SIMkaart, zitten die elkaar niet in de weg. Probeer die Vodafone NL SIMkaart eens in een ander toestel te doen en te zien of je dan wel bereik hebt, wat Marco al schreef.

Nog wel even een tip: Let op met hoge kosten! Het is handig om bereikbaar te zijn met je Nederlandse nummer maar vergeet niet dat je dan ook heel veel kosten maakt. Neem dan een BloX Alles in 1 Wereld, ook nog wel prijzig, maar dan heb je wel wat. Oh ja, zet ook je BloX beperkt Internet aan (Databundel op en liever geen additionele kosten? Met BloX Beperkt Internet voorkom je die extra kosten. De BloX verlaagt je internetsnelheid in Nederland en de EU zodat je gratis internet. Je downloadsnelheid gaat terug naar maximaal 64 Kbps. Uploaden gaat met 32 Kbps. Video's kijken of online gamen wordt wat lastig, maar je kunt wel gewoon appen en surfen.). Uiteraard werkt VoWifi niet want dat is alleen voor als je in Nederland bent. 

kees d
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Marco / @Energieboy het heeft allemaal gewerkt. Ik ben al twee maanden in Australië en in die tijd heeft het allemaal gewoon gewerkt. Ik ben gebeld op mijn Nederlandse nummer, ik heb SMSjes ontvangen etc .. dus helemaal geen problemen. En dat allemaal terwijl de Australische eSIM ook in het toestel actief was. 

Maar sinds 3G is uitgezet werkt het dus niet meer, en kan ik niet meer met mijn Vodafone eSIM verbinding maken met welk netwerk dan ook. Mijn Australische eSIM werkt ook nog gewoon prima, dus mijn toestel is ook niet het probleem.

Ik heb een Pixel 5 bij me .. maar daar zit helemaal geen SIM in. Als iemand een eSIM voor me heeft om te testen dan wil ik dat prima doen. Ik ga alleen mijn eigen Vodafone eSIM niet proberen over te zetten naar die telefoon. Dat is mij allemaal te "link" .. een eSIM swap op buitenlands netwerk waar je geen toegang toe hebt.

Groetjes Kees (om 04:30 locale tijd .. ik ga weer verder slapen)

Energieboy
Expert
Expert
  • 12258Posts
  • 3558Oplossingen
  • 3200Likes

Welterusten en goedemorgen,
Ah, er komt meer informatie. Je bent er al een tijdje en het heeft ervoor gewerkt en nu opeens niet meer, omdat ze 3G hebben uitgezet. Dit kan aan Vodafone liggen, maar je hebt in Australië gewoon 4G, dan zou het daar eigenlijk niet aan hoeven liggen. Het kan natuurlijk ook het netwerk in Australië zijn, dat ze daar met het uitzetten hebben zitten prutsen. Al eens een mobiele winkel binnen gegaan in Australië? 

Dan nog even iets anders, je zegt dat je geen SIMkaart bij je hebt, maar ik lees toch duidelijk: "maar mijn vrouw heeft precies het zelfde probleem (op een Pixel 8 Pro .. met fysieke Vodafone SIM en locale eSIM)". Die heeft toch een fysieke Vodafone SIM, kan die het dan niet proberen? Dan hoef je helemaal niet te klooien met eSIM, wat ik ook wel weer kan begrijpen dat je die niet wil omzetten. Dat zou ik ook te link vinden en daarnaast, het kan niet eens omdat Vodafone wil dat je een eSIM alleen maar op het Nederlandse Vodafone Netwerk activeert. Als je vrouw hetzelfde probleem heeft als jij dan kan je haar SIMkaart toch wel gebruiken om te testen? Aangezien je zelf zegt dat ze een fysieke Vodafone SIM heeft. 

Als er 
echt problemen waren met Vodafone NL en het netwerk in Australië dan had hier de community wel vol gestaan met klachten, of mensen hadden massaal aan de telefoon gehangen. Aangezien Marco dit niet kan vinden, kan het haast niet daar aan liggen. Uiteraard heb je je hele toestel al helemaal ondersteboven gehaald en binnenstebuiten gekeerd en is er niets te vinden wat zou kunnen duiden dat hij eventueel op 3G staat ipv op 4G. 

Wil je toch nog eens naar deze pagina kijken, misschien zien we iets over het hoofd? En wie weet kan deze google pagina  je nog helpen? 

kees d
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Preferred network staat op 5G. Mijn Australische eSIM is de default voor data. Roaming staat aan natuurlijk.

Dat was ook het geval toen alles gewoon werkte. Dus aan mijn/onze kant is niets veranderd. Het enige wat veranderd is .. is dat 3G uitgezet is. 

Het feit dat mijn vrouw ook gewoon kon bellen en gebeld worden op haar Vodafone SIM geeft aan dat ook dat gewoon gewerkt heeft. Dus eigenlijk is een test met een fysieke SIM al gedaan .. (alleen niet in een andere telefoon).

Ik zal eens kijken of ik een sim verwijder pinnetje kan vinden ... 

En mobiele telefoon winkels hebben ze alleen in groter steden ..  en in West Australië is dat dus eigenlijk alleen maar rondom Perth. En daar ben ik niet in de buurt 😁.

Vandaag heel toevallig in de middle of nowhere een Nederlands stel gesproken met KPN ..die hebben (zover ze weten) iig geen problemen. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Wat vind jij het mooiste aan de iPhone 16 serie?

Uitgelicht topic