Dit

Gedreven Ontdekker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

volledig blokkeren specifiek nummer (inkomend)

Ik worstel al een weekje met het volgende:

Een vasthoudende ex blijft maar contact zoeken. In eerste instantie probeer ik er nog in alle redelijkheid op te reageren, maar hij blijft me lastig vallen. Toevoegen aan de weigerlijst op mijn telefoon heeft als resultaat dat ik zijn telefoontjes niet meer hoor, maar hij komt rechtstreeks op mijn voicemail. De berichtjes die hij daar achterlaat komen dus nog net zo goed bij mij terecht. Het zelfde geldt voor SMS berichten, die kan hij gewoon sturen.

Ik weet dat Vodafone in geval van stalking een nummer kan blokkeren, maar op de pagina staat dat je dan zelf nooit gereageerd mag hebben, anders doen ze het niet. Wat een betutteling, mag ik alsjeblieft zelf bepalen wie ik wil blokkeren? Dit is al jaren aan de gang, af en toe is het een paar maanden rustig en dan komt er weer een golf. Inmiddels ben ik het zat. Uit ellende heb ik mijn voicemail maar helemaal uitgezet, maar daar ben ik eigenlijk niet blij mee.

Beste Vodafone, kunnen jullie hier eens naar kijken? Wat is de reden dat jullie menen het recht te hebben om voorwaarden te stellen voor het blokkeren? En belangrijker nog: hoe kan ik ervoor zorgen dat hij me niet meer kan bereiken?

Alvast bedankt,
Dit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo @Dit

Weblink: https://www.vodafone.nl/support/overlast-melden/

Op deze webpagina van Vodafone staan mogelijkheden om telefonische overlast te melden. En om Mobile Protect Premium af te sluiten. Dat kost €2,00 per maand. Maar daarmee heb je zelf veel meer controle over welke nummers je blokkeert voor inkomende gesprekken.

Ik adviseer je om de overlast van je stalker zeker te melden. Vodafone is verplicht om een onderzoek in te stellen.
In eerste instantie krijgt de stalker dan per brief een waarschuwing van zijn eigen telecom-provider.
Gaat de telefonische stalking door.
In tweede instantie wordt de stalker afgesloten, door zijn eigen telecom-provider.

Volgens mij zijn die regels vastgelegd in een Gedragscode Telefonische Overlast die alle telecom-providers hebben ondertekend. En met elkaar hebben afgesproken.

Blijf doorzetten !!!
Ook als sommige Vodafone medewerkers bovenvermelde regels niet (goed) begrijpen. Niet iedereen is Senior Specialist. Gewoon wéér een melding doen, via de support-pagina "telefonische overlast melden"

Succes!

Netwerker

Bekijk in context

16 Reacties 16
Anonymous
Niet van toepassing
Hey@dit,

Vervelend dat je zo lastig wordt gevallen!
Er zitten inderdaad voorwaarden aan betreft het blokkeren van een nummer. Deze moeten er helaas wel zijn anders wordt er telkens van de een naar de ander verwezen. Tevens is het dan ook niet mogelijk om dit te onderzoeken. Vodafone staat dan letterlijk middenin en om het even zo te zeggen: Vodafone moet dan voor rechter gaan spelen wat niet de bedoeling is. Tevens dient Vodafone dan jullie beide op het woord te geloven omdat er dan geen bewijs is.
Het enige andere wat je kunt is een ander nummer nemen. Dit kan via https://www.vodafone.nl/support/abonnementen/mobiel-nummer-wijzigen.shtml
De kosten hiervan bedragen 11,69 euro.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes stevied86
Dit
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
@stevied86

Om te beginnen, dank voor je reactie. Vodafone zal daar wel juridische onderbouwing voor hebben, maar ik vind het maar raar. Ik ben hun klant en het is mijn telefoonnummer, het lijkt me dat ik zelf mag beslissen wie ik buiten de deur wil houden. En zelfs als hij ook een klant van Vodafone is zie ik het probleem niet. Ik vraag niet om bemiddeling, maar om zeggenschap over mijn eigen telefoonnummer. Andersom is het in mijn ogen een ieder's goed recht om mij te blokken om welke reden dan ook. Daar ga ik toch niet over? Misschien is Vodafone bang dat het teveel werk genereert, maar geef die bevoegdheid dan aan je klant. Misschien is er een moderator die me uit kan leggen waarom ik daar zelf geen zeggenschap over heb?

Inmiddels reageer ik al een week niet meer, maar hij blijft bellen (gisteravond weer 5 keer en eerder deze week 2 keer midden in de nacht zag ik in mijn weigerlijst). Heb ik nu na verloop van tijd wél het recht op een blokkade en hoe lang moet ik dan niet reageren?

Ik wacht af. Dit nummer heb ik al zeker 15 jaar en wijzigen is een hoop gedoe, maar als dit doorgaat zal ik uiteindelijk wel eieren voor mijn geld kiezen.

Groetjes, Dit

Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo @Dit

Weblink: https://www.vodafone.nl/support/overlast-melden/

Op deze webpagina van Vodafone staan mogelijkheden om telefonische overlast te melden. En om Mobile Protect Premium af te sluiten. Dat kost €2,00 per maand. Maar daarmee heb je zelf veel meer controle over welke nummers je blokkeert voor inkomende gesprekken.

Ik adviseer je om de overlast van je stalker zeker te melden. Vodafone is verplicht om een onderzoek in te stellen.
In eerste instantie krijgt de stalker dan per brief een waarschuwing van zijn eigen telecom-provider.
Gaat de telefonische stalking door.
In tweede instantie wordt de stalker afgesloten, door zijn eigen telecom-provider.

Volgens mij zijn die regels vastgelegd in een Gedragscode Telefonische Overlast die alle telecom-providers hebben ondertekend. En met elkaar hebben afgesproken.

Blijf doorzetten !!!
Ook als sommige Vodafone medewerkers bovenvermelde regels niet (goed) begrijpen. Niet iedereen is Senior Specialist. Gewoon wéér een melding doen, via de support-pagina "telefonische overlast melden"

Succes!

Netwerker
Anonymous
Niet van toepassing
Hey@dit,

Laat ons even weten of het gelukt is.
Thnx@netwerker.... Wist de precieze voorwaarden hiervan niet.

Groetjes stevied86
Dit
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
@Netwerker

Toppertje ben je! Ik zit nu op mijn werk maar ik zal er vanavond uitgebreid naar kijken. Ik ben het inmiddels zo zat dat ik er best wat energie in wil steken om ervoor te zorgen dat er maatregelen tegen hem genomen worden. Mobile Protect Premium is ook een goede tip. Ik kom hier zeker nog op terug.

Dank en grtjs,
Dit
Dit
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Serkan
Leuk dat je een duimpje uitdeelt, maar 'on behalf of Vodafone' krijg ik dus geen reactie. Waarom kijk je toe vanaf de zijlijn in plaats van je in de discussie te mengen als vertegenwoordiger van Vodafone? Inmiddels heb ik Mobile protect Premium bekekeken maar dat biedt (in ruil voor 2 euro per maand extra) eigenlijk geen enkele toegevoegde waarde, ik citeer de informatie van Vodafone:
=============
De gratis versie
Met de gratis Mobile Protect kun je je toestel vinden, vergrendelen en wissen.
De Premium versie
Met de Premium versie is je toestel ook nog eens beschermd tegen schadelijke virussen dankzij antivirus software. En als je ongewenste telefoontjes krijgt, kun je anonieme nummers blokkeren. Mobile Protect Premium kost € 2 per maand. Je kunt dit elke maand uitzetten.
==============
Met Andoid Lost kan ik al alles wat momenteel mogelijk is met een gestolen/verloren telefoon en er is anti-virus software die niets kost. De extra functionaliteit is het blokkeren van anonieme nummers, wat in in mijn geval dus niets toevoegt.

Concluderend ga ik nog maar een nachtje slapen over wat ik erger vind; eindeloos gegevens bij elkaar zoeken en soebatten om een blok, of gewoon maar een nieuw nummer nemen en daar het komende jaar de consequenties van aanvaarden. Wie weet stuur ik Vodafone mijn nieuwe S5 wel gewoon terug. Ik heb hem net een week en Vodafone lijkt er niet veel aan gelegen haar klanten te behouden. Een nieuw nummer kan ik ook elders krijgen.

Dit
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo @Dit ,

Het was maar een suggestie om te kijken naar Vodafone Mobile Protect. Indien dat niets voor jou is. Dan neem je het gewoon niet.
Ik heb wel een gouden tip voor je, om de telefonische overlast door je ex-man definitief te laten eindigen. En dat is een psychologische.
Neem gewoon de telefoon op, als je ex-man belt. Adem diep in. Bal je vuist stevig. En vertel hem dat je niet meer van hem houdt. En dat je ook niet meer van hem zult gaan houden. Herhaal dat enkele keren. Vertel hem dat je de overlast zat bent. En dat hij jouw liefde ook zeker niet meer terug gaat winnen door deze telefonische terreur. Vertel hem duidelijk waar het op staat. Wees beslist en heel duidelijk. Houd zelf de controle over het telefonische gesprek. En laat je vooral niet in een hoek duwen.

Stalkers willen alleen maar aandacht. En willen dat jij in de slachtoffer-rol kruipt. Hoe meer macht jij hen geeft. Hoe meer genoegen je ex-man aan dit "spelletje" beleeft.
Wees dus zeer beslist. En be-eindig zelf deze telefonische terreur, door voor jezelf op te komen. Duidelijk en zeer beslist.

Verstoppen achter een blokkade of een nieuw nummer heeft geen zin. Daar komt hij toch wel achter.
Wees sterk. En kom voor jezelf op. Jullie relatie en liefde is over. Dat weet jij al. Nu je ex-man nog. Als je dit advies opvolgt. Dan heeft je ex-man geen enkele macht meer over je. En dan zal hij stoppen met deze telefonische stalking.

Succes!

Netwerker
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
@Dit

We zijn als moderators niet verplicht om te reageren. We proberen juist zoveel mogelijk op te laten lossen door onze community aangezien het forum daar ook voor bedoeld is. Als je contact wenst met een medewerker dan kun je daarvoor terecht bij onze klantenservice, maar aangezien ik nu toch bezig ben zal ik er wel op reageren.

Het is niet zo dat wij ervoor kunnen zorgen dat een nummer jou niet meer kan bellen. De enige blokkade die we kunnen plaatsen is een algehele blokkade van het nummer. Het klopt dus inderdaad wat @Netwerker zegt. We moeten een onderzoek instellen, anders zouden we zomaar op verzoek van iemand anders een nummer gaan blokkeren. Ook klopt het wat @stevied86 zegt, dat wij niet als rechter kunnen gaan spelen.
Dit
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
@Netwerker

Ik vind het heel lief dat je me de moeite neemt om me van goede raad te voorzien, maar helaas zijn we dat station al jaren geleden gepasseerd. En sindsdien zijn we er nog diverse malen doorheen gekomen en weet ik dus dat die benadering ook niet helpt. Je beeld van de situatie klopt niet helemaal. Ik ben absoluut niet op mijn mondje gevallen en zit ook niet in een hoekje te bibberen als meneer in benevelde toestand weer eens een serie voicemails achterlaat, maar het is wel heel vervelend, niet in het minst voor mijn puberdochter die hem ook af en toe opeens aan de lijn heeft. Dat kan ook midden in de nacht zijn, of op mijn vaste lijn. Als het op zo'n moment erg ingewikkeld wordt, gaat hij volgens mij gewoon door naar de volgende op zijn lijstje. Bovendien vermoed ik dat hij zelf zulke vlagen de volgende dag weer vergeten is.
Hoe dan ook krijg je van mij dikke Kudos.

En @Maartje

Ik heb specifiek gevraagd om een reactie van een moderator (vertegenwoordiger van Vodafone) omdat mijn verhaal niet past binnen jullie strak gedefinieerde protocol. Op mijn belangrijkste vragen ga je helaas niet in:

* waarom heb ik geen zeggenschap over de toegankelijkheid van mijn eigen telefoonnummer?
* hoe lang moet je niet gereageerd hebben om wél binnen dat protocol te vallen?
In plaats daarvan verschuil je je achter wat jullie níet hoeven of kunnen, en een paar quotes van welwillende mede-forumleden zonder mijn reactie daarop mee te nemen.
Je bericht voegt dus niets toe, behalve de onderliggende boodschap dat ik het zelf maar uit moet zoeken. En dat heb ik gedaan.

Ik heb vandaag een app gevonden die claimt anonieme en/of (mij) onbekende bellers te kunnen blokken, zowel voor telefoon als SMS. Mocht dat niet werken dan neem ik maar een ander nummer. Wat mij betreft mag dit draadje dicht.

Dank aan degenen die met me hebben meegedacht.
Dit

Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
@Dit

Je moet minimaal 3 overlastmomenten invoeren, en het is dan ook belangrijk dat er minimaal 1 seconde verbinding is geweest. Gemiste oproepen kunnen we namelijk niet terugzien. Ingesproken voicemailberichten of ontvangen sms'jes tellen trouwens ook! De overlastmomenten moeten binnen 3 weken hebben plaatsgevonden, en het mag niet langer dan 1 maand geleden zijn. We zullen dan de plager een waarschuwing sturen. Als dat niet helpt vul je nog een keer het overlastformulier in (met de hierboven geldende voorwaarden) en dan volgt een tweede waarschuwing. Als het daarna nog niet ophoudt dan proberen we het nummer te blokkeren. Het is trouwens wel belangrijk dat je niet hebt gereageerd op de plager door bijvoorbeeld terug te bellen of te sms'en. Hopelijk maakt dit het wel iets duidelijker. Groetjes, Maartje
Dit
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
@Maartje

De regels die je hierboven noemt vormden juist de aanleiding voor mijn post, en vooral het niet gereageerd mogen hebben. Toen hij in februari weer contact zocht had ik aanvankelijk twee keer per SMS verzocht om me met rust laten. Maar aangezien jullie geen berichtenverkeer kunnen inzien (wat op zich een goede zaak is) had ik daarmee voorlopig mijn kansen op een blokkade verspeeld.

Inmiddels is de rust wedergekeerd, maar mocht hij zich weer melden dan weet ik nu wat de spelregels zijn.

Ik wil hier graag eindigen met de raad aan degenen die ook tussen de wal en het Vodafone-schip vallen om een goede app te installeren die specifieke en/of onbekende nummers blokt voor gesprekken én SMS berichten. @Netwerker heeft in die zin zeker gelijk: laat je niet opjagen als een stuk wild en hou controle over je toegankelijkheid.
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hai! @Dit ,

Las je post vervelende situatie niet echt fijn.
Er zijn inderdaad verschillende apps om oproepen van andere te blokkeren (sommige wel betaald, andere niet) weet niet welk toestel je hebt maar als in de App Store of Google Play Store nummer intikt krijg je al snel de snelkeuze nummer blokkeren in beeld je krijgt vervolgens en rijtje met apps.
Sommige anti virus scanners bieden ook en soortgelijke functie aan maar niet zoals echte blokkeer apps.

Mocht hij weer toeslaan dan ken je in ieder geval de keuze's die je kunt gebruiken, en gebruik ze dan ook zeker!
Maar ik hoop dat je geen moeite hierin hoeft te steken.
Stitch

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Kan ik op een of andere manier ook alle anonieme bellers blokkeren?
Anonymous
Niet van toepassing
Helaas niet Stitch, het enige andere wat je nog kunt doen is een ander nummer nemen: https://www.vodafone.nl/support/abonnementen/mobiel-nummer-wijzigen.shtml

Groetjes Stevied86
Dit
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Stitch schreef:
Kan ik op een of andere manier ook alle anonieme bellers blokkeren?


Hoi Stitch,
Ik heb begin dit jaar allerlei blokkeeropties bestudeerd.

Vodafone biedt in de betaalde versie van de app Mobile Protect de optie om anonieme nummers te blokkeren. Dat kost je wel 2 euro per maand, dus je moet het wel graag willen. Zie de info van Vodafone zelf hieronder.

Met de Premium versie is je toestel ook nog eens beschermd tegen schadelijke virussen dankzij antivirus software. En als je ongewenste telefoontjes krijgt, kun je anonieme nummers blokkeren. Mobile Protect Premium kost € 2 per maand. Je kunt dit elke maand uitzetten.

Afhankelijk van je toestel kun je daar ook het een en ander instellen. Op mijn Samsung S4 zit onder 'oproepen', dan 'oproep weigeren' en dan 'lijst voor automatisch weigeren' een optie om alle onbekende nummers te weigeren. Dan ga je nog een stapje verder want dan kunnen alleen mensen uit je contactlijst je nog bellen.

Misschien heb je hier iets aan. Laat het ajb even weten als je andere oplossing hebt gevonden.

Groeten, Dit
Kyra
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 499Posts
  • 5Oplossingen
  • 49Likes
He @Stitch,

Is het nog gelukt om een en ander te blokkeren met de tips die gegeven zijn door Dit?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic